Gå til innhold
Hundesonen.no

Rett muffe ala stangbitt


Tuskelusken

Recommended Posts

Jeg ville ha et mildt bitt til hesten min så jeg registrerte meg inn på et random hesteforum og spurte om det mildeste bittet. Da anbefalte de fleste rett muffe, så jeg kjøpte rett muffe. Men de på gården og diverse andre kaller de det stangbitt og spør hvorfor jeg bruker det. "Er han lettere å kontrollere nå" sier de, bare med litt andre ord, jeg husker ikke helt. Rettere sagt, de tror jeg bruker sterke midler på hesten min. Og så lurer jeg på hva som er forskjellen på rett muffebitt og "stangbitt".

Og så lurer jeg på en ting til, er det forskjell på muffebitt og trinsebitt bortsett fra at muffe har faste ringer? Altså, er det forskjellig virkning på foreksempel tredelt muffe og tredelt trinsebitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se.. Nå må jeg holde tunga litt rett i munnen her, så jeg får svart på alt.. :banana:

På en rett muffe så fester man tøylen i ringen, og stanga er helt rett, dvs at den ikke legger mer press på noen deler av tungen enn andre. Et "stangbitt" heter stangbitt fordi det har en "vektstang" ned langs siden på bittet, slik at man kan justere styrken. Det heter ikke stangbitt fordi metallet inni hestens munn er rett. :innocent: Om man ser på et "stangbitt" ser man også ofta at munnstykket har en bøy, som gir press på forskjellige steder i hestens munn. Når stangen inni hestens munn er rett vil det bli mindre fleksibelt, og det gir hesten mer støtte i munnen. Når du har et rett bitt uten vektstang er det derfor noe av det mildeste man kan bruke fordi det gir hesten mulighet til å søke støtte i bittet lettere. Men vær også obs på at hesten kan bli noe "stum" i munnen fordi det er lite bevegelse i bittet. Det samme gjelder med faste og løse ringer på bitt. De faste ringene gjør bittet med stabilt. Derfor ønsker man ofte løse ringer og mye ledd på bittet til hester som har lett for å "henge seg på" bittet. Det er vel egentlig svar på spørsmålet ditt om forskjellen på muffe og vanlig trinse. Faktumet at muffen har faste ringer gir hesten mer stabilitet i munnen, kontra hva løse ringer gir.

Poenget med en rett muffe er å få hesten til å tørre å ta støtten i bittet.

Poenget med et stangbitt er å få bedre kontroll, noe som gjøres ved å legge mer press på hestens nakke, munn og kjeve.. Stanbitt brukes som regel med kjetting, eller en eller annen festeanordning under haka også.

Håper det var litt svar i hvertfall.. Der det er noe klønete forklart da men.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jo faktisk tredelt kjent for å være veldig mildt, og så ikke så kjedelig da det skjer ting i munnen for det.

Men dette med bitt er et gigantisk tema. Så lenge du og hesten fungerer bra på det sammen så er det det eneste som betyr noe. På samme måte kan ofte forskjellige ryttere på samme hest (med mindre de har ganske så lik stil) trenge forskjellige bitt. Det er alt etter hvor har man er i munnen, hvor mye man leker med hånden osv osv.

Dessuten er det ikke alltid de bittene som ser mest brutale ut som er det i det hele tatt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva du mener med dette? :lol: Kjedelig..? For hesten? :D

Tror hun mener at et tredelt bitt ikke blir like "stumt" som en stangmuffe.. Muffen lager lite bevegelse i hestens munn, og kan fremmstå som "kjedelig" i hestemunnen, kontra et tredelt som det er mer bevegelse i.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun mener at et tredelt bitt ikke blir like "stumt" som en stangmuffe.. Muffen lager lite bevegelse i hestens munn, og kan fremmstå som "kjedelig" i hestemunnen, kontra et tredelt som det er mer bevegelse i.. :lol:

Nettopp det jeg mener, kanskje litt rart ord å velge, men jeg fant liksom ikke et bedre et :lol:

Men det betyr jo ikke at det ene er mildere enn det andre og sånn. Det kommer jo an på hesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rettet bittet du snakker om (korrekt kalt uleddet), er et trinsebitt. Grunnen til at det kalles for et trinsebitt, er at det skal være på et hodelag ment for ridning (kontra kjøring).

Et hodelag kalles nemlig også for et trinse. Dermed kalles bittet for et trinsebitt.

Innen kjøring finnes det kjørehodelag og dermed også kjørebitt (liverpoolbitt, butterflybitt etc)

Innen trav har man travhodelag og travbitt

Men tilbake til trinsebittet:

Et trinsebitt kan ha flere forskjellige sidestykker. Det sidestykket du referer til er et av dem: muffe. Det kommer også sidestykker som kalles for løse ringer og D-ringer.

