Gå til innhold
Hundesonen.no

Non-Stop selen


Recommended Posts

Huldra: Ser ut som nonstop sela er for stor i halsen sånn ved første øyekast.

Driver å funderer på den selen selv, men snusern er vrien å finne seler til, så tror vi holder oss til den vi har en stund til.

Hmm... det var rart. Den er den som er trangest å få over hodet, men jeg ser jo på ståbildene at den ser større ut ja.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... det var rart. Den er den som er trangest å få over hodet, men jeg ser jo på ståbildene at den ser større ut ja.. :)

Syns det er synlig på sittebildet også jeg. Den andre selen ligger hvertfall mye bedre rundt halsen på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er synlig på sittebildet også jeg. Den andre selen ligger hvertfall mye bedre rundt halsen på henne.

Hva sammenligner du med? Hvis det er pelsen så kan jeg jo nevne at hun er klippet mellom bildene er tatt; sånn at det kan se ut som om bryst"behenget" stikker opp på NonStop selen, mens det ikke gjør det på Seleverksteds-selen. Årsaken er altså at jeg har klippet bort pelsen. Eller kanskje er det andre ting du har som holdepunkt? NonStop selen får jeg knapt over hodet, mens Seleverkstedet går helt greit å få over, så jeg tror at NS-selen er trangest i "hodeåpningen"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hva sammenligner du med? Hvis det er pelsen så kan jeg jo nevne at hun er klippet mellom bildene er tatt; sånn at det kan se ut som om bryst"behenget" stikker opp på NonStop selen, mens det ikke gjør det på Seleverksteds-selen. Årsaken er altså at jeg har klippet bort pelsen. Eller kanskje er det andre ting du har som holdepunkt? NonStop selen får jeg knapt over hodet, mens Seleverkstedet går helt greit å få over, så jeg tror at NS-selen er trangest i "hodeåpningen"..

Jeg er enig med Rakshe, den ser større ut. Grunnen til at jeg syns det er ikke pga pelsen, men det ser ut som den ligger over skulderbladene på bildet. Altså at den er for langt bak over skruldrene på "toppen" iforhold til den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Rakshe, den ser større ut. Grunnen til at jeg syns det er ikke pga pelsen, men det ser ut som den ligger over skulderbladene på bildet. Altså at den er for langt bak over skruldrene på "toppen" iforhold til den andre.

Jepp, ser den. Men ifølge NS-hjemmesidene, skal jo trekkpunktet ligge over skulderen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amigo:

Amigo_ferdig%20copy.jpg

Toya:

Toya_ferdig%20copy.jpg

I følge nettsiden til non-stopdogwear.no er selen til Toya alt for stor. Trekkpunktet skal ikke ligge utenfor ryggen, det skal ligge slik det gjør på Amigo.

veiledning-1.png

Forøvrig synes jeg Tulla så fin ut i begge selene, om enn var NS-selen noe liten i bakre del på Tulla. But that's just me. Klart den "ser" større ut om man sammenlikner med en nome-sele - men dette ER ikke en nomesele. Det er en non-stop dogwear-sele. Den vil ligge og oppføre seg forskjellig enn en nomesele, det står det også på nettsidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer bilder av Tulla både sittende og stående med både NonStop og Seleverkstedet-selene på. Hvis noen ser automatisk hva som er feil, så blir jeg veldig takknemlig for hint. :)

Hvor stor er en springer? Altså hvor mye veier den?

For Chico bruker den gule (nr 4) altså hakket under den røde om jeg ikke tar feil. Og den er enormt trang i halsen, men passer ham perfekt (skal prøve å få tatt et bilde), i tillegg trekker han godt med den, som jo er det viktigste.

Ville trodd at en springer var nr 4 (den gule), men jeg tar jo tydeligvis feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sammenligner du med? Hvis det er pelsen så kan jeg jo nevne at hun er klippet mellom bildene er tatt; sånn at det kan se ut som om bryst"behenget" stikker opp på NonStop selen, mens det ikke gjør det på Seleverksteds-selen. Årsaken er altså at jeg har klippet bort pelsen. Eller kanskje er det andre ting du har som holdepunkt? NonStop selen får jeg knapt over hodet, mens Seleverkstedet går helt greit å få over, så jeg tror at NS-selen er trangest i "hodeåpningen"..

