Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK støtter oppheving av båndtvang i Oslo

Ingvild

Recommended Posts

Lite vilt og sau i Oslo? Hvor bor denne mannen da? Karl Johan?

Man skal ikke SÅ langt utenfor ring 1 før det er både rådyr, elg og en mengde smådyr overalt. Oslo er også den kommunen som er velsignet med en god del friområder. Dette håper jeg faktisk ikke blir noe av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite vilt og sau i Oslo? Hvor bor denne mannen da? Karl Johan?

Man skal ikke SÅ langt utenfor ring 1 før det er både rådyr, elg og en mengde smådyr overalt. Oslo er også den kommunen som er velsignet med en god del friområder. Dette håper jeg faktisk ikke blir noe av...

Det er vel disse litt mer landlige områdene som da ikke kommer til å ha opphevet båndtvang. Jeg syntes det er utrolig positivt at noen tenker litt sånn, for det siste jeg leste i nyhetene om hund var at man burde ta med seg bærsjeposene hjem for å tømme dem i do, da det slettes ikke var restavfall, men bærsj som hører hjemme i kloakken! Og jeg begynte rett og slett å bli redd for hvor vanskelig det skal bli å ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om det var sentrum det var snakk om da. Og det er i hvert fall fint lite sauer der (om man ikke regner inn fehoder på to bein da...), og det er begrenset hvor mye hekkende fugler på bakken det er der bl.a. (katter hadde jo tatt de ungene) selv om det er pinnsvin enkelte steder da. Tviler på at båndtvangen blir opphevet i marka... Rådyr har jeg sett et par ganger nesten ved Ring 2, men det er ikke ofte man treffer på de så langt nede.

Uansett så har man jo hundeloven, og den krever at man har kontroll på hunden om den er løs. Og om politiet "gidder" å gjøre en innsats (det handler jo om ressurser mm og), så vil det sikkert fungere like bra da som nå (løse hunder i parker ser man jo hele året ellers).

En del av kommentarene på ene artikkelen var ganske festlige å lese. Det virker som om det bare er båndtvangsloven som hindrer hundene i å gå løs på mennesker. Uten den, så blir det vel "et drap i uka". :frantics: I tillegg til at hunder driter visst mer uten bånd, enn med bånd (akkurat som om de som ikke plukker opp gjør noe forskjell på løse hunder og hunder i bånd der...).

Norge er et uland med tilrettelegging for hund med tanke på friområder, selv om det kommer fler og fler områder for hunder nå. Synes det er positivt da, at de faktisk tar og ser litt på loven og hva den er ment for. Nemlig å verne om bufe og vilt, ikke mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det som ett forslag om fritak i sentrum, og i sentrum er det ikke så mye vilt utenom diverse fugler og rotter. Ser ikke poenget med ett slik fritak, men om folk vil ha bikkja løs i karl johan skal de få lov for min del.

Ser forøvrig at karen er fra FRP og de er vel kjent for å hive seg på saker som ikke alltid er like gjennomtenkte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det som ett forslag om fritak i sentrum, og i sentrum er det ikke så mye vilt utenom diverse fugler og rotter. Ser ikke poenget med ett slik fritak, men om folk vil ha bikkja løs i karl johan skal de få lov for min del.

Ser forøvrig at karen er fra FRP og de er vel kjent for å hive seg på saker som ikke alltid er like gjennomtenkte...

Det er vel ikke Karl Johan som akkurat er ønsket for de fleste hundeeierne å ha tilgang til.

Men hva er problem med å ikke ha båndtvang når det ikke er fare for dyrelivet? Siden det er et lite gjennomtenkt forslag tydeligvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette støtter jeg ikke! I parkene setter folk seg å koser seg med mat og drikke, de vil neppe ha uoppdragne drittbikkjer, for la oss innse det, ikke alle, langt unna de fleste, har såpass god kontroll på bikkjene at de kan gå løse gjennom griller og unger med pølser. Og det kan jo by på mye moro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke Karl Johan som akkurat er ønsket for de fleste hundeeierne å ha tilgang til.

