Gå til innhold
Hundesonen.no

Pinner i sporet

Maretingen

Recommended Posts

Nå har minsten gått en del spor med litt forskjellige lengder og vanskelighetsgrader. Har trent inn dekkmarkering av pinner som egen øvelse utenfor sporet, nå tror jeg vi er klare for å legge dem i sporet.

Så kommer det dumme spørsmålet; hvor skal pinnene ligge i sporet?

Skal jeg bare slippe dem rett ned, eller på siden? Skal de ligge skjult eller synlig osv. Eller kanskje en blanding?Regner med at jeg kanskje ikke bør skjule dem ved å grave noe særlig, men det er vel det jeg har klart å regne ut av meg selv også.

Mye rart en lurer på som fersking :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt i sporet.

Jeg starter med lette pinner i begynnelsen, at de ikke ligger for godt gjemt, men heller ikke så de plukker de på synet på lang avstand. Så øker jeg vanskelighetsgrader og gjemmer de mer og mer. Og graver også ned gjenstander for treningens skyld (det gjør jeg i felt og), men det er jo ikke noe man får på konkurranser. Men det er alltid greit å overtrene litt. :ahappy:

I regelverket står det hvor langt de skal ligge fra vinkler etc. På ferske hunder så legger jeg ikke selv pinner i vinkler, men etter hvert, så legger jeg der de passer meg. Om så midt i vinkelen. Men sikkert "smak og behag" hvordan man legger opp trening.

Hunden blir jo ikke noen dårligere sporhund av å takle utfordringer man aldri møter på i konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da slipper jeg dem rett ned i sporet nå denne gangen. Legger veldig enkelt spor og fokuserer på noen bra repetisjoner på pinnene som første pri.

Men du, når du graver ned pinner. Legger du ikke igjen veldig mye lukt da, slik at det egentlig burde være lettere for hunden? Spør ikke for å være frekk altså, jeg bare lurer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en nybegynner i spor til en annen:

Jeg ville i alle fall begynt med å legge pinnene veldig synlig. Og de skal aldri gjemmes bort såvidt jeg vet. Poenget er jo at hunden skal markere/plukke pinnene med menneskelukt på seg, og ellers bare følge sporet. Jeg legger pinnene i sporet, gjerne på tvers. I begynnelsen ville jeg dessuten gått veldig korte spor i lett terreng med mange repetisjoner av pinnemarkering (type 30-50 m på gress med tre-fire pinner?) slik at jeg ser at hunden forstår konseptet.

Jeg er vel ikke kommet stort lengre enn deg, og jeg tar bestandig et par repetisjoner med pinneplukk/dekkmarkering før vi går sporet. Da ligger det lengre framme i pannebrasken til hunden at det er pinnene som skal plukkes/markeres. Mange hunder, inkludert min egen, synses at det å følge sporet er så fantastisk i seg selv at de ikke helt ser poenget i å henge se opp i pinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en nybegynner i spor til en annen:

Jeg ville i alle fall begynt med å legge pinnene veldig synlig. Og de skal aldri gjemmes bort såvidt jeg vet. Poenget er jo at hunden skal markere/plukke pinnene med menneskelukt på seg, og ellers bare følge sporet. Jeg legger pinnene i sporet, gjerne på tvers. I begynnelsen ville jeg dessuten gått veldig korte spor i lett terreng med mange repetisjoner av pinnemarkering (type 30-50 m på gress med tre-fire pinner?) slik at jeg ser at hunden forstår konseptet.

Jeg er vel ikke kommet stort lengre enn deg, og jeg tar bestandig et par repetisjoner med pinneplukk/dekkmarkering før vi går sporet. Da ligger det lengre framme i pannebrasken til hunden at det er pinnene som skal plukkes/markeres. Mange hunder, inkludert min egen, synses at det å følge sporet er så fantastisk i seg selv at de ikke helt ser poenget i å henge se opp i pinnene.

Det var sånn jeg tenkte å gjøre det i begynnelsen ja. Har samme greia med at sporet er veldig stas i seg selv (kan nesten se ut som det er en Heelergreie), derfor jeg har trent inn pinnemarkeringen nøye som egen øvelse. Så håper jeg bare at lille fluehode kobler at pinner skal markeres selv om det er moro med sporet.

Da går jeg ut. Kryss fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha lagt pinnene så synlig at hunden kan ta det med synet. Skal man gjøre det enklere for hunden i starten med å finne pinnene, så ville jeg heller ha sørget for at de er full av fert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trente pinnespor ( for leeenge siden ) fikk jeg tips om å legge ned pinnen på tvers, for så å tråkke på den når du går videre. Dette for at pinnen ikke skal bli liggende for høyt, og for at den skal få godt med fert.

