Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør at du er fornøyd med en konkurranse?

Nirm

Recommended Posts

I dag debuterte jeg og Vida i B spor. Resultatmessig sett var dette en helt forferdelig konkurranse (en av de dårligste jeg har gjennomført...). Ikke kom vi oss igjennom sporet, og vi hadde tre nuller og en 5 på appellen og totalsummen ble "ikke godkjent". Resten av appellen lå på 9-9.5

Likevel er dette en av de konkurransene jeg har vært mest fornøyd med. Samarbeidet vi hadde i dag, trykket og gleden hun viste gjennom lydighetsprogrammet selv om hun gjorde feil. At hun ikke var preget av varmen. At vi gjorde et utrolig sporoppsøk, og et flott felt. Og hun gjorde sin hittil beste fri ved fot på konkurranse. Og alle de nye innsittene våre fungerte i alle øvelser. De tingene betydde så utrolig mye for meg kjente jeg. Det andre får vi trene på...

Men på en måte så føler jeg meg litt merkelig at jeg kan være strålende fornøyd etter en slik konkurranse også. :ahappy:

Men hva gjør at du er fornøyd med en konkurranse? Går det for det meste på resultater, eller er det andre ting som gjør at du faktisk kan være fornøyd med en veldig resultatmessig dårlig konkurranse? Og hva er det du kan være strålende fornøyd med, selv om det går dårlig resultatmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med godfølelsen etter en konkurranse :ahappy: Den er herlig!

Det som først og fremst gjør meg fornøyd med en konkurranse er at samarbeidet med meg og min hund fungerer og at vi begge har det gøy! Det er jo derfor vi holder på med dette. Også er det viktig at det vi har fokusert på og trent på går på frem. Resultatene kommer, om man bare jobber målrettet, tar for seg ting for ting, men uten glede og samarbeid kommer man ikke så langt. Det er min filosofi. Har feks gått to konkurranser i lp klasse 2, med 3. premiering begge gangene. Men fy søren så fornøyd jeg var. Hunden var glad, det vi hadde jobbet med fungerte, noe av det vi ikke hadde jobbet med fungerte, og noe av det vi ikke hadde jobbet med fungerte (naturlig nok) ikke, tilbakemeldingene var utrolig gode. Ja, den følelsen kjenner jeg fremdeles på :(

I tillegg fikk jeg en pekepinne på hva vi må jobbe videre med. Alt i alt en positiv opplevelse for både meg og hunden, og mye motivasjon og inspirasjon til å jobbe videre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det varierer. Jeg har hatt flotte opplevelser på stevne med bismak pga dårlig resultat. Jeg har også fått fine resultater, men vært skikkelig ufornøyd med gjennomføringen (som på NKK Lillestrøm i LP1 med Tia). Noen ganger er jeg fornøyd pga gode resultater, eller fordi vi fikk til noe vi har slitt med lenge, eller fordi hunden hele tiden av lykkelig og hadde mye motivasjon, fordi vi fikk mange fine tilbakemeldinger på noen øvelser osv. Det er alltid positive ting å se på etter en konkurranse, men noen ting teller mer for meg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg stort sett bare startet i kl.1, men så har jeg gjort det 5 ganger med samme hund, så jeg svarer allikevel, jeg :ahappy:

Det stevnet jeg er mest fornøyd med, var på NKK Bø. Nora er jo ei lita skrulle, og var veldig berørt av hallen, så berørt at jeg egentlig hadde tenkt å trekke henne. Men så ropte de oss inn, og jeg er jo en lydig sjel, og brått så hadde vi vært gjennom tannvisninga og fellesdekk, liksom :( Nå lå hun ikke helt rolig på fellesdekken, hun syns både smellene i døra (og hun lå selvsagt ytterst, mot døra) og blafringa i ringbåndene var ekkel, så hun hadde litt kryping, men ikke så mye at vi ikke fikk poeng (5 poeng.. hehe), så jeg bestemte meg for å prøve og heller avbryte hvis det ikke gikk bra.