Men hva er problem med å ikke ha båndtvang når det ikke er fare for dyrelivet? Siden det er et lite gjennomtenkt forslag tydeligvis...

Det er (i mine øyne) ikke noe stort problem å oppheve båndtvangen innenfor ring 1 som sådan. Men jeg synes det er ganske bortkastet tid og ressurser på å få det til, fordi det enten er parker som er mye brukt av folk, eller trafikkerte områder hvor hunder uansett ikke burde gå løse.

Dette støtter jeg ikke! I parkene setter folk seg å koser seg med mat og drikke, de vil neppe ha uoppdragne drittbikkjer, for la oss innse det, ikke alle, langt unna de fleste, har såpass god kontroll på bikkjene at de kan gå løse gjennom griller og unger med pølser. Og det kan jo by på mye moro...

Det gjør de jo likevel... :frantics: Episoden som var utslagsgivende for min kjære lille fryktaggressive hund var jo nettopp en løs unghund på St.hanshaugen, midt i grillsesongen... Jeg tror sågar eieren var opptatt med pølsene på grillen, han var ihvertfall ikke i nærheten av bikkja si. Folk skal jo i prinsippet ha kontroll på bikkja si uansett. Men ja, en opphevet båndtvang vil nok føre til økte mengder pølsetyverier i sommermånedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et forslag jeg ønsker velkommen, noe jeg har argumentert for i ymse fora i lang tid.

Pan er vant til å gå løs i byen, også i Karl Johans gate osv..

Innenfor Ring 3 bør man ikke ha noen generell båndtvang, med unntak av enkelte områder der mange fugler hekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg egentlig ikke følger båndtvangen. Jeg følger heller Hundeloven. Dvs. at jeg til enhver tid har kontroll over hunden min, og det er mange situasjoner hvor jeg har kontroll over henne løs og det passer seg, da tar jeg som regel av båndet. Men det er også mange situasjoner hvor jeg ikke har like god kontroll, eller ganger hvor jeg faktisk er trøtt (sene turer/tidlige turer) hvor jeg ikke orker å passe på å ha kontroll løs, da er det på med flexi-snella.

Nå har hun jo løpetid, så da er det konstant bånd til perioden er over (jeg tar ikke sjanser).

Så for meg (om jeg hadde bodd i Oslo) hadde det forandret fint lite for meg. Derimot så ser jeg argumentene som angår hundeeiere som aldri følger Hundeloven, bortsatt fra kanskje de gangene hunden er i bånd. Spørsmålet er vel bare, hvor mange "dumme" hundeeiere har faktisk bikkja si i bånd kun i båndtvangstiden selvom de uansett ikke har mer kontroll over den om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite innlegg fra meg:

Dette er jo helt klart et positivt innspill fra Kallmyr.

Det er faktisk et innspill som vil kunne verne dyrelivet!

I dag er det i praksis slik at man enten må gå til et av friområdene (der man skal være ytterst forsiktig med å slippe hunden sin, jeg holder meg stort sett unna..), eller man kan dra LANGT ut i skauen, for der er ikke onkel blå..

Dersom man går med løs hund i eksempelvis parken på St.Hanshaugen kan det vanke ei bot for brudd på båndtvangen, båndtvangen som er der for å beskytte viltlevende dyr!

Ved å tillate at man dropper bånd i byområdene vil man kunne oppleve større respekt for båndtvangen i marka, og på den måten altså beskytte viltet.

Jeg ønsker forslaget fra Kallmyr velkommen, og mener det er på tide at det kommer på bordet sett i lys av dyrevernmessige hensyn og en båndtvang som altså fungerer mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har lagt merke til politiets "kampanjer" i Marka de siste par årene jeg, Pan? Ikke lenge siden en del ble bøtelagt på Bygdøy også.

Hvilken del av ordet LANGT er det vanskelig å forstå?

