Gå til innhold
Hundesonen.no

sjalu eller ordenspoliti? eller noe annet?


Meg

Recommended Posts

en voksen tispe (seks år) står sammen med to valper. Ingen av de tre er i slekt. Valpene er 4 mnd. Når valpene leker hardt/veldig ivrig, begynner tispa å bjeffe. Hun bryter ikke inn i leken, men det ser ut som om bjeffinga får valpene ut av "hardmodus", og ofte ender det med at en av valpene eler begge leker med henne i stedet. Hvorfor gjør tispa dette? for å leke selv? for å være ordenspoliti? tispa er en glimrende oppdrager forøvrig, ikke for streng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitro begynner altid å bjeffe når jeg leker med Chanti alene, eller at jeg går bort til henne utendørs. (og han står bundet eller står på verandaen) Også hvis andre hunder herjer eller leker blir han veldig opphisset og bjeffer endel. Han bjeffer med en gang jeg snur meg vekk fra han og går imot Chanti utendørs, så jeg tror nok dette er sjalusi på en måte. At han vil være med han også og vil ha oppmerksomhet.

Mulig tispen gjør det mot valpene også. Og at valpene blir distrahert av bjeffingen hennes, og slutter leken seg imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan se det ganske tydelig på noen hunder: meg, meg, se på meg, her er jeg, jeg vil være med osv. hehe, og får de ikke være med, så kommer somregel bjeffingen eller pipingen.

Du ser jo også på tispen om hun virker leken og logrer og ser ut som at hun har lyst å være med. :blink: Er ikke sikkert det trenger å være negativt at hun leker med dem litt, så lenge de ser at hun ikke bli kontrollerende, voldsom eller eiesyk etc. mot valpene. Kan være fint for valper å leke med voksne. Men så kan det jo også være greit å prøve å avlede tispa litt også, eller ta henne bort, slik at valpene får lekt ifred, og tispa ikke blir så oppkavet.

Min forrige tispe ble nesten 6 år, og hun var veldig barnslig og leken hele livet sitt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan se det ganske tydelig på noen hunder: meg, meg, se på meg, her er jeg, jeg vil være med osv. hehe, og får de ikke være med, så kommer somregel bjeffingen eller pipingen.

Du ser jo også på tispen om hun virker leken og logrer og ser ut som at hun har lyst å være med. :blink: Er ikke sikkert det trenger å være negativt at hun leker med dem litt, så lenge de ser at hun ikke bli kontrollerende, voldsom eller eiesyk etc. mot valpene. Kan være fint for valper å leke med voksne. Men så kan det jo også være greit å prøve å avlede tispa litt også, eller ta henne bort, slik at valpene får lekt ifred, og tispa ikke blir så oppkavet.

Min forrige tispe ble nesten 6 år, og hun var veldig barnslig og leken hele livet sitt. :lol:

denne tispa er veldig grei mot valper, og veldig forsiktig i leken. Godt språk. Veldig leken. Absolutt ikke eiesyk, men det endrer seg vel når valpekvota er over tipper jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernervalpen til mamma hadde besøk av kullsøsteren sin igår, og de lekte veldig heftig med hverandre - mye lyd og biting. De voksne hundene stod litt forskrekket å så på, men da det virket som leken eskalerte gikk to av de voksne hundene (uavhengig av hverandre/ to forskjellige situasjoner) inn med et advarende bjeff, som fikk valpene til å roe seg et par hakk. Dette tolket jeg som at valpene holdt på å koke litt over, og at de voksne så dette og korrigerte før det gikk for langt.

En annen situasjon er at Ellie har en kamerat som hun elsker å leke med. Men av og til når vi møter kameraten er det sammen med en annen hund som vennen til Ellie liker enda bedre enn henne. Da leker de veldig med hverandre, og Ellie løper etter mens hun bjeffer og kjefter. Dette tolker jeg mer som sjalusi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Bernervalpen til mamma hadde besøk av kullsøsteren sin igår, og de lekte veldig heftig med hverandre - mye lyd og biting. De voksne hundene stod litt forskrekket å så på, men da det virket som leken eskalerte gikk to av de voksne hundene (uavhengig av hverandre/ to forskjellige situasjoner) inn med et advarende bjeff, som fikk valpene til å roe seg et par hakk. Dette tolket jeg som at valpene holdt på å koke litt over, og at de voksne så dette og korrigerte før det gikk for langt.

En annen situasjon er at Ellie har en kamerat som hun elsker å leke med. Men av og til når vi møter kameraten er det sammen med en annen hund som vennen til Ellie liker enda bedre enn henne. Da leker de veldig med hverandre, og Ellie løper etter mens hun bjeffer og kjefter. Dette tolker jeg mer som sjalusi...

Ut fra det du skriver, så tolker jeg det på samme måte som deg. I situasjonen med valpene, så varsler de voksne at "nå er det nok" og i situasjon 2 så er det mer sjalusi/frustrasjon fra Ellie fordi hun ikke blir innlemmet i leken (noe som ofte skjer om man har 3 hunder sammen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...