Gå til innhold
Hundesonen.no

Medie og innformasjonskunnskap


HHC

Recommended Posts

Jeg håper og krysser fingre og tær for at noen soniser kan hjelpe meg! For å gjøre historien kort - jeg fikk forberedelsesdelen til eksamen i Medie og informasjonskunnskap 2 i da, faglærer møtte ikke opp = null tips/hjelp å hente for oss 4 som møtte opp :P

Jeg har en helt grei karakter i faget, men jeg trenger liksom en liten bekreftelse på om tankene mine er noe i riktig retning eller helt på jordet. Det faglige og rent teoretiske er helt okei - det klarer jeg. Men det vi skal studere i forberedelsestiden skal jo gjerne knyttes opp mot både aktuelle og historiske hendelser og det er her jeg sliter litt..

Temaet er medier, ytringsfrihet og demokrati

- ytringsfrihet og demokrati

- medieideologier (den autoritære, diktatoriske, soialt ansvarlige og liberalistiske)

- medienes utrykksformer med vekt på planlegging av egen produksjon (HJELP??)

- medieetikk

- lover og konvensjoner som har med opphavsrett, personvern og ytringsfrihet å gjøre.

Jeg har sålangt innhentet litt flere kilder om ytringsfrihet og demokrati for å ha litt mer bredde enn det som står i boka. Tenkte også å finne eksempler på land med/uten demokrati og ytringsfrihet. På medieideologier så tenkte jeg bare å lese meg opp, samt finne noen land til hver ideologi. Utrykksformer som er tenkelige må jeg lese meg opp på. Men jeg vet ikke hvilken type produksjon vi får? Ser for meg planlegging av en plakat/reklamefilm/kortfilm etc i og med at vi har en skriftelig eksamen på 5timer. Tidligere år har det vært en tale....

Jeg er litt blank, og begynner å bli pessimistisk med tanke på morgendagen :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er medielærer med dette som fagfelt, så kanskje jeg kan hjelpe deg litt :P

Nå vet jeg ikke hva pensum du har, men en grei regel er å lese pensumlista og se hvilket nivå bøkene legger seg på. Ingen vits i å gå opp til en bachelore i medievitenskap på 5t (antar det er prosjektmetoden du har eller?).

En sensor ser gjerne etter at du spesifiserer de temaene du får og gjerne reflekterer teorien mot praktiske ting som f.eks:

- Ytringsfrihet og demokrati: Koble opp mot rollen media har som 4 statsmakt med et eksempel fra media ( Valla saken f. eks), koble mot medias rolle med å sikre demokratiet gjennom historien og sammenligne med andre land hvor dette ikke er tilfellet.

- Medienes uttrykksform er rett og slett hvordan et medieprodukt kommuniserer med mottakerne på forskjellige måter. Her kan du for eks dra inn kommunikasjonsmodell, tekstmodell, retorikk, sammensatt tekst, konnotasjon og denotasjon osv.

Slik det er her får elevene utdelt et medieprodukt de skal analysere, men om du må planlegge er det viktigst å tenke på "Hvordan får jeg fram budskapet mitt til mottakerne"? "Hvem er målgruppen"?

Phjuuu: Vet ikke om dette er noe hjelp i det hele tatt, men det er bare å sende en PM om det er noe spesifikt du lurer på. Så kanskje jeg kan hjelpe litt hvertfall :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er medielærer med dette som fagfelt, så kanskje jeg kan hjelpe deg litt :aww:

Nå vet jeg ikke hva pensum du har, men en grei regel er å lese pensumlista og se hvilket nivå bøkene legger seg på. Ingen vits i å gå opp til en bachelore i medievitenskap på 5t (antar det er prosjektmetoden du har eller?).

En sensor ser gjerne etter at du spesifiserer de temaene du får og gjerne reflekterer teorien mot praktiske ting som f.eks:

- Ytringsfrihet og demokrati: Koble opp mot rollen media har som 4 statsmakt med et eksempel fra media ( Valla saken f. eks), koble mot medias rolle med å sikre demokratiet gjennom historien og sammenligne med andre land hvor dette ikke er tilfellet.

- Medienes uttrykksform er rett og slett hvordan et medieprodukt kommuniserer med mottakerne på forskjellige måter. Her kan du for eks dra inn kommunikasjonsmodell, tekstmodell, retorikk, sammensatt tekst, konnotasjon og denotasjon osv.

Slik det er her får elevene utdelt et medieprodukt de skal analysere, men om du må planlegge er det viktigst å tenke på "Hvordan får jeg fram budskapet mitt til mottakerne"? "Hvem er målgruppen"?

Phjuuu: Vet ikke om dette er noe hjelp i det hele tatt, men det er bare å sende en PM om det er noe spesifikt du lurer på. Så kanskje jeg kan hjelpe litt hvertfall :P

Takk!

Vi har hatt Mediekommunikasjon 2 (Inger Hobæk/Siri Ødegaard) som pensun, men Mediemøter 2 (Dag Asbjørnsen m.fl) også er vanlig til samme pensum.

Du kan kanskje svare meg litt mer på dette med utrykksform; "medieutrykk" er jo radio, tv ovs - sant? Så for meg er disse utrykksformer. Men når jeg leser f.eks "Men (utrykks)formen jeg hadde valgt var en blanding av saklighet, litterære elementer og det gamle testamentets språk og utrykksform" så blir jeg forvirra! :wub:

Når det gjelder dette med planlegging av egen produksjon er det informasjonsplan, storyboard ovs de er ute etter? Eller kan man rett og slett skrive hvordan man vil gå frem så lenge man holder seg til fagutrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heftig pensum ja, bruker faktisk den boken i undervisning nå :aww: (stakkars elever, hehe)

Et konkret tips for å finne fram i pensum er å bruke innholdsfortegnelsen flittig og oppsummeringene. Gi temaene i oppgaven din sidetal fra boka som er viktige, så slipper du å bla deg gjennom mye unyttig før du finner det du leter etter. (Mye "mellomprat" i denne boken.

Radio, tv, avis osv er forskjellige medium og de utrykker seg på forskjellige måter, de har altså en uttrykksform som er spesiell for akkurat det mediumet.

Tror de er ute etter formsiden, innhaldssiden og uttrykkssida i medieuttrykket. Les nøye s. 236- 240 for å se forskjellen. Se for deg en informasjonsplakat f. eks om tenk over de begrepene i forhold til den. Postmodernisme, modernisme, romantikken, bollywoodfilmer er alle ulike uttrykksformer.

Kapittel 8 er viktig her, men for all del sorter ut de viktigste begrepene og heller "hopp over" det som er mest pjatt.

Anbefaler deg å ta en kikk på læreplanen for MK2, der står det ganske konkret hva som dere burde vært i gjennom.

MK2 læreplan

Står også at eleven skal kunne lage produksjonsplan for egne medieproduksjoner så er nok det de mener, men dere får vel utlevert eksamensoppgave og der må det vel være mer spesifisert hva som er forventet. Om du ikke har hatt noe praktisk mediearbeid i faget til nå, er det rart om det dukker opp på eksamen. Tør ikke si det for sikkert. Tar du eksamen som privatist ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
    • Ja, det ble tre dager av 2025 det... Så her må det oppdateres med nye mål for 2025 for frøken Lilje: Blodspor: - Starte AK Nosework: - LGT - Merkeprøve(r) Kurs: - Passering - Nesearbeid (spor/søk) - Apport for moro skyld?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...