Gå til innhold
Hundesonen.no

Sår på magen

Recommended Posts

Skrevet

Den ene tispen min tok en ultralyd for et par uker siden, og ble da naturligvis barbert på magen.

Jeg har vært vekke de siste ukene, og fikk se sårene først i dag. Det har vært irritert siden barberingen, men hun har selvsagt slikket på det også.

sartassa.jpg

Det som er blitt gjort er at de har hatt på bacimycinpulver for å "tørke" det opp. Pluss å ha på henne en genser sånn at hun ikke når til.

Det jeg lurter på er om noen har forslag til hva jeg kan ha på dette? En salve feks.? For det er jo ganske "hissig".

Blir det ikke bedre, så skal jeg selvfølgelig ta henne til veterinær en av de nærmeste dagene.

Skrevet

Genser er grei idé, eventuelt noe annet som gjør at hun ikke kommer til. Skjerm? Da får det luft, uten at det blir innestengt (som det fort kan bli med genser).

Ellers vil jeg anbefale sinksalve - jeg har god erfaring med akkurat det på lignende sår/utslett.

Edit: omformulert litt.

Skrevet

Ringblomstsalve er god sårsalve. Sinksalven kan legge seg som et tett lokk på såret, og slipper ikke luft til. Veldig klissete er det også, men får du ikke tak i aloe vera eller ringblomstsalve, ville jeg brukt sink, evt sink til du får tak i noen av de andre.

Skrevet

Tusen takk for gode tips, alle tre! :P

Huldra: Hvor får man tak i ringblomstsalve? Apotek? Har aldri hørt om det :aww:

Skrevet

Tusen takk for gode tips, alle tre! :aww:

Huldra: Hvor får man tak i ringblomstsalve? Apotek? Har aldri hørt om det :P

Jeg bestilte via nettet, men mulig du finner det i helsekostbutikker (sånne litt "sære" steder, hehe :wub: ). Jeg fant ikke i min lokale butikk, men hvis du bor nær en litt større by eller en butikk med skikkelig godt utvalg kanskje de har der.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange som har hund og katt sammen, men det kommer helt an på individene, rasene og tilvenningen. Det høres ut som du har kommet litt skjevt ut allerede, og som sagt tror jeg det kan bli krevende. Når du ikke har kompetansen selv til jeg anbefale å få hjelp (direkte, annet enn tilfeldige på nett) fra noen som kan komme og hjelpe deg der du er.
    • Er det noen som faktisk har fått til å få katter og hunder sammen?  Er bare redd det blir ett vanskelig prosjekt. Og hvor lenge bør man holde på å prøve å få det til?
    • Jeg ser at det står haket av som jakthunder på NKK rasevelger.    Er det da retriever og spaniel som har minst mulig jaktinstinkt da?   Skal prøve å få hundene til å slappe av når de ser pusene.
    • De er også varslere så jeg bjeffer dessverre lett.
    • Jaktinstinkt er litt ulikt hos ulike raser. Gjeterhunder, og jakthunder som er avlet for å "drive" vilt og jage på egenhånd har høyest jaktinstinkt og har lettere for å jage dyr. Jakthunder som er avlet for å samarbeide tettere med fører, som for eksempel retrieverene og spanieler som er avlet for å apportere vilt, har jaktinstinkt, men er også ofte lettere å kontrollere rundt dyr. Selskapshunder, vokterhunder og ulike andre raser har jevnt over mindre jaktinstinkt. Men opprinnelig har alle hunder noe jaktinstinkt, og det vil variere med individ også. Jeg tenker at du kan ha fordel av å kontakte en hundetrener som kan komme å se hundene og hjelpe deg med et opplegg for tilvenning så hundene kan lære seg å slappe av rundt kattene. Å bare la de stå og bjeffe og bråke vil gjøre det verre. Du må jobbe aktivt med at hundene skal slappe av når de ser kattene. Ideelt sett på god avstand først, og nærmere når de takler det bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...