Gå til innhold
Hundesonen.no

Forrhåndsrøntgen


Recommended Posts

Guest Gråtass

La oss si at en hund på 10 mnd blir røntget pga misstanke om HD. Kan da resultatet sendes inn til NKK for avlesning? Om så, vil resultatet komme ut på dogweb?

Ja det kan sendes inn til NKK for avlesning. Nei det kommer ikke på dogweb og ikke på rasestatestikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tusen takk.

Da er det altså ingen mulighet for å finne ut om hunden faktisk er røntget?

Det vet jeg ikke, mulig om man vurderer eierskifte at man kan forhøre seg hos NKK, men jeg er ikke sikker på hvor mye de offentliggjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har D eller E, blir diagnosen registrert i DogWeb.

Skjema for avlesning av hund under røntgenalder finner du her - PDF.

Hvis hunden har A-C, blir ikke diagnose oppgitt for verken veterinær eller eier, og det står ingenting i DogWeb som folk kan se om at hunden er røntget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har D eller E, blir diagnosen registrert i DogWeb.

Skjema for avlesning av hund under røntgenalder finner du her - PDF.

Hvis hunden har A-C, blir ikke diagnose oppgitt for verken veterinær eller eier, og det står ingenting i DogWeb som folk kan se om at hunden er røntget.

Tusen takk, det var veldig nyttig info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis hunden har D eller E, blir diagnosen registrert i DogWeb.

Skjema for avlesning av hund under røntgenalder finner du her - PDF.

Hvis hunden har A-C, blir ikke diagnose oppgitt for verken veterinær eller eier, og det står ingenting i DogWeb som folk kan se om at hunden er røntget.

Da gjelder det kun hd og ikka aa i såfall, for vi hadde en som var forhåndsrøntget med aa-D og det står ingenting om den på dogweb. Jeg har fått oppgitt diagnosen for c hund på forhåndsrøntgen da jeg ringte å spurte, men jeg var eier av hunden på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjelder det kun hd og ikka aa i såfall, for vi hadde en som var forhåndsrøntget med aa-D og det står ingenting om den på dogweb. Jeg har fått oppgitt diagnosen for c hund på forhåndsrøntgen da jeg ringte å spurte, men jeg var eier av hunden på det tidspunktet.

I lenken jeg har over står det at det gjelder både AA og HD.

Praksis da jeg jobbet der var i hvert fall at diagnose som var C eller bedre ikke skulle oppgis til noen, for at ikke folk skal kunne jukse med statistikken (bare avlese offisielt de som er fri), forhåndsrøntge unghunder for å avgjøre om de beholdes som avlshund eller selges, også videre. Men D og E ansees som såpass alvorlig at en oppgir det fordi det kan være snakk om behov for behandling eller operasjon, eller forsikringsselskapet trenger en diagnose for å utbetale livsforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I lenken jeg har over står det at det gjelder både AA og HD.

Praksis da jeg jobbet der var i hvert fall at diagnose som var C eller bedre ikke skulle oppgis til noen, for at ikke folk skal kunne jukse med statistikken (bare avlese offisielt de som er fri), forhåndsrøntge unghunder for å avgjøre om de beholdes som avlshund eller selges, også videre. Men D og E ansees som såpass alvorlig at en oppgir det fordi det kan være snakk om behov for behandling eller operasjon, eller forsikringsselskapet trenger en diagnose for å utbetale livsforsikring.

For vår del så var det slik at aa-hunden måtte ha en diagnose for at forsikringen skulle dekke operasjon (noe som var ganske fjernt da operasjonen eg ikke hadde noe med aa'en å gjøre, men aa'en var et resultat av årsaken til at han måtte opereres. Om det ble forståelig?) Men resultatet ligger okke som ikke på dogweb i dag. Hd hunden ble forhåndsrøntget fordi den skulle eksporteres og det var avgjørende om det ble en diagnose eller ikke pga tjeneste. Kanskje de så litt igjennom fingrene vedr reglene fordi jeg var så utrolig sukkersøt (eller hadde blitt svært fortvilet..) :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del så var det slik at aa-hunden måtte ha en diagnose for at forsikringen skulle dekke operasjon (noe som var ganske fjernt da operasjonen eg ikke hadde noe med aa'en å gjøre, men aa'en var et resultat av årsaken til at han måtte opereres. Om det ble forståelig?) Men resultatet ligger okke som ikke på dogweb i dag. Hd hunden ble forhåndsrøntget fordi den skulle eksporteres og det var avgjørende om det ble en diagnose eller ikke pga tjeneste. Kanskje de så litt igjennom fingrene vedr reglene fordi jeg var så utrolig sukkersøt (eller hadde blitt svært fortvilet..) :wub:

Det kan jo være mulig de gjør unntak for tjenestehunder og operasjoner, eller søte Gråtasser :wub:

Jeg hadde ikke så mange slike tilfeller den stunden jeg jobbet der - men generelt ble jeg mindre serviceminded når noen startet telefonsamtalen med syv forskjellige banneord og en ordre om at jeg må fikse opp i den C'en kronidioten hos NKK så feilaktig har satt på deres premiehund... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...