Gå til innhold
Hundesonen.no

"tenåringshund"


Saphire

Recommended Posts

Vet ikke om denne havnet i riktig tråd, hvis ikke så kan en admin flytte den!

Nå merkes det tydelig at Frost begynner å bli unghund til sinns, hun er nettopp blitt 6 mnd gammel. Før sov hun seg gjennom hele dagen mens vi var borte, uten ugang. Men nå kan hu på dagen/natten finne frem alt som fins av papir, skittentøy, sko osv...makulere dette, for å strø det pent og pyntelig over alt i stuen. Og bare for å sette den siste "finnishen", så går hun gjerne i kattekassa (med lokk/dør på) og tar frem sand og kattebæsj :whistle: Før så gadd hu liksom ikke å bry seg stort med slikt, da var hu fornøyd med den leken og det beinet hu hadde fremme..

Så kommer det til trenning, hu er bare såååååå seig og tung å jobbe med om dagen, og jeg må være super fantastisk UBER kul for å holde på oppmerksomheten, dette gjelder for det meste i lineføring/fri ved fot, de andre lydighetsmomentene er forsåvidt greie, hu gjør det hu skal..men saaaakte (mulig det skyldes varmen?). Og JAAA, vi leker MASSE ved trening, og vi trener i korte økter!

Også har du stress...nå skal det mye mer til for å holde hu i ro, de siste dagene har hu fått passe med tur/lek og hodebry i form av trening, men selv da har hu hatt mye stress om kvelden i form av løpe etter kattene, pese og vandre rundt omkring..Og hu skal ha MYE kos konstant. :wub:

Jeg vet liksom ikke hva som er varmt for en hund eller ikke, men når hu vandrer rundt og peser så kan det være vanskelig å tyde om det er stress eller om det skyldes varmen (tenker inne).

Noen tips til hodebry hu kan holde på med mens vi er borte? Noen tips til hvordan man eks kan trene sportrening ute, hvordan man starter opp når man er helt ny?? Trur nemlig det kunne vært noe for vesle frøkna...

Og hvor kan man sette grensen på at nok er nok? Jeg mener, man har ikke alltid tid til å aktivisere hu HELE dagen, så hu må jo også lære seg at "nå holder det"...?

Også var det dette med gå pent i bånd da..hjelpes meg, føler for å rive meg i håret snart...har trent med klikker, godsaker, "snu når båndet blir stramt", være litt streng i stemmen...jeg har prøvd mye, men hver dag er som å starte på nytt...den lille poden har jo såååå mye som skal forskes på skal skjønne :lol::wub:

Hu er ikke baaare "håpløs" altså...hu er fantastisk skjønn, snill og grei som dagen er lang, og når hu er i form, så er hu superkul å jobbe med. Også er hu bare fantastisk pen da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå merkes det tydelig at Frost begynner å bli unghund til sinns, hun er nettopp blitt 6 mnd gammel. Før sov hun seg gjennom hele dagen mens vi var borte, uten ugang. Men nå kan hu på dagen/natten finne frem alt som fins av papir, skittentøy, sko osv...makulere dette, for å strø det pent og pyntelig over alt i stuen. Og bare for å sette den siste "finnishen", så går hun gjerne i kattekassa (med lokk/dør på) og tar frem sand og kattebæsj :D Før så gadd hu liksom ikke å bry seg stort med slikt, da var hu fornøyd med den leken og det beinet hu hadde fremme.

Gratulere, du har belger. En belger som kjeder seg kan fort bli en effektiv makuleringsmaskin. Begrens arealet hunden har tilgjengelig når hun er alene hjemme. Dette er ikke noe hun helt uten videre vil vokse av seg når hun blir eldre, så ikke la henne få "lov" til å utvikle slike vaner.

Så kommer det til trenning, hu er bare såååååå seig og tung å jobbe med om dagen, og jeg må være super fantastisk UBER kul for å holde på oppmerksomheten, dette gjelder for det meste i lineføring/fri ved fot, de andre lydighetsmomentene er forsåvidt greie, hu gjør det hu skal..men saaaakte (mulig det skyldes varmen?). Og JAAA, vi leker MASSE ved trening, og vi trener i korte økter!

Ha is i magen. Senk dine forventninger til hva hunden kan prestere for øyeblikket. Ikke driv med innlæring av nye øvelser. Den våkne, kvikke og konsentrerte belgern er tilbake om noen måneder.

Også har du stress...nå skal det mye mer til for å holde hu i ro, de siste dagene har hu fått passe med tur/lek og hodebry i form av trening, men selv da har hu hatt mye stress om kvelden i form av løpe etter kattene, pese og vandre rundt omkring..Og hu skal ha MYE kos konstant. :whistle:

Jeg vet liksom ikke hva som er varmt for en hund eller ikke, men når hu vandrer rundt og peser så kan det være vanskelig å tyde om det er stress eller om det skyldes varmen (tenker inne).

