Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg vil dra på butikken uten barn...


Ann-C.

Recommended Posts

BC'n vår på 2,5 år klikker bananas hvis ikke en av oss voksne er hjemme.

Barna er 9, 10 og 13 år. Det har sikkert noe å si det også...

Jeg skulle så gjerne kunnet dra på butikken en tur uten å måtte ta med alle tre barna, men hvis de er hjemme sammen med ham ser det ikke ut etterpå og det er IKKE ungenes feil.

Han bjeffer (les: brøler) hysterisk og lyden er ikke som vanlig bjeffing, han hopper i sofaene og opp i vinduene. River ned lamper, planter og alt annet som måtte befinne seg i vinduet.

Sist hang gardina vår i to deler da jeg kom hjem etter et forsøk med bare eldste hjemme.

Ungene har null sjans til å få kontroll over ham (eldste burde i det minste hatt en sjans) og det hjelper ikke å sette ham i buret.

han er like idiot i buret, selv om vi setter det i et eget rom.

det har til dels fungert når han har sittet i bur i et rom i ene enden av huset og ungene har sett tv med veldig lav lyd, i et rom i andre enden av huset og med alle dører i mellom lukket.

er det jeg som stiller for store krav?

Det må da kunne gå an at de er hjemme 20-30 minutter uten at det ser ut som en krigssone? Og hvorfor reagerer han som han gjør?

Dette er første jeg skriver her inne og jeg er dritredd all kritikken jeg kan komme til å få.

Jeg ber bare om råd...

post-6495-1277920418,8552_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal en hund takle være alene, men jeg antar at dere ikke har trent noe særlig på dette.

Benytt sommeren til å la han være alene i huset mens dere er utenfor huset. Da har du mulighet til å stoppe uønskede handlinger. Bruk en del tid på dette, så kan du slappe av og la han være alene når vinteren kommer :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte vel å si at det går UTMERKET så lenge ungene ikke er hjemme...

Så det er ungene og han hjemme som må trenes på, men da må jeg virkelig ha forslag til hva ungene skal gjøre og ikke gjøre.

Jeg har ikke barn som turnerer heimen og henger i taklampene akkurat.

De bruker å få se barnekanaler når jeg drar, så da er det stille og rolig her.

Allikevel går han bananas.

Har prøvd at de aktiviserer ham, selvom jeg tror det er å gire ham mer opp, men det har ikke hjulpet.

De prøver å lokke ham ut av situasjonene når han går i modus, men ingenting hjelper.

Er litt nummen og lei egentlig og ba mannen om at vi prøvde å omplassere ham.

Men, jeg har ikke samvittighet til det heller, jeg vil jo ha ham, bare ikke de negative handlingene...

Vi har flere problemer med han, så det er ikke bare èn ting og jeg er lei, men akkurat den ene delen her er litt viktig for meg.

Og for resten av oss.

Edit: Når han er alene hjemme sitter han i bur, det har han gjort siden vi fikk ham. Garantert delte meninger om det, men han er glad i buret sitt og trives med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff..får et miljø vi må ha her på hundesonene når folk nesten er redde får å legge inn innlegg... ikke bra :frantics:

Jeg er ingen hundeekspert og vet ikke hvofår han gjør dette kun når ungene dine er hjemme, synes dette er veldig rart, men han virker ihvertfall velig respektløs ovenfor dem.

Å være alene med barna dine er kanskje noe han må trene på, prøv med så lite tid som mulig først (altså så liten tid at du kan komme inn igjen å rose han) så når han får det til begynner du å vente lengre. Eller du kan trene på å ha han i buret? Det er da ikke noe ille at han sitter i buret sitt i 20-30 minutt. Tror ikke akkurat han har det noe godt når han løper rundt i stuen helt ukontrolert. Tror ikke akkurat han viser glede på den måten. Virker mer som han blir stresset/nærvøs eller kanskje bare han ikke vet hvor han skal gjøre av seg når sjefen ikke er til stede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om ungene får gi ham kong med frosset leverpostei i? Dvs at et av barna holder kongen mens de ser på tv sånn at han må ligge sammen med barnet for å få.

Har prøvd med andre godbiter og det funker ikke iallfall.

Han er for fokusert på å bjeffe.

Tror ikke det er det at han ser det som frihet til å bjeffe, mer at han er stressa til tusen.

