Gå til innhold
Hundesonen.no

Min hund skal hilse på alle hunder


Martemor

Recommended Posts

En ting jeg sliter litt emd i forhold til min hund er at han skal hilse på absolutt alle hunder vi møter. Går vi tur og møter en hund skal han bort og hilse med en gang. Får han ikke lov trekker og drar han utrolig. Han skal også snuse og markere veldig der som den andre hunden har gått.

I hagen hjemme har vi Buster løs når vi også er ute, og han leker mye med nabohunden som også er løs. I går kom det en mann med hund på andre siden av gjerdet vårt, og det så Buster. Han løp da avgårde, hoppet over gjerdet og rett bort til denne hunden. Jeg var rask, og kom bort til dem med en gang. Heldigvis gikk dette møtet bra, og eieren bare smilte og tok det pent.

Jeg kan jo ikke garantere at hunden han treffer tar det pent å møte en løs hund, heller ikke eier.

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre her? Hvordan kan jeg best trene han til å kunne møte andre hunder uten å måtte bort til de hele tiden.

Han er ellers flink når det kommer til inkalling og "vær her" kommando, men akkurat når det gjelder andre hunder lukker han ørene helt.

Må bare si at jeg har bånd på han når vi er ute og går, det er bare i egen hage han går løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å gå uten å la han hilse på hunder. Endre retning når han drar og vil fram.

Du bør ha den i bånd i hagen også, eller ordne deg et gjerde som er høyt nok.

Jeg går bare nå, men det er veldig irriterende at han ikke klarer å passere andre hunder.

Det går stort sett bra ute i hagen. Det er bare denne ene gangen han har stukket av gårde, men vi skal ordne litt bedre gjerdløsninger hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har litt det samme problemet, er ikke kult å bytte retning 100ganger iløpet av en tur bare fordi hunden ikke kan passere andre hunder.

Men en ting som jeg vet er lurt men som jeg aldri får begynt på, er at hunden aldri skal få hilse på andre hunder så lenge man går på tur. fordi hunden skjønner ikke hvorfor den får hilse på noen men ikke alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passering må trenes på som så mye annet. Hvis ingen andre kommer med forslag til framgangsmåte innen jeg ser innom her igjen, skal jeg se om jeg kan komme med noen tips. Nå er jeg for trøtt. Det er flere hundeskoler som har passeringskurs, også. Der vi prøvde oss, var det dessverre bare svære, sinte hannhunder som skulle lære å ikke fly på andre svære og sinte hannhunder, så lille Solo tollerdame smeltet ned i asfalten og forsvant. Da tok hun et agilitykurs i steden og hadde det gøy med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passering må trenes på som så mye annet. Hvis ingen andre kommer med forslag til framgangsmåte innen jeg ser innom her igjen, skal jeg se om jeg kan komme med noen tips. Nå er jeg for trøtt. Det er flere hundeskoler som har passeringskurs, også. Der vi prøvde oss, var det dessverre bare svære, sinte hannhunder som skulle lære å ikke fly på andre svære og sinte hannhunder, så lille Solo tollerdame smeltet ned i asfalten og forsvant. Da tok hun et agilitykurs i steden og hadde det gøy med det :D

Har kommet med forslag til fremgangsmåte jeg :) Finn en hund som ikke bryr seg, se om det hjelper å gå sammen med denne. Ros når hunden din er oppmerksom på deg :) Ha med supergode godbiter eller leke hvis den liker det :) Og belønn for små fremskritt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har litt det samme problemet, er ikke kult å bytte retning 100ganger iløpet av en tur bare fordi hunden ikke kan passere andre hunder.

Men en ting som jeg vet er lurt men som jeg aldri får begynt på, er at hunden aldri skal få hilse på andre hunder så lenge man går på tur. fordi hunden skjønner ikke hvorfor den får hilse på noen men ikke alle...

Nei, det er ikke mye morro. Jeg strammer inn båndet og kommanderer han til å gå pent når vi passerer. Dt er vel egentlig etter at vi har passert problemet kommer. Får han hilse, kan han gå fint videre, men får han ikke hilse må han lukte og markere veldig der hvor denne passerende hunden har gått.

Hva med å gå tur sammen med en rolig avbalansert hund?? Da uten at hundene får hilse og leke i det hele tatt :)

Det høres jo ut som en god ide. Men så var det å finne en sånn hund å gå tur med da. Hehe.

Passering må trenes på som så mye annet. Hvis ingen andre kommer med forslag til framgangsmåte innen jeg ser innom her igjen, skal jeg se om jeg kan komme med noen tips. Nå er jeg for trøtt. Det er flere hundeskoler som har passeringskurs, også. Der vi prøvde oss, var det dessverre bare svære, sinte hannhunder som skulle lære å ikke fly på andre svære og sinte hannhunder, så lille Solo tollerdame smeltet ned i asfalten og forsvant. Da tok hun et agilitykurs i steden og hadde det gøy med det :D

Takk skal du ha.

Men er dette noe som trenes på under et vanlig grunnkurs for lydighet, eller må man, som du sier, ha et eget passeringskurs?

Har kommet med forslag til fremgangsmåte jeg :) Finn en hund som ikke bryr seg, se om det hjelper å gå sammen med denne. Ros når hunden din er oppmerksom på deg :D Ha med supergode godbiter eller leke hvis den liker det :( Og belønn for små fremskritt :P

Dette skal i hvertfall forsøkes! :) Skal prøve å finne en hund å gå sammen med, som er litt rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Mitt råd er slutt å dille med bikkjene. Det er ikke noe som heter at "hunden min må". Det er du som eier som tillater hunden din hva enn det måtte være. Ikke stram båndet til hunden når du ser andre hunder, det skaper usikkerhet i hunden og ikke minst trykk skaper mottrykk, så da SKAL han mot det han blir hindret i. Start å trene hjemme med noe som han har lyst på eks et griseøre. Legg det forann hunden, ha på båndet. Si rolig nei om han prøver å ta griseøret. Når han ser på deg gi han en godbit som er bedre enn griseøret eks kylling, karbonade etc, etterhvert øker du vanskelighets graden til du kan gå forbi fremmede hunder si rolig nei, ha hunden i slakt bånd og belønne etter passering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...