Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som skal studere på UMB / ås til høsten?

Shilamon

Recommended Posts

Forhåpentligvis skal jeg ta master i naturforvaltning:)

Hvordan gjør dere som har vært der mer enn ett år det med bolig og hund? Er privatmarkedet bra?

Står nå mellom hybel på pentagon og ett hus første året mitt, har noen av dere bodd på pentagon og vet hvordan det er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også litt på egentlig. Vært i kontakt med flere som leier ut på privatmarkedet, men det blir fort dyrt. Vurderer derfor Pentagon det første året, om jeg er så heldig å få en av hyblene med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis skal jeg ta master i naturforvaltning:)

Hvordan gjør dere som har vært der mer enn ett år det med bolig og hund? Er privatmarkedet bra?

Står nå mellom hybel på pentagon og ett hus første året mitt, har noen av dere bodd på pentagon og vet hvordan det er der?

Jeg går ut av UMB i år, så jeg har noen års erfaring med hund/studieliv;) Det er et svært presset privatmarked på Ås, så man bør være tidlig ute, særlig med hund. Ring på alt der det ikke står spesifikt at man ikke kan ha hund. Det er ikke noe vits i å begynne å diskutere det hvis noen sier nei til hund, det er min mening sånn generelt. Vi fant ut at vi ikke gadd å prøve å "gjøre et godt inntrykk" før vi spurte om vi kunne ha hund i leiligheten, og spurte som regel i første telefonsamtale. Det tok ikke veldig lang tid før vi hadde leilighet, men vi var heldige. Vet også at det finnes en del kollektiver der man kan ha hund, som ofte får ledige rom. Vet ikke om disse annonserer så mye på finn osv, de henger ofte heller opp lapper på campus, så hvis dere kjenner noen som går på UMB så kan dere be dem om å holde øynene åpne for sånt... Det er jo litt enklere og billigere hvis man kan greie å leie et hus/større leilighet sammen med noen. Det er som regel det man må når man bare er en.

Pentagon- hyblene: De er ikke akkurat de fineste, og spesielt de som ligger på selve pentagon er vel heller ikke akkurat et supert miljø for en hund, men det spørs hva slags hund du har(om den tåler litt bråk og stress). Det finnes også noen utenfor pentagon, men er usikker på om de er for førsteårsstudenter. Jeg ville ringt SIÅS og hørt, så dere vet sikkert hvordan dere skal søke om hybel når dere har med hund. For førsteårsstudentene blir jo som regel bare plassert i hyblene sentralt på pentagon, og der er det vel bare en leilighet med plass til hund, + de som ligger litt utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på pentagon for andre året, dog uten hund. I fjor bodde jeg i vanlig studenthybel, og rent sosialt anbefaler jeg det på det varmeste. Det er mye lettere å bli kjent med nye mennesker dersom en bor her.

Nå bor jeg og kjæresten min i en dublett/parleilighet på pentagon og trives veldig godt! Det er vår helt egne leilighet, ca. 35 kvm, som vi nesten ikke betaler noe for. Jeg har lov å ha hund her, og passer Chessea med jevne mellomrom. Det funker helt supert :lol: Så om man er to stk. som tåler å bå litt tett oppå hverandre anbefales det virkelig å søke dublett på pentagon der det er lov med hund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...