Enten er han redd for å være hjemme uten voksne eller så er han så desperat på å vokte barna.

Er det helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvorfor han gjør sånn, men det jeg tenker er at det må være veldig slitsomt for deg, og vondt for hunden..

Jeg vil anbefale deg å ta han med til en adferdsterapaut (eks Gry Løberg) og finne en løsning på problemet:) Har selv vært det med min hund, og det fungerte veldig godt :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å vise den eldste av ungene dine hvordan man blir lederen? Kanskje forsøke når du/dere er med, å bygge opp en respekt for ungene. Jeg er absolutt ikke sikker på om det er det helt rette å gjøre,men er kanskje verdt et forsøk :frantics:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en bc og hun blir "sjef" når huset blir mennesketomt. Nå har jeg ikke barn så vet ikke hva hun ville ment om at det var barn til stede dessverre. Iallefall hadde hun ikke "tyngden bak" da hun var yngre og hennes sjefsavgjørelser var ikke alltid de rette. Mange bcer har jo mye stress og ikke alltid en naturlig autoritet, samt at de har det i seg å ville ha kontroll og passe på flokken. Uten at jeg skal påstå noe som helst så kan det jo tenkes at hunden din blir superstresset over å plutselig måtte passe på hele denne flokken og at den tar på seg ei rolle den egentlig ikke er psykisk istand til...? Bcer tar også ofte ut oppbygd stress på uheldige måter så jevnlig mosjon (både hodet og kroppen, spesielt hodet) er viktig. De fleste trenger ikke 5timers trening hver dag, men mine har iallefall gått på veggen om de ikke får minst 1t. Så kanskje trene på måter som gjør at hunden er psykisk utslitt før du drar (samt at den får "nok" hver eneste dag) og gjerne også trene med ungene (altså at hunden blir trent av ungene). Tenker da på ordentlig trening, i rolige former siden noen unger har en tendens til å gire opp hundene. Mange hundeklubber arrangerer spesiell barn og hund-trening.

Ellers er Gry Løberg et godt sted å få råd! :frantics:

Veldig trist at du føler det var vanskelig å skrive dette innlegget pga at du er redd for å bli "angrepet" forresten. :ahappy: Dette burde være et sted hvor terskelen for å spørre om det man lurer på er lav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg tror du har rett i at han blir "sjef" når vi voksne er borte og at han blir utrolig stressa av det.

Og jeg skulle gjerne hatt råd til en adferdsspesialist.

Dessverre har jeg ikke det. (og det er vel akkurat der jeg er redd kritikken kommer)

Eldstejenta prøver å være streng, men får ikke særlig gjennomslag.

Vi har terpet siden vi fikk hunden.

Dessverre syns hun så synd på ham når han fikk tilsnakk at hun ikke har klart å sette ned foten, ergo er det han som bestemmer.

Minsten er den som har mest kontroll på ham, men han er ikke helt dreven på å veksle mellom streng og vanlig og det blir mye streng stemme.

Dessuten blir det jo høy stemme også, for å overdøve bikkja... Og det er så absolutt IKKE riktig! (og vi korrigerer så ofte vi har sjansen, hver eneste dag, for å få ham/dem til å endre stemmebruken)

er ikke flinke nok til å trene mentalt eller fysisk og det er nok litt av greia.

Fysisk har jeg ikke sjans da det er lettere å dra på løperunde med en tiger...

Han eksploderer mot sykler, barnevogner, mennesker, rullatorer og hunder- det er et kapittel for seg selv.

Uheldigvis er mannen skadet for tiden, så det blir ekstra lite trim.

Jeg MÅ ta meg sammen og jobbe mer her hjemme med det mentale.

han er smart når han vil og bc når han føler for det.

Vet hva alle fingrene heter blandt annet og kan markere dem i ulik rekkefølge. (tommeltott slikkepott osv)

Gleder meg til å dra på hytta neste uke og la hundene få løpe villmann i fjellet.

Blir verre å få de med hjem igjen, for da bruker de nekte å gå både ut av hytta og inn i bilen. Litt av et prosjekt å sleeepe med seg 23 kg dødvekt. hehehe

Men vi kommer da hjem, om en med en kjempedeppa hund som savner hytta og friheten.

Igjen, takk for svar.

