Gå til innhold
Hundesonen.no

Burbruk - kompostbinge


KarpeSkrotum

Recommended Posts

For å si det med en gang, så bruker vår valp bur på natta - et stort ett. Fra han kom i huset har han selv gått inn og lagt seg og sovet hele natten(å skikkelig treg med å ville ut fra det på morran også - må nesten dra han med ut den syvsoveren :lol: ). På dagtid må han en sjelden gang i kompostbinge vi bruker når han ikke får roen/overtrett og der roer han seg nesten med en gang og sovner - det er også bingen som brukes når han er alene på dagtid (ikke ofte han er det og ikke lenge om gangen) På sikt når han er eldre så håper vi selvfølgelig vi kan ha han fritt i huset, men pr idag vil vi trene 'alene' treningen med komposten (god plass) Skjerme han for farene med ledninger osv - samt 2 katter som er litt terrorister hvis de får muligheten til det.

Men til saken - er det egentlig så ille å bruke bur som endel vil ha det til?

Argumentet imot bur/kompost jeg tenker spesielt på er at det er for liten plass for en hund å bevege seg og at de nesten må ha hele huset tilgjengelig kan det virke som.

Noen kan vel si at f.eks 2x2m kompostbinge er for lite for en hund å bevege seg på mens f.eks eiere er på jobb, men det jeg da tenkte på er følgende.

Hva gjør hunder når de er alene - utifra det jeg har hørt fra de som filmer og ser fra jobb/etterpå, så ligger hunden for det meste å sover. Er det egentlig så stort behov for hunden å bevege/gå seg da?

At en hund ligger 2/3 av døgnet i bur/kompost høres veldig ille ut syns jeg - men er det ikke da delen på dagen der den ikke har kontakt med eierne/sosialt som er verst og ikke selve bur/kompost bruken - for når det ikke er folk der og ingenting skjer, så sover de for det meste likevel?

Bare en tanke som slo meg - vet ikke om det er rett eller ei, men det er det inntrykket jeg har fått for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Tror ikke det har sååå my å si hvis hunden er av den typen som sover når ingenting skjer. Men det vet man jo ikke før man har filmet sin egen hund. Mener jo det er bedre med binge enn med et bur, men som du sier så kommer det også an på rase(størrelse) =)

Hvis hunden sover uansett så gjør det vel ikke noe om at den er avstengt fra hele huset. Helst i en binge eller et stort nok bur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er plassen som er problemet - ikke om veggene består av gitter, plast, tapet eller mur...

Og tja, to kvadratmeter er vel både bedre (og større) for ALLE hunder enn en halv kvadratmeter vil jeg tørre å påstå i alle fall.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man vet vel ikke om hunden har behovet for å røre seg heller - da tenker jeg mest på at de jeg har hørt om som har filmet, der har hunden rørt litt på seg, for så å slå seg til ro - sovende eller ei - den har ligget. Har egentlig (tror jeg) ikke hørt om noen som har filmet der hunden har hatt det store behovet for å gå noe særlig - er jo litt rart når argumentasjonen er at hunden må ha god plass(helst hele huset) - hvor hentes begrunnelsen for det hen? (ja, hunder har behov for å røre seg, men det hjelper lite når de da kanskje ligger/sover under den tiden det er snakk om uansett kan det virke som)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden bare ligger og sover uansett, så er det jo ingen grunn til å begrense plassen dens.

Jeg har forøvrig en som vandrer når hun er alene. Sette henne i bur er dyreplageri. Hun må kunne bevege seg, og jada jeg har filmet, flere ganger. Hun legger seg litt i sofaen, litt foran døra, sitter litt og titter ut vinduet, legger seg så hun ser Kasko, vandrer litt rastløst rundt, bjeffer og uler litt, før hun legger seg foran døra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen - absolutt ingen- av mine hunder har frivillig liggi noe sted i ro i mange timer... Aldri, selv ikke om natta når de alle gladelig har sovet 12- 13 timer i strekk. Dette gjelder forsåvidt også hunder jeg har passet, og da er vi oppi sånn snart et tjuetalls hunder av forskjellige raser og personlighet. Om natten beveger belgeren her seg rundt på ganske nøyaktig 50m2, han veksler mellom gangen, verandaen (om sommeren), plassen sin og kjøkkenet stort sett. Terrieren veksler i mellom senga si, senga vår, gulvet og plassen til belgeren. Hunder regulerer ikke kroppsvarme på samme måte som oss og har derfor behov for å flytte seg når det blir for varmt/kaldt. De er ikke mennesker som kan svette og kjøle seg ned på den måten om det blir for varmt, eller eventuellt ta av og på seg dyna. De har den pelsen de har.. Prøv å ligge i en sovepose i 9 timer, uten mulighet for å lufte litt så merker du kanskje delvis hvordan det e Sånn bortsett fra at du vil ha muligheten til å svette da...

