Gå til innhold
Hundesonen.no

Dommere:


AnitaK

Recommended Posts

Jeg rekner med det er Anita Whitmarsh du mener? I alle tilfeller stillte jeg for henne i februar. En over gjennomsnittet god gårdshundsdommer i hvertfall. Liker kraftige kompakte, middels store hunder. Veldig opptatt av hode,bryst, og gemytt. Så på helhet. En veldig hyggelig dommer generelt, en helt super dommer for de som er nye i gamet, talmodig og forståelsesfull (jeg endte opp med å stille 7 hunder alene, ble litt kaos ut og inn av ringen)

De andre har jeg desverre ikke kjennskap til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rekner med det er Anita Whitmarsh du mener? I alle tilfeller stillte jeg for henne i februar. En over gjennomsnittet god gårdshundsdommer i hvertfall. Liker kraftige kompakte, middels store hunder. Veldig opptatt av hode,bryst, og gemytt. Så på helhet. En veldig hyggelig dommer generelt, en helt super dommer for de som er nye i gamet, talmodig og forståelsesfull (jeg endte opp med å stille 7 hunder alene, ble litt kaos ut og inn av ringen)

De andre har jeg desverre ikke kjennskap til.

Jeg har hørt noe ganske annet om hvordan AW kan være for de som er nye... mulig hun hadde en dårlig dag samtidig som hun ikke likte hunden :P

Hun liker virkelig IKKE mor og søster til min Frost (dvs i slekt med Gizmo, AnitaK, Frosts storebror er Gizmos far ..), de er begge slanke, lettbygde hunder uten all den overdådige pelsen mange sammiser har for tiden. Gizmo er litt kraftigere en Frost, så kanskje det går bedre for ham, men jeg valgte å ikke melde på Frost og Shira til henne, stiller heller Coda og tjukka som er litt kraftigere og har mer pels for henne. Tviler litt på Coda, med hans pittelille brystkasse, men kanskje alderen kommer han til gode....

Men, har også hørt at hun kan dømme litt ulikt fra gang til gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rita Reynyairs er en finsk dame- veldig hyggelig.

Snakker "finsk-svensk". Vektlegger en god helhet, kjønnspreg og bevegelser.

Jeg har stilt for Rita Reyniers, og da ble hun oppgitt som belgisk, og snakket i hvert fall ikke nordisk...

Jeg opplevde henne som en streng dame som visste hva hun ville ha, men ikke helt egnet for nybegynnere da hun virket litt irritert på valper og handlere som ikke gjorde ting som hun forventet. Hun vurderte å holde tilbake BIM på valp fordi den hadde en feil hun ikke aksepterte - og det er i grunnen ganske strengt så lenge en har en pen valp som kan bli BIR og valpeshow er uoffisielt. Hun er den andre jeg har møtt som ønsker å holde tilbake best i motsatt kjønn på valp, i hvert fall, og jeg har vært på noen utstillinger etter hvert.

OT: Den første dommeren gjorde det fordi den eneste tispevalpen som var påmeldt var så vettaskremt at dommer aldri fikk tatt på den, og valpen bare krøp rundt i ringen.

Mette Tufte er en veldig koselig dommer, blid og trivelig med både hunder og utstillere. Hun dømte matchshowet vårt i juni, med mange nybegynnere, og hun var veldig flink til å peke på både positive og negative ting hos hver hund, balansere uttalelsene så ingen ble store tapere, og vise at også vinnerne hadde feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stilt for Rita Reyniers, og da ble hun oppgitt som belgisk, og snakket i hvert fall ikke nordisk...

Jaggu har du rett, jeg forvekslet henne av en eller annen grunn med Saija Juutalainen. Begge har satt opp Dennis (Vår Int. U ch) til BIR med gruppeplasseringer.

Jeg husker Rita satte opp Dennis til BIG-1 i Letohallen for et års tid tilbake, med replikken "The most stunning Basenji I've seen", så vi kjørte etter henne langt inn i Sverige, der vi kun endte opp med 5 bhk. Med stor konkurranse, men endog :P

Det hjelper ikke alltid å kjøre etter dommere på bakgrunn av tidligere prestasjoner, det er visst.

Når jeg nå husker "rett dame" var hun muligens litt brå med hundene, ja.

Iallefall i Sverige var det en del som reagerte på henne, men da hadde hun gips på hele den ene armen, så det kan ha vært en årsak.

