Gå til innhold
Hundesonen.no

Tykk pels og ekstremrøyting


jeanette-k

Recommended Posts

Bono røyter ganske mye hele året, men nå er det helt ekstremt (pga sommeren). Han har ekstremt tykk underull og plages ganske mye så snart gradestokken viser over 15-16 grader. Er det noe jeg kan gjøre for at røytingen ikke skal være så voldsom (eller er det kun børsting som hjelper?), og er det noe jeg kan gjøre for at han ikke skal plages så voldsomt av varmen? Tanken har vært å snaue han, men har hørt at det kan forværre saken. Ikke hadde han blitt så vakker heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lurt å snaue hunden nei, da vil han trolig få enda tykkere/mer underull og bli enda varmere.

Om du kjenner noen med en sterk blåser kan du bruke den til å fjerne masse pels. :)

Det mest effektive er å bade hunden med varmt/lunket vann mens du masserer godt (gjerne med shampo) slik at hårsekkene blir stimulert til å slippe pels. Så blåser du hunden tørr mens du børster nøye. Da flyr pelsen. :) Og jo oftere du kan væte pelsen, massere og så blåse av jo mer pels vil falle av. En Coat king eller Furiminator kan også være et fint hjelpemiddel

Det finnes ulike produkter som skal gjøre det lettere å få av røytepels, bla Refurbish fra Groomers Edge. Hvorvidt dette produktet fungerer vet jeg dessverre ikke.

Om du er villig til å betale litt finnes det helt sikkert en hundefrisør som kan ta jobben for deg, dvs bade, blåse og karde ut pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det jeg har gjort for å få ut pels er mye greiing og bading med mye massering og gjerne litt såpe. Hva slags ting du skal bruke for å greie dem er litt individuelt fra hund til hund og fra eier til eier så du får prøve deg fram, kam karde furminator osv. Ellers så er det å kjøle ned labber og buk som det ser ut til at hundene liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 2 samojeder i hus vet jeg (nesten) alt om røyting.

I røyte perioden er det : "Gjennom børsting-->bad-->føn/børst " 2-3 ganger i røyteperioden

Da får du ut mye/det meste av det som skal røytes ut. Mest sannsynlig vil du merke at den slipper mindre pels ellers i året..

Jeg er ekstra glad i puddelen i røyteperioden til samojedene.. :)

Skaff det en god underullrake !!!

Jeg har

EZ-Groomer Underullsrake 5 tenner (www.hund-1.no)

og

Dogman Professional underullsrake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo være helt grusomt med hår i rommet og i badekaret etter man har badet og blåst (vekk hår) av en som røyter skikkelig?

Badet en elghund som er midt i røting, plukket lenge hår ut av sluken og det var ekstreme mengder hår overalt, for nå etter bading faller de jo av bare man ser på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Må jo være helt grusomt med hår i rommet og i badekaret etter man har badet og blåst (vekk hår) av en som røyter skikkelig?

Da gjør man slikt ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ofte at det burde finnes ett slags lite "telt/plast dirvhus/e.l." en kan slå opp i stua å stå inni når en føner og børster samisene.

Selv er jeg litt distrè og dårlig til å planlegge så jeg står ofte å børster i klær som suger til seg pels..

Festelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...