Gå til innhold
Hundesonen.no

Melde på svensk champion.


KristinL

Recommended Posts

Ja, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette.. Oppdretteren til hunden min fra Sverige som lurer nemlig, jeg skjønner ikke helt spørsmålet en gang jeg :P

Hvis man melder på en svensk champion til utstilling i Norge, kan man da få cert? I Sverige er det sånn at har man meldt på i championklasse så kan man ikke konkurrere om certet, er det annerledes her?

Noen som skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er litt forskjellige regler i Norge og Sverige. Har man championat fra Sverige og skal stille i Norge, skal man gå i champion-klassen, og konkurrerer da om certet. Har man champion fra Norge og skal stille i Sverige, skal man gå i åpen-klassen (eller riktig klasse, ikke championklassen), og man konkurrerer da om certet.

I mitt lille hode virker det som om det er enklere å få cert hvis man er SE UCH først; det er jo fryktelig sjelden man ikke får ck i ch-klassen. Og ser hunden bra nok ut, skal det ikke så mye til å plassere seg i BTK/BHK og få certet. Hvis man må stille i åpen, må man jo danke ut alle i åpen før man har sjans på certet, noe man forsåvidt må om man stiller i ch-klassen også, men jeg tror det er enklere da.. :banana: Tror mange dommere har lettere for å sette championer før åpenklasse-hunder. Merk: tror. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt lille hode virker det som om det er enklere å få cert hvis man er SE UCH først; det er jo fryktelig sjelden man ikke får ck i ch-klassen. Og ser hunden bra nok ut, skal det ikke så mye til å plassere seg i BTK/BHK og få certet. Hvis man må stille i åpen, må man jo danke ut alle i åpen før man har sjans på certet, noe man forsåvidt må om man stiller i ch-klassen også, men jeg tror det er enklere da.. :banana: Tror mange dommere har lettere for å sette championer før åpenklasse-hunder. Merk: tror. :)

Vet du, den teorien din støtter jeg.

Så jeg ville absolutt meldt på den omtalte hunden i championklassen i stede for åpen.

Må samtidig si at jeg skulle ønske at i hvertfall de Nordiske landene kunne hatt like regler for utstilling...

Tenk så enkelt det hadde vært. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man championat fra Sverige og skal stille i Norge, skal man gå i champion-klassen, og konkurrerer da om certet.

Man kan melde en SUCh i CHK, man må ikke, men så lenge hunden ikke er NUCh, konkurrer den om certet, uavhengig av hvilken klasse den er anmeldt (med mindre det er av rasene som har brukskrav for å kunne tildeles cert, da må den selvsagt stilles i BK).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...