Gå til innhold
Hundesonen.no

Godtagelse av gemytt? Er det forskjellig fra rase til rase?

armagnac

Recommended Posts

Skrevet

Og på en måte har vel eier endel av skylda for å ha en hund som ikke er helt rett i topplokket, for hvor mye har man sjekket linjene på forhånd? Det er jo det de fleste predikerer her, MED RETTE, det er innmari viktig å sjekke helse og gemytt bakover og sideveis før man kjøper valp, nettopp for å få det aller beste utgangspunktet for et godt hundehold. Jeg har selv en som ikke ble sjekket noen veier før kjøp, han er som han er, og jeg skjønner hvorfor når man gransker i stamtavla... Jeg har en som er sjekket godt, hun er feigere i hverdagen enn jeg forventet, men noe kommer selvsagt av miljø, ikke arv, men når det gjelder har hun motet som skal til. Sånn sett var MH en fin overraskelse og bekreftelse på at jeg ikke hadde valgt helt feile linjer.

Og hadde det bare vært så enkelt. Det er faktisk fullt mulig at det blir utviklet skrudde hunder, uansett hvor god MH foreldrene har og hvor dyktig eieren er. Avl hadde vært veldig enkelt om det var på den måten :lol:

Jeg snakket med en som jobbet for politiet i utlandet, og de hadde avlet bevisst på tjenestehunder i mange, mange år. Over 400 hunder var avlet frem, og de var kjempenøye med hvem som fikk bli forverter, og mange av valpene ble beholdt selv. Og av disse 400 hunder var det mange, mange, mange hunder som bare var å vrake. En kombinasjon kunne gi dritbra kull, og det kunne være gode linjer, men neste kull kunne være 100% ubrukelige.

Uansett hvor mye man sjekker opp i linjer, og uansett hvor god man er som hundefører, så er det et sjansespill. Mye kan gjøres av en god eier, men som noen andre sa, så er ikke avl slik at 2 + 2 = 4.

• Svar 81
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Hvordan i alle dager klarer du å dra det ut av det jeg sa? Er da ikke hunder som ikke er 100% som ble nevnt i innlegget jeg kommenterte?

Hatt skrudd hund selv, jeg. Greit, om folk valgte å gjøre seg opp en mening av hvordan schnauzere var utifra å ha møtt min nå avdøde, mannevonde, angstbitende sak, så vel synd for dem, for vi la aldri skjul på at hun IKKE var normal representant for rasen. Men hadde jeg gått rundt og latt henne ture frem som hun ville og sagt "hun skal være sånn fordi hun er schnauzer" så hadde jeg vært en dårlig eier som var med å skape fordommer og ikke gadd å prøve å jobbe med ting. Fun fact: hun var forøvrig eksemplarisk på utstilling, redd dommern da, som hun kun viste med at hun trakk seg, ingen utagering mot andre hunder eller folk eller noe. :lol:

Ok, da missforstod jeg hvordan du ordla deg. Jeg trodde du mente det annerledes.

Skrevet

Og på en måte har vel eier endel av skylda for å ha en hund som ikke er helt rett i topplokket, for hvor mye har man sjekket linjene på forhånd?

Det vil vel på en måte alltid være eiers feil om man setter det på spissen (og i følge enkeltes teorier), fordi eier ikke klarer å takle den genetiske forutsetningen hunden kommer med. En del oppdrettere omfavner nok disse teoriene ganske fint, siden de da kan alltid skylde på eier, og trenger ikke å se at det er de som avler på hunder med problemer på lyd (eier har ikke lydtrent hunden godt nok), er hundeaggressiv (den er for dårlig sosialisert), har problemer med mennesker (sosialisering igjen) etc.

Men uansett kommer det drittbikkjer fra alle linjer og oppdrettere. Den som påstår at den bare dretter opp friske, sunne rasetypiske individer med flott mentalitet og har hatt noen kull, lyver som oftest. Graver man nok, så er det nok av møkk der. Men selv fantastiske hunder kan gi dårlige hunder, og drittbikkjer kan gi gode hunder.

En god hundetrener kan gjøre utrolig mye med en dårlig hund, mens en dårlig hundetrener kan gjøre utrolig mye med en god hund negativt sett. Likevel forandres jo ikke genetikken til disse hundene, selv om den førstnevnte hunden har flotte meritter mm, siden eier er dyktig nok til å ha kompansert for de bristene som ligger i hunden. På den andre siden vil jo ikke genetikken på den dårlige hunden forandres heller (nå ser man bort fra pregning, men bare ren genetikk).

Skrevet

Godt for deg at du har vært heldig med din hund, men man blir gjerne litt mindre kjepphøy og lærer gjerne litt mer når man har gått på en smell eller to.

