Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisper i løpetid


ipadda

Recommended Posts

Hvordan forholder folk seg til løpetisper og trening? Skipper dere fellestreninger osv under løpetiden? Hvordan forholder hannhundeiere seg til tisper i løpetid, trener dere bevist sammen med løpetisper, eller blir dere sure dersom noen har med seg en løpetispe?

Jeg reagerte litt på det her om dagen. Jeg hater å være til bry, så jeg ringte til de som driver med ringtrening her hvor vi bor. Jeg forklarte at vi hadde en tispe (Pingo) som akkurat hadde startet løpetiden, men at det er kjempeviktig å få trent med henne før vi skal til Drammen på utstilling. Vi fikk rett å slett ikke komme pga løpetiden.

For min del (vi har både hannhunder og tisper som vi trener med) så mener jeg at hannhundene bør trenes på å være rundt løpetisper, ettersom det ALLTID vil være løpetisper på utstilling/konkurranser. Hvis hundene virkelig flipper helt ut, hva gjør de når de skal på utstilling da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke at løpetisper fikk stille på utstillinger jeg?

Når det gjelder lydighetstrening, så er jeg åpen for utfordringen å trene sammen med løpetisper - når jeg mener at hunden min er klar for det. Om det er løpetispe rundt eller i ringen når jeg skal stille Odin, så er det bare å glemme å løpe pent ihvertfall. Og sånn er det nok mange som har det. Et av loddene ved å ha tispe, vil jeg si. Man må ta hensyn de ukene i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forholder folk seg til løpetisper og trening? Skipper dere fellestreninger osv under løpetiden? Hvordan forholder hannhundeiere seg til tisper i løpetid, trener dere bevist sammen med løpetisper, eller blir dere sure dersom noen har med seg en løpetispe?

Jeg reagerte litt på det her om dagen. Jeg hater å være til bry, så jeg ringte til de som driver med ringtrening her hvor vi bor. Jeg forklarte at vi hadde en tispe (Pingo) som akkurat hadde startet løpetiden, men at det er kjempeviktig å få trent med henne før vi skal til Drammen på utstilling. Vi fikk rett å slett ikke komme pga løpetiden.

For min del (vi har både hannhunder og tisper som vi trener med) så mener jeg at hannhundene bør trenes på å være rundt løpetisper, ettersom det ALLTID vil være løpetisper på utstilling/konkurranser. Hvis hundene virkelig flipper helt ut, hva gjør de når de skal på utstilling da??

Jeg var på fellestrening under løpetid ifjor, uten egentlig å tenke over det i det hele tatt. Under fellesdekken så snuste hannhunden ved siden av litt, uten å ødelegge fellesdekken sin overhodet.

Så når vi gikk tilbake og løste ut hundene våre så sa jeg noe som "nå var han flink, hun har jo tilogmed løpetid". Hun ble kjempeglad for at jeg hadde tatt med henne og at jeg ikke hadde sagt noe på forhånd. Dette var i tillegg leder for treningen.

Neste hunden min blir hannhund og da skal den lære å kunne oppføre seg med løpsk Tinka. Når hun er i ståperioden så kan man vel unngå det, men da får ikke jeg Tinka til å gjøre noe annet enn å vifte med rumpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig greit at folk har med seg løpske tisper på felletreninger jeg. Det er jo en ypperlig måte å få trent hannen min på at det faktisk går an å høre etter og jobbe selvom det er løpske tisper i nærheten. Jeg lurer på om folk som ikke syns dette er greit ikke har helt kustus på hunden sin jeg? Eller ikke gidder trene på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig greit at folk har med seg løpske tisper på felletreninger jeg. Det er jo en ypperlig måte å få trent hannen min på at det faktisk går an å høre etter og jobbe selvom det er løpske tisper i nærheten. Jeg lurer på om folk som ikke syns dette er greit ikke har helt kustus på hunden sin jeg? Eller ikke gidder trene på det?

De drømmer vel om en verden uten løpske tisper da :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig greit at folk har med seg løpske tisper på felletreninger jeg. Det er jo en ypperlig måte å få trent hannen min på at det faktisk går an å høre etter og jobbe selvom det er løpske tisper i nærheten. Jeg lurer på om folk som ikke syns dette er greit ikke har helt kustus på hunden sin jeg? Eller ikke gidder trene på det?

Takk for den! Jeg er ikke fornærmet, men velger likevel å ta denne litt personlig. Jeg var nemlig fra starten av veldig innstilt på at hunden min skulle kunne jobbe med meg uansett omgivelser, også løpetisper. Erfaring har lært meg at det ikke er så enkelt.