Om det funker vet jeg ikke, for jeg måtte legge pølsebiter under pinnen for å få min til å markere, men det har sikkert noe med at jeg aldri trente inn markeringen for seg selv som en egen øvelse.

Enn så lenge har vi ikke kommet til pinnespor, men kun menneske og blodspor. Men vi skal nok dit vi også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da slipper jeg dem rett ned i sporet nå denne gangen. Legger veldig enkelt spor og fokuserer på noen bra repetisjoner på pinnene som første pri.

Du bør LEGGE dem ned i sporet, ikke slippe dem - da kan de falle litt utenfor sporet ditt. Legg pinnen ned (bøy deg) og trå gjerne på pinnen etterpå.

Men du, når du graver ned pinner. Legger du ikke igjen veldig mye lukt da, slik at det egentlig burde være lettere for hunden? Spør ikke for å være frekk altså, jeg bare lurer

Jo, man legger igjen mye fert om man graver og styrer med det - så egentlig gjør man det lettere for hunden. Jeg har gjort dette bevisst, dvs jeg har ikke gravd ned pinnen, men laget ekstra fert ved å løfte litt på vegetasjonen under pinnen når jeg har øvd på markering av pinne.

(kan nesten se ut som det er en Heelergreie)

Ehhhhh... nei, dette er noe mange sliter med. Hundene synes sporet er så morsomt at pinner bare er plunder og heft :ahappy:. Har ikke noe med rase å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Ehhhhh... nei, dette er noe mange sliter med. Hundene synes sporet er så morsomt at pinner bare er plunder og heft :ahappy:. Har ikke noe med rase å gjøre...

Vi har 2 hunder som synes at sluttapporten er det morsomste. Derfor har vi nå flere like gjenstander som vi bruker og bruker de midt i sporet også. Skal dog nevnes at de knapt nok stopper opp når det kommer til pinner i sporet, så her har vi masse vi må trene på fremover :wub: Trener på markering av pinner (dekkmarkering) utenom sporet og dette fungerer ganske bra på den ene nå, så da blir det å flytte pinnene over i sporet *krysser fingrene for at det vil fungere* :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør LEGGE dem ned i sporet, ikke slippe dem - da kan de falle litt utenfor sporet ditt. Legg pinnen ned (bøy deg) og trå gjerne på pinnen etterpå.

Jo, man legger igjen mye fert om man graver og styrer med det - så egentlig gjør man det lettere for hunden. Jeg har gjort dette bevisst, dvs jeg har ikke gravd ned pinnen, men laget ekstra fert ved å løfte litt på vegetasjonen under pinnen når jeg har øvd på markering av pinne.

Jeg la dem ned, men tenkte ikke på at jeg kunne tråkke på dem. Noterer til neste gang!

Vet jo at det ikke er en unik Heelergreie da, men har bare hørt flere med Heeler som har samme erfaring, altså at de synes sporet er fryktelig morsomt. Og det er jo i og for seg bra, da trenger vi i hvertfall ikke jobbe så mye med motivasjonen.

Tar til meg resten av tipsene også. Gikk ikke så aller værst i dag. Han stoppet ved pinne 1, tenkte en god stund. La seg halvveis ned for så å hive seg frem i linen. Jeg holdt han tilbake, til han faktisk gjorde det ordentlig og slapp han deretter frem. Pinne 2 gikk fint. Pinne 3 gikk vi elegant forbi (jeg fikk den ikke med meg selv en gang) og pinne 4 gikk veldig bra så da lagde jeg fest med ball! Alt i alt ganske fornøyd med første forsøk. Moro var det!

Takker alle for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar til meg resten av tipsene også. Gikk ikke så aller værst i dag. Han stoppet ved pinne 1, tenkte en god stund. La seg halvveis ned for så å hive seg frem i linen. Jeg holdt han tilbake, til han faktisk gjorde det ordentlig og slapp han deretter frem. Pinne 2 gikk fint. Pinne 3 gikk vi elegant forbi (jeg fikk den ikke med meg selv en gang) og pinne 4 gikk veldig bra så da

Belønner du han ikke når han makerer? Det ville jeg ha gjort. Dersom å markere pinnene blir noe han bare MÅ gjøre for å få lov til å fortsette, så tror jeg du fort kan få problemer. Du burde ha en hund som blir kjempeivrig og glad når den får ferten av pinnen, slik at den markerer skikkelig og du kan belønne hunden flere steder i sporet, og ta noen pauser. Dessuten er du avhengig av å ha en hund som gledelig plukker pinner dersom du skal gå fremmedspor. Dersom hunden må legge seg ned, og den eneste belønningen er å få lov til å gå videre, så kan han fort lure deg når du ikke vet hvor pinnene er, og da får du en hund som går over :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene synes sporet er så morsomt at pinner bare er plunder og heft :ahappy:. Har ikke noe med rase å gjøre...