Ja, jeg er i mot overdreven burbruk. Dvs all burbruk som ikke er pga sikkerhet eller pga trening.Generellt bruk av bur som oppbevaringsplass for hund når den ikke "passer inn". Ødlegger bikkja når den er alene hjemme, så valpesikre et rom og la den være der. Er den urolig om natta så valpesikre igjen og ignorer. Tisser den innne, så tørk opp.. etc... Ikke himla vanskelig egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden bare ligger og sover uansett, så er det jo ingen grunn til å begrense plassen dens.

Jeg har testet det på vår og har han ikke kompost under alene trening, så kommer det litt an på hvor 'gira' han er. Noen ganger legger han seg, mens andre ganger finner han på mest mulig f... (men igjen - han er liten, så ikke så rart) I komposten derimot, så legger han seg og bruker egentlig ikke hele bingen heller.

Eksempel på der jeg syns binge er helt ok, selv om hunden er rolig og ikke finner på noe tull er når man har barn som kommer først hjem - barn skal ikke være alene med hund uansett hvor rolig og snill hunden er er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stede for å prøve å bortforklare burbruken sin, kunne folk ha bare innrømmet at de er late, egoistiske og tidvis mangler en del empati. For i mine øyne mangler den når man synes det er greit å sperre inne en hund både natt og dag, og noen til og med når de er hjemme i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stede for å prøve å bortforklare burbruken sin, kunne folk ha bare innrømmet at de er late, egoistiske og tidvis mangler en del empati. For i mine øyne mangler den når man synes det er greit å sperre inne en hund både natt og dag, og noen til og med når de er hjemme i tillegg.

Jepp, enkelt og greit. :lol: Helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stede for å prøve å bortforklare burbruken sin ...

De prøver vel ikke bestandig å bortforklare, men begrunne hvorfor de bruker det - samme som de imot begrunner hvorfor det er en uting. Noe skorter i det du nevner, men jeg tror også det kan være på kunnskapen og vanen de kanskje har fra ola pålsa tiden - noe alla de som ikke ser andre treningsmetoder enn den 'gode' gamle.

Det er vel derfor jeg spør om hunden egentlig har det store behovet for å røre på seg egentlig. Temperatur-regulering er f.eks et eksempel på hvorfor de bør ha litt plass - men en kompost på f.eks 2x2m gir jo plass til både seng/teppe og 'kalt' gulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De prøver vel ikke bestandig å bortforklare, men begrunne hvorfor de bruker det - samme som de imot begrunner hvorfor det er en uting. Noe skorter i det du nevner, men jeg tror også det kan være på kunnskapen og vanen de kanskje har fra ola pålsa tiden - noe alla de som ikke ser andre treningsmetoder enn den 'gode' gamle.

Det er vel derfor jeg spør om hunden egentlig har det store behovet for å røre på seg egentlig. Temperatur regulering er f.eks et eksempel på hvorfor de bør ha litt plass - men en kompost på f.eks 2x2m gir jo plass til både seng/teppe og 'kalt' gulv.

Det gjør de veldig ofte, og om man leser litt i burtråder, så kommer det opp ganske mange fantasifulle forklaringer om hvorfor hunden bare MÅ ligge minst 16 timer i døgnet i bur... Alt fra brann til alle dødsfellene de har i huset sitt..

I stede kunne de jo ha innrømmet at de er for late til å rydde/valpesikre huset, er mer opptatt av tingene sine enn hundens ve og vel, og at det ikke bryr de en dritt om valpen må ligge i sin egen avføring om uhellet er ute, at den ikke kan regulere temperatur eller underlag og slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel derfor jeg spør om hunden egentlig har det store behovet for å røre på seg egentlig.