Må få spart opp penger så jeg får kontaktet ekspertisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Du sier også at det er andre problemer men at dem ikke er så store. Det kan være lurt å begynne med de problemene fordi dem er det lettere å justere så dem ikke blir problemer. Og da kan det i grunnen hende at dette problemet blir mindre og lettere og ta tak i.

Den bjeffingen når dere er vekk kan være at det blir for mye for hunden å passe på, det kan også være at den roper på dere voksne og blir stresset aver at dere ikke kommer. Og så klart må hunden få tur og en god mulighet til å bruke hodet hver dag. Hode gymnastikken kan du godt gjøre sammen med barna. En sak er å gjømme godbiter som hunden skal finne.

Jeg ville foreslått å få en som jobber med problemer til å komme hjem til dere. San at dere får sett på helheten sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid like lett å få ting til å "gå ihop" med hverdag og økonomi osv, men ja, å ha en hund som ikke har kjempeoverskudd av stress og energi er alfa og omega for å få orden på problemer mener jeg... Finnes det ikke en hundeklubb i nærheten hvor dere kan være med på trening en gang eller to i uka? De fleste klubber har mange flinke mennesker som har hatt hund i "hundre år" og som kan gi bedre råd enn vi kan her inne siden vi ikke ser hunden. Og så tror jeg ikke at å lære ungene å kjefte på hunden er det smarteste... Å rope til en hund som allerede roper (bjeffer) vil sannsynligvis bare gjøre saken verre! En bc girer seg ofte fort opp og stress og rop og styr gjør ting bare enda verre. Roooooolig rolig rolig! Kanskje dere bør stoppe alt dere gjør og snu helt rundt? Uten at jeg vet akkurat hva dere gjør da.... Men ta dere tid til å gå en ordentlig tur med hunden, hver eneste dag (jeg går ca 15min morgen og +-1t kveld med min, særlig mindre "tåler" hun ikke)! Og bruk tiden og energien på rolige øvelser og rolig trening som ikke stresser hunden enda mer, mao ikke drakamper, ballkasting etc. Søksøvelser på plena, lp-øvelser kanskje?, ting som demper stress istedenfor øker det... Bare mine tanker da!

Om tiden ikke strekker til finnes det kanskje noen som kan avlaste dere litt? En voksen person som kan ta med hunden på tur feks? Ting har en tendens til å tårne seg opp og virke uoverkommelig og da kan det være en ide å be om hjelp... Og av og til må man også innse at ting ikke går. Har selv omplassert en hund (av helt andre grunner, men likevel) etter å ha prøvd og prøvd i lengre tid. Til slutt var både jeg og hundene konstant stresset og jeg måtte ta en avgjørelse om at det beste var omplassering. Men dette er det kun du som kan si, kanskje er det nok å få dempet stress (på alle?) for at ting skal ordne seg! :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også for meg en som kan avlaste, men det er ingen jeg vet om og ingen jeg stoler på.

Eller om det er han jeg ikke stoler på... Vet ikke.

Tror bikkja og jeg har en relativt tøff konflikt gående og det er vanskelig å få løst den.

Noen ganger vil jeg aller helst omplassere ham, men det er ikke riktig det heller. For det er jo ting vi KAN prøve!

Hva er lp-øvelser forresten?

Blir gjerne mye roping og hausing når man blir stressa, enten man mener det eller ikke.

Men at ungene trener hundene, det skal vi prøve.

Og vi begynner med en gang.

De andre problemene vi har med ham er egentlig ikke mindre sånn sett, men velger å begynne hjemme og jobbe oss utover.

Tror det er riktig å gjøre, iallfall for oss.

Takk for gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner med en gang er en god innstilling! :lol:

Konflikter er ikke bra, kommer veldig sjelden bra ting ut av det. Noen må tape for at den andre skal vinne i sånne tilfeller, bedre å finne en måte å samarbeide på! Og hunder er som regel veldig ivrige etter å samarbeide, spesielt bcer.