For det første kan man ikke velge når, hvor og hvordan man vil "trene på" å å omgås hunder med løpetid. De er der, eller er der ikke. Tispeeiere vil såklart jobbe med sin egen hund også, så får jeg forholde meg til det som jeg vil. Jeg kan ikke velge at "i dag hadde det passet fint med en løpetispe på passe avstand på fellesdekken". Selvfølgelig har det vært tilpasset og tilrettelagt så langt som mulig, men det er ikke så enkelt å få tilrettelagt "løpetispetrening" etter eget ønske, særlig når man ikke har mange hundevenner.

En annen ting er at det går på individ, både hannhund og tispe. Noen hannhunder reagerer mye, andre mindre, og ulikt på de forskjellige tispene. Jeg er rimelig sikker på at jeg skal kunne jobbe greit med Odin i nærheten av svigermors hund, og treningsvenninnen vår, uten problemer, uansett løpetid. En fremmed tispe kan være alt fra uinteressant til umulig å ignorere.

Så, latskap og uten kustus på hunden vil jeg gjerne ha meg frabedt å bli mistenkt for, takk. :blink:

Så nå trenger du ikke å lure mer. Men tispeeiere er kanskje litt ignorante når det gjelder utfordringene med å ha hannhund til tider? :hmm::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, tisper med løpetid kan stilles ut ja. De kan også delta på agilitykonkurranser. Hvordan reglene er på LP er jeg litt usikker på, har det ikke vært noe prøveprosjekt der også? :blink: Man kan stille løpske tisper på blodsporkonkurranser også.

Jeg kommer på trening selv om tispa har løpetid, hannhundeiere må få sjansen til å trene med løpske tisper, de skal kunne oppføre seg uansett. Hvis jeg ikke sier noe, er det ikke alltid de merker noe heller faktisk. :hmm:

Hadde jeg hatt hannhund, ville jeg satt pris på å få trene sammen med løpske tisper, sånt møter man overalt! Man vet jo aldri hvilke hunder som har løpetid; det er ikke forbud mot løpske tisper på utstilling, eller rundt en AG-ring, eller en LP-ring. Dog kan man jo ta litt hensyn, og ikke stille tispa med godlukta rett i trynet på hunder i ringen da.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, tisper med løpetid kan stilles ut ja. De kan også delta på agilitykonkurranser. Hvordan reglene er på LP er jeg litt usikker på, har det ikke vært noe prøveprosjekt der også? :blink: Man kan stille løpske tisper på blodsporkonkurranser også.

Jeg kommer på trening selv om tispa har løpetid, hannhundeiere må få sjansen til å trene med løpske tisper, de skal kunne oppføre seg uansett. Hvis jeg ikke sier noe, er det ikke alltid de merker noe heller faktisk. :hmm:

Hadde jeg hatt hannhund, ville jeg satt pris på å få trene sammen med løpske tisper, sånt møter man overalt! Man vet jo aldri hvilke hunder som har løpetid; det er ikke forbud mot løpske tisper på utstilling, eller rundt en AG-ring, eller en LP-ring. Dog kan man jo ta litt hensyn, og ikke stille tispa med godlukta rett i trynet på hunder i ringen da.. :lol:

Det er lov i LP-elite dersom man går sist :lol:

Jeg tar hensyn ved løpetid, men jeg lar ikke vær å dra på fellestrening, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på min andre hannhund, begge to har vært glad i damer, men jeg synes likevel det er helt greit om det er løpetisper på trening. Jeg pleier ikke å ta hensyn til det når jeg trener hundene mine, jeg synes de skal kunne jobbe uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på utstilling der det har vært løpetidstispe som skulle stille (bra tisper stiller sist egentlig, er vel kanskje nettopp derfor?). Eieren var så snill at hun sa ifra at tispa i buret hadde løpetid, så da holdt jeg Casper på avstand slik at han ikke fikk skikkelig ferten av henne. Utstillingen gikk skit, men det var bare min egen skyld :blink:

Så jeg synes egentlig det er greit at løpetidstisper får stille og, men jeg synes eierne skal ta hensyn og ikke svinse rundt med henne ved ringen slik at hannene "våkner" opp helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med meg Vixen på fellestreninger selv om hun har løpetid ja. Og jeg syns det er helt greit at andre også har med sine (har to hannhunder i tillegg). Fin forstyrrelsestrening. :blink: I klubben vår så får også tisper stille med løpetid, selv i klasse 1, men da ordner vi det sånn at de går helt sist, sånn at gutta slipper den forstyrrelsen både i fellesdekken og når de skal gå sitt program. Har vært helt uproblematisk det. :hmm: Løpetisper får starte på jaktcupen også, men der også går de til slutt. Har ikke vært noe problem i klubben vår i alle fall, og det er endel kjønnsfrosker av noen goldener og labber som trener der - men de fleste av dem gjør ikke forskjell på tispe og tispe med løpetid - alt er like interessant uansett. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå trenger du ikke å lure mer. Men tispeeiere er kanskje litt ignorante når det gjelder utfordringene med å ha hannhund til tider? :blink::hmm:

Vi har tispe å hannhund sammen vi. Så nope, ingen ignorans, derav oppringing til de som styrer med trening. Jeg må virkelig si, at ingen av våre hunder kobler ut selv om tispene har løpetid. Jeg kan fullt ut trene med dem, per dags dato, selv om vi har 4 høyløpske tisper her.