Gi dem muligheten til å velge selv. Velger de selv å ligge dønn stille i mange timer, javel valget er deres, men steng de ihvertfall ikke inne så de ikke har valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi dem muligheten til å velge selv. Velger de selv å ligge dønn stille i mange timer, javel valget er deres, men steng de ihvertfall ikke inne så de ikke har valget!

Jo, men hva er å stenge inne?

Er de helt fri, så er de jo stengt inne i huset. Eller et rom, eller en binge, stort bur - hvor er liksom grensen for hva de egentlig har behov for - er det noen forskning f.eks som kan si noe om temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er i hvert fall at dyret her beveger seg over et stort areal i løpet av et par timer - det er lett å observere. Selv om jeg sitter rolig i sofaen, flytter hun på seg. Hvis sola skinner inn stuevinduene kan hun legge seg i sola - eller velge å flytte seg til skyggen hvis det blir for varmt. Er det lyder fra ute på gangveien går hun kanskje til kjøkkenet for å titte ut, og legger seg deretter der. Nå gikk hun nettopp ut i gangen for å drikke vann, og la seg ned på de kjølige flisene vi har der. Og enda er det en etasje til som hun kan boltre seg på.

Og nei, hun er ikke stresset eller rastløs eller "pacing".

Når hun ligger, har hun også ulike liggestillinger. For eksempel langstrakt på rygg, med halen rett ut og beina brettet ut. Hun kan ligge på magen som en frosk. Hun kan ligge på siden med bakbeina bakover og frambeina framover. Hun kan ligge sammenkrøllet med snuta hvilende på bakpoten. Når hun strekker seg i sin fulle lengde, er hun kanskje halvannen meter lang - få bur kan tilfredsstille det behovet.

Men om jeg så fant et så stort bur - kan noen fortelle meg hvor jeg skulle satt buret, så hun kan velge mellom å slappe av i sola, hvile i skyggen, kjøle seg ned på kaldt underlag, ligge mykt på et teppe, og ha mulighet til å sjekke hva som skjer utenfor huset? For ja, hun sover det meste av tiden - men hun sover på forskjellige steder. Og det er det jeg har sett i forskningsartikler i for eksempel Hundesport - hundene sover mye av tiden, men de velger seg ulike sovesteder i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste gangene det er blitt brukt bur her i huset, er når det har kommet nye dyr som har hatt behov for å finne seg til rette i rolige omgivelser. Og da hannhunden ble kastrert trengte han å få være i fred for å sove ut rusen, uten at den andre hunden slikket på såret hans. (Ved begge tilfellene ble buret brukt i bare en time eller to, fordi jeg fant ut at andre metoder fungerte bedre.) Ellers kan jeg ikke skjønne det store behovet noen har for å stenge hundene sine i bur... Det er ikke vanskelig å sikre huset og tingene sine fra å bli spist av hunden. Ledninger kan skjules.

Hundene mine kan gå fritt rundt i hele huset både dag og natt, og når jeg ikke er hjemme. (Untatt soverommet, for der sover og spiser katten :lol: ) Jeg er jammen glad for at jeg ikke brukte bur den gangen begge hundene fikk diare midt på natten... Er glad de slapp å ligge i det der, kan man si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Observasjon fra en typisk natt med Tinka:

Starter med å sove under dynen, så blir hun litt varm og krabber under sengen, deretter går hun inn i det åpne buret sitt, så fotenden av sengen, hodepute nr. 2 osv. Ja, hun sover vel 99% av tiden, eller ligger stille ihvertfall, men har litt behov for å regulere hvor hun ligger.

Ååå så glad jeg merker at jeg er nå, for at jeg sluttet å bruke bur om natten! Takk soniser!!

For all del, huset er jo et innestengt området, på lik linje som et bur. Så om noen klarer å bygge et bur med alle de forskjellige soveplassen som hunden ellers bruker så go ahead! Jeg bare betviler sterkt at det er mulig.

Da ville jeg heller satt en valpegrind foran det man ikke vil at hunden skal være rundt. Og de fleste har vel enten dører, eller dørkarmer rundt omkring i huset? Eller da altså et område man kan avstenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, huset er jo et innestengt området, på lik linje som et bur. Så om noen klarer å bygge et bur med alle de forskjellige soveplassen som hunden ellers bruker så go ahead! Jeg bare betviler sterkt at det er mulig.