Det er også viktig med rotrening. Ideelt sett skal belgeren ha en av/på knapp. På ute, av inne. Når denne knappen er defekt, eller har "hengt seg opp" trenger belgern litt hjelp. Hun vet ikke sitt eget beste, og du må tvinge henne til å være rolig/slappe av. Begrens tilgjengelig areal hun kan bevege seg på. Enkelte bruker bur til sånt. Et annet alternativ er å binde hunden. Beinet på sofabordet er en mulighet. Hun kommer helt sikkert til å protestere.

Noen tips til hodebry hu kan holde på med mens vi er borte? Noen tips til hvordan man eks kan trene sportrening ute, hvordan man starter opp når man er helt ny?? Trur nemlig det kunne vært noe for vesle frøkna...

Og hvor kan man sette grensen på at nok er nok? Jeg mener, man har ikke alltid tid til å aktivisere hu HELE dagen, så hu må jo også lære seg at "nå holder det"...?

Eneste tipset jeg har til aktivisering er å fylle en kong med leverpostei, legge den i fryseren og gi den til hunden i det du forlater den. Vil ikke holde hunden i aktivitet en hel arbeidsdag men noen timer kanskje? Ang. spor, utmerket øvelse til å gjøre frøkna sliten og i tillegg kreves det ro og konsentrasjon. Den type øvelse er bra hvis du har en stressa hund. Hvordan du går frem er ikke noe jeg har lyst til å beskrive her. For å unngå misforståelser så foreslår jeg at du kontakter noen i nærområdet som kanskje kan vise deg. Den lokale hundeklubben eller lokallaget til belgerklubben kanskje? Anbefaler degen tur til Maridalen eller Ekeberg .Når du er i gang, foreslår jeg at du får noen til å vise deg fremgangsmåten til feltsøk også. Har du prøvd å fore hunden i hagen? Kast maten utover slik at hun må søke opp forkulene.

Også var det dette med gå pent i bånd da..hjelpes meg, føler for å rive meg i håret snart...har trent med klikker, godsaker, "snu når båndet blir stramt", være litt streng i stemmen...jeg har prøvd mye, men hver dag er som å starte på nytt...den lille poden har jo såååå mye som skal forskes på skal skjønne :lol::lol:

Hva med å bruke sykkelsele, eller en annen form for sele? Når kobbelet er festet til selen er det lov å vimse og dra, men når båndet er festet til halsbåndet så skal hun ikke dra i båndet. Hjelper ikke på at hunden drar i båndet, men gjør tisseturer mer effektive uten å ødelegge gå pent i bånd trening.

Hu er ikke baaare "håpløs" altså...hu er fantastisk skjønn, snill og grei som dagen er lang, og når hu er i form, så er hu superkul å jobbe med. Også er hu bare fantastisk pen da :wub:

Joda, de er søte disse små nurkene, og hadde de ikke vært det, ville de nok ikke overlevd det første året... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere, du har belger. En belger som kjeder seg kan fort bli en effektiv makuleringsmaskin. Begrens arealet hunden har tilgjengelig når hun er alene hjemme. Dette er ikke noe hun helt uten videre vil vokse av seg når hun blir eldre, så ikke la henne få "lov" til å utvikle slike vaner.

Ha is i magen. Senk dine forventninger til hva hunden kan prestere for øyeblikket. Ikke driv med innlæring av nye øvelser. Den våkne, kvikke og konsentrerte belgern er tilbake om noen måneder.

Det er også viktig med rotrening. Ideelt sett skal belgeren ha en av/på knapp. På ute, av inne. Når denne knappen er defekt, eller har "hengt seg opp" trenger belgern litt hjelp. Hun vet ikke sitt eget beste, og du må tvinge henne til å være rolig/slappe av. Begrens tilgjengelig areal hun kan bevege seg på. Enkelte bruker bur til sånt. Et annet alternativ er å binde hunden. Beinet på sofabordet er en mulighet. Hun kommer helt sikkert til å protestere.