Muffe er et veldig greit sidestykke å bruke, da det ikke kan klype hesten i munnvikene slik f.eks løse ringer kan.

Et trinsebitt kan også ha flere forskjellige munnstykker. Det munnstykket du nevner, kalles uleddet. Det kommer også i todelt (ikke det jeg foretrekker å bruke på min hest, men noen hester liker dette), det kommer i tredelt (de fleste hester liker dette), og det kommer i mange andre varianter.

Det uleddete munnstykket ser jo ut som en stang i seg selv, og derfor kaller mange det for et stangbitt. Så har de i tillegg lært at stangbitt er et skikkelig sterkt bitt, og dermed blander de sammen disse uttrykkene. Korrekt nevnt har et stangbitt vektstenger som sidestykker, og et hakekjede, altså noe helt annet enn ditt uleddete bitt.

Det som er viktig, er å minimum ha to forskjellige bitt (da mener jeg bitt med forskjellige munndeler), slik at det byttes jevnlig (f.eks annenhver ridetur). Dette for å forhindre at bittet lager trykkskader i hestemunnen. Om du bare bruker det ene bittet, alltid, vil det presse på de samme plasser om og om igjen, og trykkskader kan oppstå.

Enda en viktig ting, er å ikke ha et for langt bitt.

Jeg vil anbefale deg å lese inne på www.forumhest.no , der vil du finne MYE om dette med bitt (og alt annet du måtte lure på).

Videre kan du lese på denne siden, den har virkelige gode forklaringer på alle slags bitt: http://www.dressur-web.nu/Bitsandbitting_html/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert et tredelt før et todelt. Gunnen er at et todelt bitt får en nøtteknekkeeffekt, og også da "slår" oppi ganen til hesten.

Et tredelt vil ikke knekke på samme måte, og får heller ikke en spiss som peker opp i ganen når man tar i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rettet bittet du snakker om (korrekt kalt uleddet), er et trinsebitt. Grunnen til at det kalles for et trinsebitt, er at det skal være på et hodelag ment for ridning (kontra kjøring).

Et hodelag kalles nemlig også for et trinse. Dermed kalles bittet for et trinsebitt.

Innen kjøring finnes det kjørehodelag og dermed også kjørebitt (liverpoolbitt, butterflybitt etc)

Innen trav har man travhodelag og travbitt

Men tilbake til trinsebittet:

Et trinsebitt kan ha flere forskjellige sidestykker. Det sidestykket du referer til er et av dem: muffe. Det kommer også sidestykker som kalles for løse ringer og D-ringer.

Muffe er et veldig greit sidestykke å bruke, da det ikke kan klype hesten i munnvikene slik f.eks løse ringer kan.

Et trinsebitt kan også ha flere forskjellige munnstykker. Det munnstykket du nevner, kalles uleddet. Det kommer også i todelt (ikke det jeg foretrekker å bruke på min hest, men noen hester liker dette), det kommer i tredelt (de fleste hester liker dette), og det kommer i mange andre varianter.

Det uleddete munnstykket ser jo ut som en stang i seg selv, og derfor kaller mange det for et stangbitt. Så har de i tillegg lært at stangbitt er et skikkelig sterkt bitt, og dermed blander de sammen disse uttrykkene. Korrekt nevnt har et stangbitt vektstenger som sidestykker, og et hakekjede, altså noe helt annet enn ditt uleddete bitt.

Det som er viktig, er å minimum ha to forskjellige bitt (da mener jeg bitt med forskjellige munndeler), slik at det byttes jevnlig (f.eks annenhver ridetur). Dette for å forhindre at bittet lager trykkskader i hestemunnen. Om du bare bruker det ene bittet, alltid, vil det presse på de samme plasser om og om igjen, og trykkskader kan oppstå.

Enda en viktig ting, er å ikke ha et for langt bitt.

Jeg vil anbefale deg å lese inne på www.forumhest.no , der vil du finne MYE om dette med bitt (og alt annet du måtte lure på).

Videre kan du lese på denne siden, den har virkelige gode forklaringer på alle slags bitt: http://www.dressur-web.nu/Bitsandbitting_html/index.htm

OTOT!

Da jeg leste tenkte jeg at dette var noe Julnil fra fh kunne skrevet, også var det jo deg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredelt er et mildt bitt ja, men rett bitt er mildere (IKKE stangbitt).