Resten av programmet gikk forholdsvis bra. Vi nullet på fvf fordi jeg tok tak i henne når hun prøvde å løpe ut av ringen (til en annen terv, hun syns at belgere er trygge å ha rundt seg i sånne miljøer), og fikk 7.5 på dekk fra holdt, antageligvis var hun litt berørt av at jeg hadde huket tak i henne (det var en refleks), men resten av karakterene var bare 9'ere og 10'ere (vel, det var 8 på helhet også), og vi endte opp på 131 poeng totalt. Da var jeg veldig fornøyd og stolt! Ikke først og fremst pga karakterene, men fordi hun ville og klarte å jobbe så fint sammen med meg i en hall hun syns var vanskelig..

I ettertid så har hun vært mindre miljøberørt enn før Bø, så jeg føler vi kom over en terskel der. Først og fremst for meg, tror jeg, jeg har en tendens til å synes synd på henne.. Jeg har vel fortsatt det, jeg syns jo at det er slemt å be henne jobbe i et miljø hun er så berørt av - men hun imponerte meg uansett. Hun har en enorm arbeidsvilje, lille skrulla mi, hun skal ha for det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror gjennomføringen teller mye, men det kommer kanskje ann på målet med å bli med i konkurransen? Meldte man seg på for å prøve og se, eller hadde man et intenst ønske om opprykk, cert eller noe annet?

Har ikke startet mye, men var mest fornøyd med debuten vår fremfor andre gang, fordi da var det 0 på fellesdekk som ødela men hun gikk så bra på de andre øvelsene. Sist gang gikk hun også bra, men var litt mer slit å gå programmet og hun hadde litt mer stress i begynnelsen da vi kom til stevneplassen.

(Så stemningen rundt teller også tydeligvis :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ikke resultatet som gjelder, siden agility er skikkelig uforutsigbart :getlost:

Men det at samarbeidet meg og Ace imellom, hvordan vi leser hverandre. Rett og slett at han tenker det jeg tenker, og ser hva jeg prøver å vise han. Ellers tenker jeg ikke på hvordan han tar hinderne lengre, for det kan han. I hele vinter har vi trent på felt (stige, møne), så de sitter uansett hva. Og jeg kan stole 100% på at han gjør alt riktig. Om han derfor hadde gjort en feil og hoppet over et felt feks ville jeg vært missfornøyd, med han og med meg, fordi han slurver.

Men alt i alt er et bra løp, for meg, er et løp hvor vi tenker likt og begge gir alt. Om vi disker, fordi jeg er for sen med kommando eller plasserer meg feil, vil jeg likevel være superfornøyd med hunden, fordi han har gjort sitt beste. Han gjør jo som jeg sier, og om han har gjort feil, har jeg gitt han feil signaler. Så en disk er alltid eier sin feil, når en kommer så langt som vi er kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det samarbeidet mellom meg og hunden, og det at det føles som vi er på lag som gir en god følelse. Da gjør vi begge vårt beste, og da kan resultatet være det samme i grunnen. Det kan også være når noe vi har trent mye på har fungert veldig godt på konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Marie&Ellie nevner; forventningene til konkurransen har endel å si. Hvis målet er å få napp og vi ikke klarer det, er ikke følelsen alltid like god. Hvis målet er å ikke diske og ellers gjøre det så bar man kan, kan følelsen være veldig god. Jeg har hatt mang en god disk pleier jeg å si, men det er ikke alle nappene jeg er like fornøyd med. :lol: Hvis jeg fokuserer på samarbeidet ser jeg at jeg har lettere for å få en god følelse etterpå, fordi vi stort sett samarbeider bra. Hvis det er noen spesielle ting vi har jobbet med før konkurransen som fungerer slik det skal under konkurransen, blir jeg også veldig glad. Jeg kan bli glad for "småting" eller skuffa over småting, jeg blir jo også glad for et godt resultat premieringsmessig, men det betyr ikke at jeg er fornøyd med prestasjonene vår for det om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring fra utstilling, men det blir vel det samme når det gjelder hva som kreves for å være fornøyd. Jeg kan jo nevne at jeg var glad og fornøyd etter høstens siste utstilling i Orklahallen, der Symra fikk blå (!). Grunnen var at Symra, som har hatt en tendens til å vantrives på innendørsutstillinger, var hoppende glad og fornøyd. Hun trivdes, gikk fint i ringen og sto som en statue. At dommeren syntes hun hadde for lite frambryst var helt greit for meg, (de fleste dommere synes hun har ok frambryst).

