Gå til innhold
Hundesonen.no

Rett muffe ala stangbitt

Tuskelusken

Recommended Posts

Jeg ville ha et mildt bitt til hesten min så jeg registrerte meg inn på et random hesteforum og spurte om det mildeste bittet. Da anbefalte de fleste rett muffe, så jeg kjøpte rett muffe. Men de på gården og diverse andre kaller de det stangbitt og spør hvorfor jeg bruker det. "Er han lettere å kontrollere nå" sier de, bare med litt andre ord, jeg husker ikke helt. Rettere sagt, de tror jeg bruker sterke midler på hesten min. Og så lurer jeg på hva som er forskjellen på rett muffebitt og "stangbitt".

Og så lurer jeg på en ting til, er det forskjell på muffebitt og trinsebitt bortsett fra at muffe har faste ringer? Altså, er det forskjellig virkning på foreksempel tredelt muffe og tredelt trinsebitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se.. Nå må jeg holde tunga litt rett i munnen her, så jeg får svart på alt.. :banana:

På en rett muffe så fester man tøylen i ringen, og stanga er helt rett, dvs at den ikke legger mer press på noen deler av tungen enn andre. Et "stangbitt" heter stangbitt fordi det har en "vektstang" ned langs siden på bittet, slik at man kan justere styrken. Det heter ikke stangbitt fordi metallet inni hestens munn er rett. :innocent: Om man ser på et "stangbitt" ser man også ofta at munnstykket har en bøy, som gir press på forskjellige steder i hestens munn. Når stangen inni hestens munn er rett vil det bli mindre fleksibelt, og det gir hesten mer støtte i munnen. Når du har et rett bitt uten vektstang er det derfor noe av det mildeste man kan bruke fordi det gir hesten mulighet til å søke støtte i bittet lettere. Men vær også obs på at hesten kan bli noe "stum" i munnen fordi det er lite bevegelse i bittet. Det samme gjelder med faste og løse ringer på bitt. De faste ringene gjør bittet med stabilt. Derfor ønsker man ofte løse ringer og mye ledd på bittet til hester som har lett for å "henge seg på" bittet. Det er vel egentlig svar på spørsmålet ditt om forskjellen på muffe og vanlig trinse. Faktumet at muffen har faste ringer gir hesten mer stabilitet i munnen, kontra hva løse ringer gir.

Poenget med en rett muffe er å få hesten til å tørre å ta støtten i bittet.

Poenget med et stangbitt er å få bedre kontroll, noe som gjøres ved å legge mer press på hestens nakke, munn og kjeve.. Stanbitt brukes som regel med kjetting, eller en eller annen festeanordning under haka også.

Håper det var litt svar i hvertfall.. Der det er noe klønete forklart da men.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jo faktisk tredelt kjent for å være veldig mildt, og så ikke så kjedelig da det skjer ting i munnen for det.

Men dette med bitt er et gigantisk tema. Så lenge du og hesten fungerer bra på det sammen så er det det eneste som betyr noe. På samme måte kan ofte forskjellige ryttere på samme hest (med mindre de har ganske så lik stil) trenge forskjellige bitt. Det er alt etter hvor har man er i munnen, hvor mye man leker med hånden osv osv.

Dessuten er det ikke alltid de bittene som ser mest brutale ut som er det i det hele tatt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva du mener med dette? :lol: Kjedelig..? For hesten? :D

Tror hun mener at et tredelt bitt ikke blir like "stumt" som en stangmuffe.. Muffen lager lite bevegelse i hestens munn, og kan fremmstå som "kjedelig" i hestemunnen, kontra et tredelt som det er mer bevegelse i.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun mener at et tredelt bitt ikke blir like "stumt" som en stangmuffe.. Muffen lager lite bevegelse i hestens munn, og kan fremmstå som "kjedelig" i hestemunnen, kontra et tredelt som det er mer bevegelse i.. :lol:

Nettopp det jeg mener, kanskje litt rart ord å velge, men jeg fant liksom ikke et bedre et :lol:

Men det betyr jo ikke at det ene er mildere enn det andre og sånn. Det kommer jo an på hesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rettet bittet du snakker om (korrekt kalt uleddet), er et trinsebitt. Grunnen til at det kalles for et trinsebitt, er at det skal være på et hodelag ment for ridning (kontra kjøring).

Et hodelag kalles nemlig også for et trinse. Dermed kalles bittet for et trinsebitt.

Innen kjøring finnes det kjørehodelag og dermed også kjørebitt (liverpoolbitt, butterflybitt etc)

Innen trav har man travhodelag og travbitt

Men tilbake til trinsebittet:

Et trinsebitt kan ha flere forskjellige sidestykker. Det sidestykket du referer til er et av dem: muffe. Det kommer også sidestykker som kalles for løse ringer og D-ringer.

