Gå til innhold
Hundesonen.no

Mistet bilnøkkel


Nirm

Recommended Posts

Jeg har mistet bilnøkkelen min. Og dessverre skjedde det rett i nærheten av her jeg bor (dvs gangstien mellom parkeringsplass og huset). Satt opp lapp da, men jeg tviler litt på at den kommer til rette egentlig... (særlig om enkelte i nabolaget her har funnet den, da får jeg aldri se den igjen). Det var et bilde av Nirm på den, så de fleste burde ha visst hvem den tilhører uansett.

Så jeg vurderer å bytte låser og kode om den "brikken" jeg låser opp bilen med. Slik at ingen tar seg en tur med bilen (er jo ikke akkurat rakettforskning å finne ut hvilken bil den nøkkelen tilhører..). Er dette noe som må gjøres på merkeverksted, eller kan andre type verksteder gjøre dette? Og er det noen som har noen aning om hva det koster? Bilen er en Ford Transit Connect 2003 modell (om det er til hjelp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mistet også bilnøklene så foreldrene mine måtte ta med bilen til Haugesund (stakkars bilden ble heist opp på en annen kjempebil) og få skiftet ut låsene og få nye nøkler. Tilsammen kostet jo dette litt. Det som var så tragisk er at jeg fant nøkkelen dagen etter. Den lå i en lomme i jakken min, en lomme inni jakken jeg aldri hadde sett før. Så mest sannsynlig har pappa bare lagt den der mens han tok på seg skone eller noe for så ha glemt den. Kjipt, men sånn er livet... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endevendt huset her. Gått igjennom alt av klær, skittentøyskurv, søppel (!), under vaskemaskiner, fysere, hyller etc. Og starter å bli lettere sprø... Trur det meste er leitet igjennom 3-4 ganger her uten hell, så jeg antar at den er mistet da. :lol: Verste er at lommene på den buksa er skikkelig dype også, så jeg skjønner ingenting (har reservenøkkel da, så slipper å få bilen henta av flakbil...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da er det jo enklere, du kan jo kopiere den nøkkelen du har? Vi hadde ikke reservenøkkel for den ble borte, og før vi fikk kopiere den vi hadde mistet vi den...

Poenget her er vel hovedsaklig at Nirm ikke vil at en av nøklene skal være på frifot, for da kan jo de som finner nøkkelen stjele bilen eller innholdet i den f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er vel hovedsaklig at Nirm ikke vil at en av nøklene skal være på frifot, for da kan jo de som finner nøkkelen stjele bilen eller innholdet i den f.eks.

Japp. Hadde jeg mistet den et annet sted, hadde jeg bare bestilt nøkkel. Men er jo bare å gå langs rekkene og trykke på fjernkontrollen, så finner jo folk ut hvilken bil det er. Lapp hengt opp, så får vi se om det er noen som har funnet den og er ærlige nok... Og om bilen min står der når jeg kommer ut til den neste gang. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve å få hunden til å søke etter den? :lol: Har hørt om flere som har hatt hunder som er trent til spor og søk, men ikke spesielt etter bilnøkler, som med hell har brukt hundene i søk etter mistete bilnøkler. Det er jo verdt å prøve tenker jeg.. :P

Hvis du bor i et litt lugubert strøk (eller med litt spesielle folk) skjønner jeg utmerket godt at du vil skifte lås - ikke noe trivelig!