Så flott at denne tråden kom akkurat idag, da jeg begynte med pinner :wub:

Ellie har også dette problemet..

Hva slags belønning / strategier for at hunden skal bli glad for å finne pinner - har dere god erfaring med? Det er jo helt sikkert individuelt, men er usikker på hva jeg skal bruke.

Har en hund som både leker og elsker leverpostei :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg nesten du må se og erfare selv. Mine hunder må roes ned litt i sporet, og får derfor godis og ikke leker. De henter også igjen pusten da, og da syns jeg det er greit å ikke belønne med noe som gjør de enda mer andpusten. Men det er selvsagt helt individuelt. Er leke kjempekult og godbiter ikke fullt så kult, så ville helt klart ha brukt leke. Pleier å bruke leke i slutten av sporet, på den hunden som liker det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønner du han ikke når han makerer? Det ville jeg ha gjort. Dersom å markere pinnene blir noe han bare MÅ gjøre for å få lov til å fortsette, så tror jeg du fort kan få problemer. Du burde ha en hund som blir kjempeivrig og glad når den får ferten av pinnen, slik at den markerer skikkelig og du kan belønne hunden flere steder i sporet, og ta noen pauser. Dessuten er du avhengig av å ha en hund som gledelig plukker pinner dersom du skal gå fremmedspor. Dersom hunden må legge seg ned, og den eneste belønningen er å få lov til å gå videre, så kan han fort lure deg når du ikke vet hvor pinnene er, og da får du en hund som går over :wub:

Jeg signerer alt her altså!

Det tror jeg nesten du må se og erfare selv. Mine hunder må roes ned litt i sporet, og får derfor godis og ikke leker. De henter også igjen pusten da, og da syns jeg det er greit å ikke belønne med noe som gjør de enda mer andpusten. Men det er selvsagt helt individuelt. Er leke kjempekult og godbiter ikke fullt så kult, så ville helt klart ha brukt leke. Pleier å bruke leke i slutten av sporet, på den hunden som liker det :ahappy:

Signerer nok en gang. Å gå lange spor ER slitsomt for hundene, så jeg tenker som så at det kan være greit å spare all energi man kan - og da er matbelønning kjekt. Willersen får også leke (Ball eller biteskinn) i enden av sporet - da er vi ferdige og trenger ikke spare mer energi :thumbs:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønner du han ikke når han makerer? Det ville jeg ha gjort. Dersom å markere pinnene blir noe han bare MÅ gjøre for å få lov til å fortsette, så tror jeg du fort kan få problemer. Du burde ha en hund som blir kjempeivrig og glad når den får ferten av pinnen, slik at den markerer skikkelig og du kan belønne hunden flere steder i sporet, og ta noen pauser. Dessuten er du avhengig av å ha en hund som gledelig plukker pinner dersom du skal gå fremmedspor. Dersom hunden må legge seg ned, og den eneste belønningen er å få lov til å gå videre, så kan han fort lure deg når du ikke vet hvor pinnene er, og da får du en hund som går over :ahappy:

I det tilfellet gjorde jeg ikke det nei. Slik jeg så det akkurat der og da var at ønsket om å komme seg videre var så stort at å få "værsågod" var den beste belønningen han kunne få. Pinne 2 som han la seg pent på belønnet jeg med godbiter og pinne 4, som sagt med ball og moro. Jeg har stor tro på å bruke den tingen som står høyt i kurs akkurat der og da som belønning. I tilfellet pinne 1 så ville en annen "belønning" bare vært noe han tok kjapt og greit for å komme seg videre frem. Det betyr ikke at jeg kommer til å gjøre det slik hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :ahappy:

Kan man legge litt godbiter i forkant / ved pinnen slik at hunden allerede søker ekestra godt i området - og så belønne skikkelig med feks leverpostei når hunden plukker / markerer? Eller blir det for mye juks? Snakker kun om i innlæringen da såklart :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man legge litt godbiter i forkant / ved pinnen slik at hunden allerede søker ekestra godt i området - og så belønne skikkelig med feks leverpostei når hunden plukker / markerer? Eller blir det for mye juks? Snakker kun om i innlæringen da såklart :blink:

Jeg har gjort det på innlæringen med Willy. La godis, evt hadde godis i en liten boks som jeg la under pinnen... Har funket utmerket her. Han er ikke hjelpeavhengig for å markere pinnene lenger :wub:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det på innlæringen med Willy. La godis, evt hadde godis i en liten boks som jeg la under pinnen... Har funket utmerket her. Han er ikke hjelpeavhengig for å markere pinnene lenger :blink:.

Takk :wub:

Tror jeg skal prøve det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...