Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Rogaland


aCa

Recommended Posts

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Han måtte kastreres i fjor, så jeg må ha et bevis på at han har hatt begge, og at de er fjernet på grunn av sykdom eller skade. I følge NKK er det ikke nok med veterinærattest, man må søke om tillatelse fra dem i tillegg :)

Åja, da skjønner jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bor på østlandet, kommer dere til å kjøre over fjellet eller nedover sørlandet?

Det ble til at vi booket hotell i Sandnes, da reisefølget har utstilling på lørdagen der, mens vi skal til Nærbø på NTK-utstillingen der. Grugleder meg sinnsykt til søndagen, vi har vært så nærme storcertet tre ganger, så nå synes vi det er vår tur :getlost:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bor på østlandet, kommer dere til å kjøre over fjellet eller nedover sørlandet?

Det ble til at vi booket hotell i Sandnes, da reisefølget har utstilling på lørdagen der, mens vi skal til Nærbø på NTK-utstillingen der. Grugleder meg sinnsykt til søndagen, vi har vært så nærme storcertet tre ganger, så nå synes vi det er vår tur :getlost:.

Vi reiser nedover sørlandet, langs kysten hele veien :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bor på østlandet, kommer dere til å kjøre over fjellet eller nedover sørlandet?

Over fjellet. Det er en veldig vakker tur som vi koste oss med i fjor, og om vi har været på vår side gir det store naturopplevelser!

Det er nok lettere å kjøre E18, for veiene over fjellet er smale og svingete. Men det er ikke den samme opplevelsen, også kjørte jeg tur-retur Oslo-Kristiansand sist helg, så jeg er litt lei den veien nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over fjellet. Det er en veldig vakker tur som vi koste oss med i fjor, og om vi har været på vår side gir det store naturopplevelser!

Det er nok lettere å kjøre E18, for veiene over fjellet er smale og svingete. Men det er ikke den samme opplevelsen, også kjørte jeg tur-retur Oslo-Kristiansand sist helg, så jeg er litt lei den veien nå.

Enig, kjører stort sett fjellet bort og E18 hjem :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte helt fram til i dag om vi skulle ta camp.vognen eller prøve å få tak i en hytte. Med 5 hunder blir det ikke aktuelt med et hotellrom, liksom.

Sjekket værmeldingen og det virket IKKE lovende for lørdagen, da...

Fikk bestilt den siste hytten på Brusand camping (selvsagt også den dyreste), men godt å vite at man kommer til å bo litt tørrere enn det man ville gjort i vogna' i alle fall.

Pakket bur, stoler, telt, presenninger, paraplyer, sengetøy i bilen rett etter jobb - så nå gjenstår det litt småpakking + bade et par hunder, såklart..

Og tja.. Vi kjører de nedover dit? Eller... hmm.. bortover?? Tja - langt er det uansett.

Vi har kun kjørt den indre veien èn gang, og mener å huske at det tok veeeeldig lang tid på skikkelig dårlig vei - hvem ønsker seg en slik tur, liksom?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiser nedover sørlandet, langs kysten hele veien :wub:

Har fått anbefalt sørlandet pga mye bedre veier i hvert fall frem til Kristiansand, men tar det ikke 8-9 timer effektiv kjøring?

Over fjellet. Det er en veldig vakker tur som vi koste oss med i fjor, og om vi har været på vår side gir det store naturopplevelser!

Det er nok lettere å kjøre E18, for veiene over fjellet er smale og svingete. Men det er ikke den samme opplevelsen, også kjørte jeg tur-retur Oslo-Kristiansand sist helg, så jeg er litt lei den veien nå.

Litt flaut oppfølgingsspørsmål, men vil du dele reiseruten over fjellet? For når jeg søker opp på gulesider, maps.google.com, så får jeg opp helt sinnsyke reisetider over fjellet. Så begynner å lure på hvilken vei som er kortest? Og ikke minst hvor lang tid regner du med at denne ruten tar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på Via Michelin på google - så får du i alle fall opp et forslag som tar ca 7 timer.

Den tilsier sånn 48 mil eller noe (Oslo - Stavanger).

Det er den veien jeg tenkte på - via Seljord, Dalen i Telemark (skikkelig hårnålsveier), og så ned til Sirdal (?) på sørlandet..

Men det finnes sikkert andre muligheter!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått anbefalt sørlandet pga mye bedre veier i hvert fall frem til Kristiansand, men tar det ikke 8-9 timer effektiv kjøring?

Litt flaut oppfølgingsspørsmål, men vil du dele reiseruten over fjellet? For når jeg søker opp på gulesider, maps.google.com, så får jeg opp helt sinnsyke reisetider over fjellet. Så begynner å lure på hvilken vei som er kortest? Og ikke minst hvor lang tid regner du med at denne ruten tar?