Så er bare spørsmålet om hunden egentlig trenger å sove overalt. Så lenge man har noen valg, slik at det er mykt/hardt - da er det naturligvis varmere der det er mykt og kaldere der det er hardt. Hunden har vel egentlig kun behov for å regulere kroppsvarmen egentlig? Her hos oss har den ikke lov til seng, soffa osv - den har sengen sin og gulvet/gulvteppe - vil det si at vi gjør en feil, eller er det egentlig ikke bruk for så mange fasiliteter i et bur heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er bare spørsmålet om hunden egentlig trenger å sove overalt. Så lenge man har noen valg, slik at det er mykt/hardt - da er det naturligvis varmere der det er mykt og kaldere der det er hardt. Hunden har vel egentlig kun behov for å regulere kroppsvarmen egentlig? Her hos oss har den ikke lov til seng, soffa osv - den har sengen sin og gulvet/gulvteppe - vil det si at vi gjør en feil, eller er det egentlig ikke bruk for så mange fasiliteter i et bur heller?

Tja... Temperaturforskjellen i et bur vil neppe variere like mye som temperaturen i en gang kontra tempen i stua f eks... Om du skjønner ? Hunden trenger antakelig større temperaturforskjeller enn det et bur kan tilby (om man ønsker å gjøre livet så optimalt som mulig for hunden da - så optimalt et liv i fangenskap kan være liksom).

Forøvrig er jeg ikke så begeistret for å bruke slike kompostgrinder til annet enn å skjerme ting fra valpen. De står ikke spesielt stødig om man ikke har skrudd dem skikkelig fast i noe, og kan representere en fare i seg selv (har sett noen labber sette seg fast mellom grindene, grinder som har falt over valpene etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen trenger ikke nødvendigvis være så stor på det - kommer litt an på leiligheten. Men du har et poeng - spesielt hvis man tenker på sol som kan varme opp og jevnt over er det brukbar forskjell på etasjer. (men har man en valp som oss, så skal den jo ikke gå i trapper så mye da)

Kompostgrindene må selvfølgelig være sikre - det er en selvfølge og slik de opprinnelig er så holder de ikke - helt enig (kun ved tilsyn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Jeg har rar hund jeg da, for hun sover ett sted gjennom hele natten, og gjerne i hele 12 timer i strekk. Fra vi legger oss i 23-tiden til jeg står opp ligger hun enten i sofan (hennes teppe) eller ved siden av meg i senga. Sover hun i sofan blir hun der også etter jeg har stått opp, og drunter der til 10-11-tiden, hun er veldig treg om morgenen. Hun har alltid sovet stabilt på ett sted. Men hun ligger aldri i bur, ikke når hun er alene hjemme heller (da ligger hun helt stille og sover dypt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rar hund jeg da, for hun sover ett sted gjennom hele natten, og gjerne i hele 12 timer i strekk. Fra vi legger oss i 23-tiden til jeg står opp ligger hun enten i sofan (hennes teppe) eller ved siden av meg i senga. Sover hun i sofan blir hun der også etter jeg har stått opp, og drunter der til 10-11-tiden, hun er veldig treg om morgenen. Hun har alltid sovet stabilt på ett sted. Men hun ligger aldri i bur, ikke når hun er alene hjemme heller (da ligger hun helt stille og sover dypt).

Så hun er da altså aldri oppe og strekker seg? Drikker vann, flytter seg fra sofa til senga sammen deg?

Sier ikke imot deg, for det kan jo stemme. Kanskje min hund er rar :P Men utifra hvordan min er, så ville det vært dårlig gjort å sette henne i bur om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi testa faktisk dette en gang med Bamse. (han har vært burhund i 5 år av sitt liv) vi putta han i buret før vi gikk på butikken, lot burdøra stå åpen og filmet det hele. Etter tja.. 2 min så var han ute av buret! Han fikk et valg og han valgte å gå utav det. Og han er en hund som aldri har sagt noe på å bli satt i bur. Gått "frivillig" inn hver kveld (han har vel heller "tenkt" at det var eneste alternativ...) Vi har tenkt at han har jo trivdes inni lille hula si. Mehehe, tok feil der ja gitt :P Når han fikk valget så valgte han å gå ut av buret og legge seg ved døra. Han er ikke i bur lenger nå altså.

