Gå til innhold
Hundesonen.no

Fullcertet? Og åpen eller unghundklasse?

Nowisclee

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skal melde på Kee-Kee, basenjien, til Nesbyen. Men, på skjemaet på nettet så står det avkrysningsfelt for fullcertet, ja eller nei. Kee har jo ett storcert og tre eller fire småcert, er hun fullcertet da? :getlost:

Også lurer jeg på, er det best å melde på i åpen- eller unghund-klasse? Hun er jo ganske fin, tror jeg, og har fått et cacib, pleier å få ck(det vet man jo aldri, da, men). Er det da best å melde på i unghund og være en veldig fin unghund, eller å melde på i åpen og konkurrere med de voksnere tispene? Hun er 19 mnd på den utstillingen det er snakk om. Synes dette er litt vanskelig, jeg. :ahappy:

Skrevet

Fullcertet gjelder vel raser med brukskrav mener jeg.

Jeg melder stort sett alltid på i lavest mulig klasse hvor hunden er mest mulig utviklet for alderen i forhold til konkurrentene.

Skrevet

Fullcertet gjelder vel raser med brukskrav mener jeg.

Jeg melder stort sett alltid på i lavest mulig klasse hvor hunden er mest mulig utviklet for alderen i forhold til konkurrentene.

Neeei? Det står under eksteriør, iallefall.. :getlost: Kanskje det blir unghund da. :ahappy:

Skrevet

Fullcertet er de hundene som har de certene de trenger for å bli utstillingschampion, men ikke jaktpremieringene. Basenji trenger ingen jaktpremiering, så denne avkryssingsboksen gjelder ikke basenji.

Når det gjelder klasse, tror jeg ikke det spiller så stor rolle, dersom hunden er bra. Er den veldig ung og uferdig, er det jo hyggeligere å få en hp i unghundklasse enn en slett rød i åpen, men er den allerede av ck-kaliber spiller det mindre rolle. Jeg ville nok generelt stilt i unghundklasse så lenge det lot seg gjøre, men så har jeg aldri syntes mine hunder var ferdige før tidligst 2 års alder.

Skrevet

Fullcertet er de hundene som har de certene de trenger for å bli utstillingschampion, men ikke jaktpremieringene. Basenji trenger ingen jaktpremiering, så denne avkryssingsboksen gjelder ikke basenji.

Når det gjelder klasse, tror jeg ikke det spiller så stor rolle, dersom hunden er bra. Er den veldig ung og uferdig, er det jo hyggeligere å få en hp i unghundklasse enn en slett rød i åpen, men er den allerede av ck-kaliber spiller det mindre rolle. Jeg ville nok generelt stilt i unghundklasse så lenge det lot seg gjøre, men så har jeg aldri syntes mine hunder var ferdige før tidligst 2 års alder.

Ah okei, takk! (og takk til deg og altså, LinKr!) :getlost: Da vet jeg det. De kunne forklare ting litt bedre på skjemaet synes jeg. :ahappy:

Da stiller vi nok i åpen, tenker jeg. Hun har jo fått ck på vel hver eneste voksenutstilling, samt fikk nesten certet på basenjispesialen(sto bak 2 championtisper, med en tispe bak seg) men dommeren ville bytte(og da stilte hun i åpenklasse). :ahappy: Så kanskje det.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig vanskelig å si hva som er "bedre" uten å vite hvordan forutsetningene ser ut. Hvis det er hjelp til rasevalg du vil ha så er det kanskje greit å lage en egen tråd til det med informasjon om hvilken erfaring du har med hund, hvordan hverdagen din ser ut, hvor mye aktivitet vil hunden få, har du planer om noe målrettet aktivitet/sport osv. Hvilke kriterier har du mtp. lyd, pelsstell, støvsuging, størrelse på hunden?  Med denne informasjonen er det lettere å gi råd om en rase som kan passe til ditt potensielle hundehold. Det er helt sikkert flere raser som kan passe kriteriene, og mange som ikke gjør det. 
    • Svarer dere begge to her. Ser at dette kanskje er en god grunn til å vurderer andre raser. Kanskje Aussie eller Collie er bedre?
    • Har ofte erfaring med at de jeg spør på utstillinger eller andre stevner bare roser hunderaser helt og forteller kun det positive. De jeg snakka med på messen var kun positive til rasen.
    • Jeg har møtt noen fine individer, men ikke nok til at jeg tenker at rasen er en fin og god brukshund. Alt for mye merkelig mentalitet ute å går, og allergi og hd
    • Hunder lever fint med tre ben, jeg ser ikke at en amputert tå vil utgjøre store problemer for en såppas sprek rase. Hvis hunden ellers er frisk og sprek ville jeg gjort det, selv om den er godt voksen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...