Er ikke pelsen jeg går etter, ser bare ut som den ligger mer utenpå skuldrene, enn den andre sela, som JeanetteH sier. Kan være noe med hvordan hullet er formet som gjør at den blir trang over hodet? Kan selvsagt være noe som lurer oss på bildene, det er vel enklest for deg å se når du bruker dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke pelsen jeg går etter, ser bare ut som den ligger mer utenpå skuldrene, enn den andre sela, som JeanetteH sier. Kan være noe med hvordan hullet er formet som gjør at den blir trang over hodet? Kan selvsagt være noe som lurer oss på bildene, det er vel enklest for deg å se når du bruker dem. :)

Med fare for å gjenta meg;

Klart den "ser" større ut om man sammenlikner med en nome-sele - men dette ER ikke en nomesele. Det er en non-stop dogwear-sele. Den vil ligge og oppføre seg forskjellig enn en nomesele, det står det også på nettsidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er en springer? Altså hvor mye veier den?

For Chico bruker den gule (nr 4) altså hakket under den røde om jeg ikke tar feil. Og den er enormt trang i halsen, men passer ham perfekt (skal prøve å få tatt et bilde), i tillegg trekker han godt med den, som jo er det viktigste.

Ville trodd at en springer var nr 4 (den gule), men jeg tar jo tydeligvis feil :)

En springertispe kan veie fra 17 kg til 25, Tulla veier ca 22kg. Beinbygningen har mye å si for vekten; to springere som er like høye og like lange kan ha mange kilo i forskjell, og den letteste kan være tykk.. Hva har det med saken å gjøre?

Er ikke pelsen jeg går etter, ser bare ut som den ligger mer utenpå skuldrene, enn den andre sela, som JeanetteH sier. Kan være noe med hvordan hullet er formet som gjør at den blir trang over hodet? Kan selvsagt være noe som lurer oss på bildene, det er vel enklest for deg å se når du bruker dem. :)

Okei, da skjønner jeg. Men tror du det kan ha noe å si for kvelningsfornemmelsene hun får? I dag brukte jeg den på tur igjen, og det er aller siste gang. Øynene var helt rødsprengte, jeg skvatt da hun snudde seg da vi stoppet, og blinkhinnen dekket nesten hele øyet! :D Hun harket og "snorket" flere ganger, og hadde vi syklet i stedet for å gå, hadde hun ganske sikkert kastet opp. :) Fra nå av blir det evt sporselen min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da skjønner jeg. Men tror du det kan ha noe å si for kvelningsfornemmelsene hun får? I dag brukte jeg den på tur igjen, og det er aller siste gang. Øynene var helt rødsprengte, jeg skvatt da hun snudde seg da vi stoppet, og blinkhinnen dekket nesten hele øyet! :) Hun harket og "snorket" flere ganger, og hadde vi syklet i stedet for å gå, hadde hun ganske sikkert kastet opp. :) Fra nå av blir det evt sporselen min..

Jeg bare gjetter, men ja, det tror jeg. Tipper utformingen rett og slett er feil for henne og presset blir feil. Hvorfor skal jeg ikke spekulere i når jeg ikke har tatt og kjent på selen og hunden selv. Hadde nok heller ikke brukt den selen mer om det var min hund, stakkars Tulla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig irrelevant av tråden - er det noen seler som i det hele tatt har fungert på Tulla? Synes jeg bare hører at hun holder på å kveles, hver gang dere har vært ute og prøvd en sele? :) Du burde virkelig få profesjonell hjelp for å finne en god sele til henne, det skal ikke være så vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En springertispe kan veie fra 17 kg til 25, Tulla veier ca 22kg. Beinbygningen har mye å si for vekten; to springere som er like høye og like lange kan ha mange kilo i forskjell, og den letteste kan være tykk.. Hva har det med saken å gjøre?

