Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshund søker tispe


Ane

Recommended Posts

Kom nettopp over en annonse på finn om en 3/4 Border collie og 1/4 Fuglehund som søkte en tispe til parring. Hvorfor gjør folk dette når det er en blandingshund? Hannhunden hadde fra før av hatt tre kull.. For all del, hunden var fin, og er sikkert grei, men vet ikke helt om jeg liker dette..

Hva syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke noe om det selv. Blir like provosert hver gang jeg hører om det..

Men folk parrer nok hundene sine fordi de vil ha en valp fra tispa si (tror de får en kopi nesten) og hunden er sååå snill, eller at tispa må ha valpekull pga minskning av kreftfaren, eller at det er gøy å se hvordan valpene ser ut, eller at tispa fortjener å være mor, det skal gjøre henne mer rolig, eller at folk driter i alt som heter avel og alt rundt det fordi en hund er jo en hund uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg har hatt tanker rundt Tinka. Men det er grunnet all rosen jeg har fått fra ordentlige hundefolk, og interessen de har vist. Spesielt eldre hundeeiere som ser etter en aktiv spennende hund å ha når de ikke orker en stor sak lenger.

Men det ville aldri falt meg inn, med mindre jeg fant kjempegode grunner som talte for det. Problemet er bare at uansett om jeg fikk solgt alle valpene mine til knalle hjem, så føler jeg at det hadde blitt feil, litt fordi det faktisk finnes masse blandingskull som da kanskje ikke får hjem pga av meg. Pluss at jeg ikke liker blandingsavl så godt, av de vanlige grunnene; man vet ikke hva man får osv.

Sånne annonser som det der dog, det syntes jeg absolutt ingenting om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

Nå trodde jeg at det var en tulletråd her, eller at noen kom til å få så ørene flgret her! :whistle:

For øvrig skjønner jeg ikke at noen gjennomfører blandingsgraviditeter på hundene sine. Du aner jo ikke hva du får og du er heldig om du får plassert valpene i gode hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg har hatt tanker rundt Tinka. Men det er grunnet all rosen jeg har fått fra ordentlige hundefolk, og interessen de har vist. Spesielt eldre hundeeiere som ser etter en aktiv spennende hund å ha når de ikke orker en stor sak lenger.

Men det ville aldri falt meg inn, med mindre jeg fant kjempegode grunner som talte for det. Problemet er bare at uansett om jeg fikk solgt alle valpene mine til knalle hjem, så føler jeg at det hadde blitt feil, litt fordi det faktisk finnes masse blandingskull som da kanskje ikke får hjem pga av meg. Pluss at jeg ikke liker blandingsavl så godt, av de vanlige grunnene; man vet ikke hva man får osv.

Sånne annonser som det der dog, det syntes jeg absolutt ingenting om!

Er ikke Tinka renrasa Phalene? Eller missforstod jeg? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hunden er jo så snill og fin og lydig og grei og søt og de vil ha en valp etter ham, også er han jo blanding, så da er han jo sunn og frisk, også har de NULL begrep om grunnen til at man har raser. :whistle:

Og fordi man parer to raser så skjer det ett eller annet mystisk: de gode sidene ved en rase blir forsterket, mens de "mindre gode"..... nei se - de blir borte, de gitt :whistle:

Så dersom man parer f.eks. en puddel med en Border collie (borderdoodle) så blir avkommene garantert røytefri og like garantert kommer de ikke til å gjete. :aww:

Og garantert blir de mye sunnere enn renrasede hunder. Utrolig :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Tinka renrasa Phalene? Eller missforstod jeg? :whistle:

Hun er renraset, men hun er ikke reg. i NKK så det tells liksom ikke. Jeg kan jo ikke ha et renraset kull på henne :thumbs:, det er veldig synd for hun er virkelig en super knall hund, som virkelig kunne brakt noe videre.

Men det er jo ikke noe poeng :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det som er det mest idiotiske med de annonsene er ikke at noen ønsker å parre sin blandingshund, for dem finnes det nok av, men det største idiotiske aspektet ligger i at noen tror man kan drive både avel og oppdrett med hannhunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

I min søken etter brukte kløver til salgs fant jeg da ikke mindre enn to annonser fra folk som ville kjøpe blandingshund, på Canis... (jeg henviste dem ikke til finn, håper at det ikke har falt dem inn heller). Noen har gjort en god jobb med myten om hvor gode blandingshunder er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fordi man parer to raser så skjer det ett eller annet mystisk: de gode sidene ved en rase blir forsterket, mens de "mindre gode"..... nei se - de blir borte, de gitt :whistle:

Så dersom man parer f.eks. en puddel med en Border collie (borderdoodle) så blir avkommene garantert røytefri og like garantert kommer de ikke til å gjete. :aww:

Og garantert blir de mye sunnere enn renrasede hunder. Utrolig :thumbs:

Er det ikke sant!?! :blink:

Er ikke blandingshunder mye friskere, snillere og mer allergivennlige enn renrasede hunder? :icon_confused:

Det neste du kommer med er vel at julenissen ikke finnes, og at påskeharen ikke legger egg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sant!?! :blink:

Er ikke blandingshunder mye friskere, snillere og mer allergivennlige enn renrasede hunder? :icon_confused:

Det neste du kommer med er vel at julenissen ikke finnes, og at påskeharen ikke legger egg :P

Nei, vi holder julenissen utenfor dette her, gjør vi ikke? :angry: :D

Julenissen høh, selvfølgelig finnes han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...