I tillegg til bcen har jeg også en dalmatinermix i hus. Han var gaaaal når han møtte hunder da han var litt yngre! Dro i båndet og bjeffet og hoppet og dro mer og var direkte slitsom. Vi begynte å ta han med jevnlig på miljøtrening i hundeklubben. De første gangene var det nok å bare gå litt i bakgrunnen og trene kontakt og roooooolig, men temmelig kjapt (ila få uker) roet han seg ned og kunne gå blant alle de andre hundene, trene møtetrening rolig etc. Og dette smittet selvfølgelig (og heldigvis) også på hvordan han var å møte andre hunder med "ute i verden". Møter vi hunder som utagerer og hiver seg mot oss eller som står og bjeffer (eller uansett) så kikker han og tusler videre sammen med meg. Veldig mye mer behagelig! :ahappy: Iallefall, poenget var at om det eksisterer en hundeklubb i nærheten så dra dit! Der vil du få tips og råd og miljøtrening osv! Og ikke minst bruker hunden mye energi på sånne treninger og de er som regel veldig rolige og behagelige etterpå.... :D

Kan jeg spørre hvor du bor? Kan jo være noen her inne bor i nærheten og har gode tips om avlastning/hvem du kan spørre om hjelp. :frantics:

Edit:

Ah, og lp-øvelser. Øvelsene som inngår i lydighetsprøve.

Link til kjapp oversikt HER (forøvrig "min" hundeklubb. :D ), ligger utførlig beskrivelse av hvordan de skal "se ut" på nkk.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at det kanskje er litt understimulanse her ?

Men vi er mange hundefolk i Norge som kan hjelpe hvis man spør. Vurdert å høre her på sonen om det er noen som vil hjelpe, lære deg litt om lp (Lydighetsøvelser) og andre ting å lære ham? Som kan se situasjonen der og gi råd og holde motet oppe? :frantics: Det er ett alternativ til en adferdsterapaut inntil du har råd om ikke annet :ahappy: Om du ikke vil at folk offentlig skal vite hvor du bor så kan du sende en PM (privat melding) via systemet her på sonen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med bikkja på butikken. Ta med ungene på et kurs i grunnleggende lydighet, slik at dere lærer å trene hunden på samme måte. Hvorfor har dere valgt en hund som trenger rimelig mye både mental og fysisk stimuli? Kanskje den kjeder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er han hvis bare ett av barnene er hjemme(eldstemann?)? Mener ikke at du skal la barnet være alene lenge med en spinnvill hund, men går det roligere for seg hvis det er færre å "passe på"?

Hvordan er lydigheten ellers? Kan det hjelpe å terpe på hverdagslydighet i hjemmet? Involvere barnene? Man må jo begynne et sted.

Lykke til! :frantics:

(Ellers kan jeg ikke la være å kommentere at jeg ville vært forsiktig med å la hundene løpe villmann i fjellet om dagen. Mange fugler som ligger på egg eller har unger akkurat nå. Har dessverre hørt om flere uheldige hendelser med hund i det siste.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er han hvis bare ett av barnene er hjemme(eldstemann?)? Mener ikke at du skal la barnet være alene lenge med en spinnvill hund, men går det roligere for seg hvis det er færre å "passe på"?

Det er ingen forskjell på hvor mange barn som er hjemme eller hvem av dem det er.

Har prøvd mange ganger med ulike "aktiviteter" for barnet. Enten fokusere på hunden, sitte i stua og se tv eller sitte og lese, sånn f eks. Ingen forskjell, like bananas uansett.

Hvordan er lydigheten ellers? Kan det hjelpe å terpe på hverdagslydighet i hjemmet? Involvere barnene? Man må jo begynne et sted.

Ellers er lydigheten ganske så bra. Syns iallfall jeg da.

Han kan fler kommandoer enn gjennomsnittet og tar imot flere ulike ord for samme handling. Rumpa i gulvet betyr det samme som sitt, eller som halen. (han svinser sånn, så når han er ved sofaen sier vi halen og da setter han seg. Og han får ikke lov å gå rundt salongbordet)

Lykke til! :P

(Ellers kan jeg ikke la være å kommentere at jeg ville vært forsiktig med å la hundene løpe villmann i fjellet om dagen. Mange fugler som ligger på egg eller har unger akkurat nå. Har dessverre hørt om flere uheldige hendelser med hund i det siste.)

Nå hørtes det nok ille ut med å fly i fjellet, men det er snakk om max 10-15 meter unna hyttetrappa. Lenger enn det går de ikke. :lol:

Og Bambi, du har nok rett ang understimulanse. Det stikker jeg ikke under en stol i det hele tatt. Men det spiller ingen rolle om hunden kommer fra lang sykkeltur eller har vært rolig lenge, han er like stressa uansett.