Har et lite OT-tilleggsspørsmål: kan man få laget ekstranøkler til bilen med sånn fjernlås (sånn man trykker på for å låse opp/igjen bilen fra avstand)? Hvor mye vil noe sånt koste sånn ca? Og hvor skal man henvende seg for å få gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en liten skrekkopplevelse i Danmark for noen dager siden. Sara og jeg var en snartur inne på en dagligvarebutikk, hundene satt i bilen med gløtt på vinduene, sola stekte. Vi skulle bare inn og kjøpe et par ting i full fart, derfor brukte vi ikke tid på å finne skygge til bilen. Tilbake ved bilen igjen fant jeg ikke nøklene! Vi raste inn på butikken igjen og kikket alle de stedene vi hadde stoppet. Til slutt fant vi nøklene innimellom noen tomater. Gjett hvem som aldri noen sinne skal la bil med hunder i stå i solen mer, ikke et eneste minutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte nøkler og slik fjernkontroll på merkeverksted sist, og det ble dyrt. Mener å huske det kom på over 1500 kr for en nøkkel, en fjernlås (eller hva den boksen kalles) og nøkkel til takstativet mitt (og den var billig...).

Ikke spesielt lugubert strøk her egentlig. Ikke vært innbrudd i hus eller bil så lenge jeg har bodd her. Men jeg er alltid bekymra for hundene. At noen skal ta de ut av bilen ved senteret, ellers finner de jo ikke riktig bil.... :P

Er jo ikke den beste tiden å få bil på verksted nå. I hvert fall ikke de rimelige, så nå skal jeg anskaffe meg rattlås og noen hengelåser til burene til jeg får den på verksted... Dette er virkelig "biluka" mi, siden bilen jeg har lånt noen dager nå mistet alt av bremser i dag, og måtte hentes av flakbil og kjørt på verksted. :lol: Det ble litt sånn "oppsann" følelse av å tråkke inn pedalen og merke at nada skjedde. :P Og det var problemer med å finne noen som kunne ta den bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte nøkler og slik fjernkontroll på merkeverksted sist, og det ble dyrt. Mener å huske det kom på over 1500 kr for en nøkkel, en fjernlås (eller hva den boksen kalles) og nøkkel til takstativet mitt (og den var billig...).

Ikke spesielt lugubert strøk her egentlig. Ikke vært innbrudd i hus eller bil så lenge jeg har bodd her. Men jeg er alltid bekymra for hundene. At noen skal ta de ut av bilen ved senteret, ellers finner de jo ikke riktig bil.... :P

Er jo ikke den beste tiden å få bil på verksted nå. I hvert fall ikke de rimelige, så nå skal jeg anskaffe meg rattlås og noen hengelåser til burene til jeg får den på verksted... Dette er virkelig "biluka" mi, siden bilen jeg har lånt noen dager nå mistet alt av bremser i dag, og måtte hentes av flakbil og kjørt på verksted. :lol: Det ble litt sånn "oppsann" følelse av å tråkke inn pedalen og merke at nada skjedde. :P Og det var problemer med å finne noen som kunne ta den bilen...

Det blir vel dyrt, men hvis bilen har såppass "ny" lås at du har en nøkkel med fjernkontroll (som du har mistet?) så skal det vel gå ann å omprogramere låsen på bilen, og få en ny nøkkel? Da vil ikke den gamle funke. Mener det er noe slikt... Husker sambo måtte sjekke det opp for en stund tilbake siden da han knekte en nøkkel og holdte på å knekke nr 2 også, inni selve låsen på bilen. DET kunne blitt dyrt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel dyrt, men hvis bilen har såppass "ny" lås at du har en nøkkel med fjernkontroll (som du har mistet?) så skal det vel gå ann å omprogramere låsen på bilen, og få en ny nøkkel? Da vil ikke den gamle funke. Mener det er noe slikt... Husker sambo måtte sjekke det opp for en stund tilbake siden da han knekte en nøkkel og holdte på å knekke nr 2 også, inni selve låsen på bilen. DET kunne blitt dyrt det!

Dette er jo faktisk et godt poeng! Det skal du vel også kunne gjøre selv dersom du fremdeles har den koden du fikk med når du kjøpte det? Iaf var det slik med min nøkkel! Og det koster ikke allverden hvis de må finne ut av det for deg. Og dukker da den andre nøkkelen opp senere, så kan du bare "oppgradere" den til å fungere på bilen igjen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...