Man kan ikke forsikre seg mot alt...

Kjepphøy jeg, som innrømmer glatt at jeg har en hund som det ikke ble sjekket NOE på før kjøp, og som jeg i ettertid skjønner godt at er som han er bla pga det man finner ut i ettertid?

Uansett hvor mye man sjekker opp i linjer, og uansett hvor god man er som hundefører, så er det et sjansespill. Mye kan gjøres av en god eier, men som noen andre sa, så er ikke avl slik at 2 + 2 = 4.

Helt enig, men har jeg sagt noe annet? At det ALLTID og BARE er eiers feil?

Selvsagt kan man være uheldig etter å ha sjekket i alle bauger og kanter, men det er vel sjeldnere enn de som aldri sjekker noe?

Det vil vel på en måte alltid være eiers feil om man setter det på spissen (og i følge enkeltes teorier), fordi eier ikke klarer å takle den genetiske forutsetningen hunden kommer med. En del oppdrettere omfavner nok disse teoriene ganske fint, siden de da kan alltid skylde på eier, og trenger ikke å se at det er de som avler på hunder med problemer på lyd (eier har ikke lydtrent hunden godt nok), er hundeaggressiv (den er for dårlig sosialisert), har problemer med mennesker (sosialisering igjen) etc.

Men uansett kommer det drittbikkjer fra alle linjer og oppdrettere. Den som påstår at den bare dretter opp friske, sunne rasetypiske individer med flott mentalitet og har hatt noen kull, lyver som oftest. Graver man nok, så er det nok av møkk der. Men selv fantastiske hunder kan gi dårlige hunder, og drittbikkjer kan gi gode hunder.

En god hundetrener kan gjøre utrolig mye med en dårlig hund, mens en dårlig hundetrener kan gjøre utrolig mye med en god hund negativt sett. Likevel forandres jo ikke genetikken til disse hundene, selv om den førstnevnte hunden har flotte meritter mm, siden eier er dyktig nok til å ha kompansert for de bristene som ligger i hunden. På den andre siden vil jo ikke genetikken på den dårlige hunden forandres heller (nå ser man bort fra pregning, men bare ren genetikk).

Helt enig. Hvor har jeg sagt noe annet?

Skrevet

Jeg kan bare snakke uti fra de erfaringene jeg har gjort selv. Altså, rundt schäferringen er det mye bråk, men da tispen min ble stilt siste gang i Bergen, vet jeg det var en annen tispe som ble disket grunnet utrivelig gemytt. På en rottweilerspesial for ikke så fryktelig lenge siden, var det en brommende hannhund som fikk seg en velfortjent smekk over snuten, faktisk av dommeren. Og når det kommer til boxerringen, som TS også refererer til, så har jeg ingen ting å utsette her heller. Med andre ord, jeg har ikke merket at utrivelig atferd blir godtatt og tidvis premiert. Noen raser har mer lyd enn andre, og at det er mer bråk rundt disses ring er vel ikke helt unaturlig :whistle:

Litt OT men hva var det som gjorde at det var velfortjent?

Mulig det ikke er samme sak, men jeg har hørt den historien der fra en annen vinkel - og i det tilfellet ødela dommeren lang tids trening.

En dommer skal uansett ikke smekke til utstilleres hunder, da får h*n heller vise de ut av ringen. Jeg hadde blitt rasende om en dommer hadde slått hunden min!

Skrevet

Litt OT men hva var det som gjorde at det var velfortjent?

Mulig det ikke er samme sak, men jeg har hørt den historien der fra en annen vinkel - og i det tilfellet ødela dommeren lang tids trening.

En dommer skal uansett ikke smekke til utstilleres hunder, da får h*n heller vise de ut av ringen. Jeg hadde blitt rasende om en dommer hadde slått hunden min!

Jeg også. :whistle: I alle fall veldig overrasket og lei meg!

Skrevet

Man må jo akseptere gemyttet man har avlet frem gjennom mange generasjoner.

Noen hunder skal være litt skarpere mot andre hunder enn andre, noen hunder skal faktisk være skarpe mot mennesker.. Noen skal være sky, osv.

I stafferingen som jeg ser enkelte digger å nevne (fantastisk mye staffehets på de fleste fora..) er det riktignok en god del lyd ja.

En del av lydene er rett og slett prating og sånt, noen lyder er også utagerende oppførsel.

At to staffehanner utagerer mot hverandre er ikke noen stor bombe, og oppførsel som er relativt vanlig.

Jeg mener dog at de skal akseptere andre hanner i nærheten, selv om de absolutt ikke skal digge hverandre.

I tilfeller der man ser utagering mot mennesker (jeg har sett det ved en enkelt staff) derimot mener jeg det er klart grunnlag for å sende hunden rett ut.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...