Og i Sverige (det var vel rundt 30 basenjier med) Var det kun championer som fikk CK på hannhundsiden. Så hun er streng, men fair etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Rony Doedjins stilte jeg for på my dog i Sverige... Han likte ikke Blondie i hvertfall. Foretrakk mye større og kraftigere hunder. og det var tydelig at de kupperte hundene gikk forran de ukupperte. Leste kritikken til tispa som ble BIM, og der sto det " Very stylish with cropped ears" Så da sier det jo noe om hans syn på kuppering :/ Ellers virket han rimelig arrogant, og det virket som hans favoritt ord var "sufficent" Til og med BIR/BIM hundene fikk sufficent på enkelte ting..

Svein Helgesen stilte jeg for i Moss. Var bare to hunder i rasen den dagen, og jeg greide ikke helt å forstå hva han gikk etter.. Men hyggelig fyr er han jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Rony Doedjins liker store DS så liker han hoffer som er "midt i laget" hverken de største eller de minste. Han har dømt rasespesial i Nederland (på hoffe) og dømte der veldig jevn (hanner på ca 67 cm ble foretrukket foran de som var 70-73 (hanner 63-70 cm med tillatt 3 cm over). Tispene som ble foretrukket lå på ca 62 cm (58-65 med tillatt 3 cm over).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne igjen :)

Noen som kjenner til: Arno Meyer en Rony Doedijns, NL og Svein Helgesen, Norge...

Skal stille for disse på Letohallen og Kongsberg :lol:

Har stilt for han 2009.

Syns han var flink til å påpeke det som var feil og dro også fram posetive sider ved hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein liker kraftige hunder (ihvertfall staffer) og han hater bråk i ringen, alle hunder som bråker blir sendt ut med blå. Trym fikk sitt første CERT av han, ikke pga kropsbygningen (han er en spinkel type) men fordi det ikke var flere hunder å velge mellom en han og en champ hannhund :lol: (en gikk ut på slett rød, mens resten av hannhundene fikk blå pga knurring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm skjønner jeg var litt skeptisk på å melde på Kita for denne Nederlenderren... Hun er ikke serlig kraftig av seg, men hun lager da i hvertfall ikke noe bråk :) hehe

Blir spennende å se da, han er med andre ord en dommer som ikke er så veldig på bevegelser da??

Lille Nanti kan sikkert gjøre det bra for han da :D

Siri Eveline: Hør gjerne med venninen din :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein liker kraftige hunder (ihvertfall staffer) og han hater bråk i ringen, alle hunder som bråker blir sendt ut med blå. Trym fikk sitt første CERT av han, ikke pga kropsbygningen (han er en spinkel type) men fordi det ikke var flere hunder å velge mellom en han og en champ hannhund :lol: (en gikk ut på slett rød, mens resten av hannhundene fikk blå pga knurring)

Vet du noen om hvordan han er i forhold til bevegelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du noen om hvordan han er i forhold til bevegelser?

Min var litt løs i fronten da, og den som fikk slett rød padler veldig. så han er nok ikke så altfor opptatt av bevegelser. Man får ihvertfall ikke blå om den ikke beveger seg helt korrekt :lol: (synes noen dommere har blitt litt for nøye på det i det siste :) hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var litt løs i fronten da, og den som fikk slett rød padler veldig. så han er nok ikke så altfor opptatt av bevegelser. Man får ihvertfall ikke blå om den ikke beveger seg helt korrekt :lol: (synes noen dommere har blitt litt for nøye på det i det siste :) hehe)

Høres ut som det kan bli en spennende dag rundt ringen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm skjønner jeg var litt skeptisk på å melde på Kita for denne Nederlenderren... Hun er ikke serlig kraftig av seg, men hun lager da i hvertfall ikke noe bråk :lol: hehe

Blir spennende å se da, han er med andre ord en dommer som ikke er så veldig på bevegelser da??

Lille Nanti kan sikkert gjøre det bra for han da :)

Om det er Rony Doedjins du tenker på, så var han opptatt av bevegelser på den rasespesialen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er Rony Doedjins du tenker på, så var han opptatt av bevegelser på den rasespesialen.

Ja, var han jeg tenkte på :) Ikke noe minus at han ser på bevegelser for å si det sånn :D:lol:

Arno Meyer, er det en annen dommer igjen?? Er det to dommere som skal dømme GD??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...