Gå til innhold
Hundesonen.no

HJÄLP till hämtning av valp


Vimsan

Recommended Posts

Uff... jag måste tyvärr berätta att... :wub: ... vi åkte hem utan lillebror valpisen... :wub: Tyvärr så har jag bara så otroligt otur att...jag blev faktiskt lurad igen :P Jag möttes av en sjuk valp som inte hade varken id-märke, registreringsnummer, hälsobok, namn eller någonting. Han hade heller inte fått vaccination och inte var uppfödaren där heller. Hon ljög för mig, för jag frågade om allt sånnt å hon sa att han var helt frisk och fin, hade alla papper osv. Men när jag kom så möttes jag av uppfödarens tonårsdotter och hennes väninnor som liksom skulle ta sig av detta, de visste dock inte speciellt mycket om någonting alls. Uppfödaren själv hade dratt på besök till en väninna :wub:

Nej uff...just nu är jag bara väldigt ledsen och besviken :aww: Valpen hade stora sår i ansiktet, på tassarna, svansen och i nacken. Jag fick väldigt ont av att se det :D

Otroligt tacksam för att armagnac och TonjeRA var med mig, tusen hjärtlig tack för idag tjejer!

Sakset fra akkurat nå.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Veldig trist :wub:

Men det er en grunn til at div raseklubber ønsker at man skal ta kontakt med de om man vil ha valp. Og selv om man betaler mer og vente lengre valpen så er det bedre å gå etter en annerkjent oppdretter.

Det er desverre mange der ute som ikke vet hva de driver med når det kommer til å ha valpekull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... jag måste tyvärr berätta att... :aww: ... vi åkte hem utan lillebror valpisen... :) Tyvärr så har jag bara så otroligt otur att...jag blev faktiskt lurad igen :wub: Jag möttes av en sjuk valp som inte hade varken id-märke, registreringsnummer, hälsobok, namn eller någonting. Han hade heller inte fått vaccination och inte var uppfödaren där heller. Hon ljög för mig, för jag frågade om allt sånnt å hon sa att han var helt frisk och fin, hade alla papper osv. Men när jag kom så möttes jag av uppfödarens tonårsdotter och hennes väninnor som liksom skulle ta sig av detta, de visste dock inte speciellt mycket om någonting alls. Uppfödaren själv hade dratt på besök till en väninna :wub:

Nej uff...just nu är jag bara väldigt ledsen och besviken :D Valpen hade stora sår i ansiktet, på tassarna, svansen och i nacken. Jag fick väldigt ont av att se det :P

Otroligt tacksam för att armagnac och TonjeRA var med mig, tusen hjärtlig tack för idag tjejer!

Uff, så kjipt! :wub:

Kanskje du bør gå gjennom raseklubben og så på valpelisten deres neste gang? Vet ikke hvor du fant denne valpen da, men du har jo hatt slik uflaks! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var et fryktelig trist syn som møtte oss da vi kom fram... Er vel ikke mer å si om det!!

Du får fortsette og titte, Jasmin. Kontakte raseklubber og oppdrettere for å høre litt... Den som venter på noe godt venter ikke forjeves...:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var altså en "oppdretter", ikke en smuglerimport eller noe "engangstilfelle"? Skummelt... Kanskje du burde få jobb i økokrim eller mattilsynet, Jasmin? Det er jo dessverre altfor mange sånne omkring. :wub:

Det var en uppfödare ja...hon äger både mor och far till valpen och har många andra hundar av rasen.

Ja får väl sända en söknad om jobb dit haha...uff...jag har verkligen otur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det var en uppfödare ja...hon äger både mor och far till valpen och har många andra hundar av rasen.

Ja får väl sända en söknad om jobb dit haha...uff...jag har verkligen otur...

Nå er jeg sikkert veldig slem og ond, men man har ikke "otur" når man kjøper hund på første og beste finnannonse. Det kalles bare dårlig forberedt det. Ta kontakt med raseklubben, når du har bestemt deg for rase. Så reiser du rundt og besøker forskjellige oppdrettere slik at du danner deg et bilde av hvordan linjene, rasen og typene er. Så kan du begynne å planlegge hvilken oppdretter som passer til deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg sikkert veldig slem og ond, men man har ikke "otur" når man kjøper hund på første og beste finnannonse. Det kalles bare dårlig forberedt det. Ta kontakt med raseklubben, når du har bestemt deg for rase. Så reiser du rundt og besøker forskjellige oppdrettere slik at du danner deg et bilde av hvordan linjene, rasen og typene er. Så kan du begynne å planlegge hvilken oppdretter som passer til deg. Lykke til!

Nu kan jag lova dig att det inte var första bästa finnannons det här...har varit på utkik länge.

Tycker inte du är riktigt rättvis när du skriver så för du vet inte vad jag fått för information eller någonting alls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej uff...just nu är jag bara väldigt ledsen och besviken :wub: Valpen hade stora sår i ansiktet, på tassarna, svansen och i nacken. Jag fick väldigt ont av att se det :aww:

Otroligt tacksam för att armagnac och TonjeRA var med mig, tusen hjärtlig tack för idag tjejer!

Utrolig trist! :wub: Jeg ville nok gjort som mange foreslår her, tatt kontakt med en raseklubb når du har bestemt deg, fått en liste over oppdrettere eller noe slikt, og gjerne besøkt flere av dem, før du bestemmer deg for hvem du vil kjøpe valp fra.

