Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan reagerer hunden din på perioder med lite trening?


Blondiemamma

Recommended Posts

Av og til så kan det jo hende at man kommer i perioder hvor hundene får mindre tur og trening enn hva de vanligvis er vant med... Være seg sykdommer, eksamrn, overtid på jobb etc etc..

Hvordan reagerer da hunden deres? Hørt om mye forskjellige reaksjoner.. Noen reagerer ikke i det hele tatt ,mens andre stresser, ødelegger ting, blir pipete og masete.. etc...

Selv er jeg syk om dagen, og får ikke lov å gå tur. Blondie er på korte lufteturer med eldste sønnen min, men sliten bli hun jo langt i fra.. Og hun reagerer med å bli voldsomt klengete om hun ikke får ut nok energi.. Blir veldig opp i ansiktet på meg og skal ligge på fanget og ha oppmerksomhet hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har fått lite trening og kortere turer enn vanlig de siste dagene pga flytting. Han reagerer igrunnen ikke, og er akkurat som vanlig. Hender at han kommer med en av lekene sine og maser om å leke, men det gjør han uansett, så det er ikke fordi han får mindre trening akkurat nå. Av natur er han veldig rolig, så det spiller nok også en rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som nå, når jeg er midt i værste eksamenstid, så ligger hundene og snorker. En i sengen og to på gulvet, deriblant en mallevalp på 9 uker. Sistnevnte har prøvd å protestere litt, men jeg gir ikke etter for maset. Når hun ikke maser får hun litt mental stimuli (kong med godis i etc). Tror slikt blir veldig av hva man selv gjør det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie legger seg hun også om hun får beskjed om det.. men jeg merker at hun er mye mere rastløs og vil helst bare sove ved siden av meg i sofaen og slår seg ikke til ro før hun får ligge ved siden av meg.. Er hun sliten og har fått nok stimuli så pleier hun å flate ut i hundesengen sin som står på gulvet. men det kan jeg bare glemme nå om dagen. Jeg lager ikke så mye stress ut av det jeg da. Vil hun sove i sofaen, så får hun lov til det. Så lenge hun ligger i ro, så må hun gjerne ligge ved siden av meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knott, BC, blir noe mer intens, masete og slitsom. Hvis jeg ligger på sofaen, så ligger hun også og slapper av, men hun er mye mer på, og dessuten mer lett-antennelig. Den andre merkes ikke noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sorte er det ingen forskjell på, så lenge hun får være sammen med meg så er det ett fett hva vi gjør. Den røde blir en anelse elektrisk *kremt* Hun er rolig når det ikke skjer noe, men så er hun veldig med så fort det skjer noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sorte er det ingen forskjell på, så lenge hun får være sammen med meg så er det ett fett hva vi gjør. Den røde blir en anelse elektrisk *kremt* Hun er rolig når det ikke skjer noe, men så er hun veldig med så fort det skjer noe..

Sånn er det med den sorte og de to røde her også. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De oppfører seg som vanlig innendørs(sover, leker litt med hverandre og sover litt mer), men er mer intense når jeg endelig tar frem båndet eller treningsutstyr. For tiden driver vi og pusser opp et hus og flytter ut av et annet, så de vanlige turene er kortere og treningen nærmest uteblir. De er dog med på alt, så slitne når kvelden kommer allikevel av alle inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina har den siste tiden fått lite trening alene, fordi jeg har Midas, og Morten har hatt mange eksamener. Hun er rolig inne, hun maser ikke, men hun kan stå å se på meg. Det er hennes form for mas. Hun blir også veldig gira når hun hører at jeg åpner hundeskuffen. Merker på henne når vi er ute at hun har mye overskuddsenergi, men synes hun er flink til å være rolig. Hun er jo med på det meste jeg gjør med Midas, men det er klart at det er lite fysisk mosjon i forhold til det hun er vant til. Prøver å aktivisere henne med mental stimuli da, selv om vi ikke kan gå så langt, og gå spor og sånn. Jeg tror det er en viktig del av hundeholdet å lære hunder å ha noen rolige dager. Legg inn dager med lite aktivitet noen dager, selv om man ikke er syk eller opptatt. Det kommer godt med den dagen vi trenger det. Det værste for meg er dårlig samvittighet når jeg ikke kan gi henne det hun er vant til, men det er mitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært syk den siste tiden, og Rina har vært veldig rolig og behagelig å ha i hus. Sysselsetter seg selv med å leke litt med noen leker, gnager på beinet hun har, sover og koser med meg. Men merket godt da vi begynte igjen treningen at hun har savnet det. Da var hun rimelig høytflyvende :getlost:

Eneste forskjellen jeg merker er at hun skal passe mer på meg, vil aller helst ligge mye på fanget mitt og vaske meg på kinnet. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De roer helt ned og slapper av, og er snille og greie. Kosete og klengete er de som oftest hele tiden om de får lov.