Eneste tipset jeg har til aktivisering er å fylle en kong med leverpostei, legge den i fryseren og gi den til hunden i det du forlater den. Vil ikke holde hunden i aktivitet en hel arbeidsdag men noen timer kanskje? Ang. spor, utmerket øvelse til å gjøre frøkna sliten og i tillegg kreves det ro og konsentrasjon. Den type øvelse er bra hvis du har en stressa hund. Hvordan du går frem er ikke noe jeg har lyst til å beskrive her. For å unngå misforståelser så foreslår jeg at du kontakter noen i nærområdet som kanskje kan vise deg. Den lokale hundeklubben eller lokallaget til belgerklubben kanskje? Anbefaler degen tur til Maridalen eller Ekeberg .Når du er i gang, foreslår jeg at du får noen til å vise deg fremgangsmåten til feltsøk også. Har du prøvd å fore hunden i hagen? Kast maten utover slik at hun må søke opp forkulene.

Hva med å bruke sykkelsele, eller en annen form for sele? Når kobbelet er festet til selen er det lov å vimse og dra, men når båndet er festet til halsbåndet så skal hun ikke dra i båndet. Hjelper ikke på at hunden drar i båndet, men gjør tisseturer mer effektive uten å ødelegge gå pent i bånd trening.

Joda, de er søte disse små nurkene, og hadde de ikke vært det, ville de nok ikke overlevd det første året... :whistle:

Hehe, godt å høre at dette ikke er unornalt for alderen. Jeg syns hu får nok fysisk trening, men jeg ser nå at hun krever mer psykisk trening akuratt nå, og lydighet er ikke nok. Vi har som ro trening et teppe som hu SKAL ligge på ved eks måltider osv, må si jeg er litt "stolt" av meg selv, for jeg klarer å beholde tålmodigheten gang etter gang når hu prøver seg, så leder jeg hu rolig tilbake og ber hu om å legge seg. Hu begynner å bli flinkere på dette, men nå kan hu heller bare ligge og pese mens hu ligger på plassen, så jeg syns ikke det blir "ro" alikevel.

Apropo sele..når den er på så går vi som oftes i raskt tempo og hu får lov til å svirre, men når halsbåndet er på så krever jeg at hu ikke trekker. Vet ikke om det er en "slem" metode, men jeg bruker halvstrup som jeg legger litt høyt opp. Når hu da trekker så føler hu sikkert et ubehag og stopper litt opp, ide båndet er løst så roser jeg hu masse og vi fortsetter å gå. På den metoden så kan vi faktisk ende opp med å gå mange meter med løst bånd og hu tusler rolig forann meg. Jeg vet jo at hu stopper opp fordi det blir ubehagelig ide hu trekker grunnet båndet er høyt oppe på nakken, men med en gang hu har løst bånd så "slipper" dette presset opp og hu får ros...og jeg er supernøye på at jeg ikke rykker og napper, slik at det eneste ubehaget hu får er hennes "skyld" ide hu drar. Høres dette helt galt ut??

Skal lese meg opp til mental trening og sportrening, for det er tydelig at hu trenger det. Vet jo at det finnes ulike bøker av noe slag også. Hvor lenge varer denne perioden egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Oppdatering: Trur nok Frost syns det er litt for varmt om dagen, det er tydelig at hu stresser seg litt opp pga varmen. For nå har vi hatt et par kjøligere dager, og da har hu vært veldig rolig også innendørs. Men det er klart det er varmt, Frost har annlagt ganske mye pels med mye underull enkelte steder, så skjønner hu blir frustrert.

Det å ligge i ro på teppe begynner å bli bra, de første gangene jeg ber hu legge seg så blir hu litt "drittunge" og skal leke istedefor å ligge rolig. Men er vi over den "kneika" så legger hu seg tilrette.

I forhold til trening så har hun sikkert ikke vondt av litt pause. Vi skal jo uansett begynne på nytt kurs til høsten. Først miljø og tolleransekurs, så bronsjemerke. I dag trente vi litt lydighet ettersom det ikke var så varmt ute, og Frost var kjempeflink. Det største problemet er egentlig lineføring, for når hu går og peser så "orker" hu liksom ikke å gå med kontakt og hu bare svirrer rundt omkring. Det som er deilig er at leken er på topp om dagen, belønning i form av lek er desto bedre enn godbiter. Vi har jobbet MYE med å få opp gleden med å leke, så det er jo en liten seier :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Pleier og gi Vicky doruller som er tomme jeg og det er det eneste utenom sine egne leker hun får lov og bite og rive i.. Siden jeg har lest at alle hunder har et visst behov for og drive litt "demolition" :lol: Også putte en godbit i esker, i begynnelsen var det bare en en eske, men nå pleier jeg og putte esken oppi flere esker. Daa stooorkoser hun seg! Hehe Men blir en del søppel av det da:P Men det er jo bedre enn om hun skal ødelegge ALT:)

Min er kun på kjøkkenet da hun er alene, så har gjort kjøkkenet "childproof" Hehe:D Er også dit hun havner når hun blir alt for ille med bitinga og rett og slett :D:D hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...