Jeg tror nesten jeg var like fornøyd etter denne utstillingen som etter utstillingen før det igjen, der hun ble BIR og fikk cert.

Det er jo klart at det ikke bare er resultatene som teller, men også at det skjer gledelige forandringer som lover bra for framtiden. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare erfaring fra utstilling, men det blir vel det samme når det gjelder hva som kreves for å være fornøyd. Jeg kan jo nevne at jeg var glad og fornøyd etter høstens siste utstilling i Orklahallen, der Symra fikk blå (!). Grunnen var at Symra, som har hatt en tendens til å vantrives på innendørsutstillinger, var hoppende glad og fornøyd. Hun trivdes, gikk fint i ringen og sto som en statue. At dommeren syntes hun hadde for lite frambryst var helt greit for meg, (de fleste dommere synes hun har ok frambryst).

Jeg tror nesten jeg var like fornøyd etter denne utstillingen som etter utstillingen før det igjen, der hun ble BIR og fikk cert.

Det er jo klart at det ikke bare er resultatene som teller, men at det skjer gledelige forandringer som lover bra for framtiden. :lol:

Sånn har jeg også det! Jeg drar jo ofte på utstillinger i håp om å få et godt resultat, men hvis Tulla trives i ringen, er ikke resultatet like viktig nei.. :lol: Egentlig føler jeg det sånn med mye av det jeg driver på med hundene; jeg gjør det jo strengt tatt for min egen del - hundene hadde jo hatt et flott liv uten konkurranser liksom. Og da er det så utrolig viktig for meg at hvis jeg skal drive med sånne ting, så er det også noe hundene setter pris på. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nå skal jeg være kjærringa mot strømmen :lol: Jeg starter så godt som aldri uten å vite at dette kan hunden med ekstreme forstyrrelser. Ene og alene fordi jeg hater å tape, selv etter alle nederlagene med Z, så er det like ille :lol: Jeg er en kronisk taper, men den som gir seg er en dritt.

De gangene, eller den gangen, jeg følte meg helt på topp i ringen med Z var den gangen vi fikk opprykk fra 3 til elite med 298 p. Da hadde Z og jeg ett godt samarbeid. Jeg prøvde å bringe frem den følelsen igjen, men den dukket aldri opp, dessverre.

Så er vel bare å innrømme, joda det er poengene jeg liker :lol: Flere 8,5, 9 og 9,5, 10, desto lykkeligere er jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har sagt at man ikke kan være fornøyd med deler av en konkurranse, og misfornøyd med andre deler? Men jeg tenkte nå mer på at man faktisk kan sitte igjen med en følelse at man virkelig har gjort det bra, selv om resultatet var dass. Men skjønner at jeg burde presisert at man være misfornøyd med noe og da, slik at ikke folk blir forvirret her inne...

Men det er godt å se at det er fler som kan tenkte at man gjorde det virkelig bra, selv om ikke resultatene ble de helt store. Jeg synes det er deilig å kunne glede meg over andre ting som gikk bra, enn å grine over resultatet som uteble. Og at det ikke er dommeren som avgjør om man har hatt en bra dag i ringen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...