Det er jo fordeler med tredelt som man ikke har med rett bitt. F.eks hester som stikker tungen over bittet, det er mye vanskeligere med tredelt :wub:

Men bitt er veldig individuelt, så finner man noe som funker, er det bare å fortsette. Evt. ha noen andre i bakhånd for å bytte litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredelt er et mildt bitt ja, men rett bitt er mildere (IKKE stangbitt).

Hva bygger du det på?

Jeg har aldri hørt det før, og min erfaring er at 3-delt er det som virker mildest iallefall. Før var det alltid todelt som vant den kampen, men etter å har prøvd tredelt på ulike hester er jeg frelst. Det er ett helt annet samarbeid med hesten synes jeg, men det kan jo ha med både ridestil og hestene å gjøre. Jeg har for det meste drevet med islandshest de senere år og kontra da jeg drev med "storhest/ ponni" er de tjo mye mindre bruk av "fast" hånd på islandshesten i forhold til det jeg var vant med fra ponniene/ storhestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går iallefall aldri tilbake til todelt etter å ha prøvd tredelt, men ønsker meg et rett bitt for en hest som er en naturlig "leker" med bittet (hun trenger ikke noe hjelp der i gården iallefall) og som også er veldig mild i munnen. Synes det er litt vrient å finne riktig lengde og bredde jeg ... Har en unghest med liten og smal munn, og har ikke brukt noe bitt til henne før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et delt bitt ligger mer urolig i munnen til hesten, og kan gå opp i ganen. Et rett bitt ligger mer stabilt, og klemmer ikke. Jeg rir med rett og tredelt. Todelt bitt er slemmere enn tredelt, da det todelte får en nøtteknekkereffekt i munnen. Det tredelte bittet er mildere fordi det kun røres på ene siden når du bruker tøylen på ene siden. Bakdelen med rett bitt er at det hele kan bli dradd fra side til side om man er veldig hardhendt... Det jeg ønsker å få frem er at et stangbitt ikke kan sammenliknes med et rett bitt. Et stangbitt er noe man bruker om man har kommet veldig langt i ridningen, og ikke trenger store hjelpere på bittet, og det brukes vanligvis i kombinasjon med en kapsun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det var en ganske svak forklaring på hvorfor rett er mildest, for meg virker fortsatt 3-delt mildest for den generelle hest og rytter (stangbitt kan være mildere enn trinsebitt med rett/feil rytter liksom).

Vil gjerne ha en forklaring, ikke fordi jeg skal "angripe", men fordi jeg genuint lurer da jeg aldri har hørt at rett er mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket bitt som er mildest er veldig avhengig av hestens munn, men det vil vanligvis stå mellom et treleddet trinsebitt og et rett muffebitt.

Et leddet bitt, uansett om det er to- eller treleddet vil ha en slags nøtteknekkereffekt. Det er også laget for å fungere på de mest følsomme delene av hesten sin munn, og ligger noe urolig i hestemunnen. Et rett bitt ligger roligere i hestens munn, har ikke nøtteknekkereffekten (som kan klype og klemme både her og der), og gir et jevnere trykk.

http://forum.dyrenett.no/forum/showthread.php?60712-Hvilket-bitt

http://www.mhsk.no/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et delt bitt ligger mer urolig i munnen til hesten, og kan gå opp i ganen. Et rett bitt ligger mer stabilt, og klemmer ikke. Jeg rir med rett og tredelt. Todelt bitt er slemmere enn tredelt, da det todelte får en nøtteknekkereffekt i munnen. Det tredelte bittet er mildere fordi det kun røres på ene siden når du bruker tøylen på ene siden. Bakdelen med rett bitt er at det hele kan bli dradd fra side til side om man er veldig hardhendt... Det jeg ønsker å få frem er at et stangbitt ikke kan sammenliknes med et rett bitt. Et stangbitt er noe man bruker om man har kommet veldig langt i ridningen, og ikke trenger store hjelpere på bittet, og det brukes vanligvis i kombinasjon med en kapsun.

Hva mener du med at man bruker stangbitt som regel i kombinasjon med en kapsun? Jeg har aldri brukt hodelag til kapsun, med mindre det har vært hodelag i tillegg, de gangene man longerer med rytter. Har du kanskje tenkt på noe annet en kapsun?

Hvorvidt bittet er mildt kan jo diskuteres, f.eks. finnes det bitt med kjetting under haken og som i tillegg legger press på nakken. Dette kan oppfattes som veldig sterkt, derimot mener jeg at man ved å fordele presset flere steder vil trenge mye mindre håndgrep. Men igjen kommer dette han på hvor følsom hesten er, noen hester er steinharde i munnen, men veldig følsomme under haken f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...