Gå til innhold
Hundesonen.no

Marsvin med "lammelse"


MarieR

Recommended Posts

Håper på noen gode tips eller innspill her. Saken er at vi solgte et marsvin torsdag, som i dag ble levert tilbake fordi det ikke hadde rørt seg i det hele tatt omtrent, og når det først forlyttet seg, gikk den veldig rart. Det ser ut til at den, istedenfor å bevege bakføttene normalt, beveger begge to samtidig, og "hopper" bortover noen steg før den ikke vil røre seg igjen. Jeg tok den med hjem nå i kveld, slik at den slipper å være uten oppsyn i morgen på butikken. Jeg har kjent litt på den, og den piper når jeg tar på enkelte deler av bakparten dens. Den har følelse i begge føttene, men den ene virker hoven. Om jeg setter den ned på gulvet, og prøver å få den til å legge litt vekt på bakparten, eller "strekker den ut" slik at det ville vært naturlig for den å flytte bakparten mot forparten, så flytter den heller frambeina bakover. Rotete forklart. Virker ikke som den har vondt i selve ryggen, i sted når jeg satt den på gulvet, snudde den seg og vasket rumpen sin, men det virket som det var litt ubehagelig å løfte foten slik at den fikk det til.

Det jeg lurer på er om det er noe jeg kan gjøre for den før den kommer seg til dyrlege. Om det ikke er brudd, kunne jeg jo masert litt forsiktig for å stimulere blodtilførselen og nervene i området, men om det er et brudd vil jo det være en skrekkelig dum ting og gjøre. Den sitter nå i et relativt lite bur, der den ikke trenger å bevege seg for å få tak i mat, høy eller vann. Den spiser godt, drikker og virker ellers i god form. Er oppvakt og oppmerksom.

Og - er det noen som har noen mer eller mindre logisk forklaring på slik tilsynelatende "Lammelse"? Tvilsomt at det er C-vitaminmangel, for det har den fått hele tiden. Kan det være at den har forstrukke muskler eller noe sånnt, feks under kloklipp? Den fikk klippet klør på torsdag, og når hun som skulle klippe, snudde den for å legge den på ryggen i fanget, sprellet den veldig. Ettersom hun holdt den i forkroppen, kan det hende bakkropppen fikk seg en trøkk, fordi den kastet på seg som for å snu seg, uten å få det til. Fryktelig rotete forklart, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det blir vel vet. besøk og røntgen .

Om det ikke er brudd så tenkte jeg med en gang på at Marsvinet kanskje har fått en smell i ryggen pga fall eller lignende,

Det kan være en liten låsning i en av ryggvirvlene.

Massasje o.l. er sikkert bra .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...