Muffe er et veldig greit sidestykke å bruke, da det ikke kan klype hesten i munnvikene slik f.eks løse ringer kan.

Et trinsebitt kan også ha flere forskjellige munnstykker. Det munnstykket du nevner, kalles uleddet. Det kommer også i todelt (ikke det jeg foretrekker å bruke på min hest, men noen hester liker dette), det kommer i tredelt (de fleste hester liker dette), og det kommer i mange andre varianter.

Det uleddete munnstykket ser jo ut som en stang i seg selv, og derfor kaller mange det for et stangbitt. Så har de i tillegg lært at stangbitt er et skikkelig sterkt bitt, og dermed blander de sammen disse uttrykkene. Korrekt nevnt har et stangbitt vektstenger som sidestykker, og et hakekjede, altså noe helt annet enn ditt uleddete bitt.

Det som er viktig, er å minimum ha to forskjellige bitt (da mener jeg bitt med forskjellige munndeler), slik at det byttes jevnlig (f.eks annenhver ridetur). Dette for å forhindre at bittet lager trykkskader i hestemunnen. Om du bare bruker det ene bittet, alltid, vil det presse på de samme plasser om og om igjen, og trykkskader kan oppstå.

Enda en viktig ting, er å ikke ha et for langt bitt.

Jeg vil anbefale deg å lese inne på www.forumhest.no , der vil du finne MYE om dette med bitt (og alt annet du måtte lure på).

Videre kan du lese på denne siden, den har virkelige gode forklaringer på alle slags bitt: http://www.dressur-web.nu/Bitsandbitting_html/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert et tredelt før et todelt. Gunnen er at et todelt bitt får en nøtteknekkeeffekt, og også da "slår" oppi ganen til hesten.

Et tredelt vil ikke knekke på samme måte, og får heller ikke en spiss som peker opp i ganen når man tar i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rettet bittet du snakker om (korrekt kalt uleddet), er et trinsebitt. Grunnen til at det kalles for et trinsebitt, er at det skal være på et hodelag ment for ridning (kontra kjøring).

Et hodelag kalles nemlig også for et trinse. Dermed kalles bittet for et trinsebitt.

Innen kjøring finnes det kjørehodelag og dermed også kjørebitt (liverpoolbitt, butterflybitt etc)

Innen trav har man travhodelag og travbitt

Men tilbake til trinsebittet:

Et trinsebitt kan ha flere forskjellige sidestykker. Det sidestykket du referer til er et av dem: muffe. Det kommer også sidestykker som kalles for løse ringer og D-ringer.

Muffe er et veldig greit sidestykke å bruke, da det ikke kan klype hesten i munnvikene slik f.eks løse ringer kan.

Et trinsebitt kan også ha flere forskjellige munnstykker. Det munnstykket du nevner, kalles uleddet. Det kommer også i todelt (ikke det jeg foretrekker å bruke på min hest, men noen hester liker dette), det kommer i tredelt (de fleste hester liker dette), og det kommer i mange andre varianter.

Det uleddete munnstykket ser jo ut som en stang i seg selv, og derfor kaller mange det for et stangbitt. Så har de i tillegg lært at stangbitt er et skikkelig sterkt bitt, og dermed blander de sammen disse uttrykkene. Korrekt nevnt har et stangbitt vektstenger som sidestykker, og et hakekjede, altså noe helt annet enn ditt uleddete bitt.

Det som er viktig, er å minimum ha to forskjellige bitt (da mener jeg bitt med forskjellige munndeler), slik at det byttes jevnlig (f.eks annenhver ridetur). Dette for å forhindre at bittet lager trykkskader i hestemunnen. Om du bare bruker det ene bittet, alltid, vil det presse på de samme plasser om og om igjen, og trykkskader kan oppstå.

Enda en viktig ting, er å ikke ha et for langt bitt.

Jeg vil anbefale deg å lese inne på www.forumhest.no , der vil du finne MYE om dette med bitt (og alt annet du måtte lure på).

Videre kan du lese på denne siden, den har virkelige gode forklaringer på alle slags bitt: http://www.dressur-web.nu/Bitsandbitting_html/index.htm

OTOT!

Da jeg leste tenkte jeg at dette var noe Julnil fra fh kunne skrevet, også var det jo deg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredelt er et mildt bitt ja, men rett bitt er mildere (IKKE stangbitt).