Okei, da skjønner jeg. Men tror du det kan ha noe å si for kvelningsfornemmelsene hun får? I dag brukte jeg den på tur igjen, og det er aller siste gang. Øynene var helt rødsprengte, jeg skvatt da hun snudde seg da vi stoppet, og blinkhinnen dekket nesten hele øyet! :) Hun harket og "snorket" flere ganger, og hadde vi syklet i stedet for å gå, hadde hun ganske sikkert kastet opp. :) Fra nå av blir det evt sporselen min..

Jeg kunne bedt deg om mål, men da ville jeg hatt behov for å ordne samme målene av Chico. Og jeg lurte bare på en rask sammenligning.

For jeg har alltid ment at springerne var litt mindre en munsterlandere, evt. litt kortere i lengden, men litt bredere. Og jeg ville ikke trodd at en springer veide over 20kg, derfor spørr jeg.

Selvfølgelig er jeg klar over at vekten ikke er en perfekt pekepinn, men den gir ihvertfall et lite innsyn. Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raksha: nei, jeg tror ikke den selen er noe hun vil bruke mer. Kjipt, for det er den eneste "lange" selen som ikke har sklidd på henne.. I pose og sekk er jo et fint, men foreløpig utopisk uttrykk. Kanskje trekkes "hodehullet" for mye opp når trekkpunktet går over skuldrene sånn? Ikke helt godt å si..

Fullstendig irrelevant av tråden - er det noen seler som i det hele tatt har fungert på Tulla? Synes jeg bare hører at hun holder på å kveles, hver gang dere har vært ute og prøvd en sele? :D Du burde virkelig få profesjonell hjelp for å finne en god sele til henne, det skal ikke være så vanskelig...

Jeg har kontaktet seleverkstedet, og det var de som i utgangspunktet anbefalte med nomesele. Den kveles hun ikke i. :) Jeg fatter bare ikke hvorfor springeren min skal være en så "vanskelig" hund å finne sele til? Hva er så spesielt med hennes kroppsform da? :) I starten kveltes hun forresten ikke, det var først da jeg betalte for den (hadde den på lån en stund for å prøve)..! :( Nomeselen sklei heller ikke i starten, men etter noen mnd gjorde den det. Snålt. Konklusjon: kjøpe nye seler hele tiden er bra. ;)

Jeg kunne bedt deg om mål, men da ville jeg hatt behov for å ordne samme målene av Chico. Og jeg lurte bare på en rask sammenligning.

For jeg har alltid ment at springerne var litt mindre en munsterlandere, evt. litt kortere i lengden, men litt bredere. Og jeg ville ikke trodd at en springer veide over 20kg, derfor spørr jeg.

Selvfølgelig er jeg klar over at vekten ikke er en perfekt pekepinn, men den gir ihvertfall et lite innsyn. Skjønner?

Jepp, jeg skjønner. :P Og det var derfor jeg tenkte å påpeke at vekten ikke nødvendigvis sier så mye om en springer. :D De er større enn kleiner, men mindre enn grosser münsterländer. Hannhundene ligner kanskje på grosser, fryktelig lenge siden jeg så en. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg skjønner. ;) Og det var derfor jeg tenkte å påpeke at vekten ikke nødvendigvis sier så mye om en springer. :) De er større enn kleiner, men mindre enn grosser münsterländer. Hannhundene ligner kanskje på grosser, fryktelig lenge siden jeg så en. ;)

Det er vel sånn for alle raser, og hvor mye muskler i forhold til fett har jo endel å si. Men da vet jeg at springeren er større da ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge nettsiden til non-stopdogwear.no er selen til Toya alt for stor. Trekkpunktet skal ikke ligge utenfor ryggen, det skal ligge slik det gjør på Amigo.

Den andre selen ble for trang og de i dyrebutikken mente denne passet flott. Siden den er brukt så lite så får jeg prøve å selge den. Takk for svar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...