Hvis noen tar utfordringen med å treffe oss og hjelpe meg så takker jeg så visst ikke nei.

Holder til i Hortensområdet.

(merkelig forresten, at ikke den infoen kommer opp på sida her. Ikke bildet mitt heller)

Ta med hunden på butikken, som Ida foreslår, det blir bare stressfaktor for både hund, meg og alle rundt.

Tror ikke det er noen god idè enda.

men det KAN gå, om enn ikke nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen fra Hortensområdet har gode råd og tips da! :P

Har du lagt ut bilde både på din profil og avatar? Dette er to forskjellige ting så om du bare har lagt opp bilde på profilen (som jeg så du hadde gjort) så må du gjøre et skritt til. Om du har gjort begge deler så har det skjedd noe rart og da beklager jeg og skylder på at jeg er blond! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Bambi, du har nok rett ang understimulanse. Det stikker jeg ikke under en stol i det hele tatt. Men det spiller ingen rolle om hunden kommer fra lang sykkeltur eller har vært rolig lenge, han er like stressa uansett.

Hvis noen tar utfordringen med å treffe oss og hjelpe meg så takker jeg så visst ikke nei.

Holder til i Hortensområdet.

(merkelig forresten, at ikke den infoen kommer opp på sida her. Ikke bildet mitt heller)

Ta med hunden på butikken, som Ida foreslår, det blir bare stressfaktor for både hund, meg og alle rundt.

Tror ikke det er noen god idè enda.

men det KAN gå, om enn ikke nå...

Nei, med stimuli mener vi soniser gjerne hodebry.

Trening av ferdigheter som bygger hundens selvtillitt, nesearbeid som godbitsøk, eller annen sportrening, turer med innlagte øvelser som hopp over nedfalne trestammer, hopp-sitt-og bli på store steiner (nei, nå blir jeg litt privat, men du skjønner tegninga?).

Ville kuttet ut sykling, løping, herjing, leking med ball etc. Slike jaktliknende aktiviteter har en tendens til å gjøre en stressa hund enda mer stressa.

Foreslår å innføre båndturer der hovedfokus er å gå pent i bånd (nei, ikke nykke og brøle/mase, men lomma full av godbiter og klikke, rose, stoppe, snu etc). Trene innkalling med langline (gøy å gjøre sammen med barn. Alle har godbiter i hendene og står i en stor sirkel. Så skifter man på å rope på hunden. Den spurter til den som roper, setter seg med kontakt, får godbit og dermed roper nestemann).

Jepp, jeg har tusen ideer til høvelig trening av og med stressa hund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen fra Hortensområdet har gode råd og tips da! :P

Har du lagt ut bilde både på din profil og avatar? Dette er to forskjellige ting så om du bare har lagt opp bilde på profilen (som jeg så du hadde gjort) så må du gjøre et skritt til. Om du har gjort begge deler så har det skjedd noe rart og da beklager jeg og skylder på at jeg er blond! :lol:

Hadde vært veldig hyggelig iallfall og jeg hadde satt stor pris på det.

Jeg har sikkert ikke gjort det du sier... Når det kommer til blond så slår jeg deg garantert, for jeg er blånn:P Har lurt så mye at jeg har hodet fullt av korketrekkere og enda skjønner jeg ingenting! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært veldig hyggelig iallfall og jeg hadde satt stor pris på det.

Jeg har sikkert ikke gjort det du sier... Når det kommer til blond så slår jeg deg garantert, for jeg er blånn:P Har lurt så mye at jeg har hodet fullt av korketrekkere og enda skjønner jeg ingenting! :lol:

Hva? Vet om flere høvelige hundefolk i Vestfold, jeg, hvis det er det som skal til. Alle er medlemmer her. Eller kanskje dere rett og slett skal begynne på et kurs i grunnleggende ferdigheter, slik flere har foreslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikkert ikke gjort det du sier... Når det kommer til blond så slår jeg deg garantert, for jeg er blånn:P Har lurt så mye at jeg har hodet fullt av korketrekkere og enda skjønner jeg ingenting! :lol:

BlÅnn har jeg full forståelse for! :P Gå på "mine innstillinger" --> "profil" og "endre avatar". Der kan du laste opp avatar men den må være mindre enn... ehm.. noe... :P Husker ikke størrelsen, men det står der! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...