Gå til innhold
Hundesonen.no

Tynn hund - fetes opp?


Lemen

Recommended Posts

Hehehe ... høres litt kjent ut! Bortsett fra tiggingen da. Dvs; Aynï kan fint stå og vise interesse for mat/tilbehør som de andre får (skalk, bein, osv), men når hun først får det spiser hun det ytterst sjelden opp - det er mye viktigere å passe på at de andre ikke blir feite (les: passe på det hun har fått så de andre ikke tar det). :whistle: Du vet selv hva som passer din hund best; og spiser han mest når han får ett måltid, så er nok det veien å gå. Hvis han spiser mest når han får flere måltid, er sikkert det riktig. :lol: Tror nok sammensetningen og den totale mengden er viktigere enn antall måltider, i alle fall når det gjelder hund.

Siden Sølve leker matvegrer er jeg bare glad for litt tigging ved bordet og bare for å presisere så sitter han ikke å sikler (han er puddel!), men han vinker og legger en liten pote på låret til den som spiser. Søt synes jeg da :getlost:, hvis han bare hadde spist maten han fikk hadde det vært enda bedre, mulige det det er matlagingen det er noe feil på.. :blink:

I går var planen å prøve meg med 2 måltider tilsatt vom, men matlysten var på bånn så han ble tilbydt mat flere ganger. Jeg tror jeg bare får se ann aktivitetsnivå, er han aktiv virker det som det er best med små måltider flere ganger om dagen, mens på daffedager som i går er det kanskje best med et eller to litt større måltider. Han spiste heldigvis sent i går så det jo bra da. :)

Jeg vil bare nevne at V&H sprint er et magrere fór enn de andre variantene fra V&H. Ser at det ikke passer til Sølve, men greit å vite kanskje :banana:

Det visste jeg ikke, alltid bra å lære noe nytt. :banana:

Jeg hadde også mine tvil om at det skulle funke med bare ett måltid, synes liksom hun virket så sulten/svak når det var lenge siden hun spiste, selv med to måltider. Men det var helt omvent. Nå har hun mer energi, mer matlyst og er mye bedre i kroppen. Vi har nå akkurat vært ute på en times sykkeltur (!) og da jeg skulle sette sykkelen i garasjen etter å ha låst opp døra og lagt fra meg hjelmen inne spratt hun opp og løp mot porten, hun trodde vi skulle på mer tur! I går gikk vi 1.3mil i marka, og da vi hadde lunsjpause brukte hun tiden til å leke "klatre opp den bratteste skrenten" og "leke drepe kongla", ikke mye sliten hun nei!

Så kanskje det er verdt å prøve? Du ser jo fort om det ikke har ønsket funksjon.

Så flott at du har funnet en rutine som passer bra til Stella. :hmm: I går spiste Sølve 1 måltid veldig sent, ikke planlagt fra min side, men det var sånn det ble. Helt ærlig liker ikke jeg å gi mat så sjelden, i og for seg ble han tilbydt mat 3 ganger i går, men det skulle han ikke ha - spisingen styrer jo han. Så om Sølve velger mat en gang om dagen kan jeg leve med det. :hmm: Nå håper jeg bare at vekten skyter opp og knoklehaugen min blir litt mykere å ta på. :hmm:

Vår gikk opp i vekt da vi byttet til Norwegian Polar.

Sølve liker veldig godt NP han altså, men han tåler det ikke pga laksefettet de har i.

Men det er jo ikke laks i Norwegian Polar da.

Jo, de har det, riktignok ikke alltid. De som lager NP putter oppi det som er tilgjengelig av råvarer der og da. Jeg har selv snakket med produsenten og han sier han har i laksefett/lakseolje som omega 3 tilskudd når laks er tilgjengelig. Han kunne ikke garantere at det ikke var laks i NP - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig liker ikke jeg å gi mat så sjelden, i og for seg ble han tilbydt mat 3 ganger i går, men det skulle han ikke ha - spisingen styrer jo han. Så om Sølve velger mat en gang om dagen kan jeg leve med det. :whistle: Nå håper jeg bare at vekten skyter opp og knoklehaugen min blir litt mykere å ta på. :getlost:

Hva du liker og hva som fungerer på hunden er jo ikke nødvendigvis samsvarende. All masingen og tilbud om mat til stadighet kan ha motsatt effekt på matlysten også. Jeg ville - som flere andre sier - gitt ett måltid seint på kvelden, og ikke tilbudt ham mat før neste kveld. Forsøk og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du liker og hva som fungerer på hunden er jo ikke nødvendigvis samsvarende. All masingen og tilbud om mat til stadighet kan ha motsatt effekt på matlysten også. Jeg ville - som flere andre sier - gitt ett måltid seint på kvelden, og ikke tilbudt ham mat før neste kveld. Forsøk og se hva som skjer.

Det vet jeg jo :getlost:, Sølve har som sagt ikke lest en eneste bok og gjør som han vil. Min erfaring med Sølve er at jeg må motivere til matlyst og ha maten klar med engang han får lyst på den eller så spiser han ikke. Men jeg lagde denne tråden for å få innspill - og det har jeg fått - jeg tar de til meg og prøver meg fram. :whistle: Det er bare litt vanskelig å snu opp ned på inngrodde rutiner og tankesett på 123. Foreløpig har ikke Sølve fått tilbud om frokost eller lunsj, det holder hardt, men jeg prøver. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...