Jeg er mye i marka, og har aldri opplevd å møte snut/viltoppsyn/viltnemda osv langt inne i marka..

På vei fra eksempelvis Sognsvann hender det at man observerer noen mellom Sognsvann og Ullevålseter, og på vei oppover mot Frognerseteren.. Men videre innover fra Ullevålseter har jeg aldri møtt på noen..

Uansett, dagens regler føles urimelige, urimelige regler er med på å undergrave respekten for reglene, altså vil det å ikke ha båndtvang i områder med lite vilt kunne medføre økt respekt for båndtvangen der den faktisk er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, når fjernet de reglene om båndtvang fra hundeloven?

Herregud du skjønte da hva jeg mente!?? Hundeloven sier bare noe om båndtvang i denne sommerperioden frem til 20.august (stemmer ikke det).

Men for deg og andre som ikke skjønte hva jeg mente, så følger jeg hundeloven 100% fra 20.august til 1.april og under båndtvangsperioden følger jeg alt annet i hundeloven + at jeg generelt bruker mer bånd på henne da. F.eks. morgen og kveldstur er alltid i bånd, men det jeg slipper henne ofte på friarealene rundt omkring her. Og dessverre er jeg ikke den eneste av oss hundeeiere i området om gjør det.

Dog har jeg fortsatt til gode å møte en som ikke har kontroll, uten om folk etter hunder som har stukket av (i uforutsette situasjoner eller ved uhell).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Slik jeg ser situasjonen hver dag her i nabolaget (Frognerparken og omliggende parker medregnet), samt Bygdøys tur veier/stier er ikke båndtvangen gjeldende i det hele tatt. EN av ti hunder er i bånd, og de er i bånd fordi de er så ulydige at eier ikke vil ha den løs, ikke fordi de respekterer båndtvangen... Så at det blir lov å ha hunder løse vil ikke endre noe på situasjonen i praksis.

Så en slik endring er jo like grei, da det ikke praktiseres etter loven uansett. Skal man ha en lov skal den håndheves, og det gjøres ikke. Så den har ingen funksjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser situasjonen hver dag her i nabolaget (Frognerparken og omliggende parker medregnet), samt Bygdøys tur veier/stier er ikke båndtvangen gjeldende i det hele tatt. EN av ti hunder er i bånd, og de er i bånd fordi de er så ulydige at eier ikke vil ha den løs, ikke fordi de respekterer båndtvangen... Så at det blir lov å ha hunder løse vil ikke endre noe på situasjonen i praksis.

Så en slik endring er jo like grei, da det ikke praktiseres etter loven uansett. Skal man ha en lov skal den håndheves, og det gjøres ikke. Så den har ingen funksjon...

Dette er jeg helt enig i, sånn praktiserer jeg det selv også. Vel ihvertfall her i tettbebygd strøk. Om jeg kommer litt uti marka så ser jeg det an, kommer litt an på hvilken hund jeg har også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott forslag synes jeg.

Klart, på dagtid når folk er i parken og griller ville jeg holdt bikkja mi i bånd, da er det gjerne for varmt til at hun vil løpe noe særlig rundt uansett. Men, under luftetur på kveldene når det stort sett ikke finnes andre mennesker enn hundeluftere i parken, burde det kunne gå an å slippe hunden uten å måtte titte seg over skulderen etter onkel politi.

I fjor sommer, da hun var valp, gikk hun stort sett løs mens vi var i Torshovparken, noe vi høster fruktene av nå i forhold til kontakten vi har med henne. Da hadde det vært greit å slippe den lille uroen for bot, som tross alt lurte i bakhodet mens hun var løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper den i såfall bare blir gjeldene i bykjernen og parker der det er begrenset med dyreliv.

Bygdøy, husebyskogen og lignene områder håper jeg det fortsatt blir båndtvang, slik at vilt blir ivaretatt slik det skal :ahappy:

Jeg har møtt viltoppsyn flere steder i marka, men er ikke alltid man vet hva de er før man gjør noe galt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...