Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan fjerne ekkel lukt av skinnveske?


Ingvild

Recommended Posts

Ja, nå har det seg sånn at da jeg var i Venezia i vår, gikk jeg og ei venninne og rotet oss bort litt før vi plutselig stod på en stor campo hvor det var et marked type loppe. I alle fall nesten. Uansett, jeg fant en veldig fin veske som var akkurat slik jeg hadde ønsket meg, og siden den ikke kostet så mye, slo jeg til uten å spørre noe mer om hva slags type skinn det var. De hadde flere vesker i samme modell og andre modeller i samme skinn, så det virker jo som om det var nye vesker, ikke brukte. Og siden jeg har brukt den en del etterpå, ser jeg jo også at mitt bruk har formet den (= veska var ny).

Det er definitivt skinn. Det kjenner man når man tar på den, for det er myk lær som glir utrolig lett under fingrene. Problemet er bare det at man også lukter at det er skinn - og ikke på en god måte! Normalt lær lukter jo bare godt når du sniffer inn med nesa tett inntil stoffet, men denne veska lukter på lang avstand, og den lukter en blanding av gammelt høy, skitten hest og nedpisset sau. Sånn omtrent. Det lukter i alle fall ikke spesielt godt.

Siden det ikke er bare bare å oppsøke selger og klage (jeg ser på det som en mindre utfordring å dra tilbake til Venezia enn å faktisk finne fram til akkurat den campoen hvor de stod og solgte!), har jeg tenkt at jeg skulle gi veska litt tid på å lukte "Ingvild" i stedet for "skitten hest" (jeg håper det er forskjell på de to luktene, liksom), men nå er det tre måneder siden jeg kjøpte veska, og den lukter fremdeles like ille. Jeg har brukt den veldig mye, jeg har hatt den hengende ute i frisk luft i mange dager, og jeg har prøvd å impregnere den - men ingenting av dette har hjulpet. Jeg lurer derfor på om noen soniser har noen ideer til hva annet jeg kan gjøre for å fjerne lukta? Jeg vil helst fortsette å bruke veska, for den er helt perfekt (utenom lukta, altså), men det er jo ikke så veldig kult når du og ei venninne går inn i en kinosal og hun sier "ææææsj, her lukter det gammel silo" også må du innrømme at det faktisk er veska di som lukter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med slik regnspray som vi bruker på sko? Slik at veska blir vannavstøtende samtidig som at den kanskje fanger inn lukta?

Det er det jeg har prøvd - impregneringsspray... Jeg pøste på og det luktet definitivt mer spray enn hest der og da, men nå er den gode, gamle hestelukta tilbake igjen (er ei ukes tid siden jeg sprayet den).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. hårspray, parfyme? Ta en tur innom en veskebutikk å høre? eller skobutikk?

Jeg er litt skeptisk til å bruke produkter som hårspray og parfyme, jeg ser for meg at det bare legger seg oppå uten å trenge ordentlig inn, slik at resultatet blir en kvalmende kombinasjon av alle disse luktene. :lol: Men jeg skal ta en tur i skoskapet vårt og se hva jeg finner av lærbalsam eller slike ting...

Alternativt kan det jo hende at jeg rett og slett har kjøpt en skinnveske som er av så dårlig kvalitet at lukta aldri vil gå ordentlig bort... Og det ville jo vært litt kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever den til rens?...

Det blir sikkert det jeg ender opp med å gjøre, når jeg har prøvd alt mulig annet selv, først. :P

Salsåpe? Høre på en butikk som fører hesteutstyr o.l om hva de anbefaler, kan kanskje være en idê? :P

Kanskje det ... men er det særlig luktfjernende, da? Eller gjør det ikke stort annet enn å tilføre masse fett?

Hvordan ser skinnet ut? Er det sånn oilskin aktig? Vet at noen oilskin produkter lukter høgg lenge, det blir liksom slitt vekk.

Jeg ... vet ikke. :P Jeg googlet det, og fikk opp masse bilder av robuste hesteklær og hundedekken, og det ser jo ikke ut som om det er laget av nøyaktig samme materiale, liksom - men det kan jo godt hende. Slik ser skinnet på veska ut:

4835611082_80e1dc00b1_b.jpg

4835611840_ef4c797b76_b.jpg

4835003149_5023892119_b.jpg

(De to siste bildene er tatt med blits.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sal/lærsåpe er sikkert smart. Du kan vel lett stikke innom Leangen? Ta med veska, og be de lukte/forklar problemet. Du kan gjerne også smøre den med lærfett, det pleier å lukte godt, og det skal jo også tross alt trekke inn i læret. Det kan gjøre vesken litt annerledes på farge, men det er kanskje ditt minste problem nå? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet du har ekte skinnveske når den lukter som sauepiss og gammel hest *ler*

Måtte bare og har slettes ikke noen gode råd, annet enn at jeg støtter tanken på å vaske med salsåpe.

Jamen jamen altså! Skinn lukter jo, jeg er ikke født i går, så det vet jeg jo! Men jeg liker lukten av skinn, jeg, det har jeg gjort siden jeg var bitteliten. Denne stanken her, derimot. :lol:

Sal/lærsåpe er sikkert smart. Du kan vel lett stikke innom Leangen? Ta med veska, og be de lukte/forklar problemet. Du kan gjerne også smøre den med lærfett, det pleier å lukte godt, og det skal jo også tross alt trekke inn i læret. Det kan gjøre vesken litt annerledes på farge, men det er kanskje ditt minste problem nå? :aww:

Fargeendring går fint! Jeg smurte inn veska med lærfettopplegg jeg fant i skoskapet vårt (nei, jeg husker ikke akkurat hva det het, jeg brukte opp resten av boksen og kastet den etterpå, men valgte den utelukkende fordi det var den som luktet mest) og lot veska henge ute noen dager uten at det hjalp, så deretter konfererte jeg med min far om problemet, og det første han sa var "herlighet, så dårlig skinn, kjenn her Ingvild, kjenn her! Kjenn hvor tynt det er! Hvor mye betalte du for dette skvipet? Du burde jo ha kjøpt ordentlig lær, som din far, ja se det - veska jeg kjøpte for tretti år siden er jo den du går rundt med nå, og den er jo like god som ny."

(Okei, det var ikke helt ordrett, for han er en litt for forsiktig type til å bruke ordene "du burde" når han snakker med meg.)

Deretter sa han at han skulle finne noe som kunne hjelpe, noe han fremdeles ikke har gjort, vi er litt treige i denne familien, men hvis ikke det fungerer heller, skal jeg ta med veska ned til Leangen og høre hva de kan hjelpe meg med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa fant i går endelig fram vidundermiddelet sitt, som viste seg å være nettopp salsåpe. Så jeg burde ha hørt på dere med en gang! For ja - det fungerer! Veska skaper fremdeles assosiasjoner til hest, men nå er det fordi den har en aning av god sallukt, ikke fordi den stinker innskrumpet hestelever, liksom. Den er fremdeles litt fet etter såpa, men jeg tenker jeg går over med klut en gang til, så vil det være i orden - og nå trenger jeg uansett ikke å skamme meg over lærstank. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...