Gå til innhold
Hundesonen.no

Presentasjon av meg å mine hunder

malika

Recommended Posts

Skrevet

Hei

Har vel vært medlem her i en god stund men har ikke vært aktiv i forumet. Tenkte at det skulle bli en endring på så med den anledning så er det vel på plass med en presentasjon av meg å mine hunder.

Jeg er 27 år å bor i finnmark, er for tiden student. Jeg er gift og vi har i skrivende stund ei pia med 4 labber. Men om under 2 uker skal vi hente ei lita tispa til. Jeg har bestandig ønsket meg hund, bare vokst opp med katter. Så da jeg å mannen min fikk oss leilighet så ble det en hund på oss. Ei Eurasiertipse som vi desverre bare hadde i 4 år. Med henne trente jeg Lydighet men vi fikk aldri gått noen prøver for hun var for reservert. Min mann har stor sans for viltjakt så vi gikk til anskaffelse av ei Norsk Elghund Grå tispe for ca 1,5 år siden. En elghund var et stort sprang fra hunden vi hadde hatt, men vi har ikke angrett på det i ettertid. En mer trivelig, sosial og kosen hund har vi aldri trodd vi skulle få oppleve. Det aller beste at hun er mutters stille i hundegården. Det var vår aller største skrekk, da vi fikk gjentatt høre at NEG står bare å gauler i hundegården, vi har jobbet aktivt med det. Må bare presisere at hun til daglig lever med oss her i huset. :lol:

Lilleteigens Troya som vår NEG heter kommer fra en lokal oppdretter her vi bor. Hun er ei veldig myk tispe som bestandig venter høflig sist med å gå inn eller ut døra (snodig det der, for det er ikke noe vi har lært henne). Vi synes hun er ei meget enkel hund som maser lite og har en fantastisk av og på knapp. Hun sjarmere de fleste som hun møter med sitt rolige og avbalanserte vesen. Hun EEEELSKER kos å da kommer masse koselyder når vi klør på henne. Hun er veldig sosial mot mennesker og sier klart i fra om besøket overseer henne, da kommer det noen klare småe bjeff-ule lyder fra henne mens hun sitter foran dem, PLIIS klø på meg. Hun har fått vært med på jakt da hun var 9mnd og fant da en hel elgfamilie (ku,kalv og okse) som hun hadde fin stålos på. Desverre for uerfaren elgjeger så ble de skremt å sprang avgårde. Vi holder på nå å skal få henne godkjent som ettersøkshund på vilt. Ellers har vi vært litt på utstilling med henne, med BIS-valp og CK som beste resultat. Så hun må få gått brukshund prøve så vi etterhvert kan prøve å jakte på certene.

Den andre hunden som vi skal hente oss om drøye 12 dager er ei Svensk Lapphund tispe som kommer fra Kirkenes ved navn Alva Evita. Da det ble født 4 gutter og ei tispe i kullet og vi fikk beskjeden at tispe kunne bli vår så sto jubelen i taket. Etter å ha tenkt lenge over hvilken type hund jeg skulle ha, med største kriterier at den skal bli brukt til LP så falt valget på denne rasen. Spisshunder ligger mitt hjerte nærmest. SL er en veldig allsidig rase som kan brukes til det meste, gjeting, LP,AG, Redningshund og jakthund så var valget enkelt. Etter vårt inntrykk etter å ha pratet med oppdretter og møtt flere SL hunder så er dette sosiale, sterke og meget glade hunder. Valpens mor jaget bjørn i over en time da hun selv var 9 mnd, da snakker man om sterk psyke! Hennes far er godkjent ettersøkshund og har blitt brukt i jakt der de har skutt flere elger på han. Alva skal så klart bli min LP hund og jeg skal prøve å få henne godkjent ettersøkshund på vilt. Og selvfølgelig blir vi å delta aktivt på utstilling også. Vi gleder oss enormt til å få henne i hus, og jeg er sikker på at Troya kommer til å storkose seg med ei kompis. :lol:

Her kommer ett par bilder av dem:

post-3868-12789233775569_thumb.jpg

post-3868-1278924616503_thumb.jpg

Skrevet

Takk for det :blink: Etter å fått en NEG selv i hus, så har jeg blitt helt frelst for denne rasen. En kjempefin tur og jakt kompis

Skrevet

Takk for det :) Spisshunder er absolutt noe for seg selv, synes den oppringete halen og de fine spiss ørene danner så fine hunder. Men ikke minst deres sjarmerende vesener med sine helt egne meninger er det som fasinere meg mest med disse hundene.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...