Jump to content
Hundesonen.no

Endringer i moderatorteamet

Recommended Posts

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Jeg tror at ‘behovet’ for miljøtrening og sosialiering i stor grad avhengerav hvordan hunden er ‘skrudd i hop’ fra fødselen av. Mao; en mentalt god hund behøver ikke utsettes for alt mellom himmel og jord, før den har felt hvalpetennene, for å bli et fungerende individ .Nå kommer det selvsagt an på hva man mener med fungerende. Personlig anser jeg at hunder ikke har noe som helst å gjøre på 17.mai, russefeiringer og lignende arrangementer eller omgåes fulle folk, med mindre det er en politihund. ‘Klovner’ finnes i forskjellige utgaver og siden jeg ikke har noe ønske om å møte slike, uansett opprinnelse, ser jeg ikke noe behov for tilvenning til slike heller.    Jeg tror heller ikke nødvendigvis det er så bra å eksponere hvalper med alt for mye, jeg mistenker at dette kan virke mot sin hensikt.    Jeg hadde en gang et blandingsrasekull som kom til ved tyvparring. Drektigheten ble ikke oppdaget før det var for sent og kullet kunne ikke kommet på en mer upassende tid. Det var ikke tid  eller mulighet for noe som helst miljøtrening eller sosialisering ( forutenom med husets hunder) . Da hvalpene ble levert mellom 8 og 10 uker gamle, hadde de altså null miljøtrening.    Disse hvalpene  vokste opp til å bli noe av det mest trivelige og stødige hunder man kunne ønske seg. Jeg tror ikke det var uvesentlig at de hadde en mor som det egentlig var synd og skam aldri ble brukt i avl ( med vilje) da hun var gjennomstødig og far var heller ikke noe å utsette på. 
    • Vi har to og trives med det. Skulle gjerne hatt tre. Men som Simira er inne på, kommer det veldig an på typen hund hvor mye jobb det er! Vi har to med veldig forskjellige behov og ønsker. Det er ganske slitsomt å gå separate turer og så videre, sånn at begge skal få en tur de blir fornøyde med. Noe blir jo lettere når de er så forskjellige også, eurasieren er ikke interessert i alle de tingene tolleren er interessert i, så det blir ingen konflikter av f.eks. pinnene eller ballene i hagen som tolleren eier. Men på enkelte områder tror jeg de hadde hatt mer glede av hverandre om de var likere. Tolleren vil helst ligge tett inntil, mens eurasieren vil ha avstand.
    • Her er et kjøleelement til burvifte 🙂 Har samme vifte men uten kjøleelement, så vet ikke hvor effektivt det er.
    • Ja, ei vifte vil vel føles kjølig, men den flytter jo bare luft. Eller har dere varianter som kjøler ned luft?  Finnes det en litt mer praktisk variant av burvifter med fryseelement liksom 😅
    • Jeg spiser ikke selv kjøtt av dyrevernmessige årsaker, og av akkurat samme grunn fôrer jeg min hund en kjøttbasert diett. Jeg velger dog å fôre med fôr som kun benytter seg av plussprodukter fra slakt for å ikke bidra til mer og utnyttelse av hele dyrene, VOM i mitt tilfelle, men det gjelder flere merker. Hunder er obligate carnivores, takler man ikke å ha kjæledyr som er ment for å skulle spise hovedsakelig kjøtt og gi de dette, burde man skaffe seg noe annet enkelt og greit (kaniner eller minigriser f.eks). 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...