Nettopp vært syk i halv annen uke, og da hadde jeg noen dager jeg var virkelig syk (det var et ork å gå de 20 meterne ut til hagen for å la de tisse). Beste hundene gjorde ikke noe annet enn å skulle kose. Jo dårligere jeg er, jo roligere er de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun tigger og maser... En hviledag er nok, da går hun omtrent på veggene. Hun kan sove, men spretter opp med en gang hun hører en lyd eller hvis jeg flytter på meg. Hun kan trave rundt i leiligheten, legge seg ned å stirre på døra eller meg, hun kan sette seg helt oppi meg og tigge/mase og begynne å leke med armene mine når vi skal kose. Hu er rett og slett slitsom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er rolig selv. Jeg har bevisst lært han at inne skal vi slappe av hvis det ikke skjer noe. Så han ligger å purker :getlost: Nå er det skjeldent det blir mere enn 1-2 dager så han hadde sikkert vært litt mere masete hvis det hadde gått lang lang tid :hmm:

Men han er jo veldig klar når jeg sier vi skal gå tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sover. :hmm: Eller leker litt med hverandre, men det gjør de jo stort sett alltid. Veldig rolige og avslappede hunder, og det er deilig. De sover stort sett når de er inne uansett, eller ligger og tygger på noe tygge-ting. (eventuelt sofaen min, eller skittentøy, dersom de finner på det..) :getlost: De krever veldig lite, faktisk, enda det jo skal være to ganske aktive raser. ;) Men etnahunden er helt med med hvis det skjer noe. Basenjien tar det litt mer med ro, hun gidder ikke å stresse med ting her hjemme. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det flere dager med lite trening hvis jeg er syk for eksempel, er hun i starten gjerne litt ekstra masete, og kommer med leker hun vil jeg skal kaste. Til vanlig er hun ikke så interessert i å herje inne, men ligger i kurven og tygger på lekene sine i fred og ro. Etterhvert roer hun seg, og sover for det meste. Vi har med vilje hatt dager der det ikke har skjedd noe utover tisseturer og litt mental stimulans, så jeg tror det har hjulpet henne å godta roligdager.

Men dersom det blir en periode med lite tur, prøver jeg å kompensere med litt ekstra hjernetrim, kanskje lære noen nye triks og slikt. Å servere frokosten i ei flaske er også en vinner her i huset :getlost: Vi kan også ordne en "playdate" med en hund hun kjenner godt, da får hun brukt mye energi!=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårdshunden blir nok en smule mer pinnegal, og mer aktiv ute i hagen på egenhånd.

Merker etter dager med mindre aktivitet plukker han opp alt som kan ligne pinner på tur.

Går seg til etter en dag eller to med mere aktivitet og heftig ignorering nrå det gjelder pinnene av oss...

Shibaen utagerer ikke, men man merker at han er missfornøyd.

I stede for å sove, ligger han i kurven med et rimelig surt og bebreidende blikk.

Merker ingenting til det når vi kommer i gang med vanlig mengde mosjon igjen, null stress eller lopper i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi faktisk hatt en ganske lang rolig-periode grunnet masse ulike ting som har skjedd, og jeg har nå fått alle scenarier av Rex sin understimuelrte atferd utenom destruksjon tror jeg.

Det startet med at han ble rolig og deprimert (bare sover og synes generelt jeg er kjip, man ser det på blikket:P), etterfulgt av en masende hund som aldri blir fornøyd (selv etter lang tur, dressurtrening, jogging, apporttrening og triks + snusetur) og nå en hund som har akseptert sin skjebne og oppfører seg normalt (dvs rolig og grei inne, lettengasjert og alltid klar for tur og morro), men med ett brystkassemål som begynner å nærme seg stort nok for en egentlig aktiv hund.. he he, ble bare lunsj på han i dag gitt :lol:

Hunder er vel som mennesker, de reagerer forksjellig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir begge to stort sett bare happy... Han ene (min) tror jeg bare blir dødsglad for å få litt fred og ro ( :lol: ), mens valpen (som jeg passer) synes det er helt OK. Begge aktiviserer seg selv med litt lek i hagen, litt gnaging på bein og leker, and so on, og jeg er imponert over at de er så rolige og greie inne som det de er :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...