Gå til innhold
Hundesonen.no

Fullcertet? Og åpen eller unghundklasse?

Nowisclee

Recommended Posts

Jeg skal melde på Kee-Kee, basenjien, til Nesbyen. Men, på skjemaet på nettet så står det avkrysningsfelt for fullcertet, ja eller nei. Kee har jo ett storcert og tre eller fire småcert, er hun fullcertet da? :getlost:

Også lurer jeg på, er det best å melde på i åpen- eller unghund-klasse? Hun er jo ganske fin, tror jeg, og har fått et cacib, pleier å få ck(det vet man jo aldri, da, men). Er det da best å melde på i unghund og være en veldig fin unghund, eller å melde på i åpen og konkurrere med de voksnere tispene? Hun er 19 mnd på den utstillingen det er snakk om. Synes dette er litt vanskelig, jeg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullcertet gjelder vel raser med brukskrav mener jeg.

Jeg melder stort sett alltid på i lavest mulig klasse hvor hunden er mest mulig utviklet for alderen i forhold til konkurrentene.

Neeei? Det står under eksteriør, iallefall.. :getlost: Kanskje det blir unghund da. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullcertet er de hundene som har de certene de trenger for å bli utstillingschampion, men ikke jaktpremieringene. Basenji trenger ingen jaktpremiering, så denne avkryssingsboksen gjelder ikke basenji.

Når det gjelder klasse, tror jeg ikke det spiller så stor rolle, dersom hunden er bra. Er den veldig ung og uferdig, er det jo hyggeligere å få en hp i unghundklasse enn en slett rød i åpen, men er den allerede av ck-kaliber spiller det mindre rolle. Jeg ville nok generelt stilt i unghundklasse så lenge det lot seg gjøre, men så har jeg aldri syntes mine hunder var ferdige før tidligst 2 års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullcertet er de hundene som har de certene de trenger for å bli utstillingschampion, men ikke jaktpremieringene. Basenji trenger ingen jaktpremiering, så denne avkryssingsboksen gjelder ikke basenji.

Når det gjelder klasse, tror jeg ikke det spiller så stor rolle, dersom hunden er bra. Er den veldig ung og uferdig, er det jo hyggeligere å få en hp i unghundklasse enn en slett rød i åpen, men er den allerede av ck-kaliber spiller det mindre rolle. Jeg ville nok generelt stilt i unghundklasse så lenge det lot seg gjøre, men så har jeg aldri syntes mine hunder var ferdige før tidligst 2 års alder.

Ah okei, takk! (og takk til deg og altså, LinKr!) :getlost: Da vet jeg det. De kunne forklare ting litt bedre på skjemaet synes jeg. :ahappy:

Da stiller vi nok i åpen, tenker jeg. Hun har jo fått ck på vel hver eneste voksenutstilling, samt fikk nesten certet på basenjispesialen(sto bak 2 championtisper, med en tispe bak seg) men dommeren ville bytte(og da stilte hun i åpenklasse). :ahappy: Så kanskje det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...