Det er jo fordeler med tredelt som man ikke har med rett bitt. F.eks hester som stikker tungen over bittet, det er mye vanskeligere med tredelt :wub:

Men bitt er veldig individuelt, så finner man noe som funker, er det bare å fortsette. Evt. ha noen andre i bakhånd for å bytte litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredelt er et mildt bitt ja, men rett bitt er mildere (IKKE stangbitt).

Hva bygger du det på?

Jeg har aldri hørt det før, og min erfaring er at 3-delt er det som virker mildest iallefall. Før var det alltid todelt som vant den kampen, men etter å har prøvd tredelt på ulike hester er jeg frelst. Det er ett helt annet samarbeid med hesten synes jeg, men det kan jo ha med både ridestil og hestene å gjøre. Jeg har for det meste drevet med islandshest de senere år og kontra da jeg drev med "storhest/ ponni" er de tjo mye mindre bruk av "fast" hånd på islandshesten i forhold til det jeg var vant med fra ponniene/ storhestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går iallefall aldri tilbake til todelt etter å ha prøvd tredelt, men ønsker meg et rett bitt for en hest som er en naturlig "leker" med bittet (hun trenger ikke noe hjelp der i gården iallefall) og som også er veldig mild i munnen. Synes det er litt vrient å finne riktig lengde og bredde jeg ... Har en unghest med liten og smal munn, og har ikke brukt noe bitt til henne før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et delt bitt ligger mer urolig i munnen til hesten, og kan gå opp i ganen. Et rett bitt ligger mer stabilt, og klemmer ikke. Jeg rir med rett og tredelt. Todelt bitt er slemmere enn tredelt, da det todelte får en nøtteknekkereffekt i munnen. Det tredelte bittet er mildere fordi det kun røres på ene siden når du bruker tøylen på ene siden. Bakdelen med rett bitt er at det hele kan bli dradd fra side til side om man er veldig hardhendt... Det jeg ønsker å få frem er at et stangbitt ikke kan sammenliknes med et rett bitt. Et stangbitt er noe man bruker om man har kommet veldig langt i ridningen, og ikke trenger store hjelpere på bittet, og det brukes vanligvis i kombinasjon med en kapsun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det var en ganske svak forklaring på hvorfor rett er mildest, for meg virker fortsatt 3-delt mildest for den generelle hest og rytter (stangbitt kan være mildere enn trinsebitt med rett/feil rytter liksom).

Vil gjerne ha en forklaring, ikke fordi jeg skal "angripe", men fordi jeg genuint lurer da jeg aldri har hørt at rett er mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket bitt som er mildest er veldig avhengig av hestens munn, men det vil vanligvis stå mellom et treleddet trinsebitt og et rett muffebitt.

Et leddet bitt, uansett om det er to- eller treleddet vil ha en slags nøtteknekkereffekt. Det er også laget for å fungere på de mest følsomme delene av hesten sin munn, og ligger noe urolig i hestemunnen. Et rett bitt ligger roligere i hestens munn, har ikke nøtteknekkereffekten (som kan klype og klemme både her og der), og gir et jevnere trykk.

http://forum.dyrenett.no/forum/showthread.php?60712-Hvilket-bitt

http://www.mhsk.no/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et delt bitt ligger mer urolig i munnen til hesten, og kan gå opp i ganen. Et rett bitt ligger mer stabilt, og klemmer ikke. Jeg rir med rett og tredelt. Todelt bitt er slemmere enn tredelt, da det todelte får en nøtteknekkereffekt i munnen. Det tredelte bittet er mildere fordi det kun røres på ene siden når du bruker tøylen på ene siden. Bakdelen med rett bitt er at det hele kan bli dradd fra side til side om man er veldig hardhendt... Det jeg ønsker å få frem er at et stangbitt ikke kan sammenliknes med et rett bitt. Et stangbitt er noe man bruker om man har kommet veldig langt i ridningen, og ikke trenger store hjelpere på bittet, og det brukes vanligvis i kombinasjon med en kapsun.

Hva mener du med at man bruker stangbitt som regel i kombinasjon med en kapsun? Jeg har aldri brukt hodelag til kapsun, med mindre det har vært hodelag i tillegg, de gangene man longerer med rytter. Har du kanskje tenkt på noe annet en kapsun?

Hvorvidt bittet er mildt kan jo diskuteres, f.eks. finnes det bitt med kjetting under haken og som i tillegg legger press på nakken. Dette kan oppfattes som veldig sterkt, derimot mener jeg at man ved å fordele presset flere steder vil trenge mye mindre håndgrep. Men igjen kommer dette han på hvor følsom hesten er, noen hester er steinharde i munnen, men veldig følsomme under haken f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...