Shensi bruker vi heller ikke bur på. Hun var gal etter å bite på ALT, jeg har en delvis herpa kommode nå, men ellers har vi valpesikret leiligheten så godt at alt annet har fått vært i fred! Og nå har hun lært at man tygger ikke på våre ting, det har hun sine ting til :P Nå har ikke hun vært så veldig mye alene enda heller, da det alltid er noen som kan være hjemme liksom og hun blir litt stressa av det, men vi kommer ikke til å ha henne i bur når hun er stødig på å være alene. Da får hun tusle rundt evt på rommet eller på stua. En ting er sikkert, hun sover ikke hele natten igjennom. Rusler litt rundt, tigger om kos midt på natta :P ,bæsjer og tisser litt *ler* osv. og da tviler jeg på at hun ville sovet feks 5 timer hvis vi var borte.

Bamse sover jo mye mer enn Shensi da, så han kunne nok lett sovet 8 timer i strekk, tissetur og så 8 nye timer uten å røre seg så veldig mye, men bedre at han har muligheten for å tusle litt rundt, se ut vinduet, leke om han vil osv.

Første hunden min vet jeg ikke trivdes i bur.. Og der var det rett og slett latskap fra min sin side og beskjed fra oppdretter om at hunder skulle være i bur om natten og når man var borte :P Ikke tro alt man hører for å si det sånn!

Han hadde også diare i buret og ble liggende oppi det.. man kan ikke kontrollere magen dems og da tenker jeg det er bedre om hele stua er nedgriset av diare enn at bikkja kanskje ligger i det alt fra 1 til 8 timer. Logisk for meg hvertfall!

Ble litt rotete dette... Hehe, men det er mine erfaringer og meninger. hvis det kom fram så mye fornuftig da xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell jeg vil si at det er store forskjeller på bur og en binge, og ikke minst om det er til en valp (dermed kun for en kortere periode) eller til en voksen hund (det vil si for resten av livet). Det er også en forskjell på hvor lang tid man forventer at hunden skal tilbringe i buret eller bingen. I det sekundet man begynner å lukke valpen/hunden inne mens man er tilstede på dag/kveldstid så er det snakk om noe helt annet!

Slik situasjonen er nå bor jeg og samboeren i en nyoppusset 2 roms leilighet som vi leier, og med mindre en av oss vinner i lotto er det denne leiligheten som skal bli hjemmet til en valp neste vår/sommer. Jeg tviler ikke på at noen kommer til å kalle oss late når jeg nå følger opp med at jeg kommer til å sette opp en valpebinge i stuen/kjøkkenet vårt hvor valpen kan ha sitt område de første mnd. :P

Den første uken regner jeg med at valpen kommer til å sove på soverommet slik at vi er i nærheten den første tiden som en trygghetsfølelse. Når vi så står opp blir kurven flyttet over til valpebingen, med døren åpen, og blir der til det er leggetid. Når valpen så føler seg trygg i sitt nye hjem vil natten bli tilbrakt i bingen, med døren lukket. Siden jeg fremdeles er student når valpen kommer har jeg muligheten til å være hjemme med den mesteparten av tiden de første to-tre mnd. Men i begynnelsen vil hjemme alene treningen bestå av at valpen skal være i bingen og ikke i leiligheten. Når vi føler oss sikker på at valpen har blitt stueren og begynt å forstå at noen ting ikke er lov å tygge på begynner hjemme alene treningen med åpen binge. Da blir alt av planter og knuslige gjenstander plasert på soverommet når vi ikke er tilstede. På denne måten håper vi å unngå skader på leiligheten og kun få skader på være egne ting. Om det kun går med noen par sko eller et bordben så regner jeg det som en stor suksess. Samtidg får valpen et klart eget område som kan herje på.

Dette var det samme oppleget som jeg har brukt tidligere på familiens hunder og det har fungert utmerket så langt. Mener å huske at det lengste valpen trengte bingen ikke var mer enn to mnd. Men den var populær resten av livet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...