Søk på Via Michelin på google - så får du i alle fall opp et forslag som tar ca 7 timer.

Den tilsier sånn 48 mil eller noe (Oslo - Stavanger).

Det er den veien jeg tenkte på - via Seljord, Dalen i Telemark (skikkelig hårnålsveier), og så ned til Sirdal (?) på sørlandet..

Men det finnes sikkert andre muligheter!

Susanne

Ja, ruta er Drammen, Kongsberg, Notodden, Seljord, Høydalsmo, Dalen, Rotemo, Nomeland, Suleskarvegen til Sinnes, og deretter Sandnes. Jeg får det til å bli cirka 42 mil, men det er kjapt regnet.

Det er såpass langt at jeg kjenner jeg bryr meg mindre om det tar syv og en halv time eller åtte timer. Vi var fornøyd med å kjøre der i fjor, og synes det er en del av turen å få sett litt mer av Norges vakre natur. I fjor drev de med sauesanking langs veiene, veldig artig å få se litt av det.

Jeg husker ikke hvor lang tid vi brukte i fjor - det går jo med tid til stopp underveis. Men da jeg sjekket tiden i fjor, skulle det være noe kjappere over fjellet enn langs kysten. Vi brukte også noe kortere tid hjem enn over, fordi jeg på hjemveien var litt tøffere bak rattet og var blitt mer vant til smale veier, dype stup, svinger, etc. Men det er veier det skjer litt mer på, og dermed lettere å holde seg våken og oppmerksom på kjøringen. Jeg har ingen å bytte med, og må ta alle milene selv. Men vi starter i morgen når morgenrushet er over, og tar den tiden det trengs.

Det beste og raskeste er å kjøre langs kysten. Strake veien, tar ikke så lang tid :wub: Stykket fra Moi til Sandnes er ikke så veldig fint, men resten av veien er kjempe :aww:

Hva som er "best" kommer jo an på hvem du spør - jeg har en kollega fra Rogaland som alltid kjører fjellet, for de synes det er kjappere og enklere. Smaken er forskjellig, vettu :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Når jeg sjekker over fjellet, så sier den faktisk lenger tid, selv om det er færre mil enn sørlandet. Jeg tror vi tar over fjellet til, da det ikke er meldt regn i morgen. Så tar vi sørlandet hjem på søndag. Igjen takk for svar!

En må ikke se seg blind på milene - hvis det er kø fra Oslo til Kristiansand av hyttefolk, har jo fjellet helt klart en fordel der. Men det er klart - nå er det sauesanking, så det kan bli stopp av slikt også. Langt er det okke som :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kortere over fjellet, men tidsmessig jevner det seg ut grunnet veiforholdene. Over fjellet er det svingete og smalt ( har ikke testet hele streningen) mens langskysten er det relativt beint og fine forhold. Selv kjørte jeg langs kysten både frem og tilbake da jeg skulle hente valpepelsen for ca 2 år siden, vurderte liksom ikke fjellet.

men smaken er jo delt så enten eller er det iallefall sikkert er det at det tar tid fra øst til vest enten en kjører over eller rundt:)

Satser på at mange av dere er der på søndag, for da skal jeg brilliere med min tilstedeværelse, hundeløs but still.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du kjøre i greit fart på litt svingete veier med 80 sone er ikke fjellet så ille med tanke på tid, men som nevnt dårligere veier enn E18. Vi kjører også veien over suleskar i år, men man kan også kjøre opp ved Åmli et sted? (Husker ikke helt, så correct me if im wrong). Men som Emma sier, veldig mye fint å se, og man kan jo kjøre den veien bort når man ikke har dårlig tid - og eventuelt E18 hjem om det gikk for sent? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble til at vi kjørte "kystveien" hjem fordi vi ikke kom oss fra Orre før fem, og jeg fryktet det ble mørkt over fjellet - da er ikke svingete og smale veier i møte med bobiler så stas.

Vi brukte lengre tid med E39/E18 enn over fjellet, det er mye kjedelige veier, det er mye temposkifte mellom 60 og 80 på et langt stykke. Og det er ikke noe mer svinger over fjellet enn langs kysten, spør du meg. Det er også mer trafikk på den veien.

Jeg kjører fjellet neste gang, da også hjem, jeg tror nok det er lyst lenge nok til at vi hadde kommet oss over fjellet før det ble mørkt, selv om jeg fryktet annerledes i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte over fjellet til og det var en veldig fin tur, men selvfølgelig smalt og bratt en del partier. Vi brukte rundt 7 timer inkludert et par korte stopp. Hjem igjen kjørte vi kysten og brukte 8,5 timer, hvorav 30 minutter på middag. Er lettere å holde seg våken og mer å se over fjellet, så det er førstevalget vårt evt neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...