Jeg kjøper ikke hund fra finn-annonse lenger(okei, med Lundii gjorde jeg det, men, da skulle jeg egentlig ikke ha hund, bare satt og tittet, og det var jo en seriøs oppdretter da, som la ut kullet for å få solgt, pga det er så få som vet om rasen). Har funnet ut at det er like greit å ta kontakt med oppdretter direkte, og heller kikke på hjemmesidene og se hvem som planlegger kull, sende mail og spørre om å evt få besøke dem og hundene før man bestemmer seg for noe som helst, og sånn. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu kan jag lova dig att det inte var första bästa finnannons det här...har varit på utkik länge.Tycker inte du är riktigt rättvis när du skriver så för du vet inte vad jag fått för information eller någonting alls.

Beklager at jeg også kanskje er litt slem nå, men jo - dette var da vel i høyeste grad en "første og beste"-sak du kastet deg på ? Det var jo bare få dager etter dette styret med disse utlendingene ? Det er ikke slik man handler valp i dag. Det finnes så mye useriøse aktører på markedet at man kaster seg ikke over en hvilkensomhelst annonse på finn.no. Man går først gjennom raseklubben og sjekker der.

Du har forøvrig ennå ikke sagt noe om hvilken rase dette er. Jeg synes kanskje det også har en relevans: jo mer populær jo lettere å bli lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar det jeg skreiv i akkurat nå-tråden jeg.

Norske valper leveres sjeldent ferdig registrerte. Det er heller ikke uvanlig å hoppe over 8 ukers vaksina lenger (det er faktisk anbefalt), det nye vaksineprogrammet anbefaler vaksine ved 12 ukers alder. Det er ikke uvanlig at valper har mark.

Den burde dog vært chippet og hatt veterinærattest. Hva for slags sykdom hadde valpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist dette var da :wub: etter det du allerede har vært igjennom!

Men valpekjøp skal planlegges, og må si jeg var veldig heldig med Tinka (finn.no-kjøp). Dog planlegger jeg allerede neste hund, som det kan ta flere år før jeg kommer til å kjøpe. Jeg orienterer meg om rasen, oppdrettere og eiere av rasen. I tillegg har jeg vært skriver for denne rasen på utstilling. Nå er det veeeldig mye planlegging, men jeg ønsker ikke å gå på en finn.no smell igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, dette med planlegging kan slå begge veier. Det finnes ikke noen garantier uansett hvor mye man planlegger og forbereder seg. Folk kan være skikkelig utspekulerte, om man legger arbeid i å lure en valpekjøper, så klarer man stort sett det, enten kjøpet er godt planlagt eller ei. Jeg har selv aldri påkostet noen voldsomme planer i forhold til mine hundekjøp, men jeg vil ikke si at det har gått rett vest likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker som enkelte tenker at det bare er useriøse oppdrettere som annonserer valper på finn.no. Det er jo ikke nødvendigvis det da.

Det handler ikke om det for min del, for jeg veit om flere seriøse oppdrettere som annonserer valper på finn.no. Men nå er det drøye 2 uker siden LivetmedLeo gikk på en forholdsvis velkjent nettsvindel, og nå dette? Det er nesten for "godt" til å være sant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kjipt at det ikke ble noen valp på deg. :wub:

Men nå tenker jeg at det kanskje er veldig naturlig å gå litt i seg selv; kanskje revurdere måten du oppsøker/finner/sjekker opp oppdrettere på? Kanskje tenke litt mer på hvordan du går frem for å finne en valp? Du har blitt lurt/"lurt" to ganger nå på veldig kort tid. Hadde det vært meg hadde varselslampene ringt og blinket for lenge siden.. :wub: Kanskje kan du ta noen du stoler på her på sonen med på råd? Det er mange her som kjenner til de merkeligste raser, og mange vet mye om mange oppdrettere. Hvis du leter etter en spesiell rase, skader det ikke å sende en PM til noen som har rasen, eller lage en tråd om tips. :wub: Lykke til med valpekjøpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var trist. Håper virkelig noen av dere som så situasjonen til disse hundene, ringer til mattilsynet.. Jeg er litt enig med de andre her Leo, kanskje du skal virkelig bestemme deg for en rase, kontakt raseutvalget, og undersøk flere oppdrettere. Ta den du får best magefølelse av, og besøk oppdretteren minst en gang før du henter valpen. Du får en viss magefølelse av å se foreldredyr, se hjemmemiljøet til oppdretteren osv. Det lønner seg. Av og til kan man få en uggen magefølelse uten at det er noe å peke på. Den bør man følge, for å unngå å bli lurt, eller få en hund som ikke er det den er utgitt for å være. Lykke til med valpekjøp. Håper du finner en valp som virkelig er den riktige, selv om det kan ta tid, og koste litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, dette med planlegging kan slå begge veier. Det finnes ikke noen garantier uansett hvor mye man planlegger og forbereder seg. Folk kan være skikkelig utspekulerte, om man legger arbeid i å lure en valpekjøper, så klarer man stort sett det, enten kjøpet er godt planlagt eller ei. Jeg har selv aldri påkostet noen voldsomme planer i forhold til mine hundekjøp, men jeg vil ikke si at det har gått rett vest likevel.

Denne sier jeg meg enig i, trenger ikke være den der overdrevne 5årsplanleggingen heller... Men det jeg gjorde var å kjøpe hund via raseklubbens valpeliste, samt gjorde jeg et enkelt lite googlesøk og så at oppdretteren hadde vært i verden før og at oppdretter stod på raseklubbens "oppdretterliste" :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...