Jeg forstår ikke. Hvis hundene ikke takler det på trening. Hvordan i alle dager skal de da takle det i konkurranse sammenheng? Da kan man jo egentlig gi opp før man overhodet har startet en karriere....

Så kanskje hannhundeiere heller burde gå inn for å TRENE på å omgåes tisper i løpetid i stedet for å skrike å bære seg over at de ødelegger treninger/konkurranser? Det er ikke umulig, faktisk! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tispe å hannhund sammen vi. Så nope, ingen ignorans, derav oppringing til de som styrer med trening. Jeg må virkelig si, at ingen av våre hunder kobler ut selv om tispene har løpetid. Jeg kan fullt ut trene med dem, per dags dato, selv om vi har 4 høyløpske tisper her.

Jeg forstår ikke. Hvis hundene ikke takler det på trening. Hvordan i alle dager skal de da takle det i konkurranse sammenheng? Da kan man jo egentlig gi opp før man overhodet har startet en karriere....

Så kanskje hannhundeiere heller burde gå inn for å TRENE på å omgåes tisper i løpetid i stedet for å skrike å bære seg over at de ødelegger treninger/konkurranser? Det er ikke umulig, faktisk! :blink:

Nå var vel kommentaren min mer rettet mot tispeeiere, ikke folk som har begge. Men folk som har begge er også litt "heldige" på det området, ettersom de faktisk selv har muligheten til å kontrolleretil en viss grad hvor og hvordan de vil trene på og håndtere dette, samt at hannhunden(e) faktisk er mye mer vant til å omgås tisper med løpetid alt i alt.

Jeg er ikke helt sikker på hvem du sikter til som skriker opp om ødelagte konkurransekarrierer. Den karrieren er for min del særdeles underordnet i hundeholdet mitt, om eksisterende, så det er vel neppe snakk om å oppgi noen. Konkurranser er nemlig ikke alt som teller, for enkelte av oss andre.

Men for all del, jeg er gjerne med på å sette opp en treningsplan der dere tispeeiere i Oslo stiller opp på løpetid på regelmessig basis, på skift etter hvem som løper såklart, for å trene med oss! Av de to tispene vi omgås noe særlig er en nemlig nylig sterilisert, og den andre har løpetid knappe to ganger i året... (jo, uten dette er det faktisk umulig for meg å TRENE på å omgås løpetisper, som du over så fint foreslår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man trener og stiller ut løpske tisper, men man setter henne ikke opp med godlukta rett opp i snuten på hanner. Hanner på sin side må lære seg å takle det.

Simira, siden du trekker det fram - det finnes mange hundeklubber i Oslo. Jeg er sikker på at det går an å trene med en av dem og at det der finnes mer enn en tispe, slik at hunden din blir utsatt for løpetispe på trening mer enn to ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man trener og stiller ut løpske tisper, men man setter henne ikke opp med godlukta rett opp i snuten på hanner. Hanner på sin side må lære seg å takle det.

Simira, siden du trekker det fram - det finnes mange hundeklubber i Oslo. Jeg er sikker på at det går an å trene med en av dem og at det der finnes mer enn en tispe, slik at hunden din blir utsatt for løpetispe på trening mer enn to ganger i året.

Mange? Er det flere enn OODK, terrierklubben og Stovner som har treninger som er noenlunde tilgjengelig for folk flest?

Jepp, jeg har vært på trening med OODK et par ganger, med veldig få hunder og lite organisert. Aldri med løpetispe. Det er den eneste treningen jeg kommer meg på, så lenge jeg ikke har bil, og selv det er ganske tungvint, derfor blir det lett nedprioriert til fordel for kurs og egen treningsgruppe. På kurs går vi jevnlig, og jeg tror jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger vi har vært utsatt for løpetispe på kurs.

Nå har jeg en hund som tidvis, avhengig av individ, fungerer greit på treninger med løpetid, og jeg har absolutt ikke noe imot løpetisper på trening.

Det jeg prøver å poengtere er at hannhundeiere ikke nødvendigvis kan velge og vrake i når og hvor de kan trene med løpetisper, og det å antyde at folk er late og ignorante pga. det er ganske teit. Jeg skulle veldig gjerne hatt med løpetispe på de faste treningene våre, gjerne hver gang, om mulig. Men all den tid en del tispeeiere, både av hensyn til seg selv, hunden og andre (ikke alle løpetisper er like ok å trene med når de har løpetid heller) uteblir fra trening, og vi ikke kjenner mange tisper i det hele tatt, så er ikke det et alternativ. Og ja, jeg har andre prioriteringer enn å busse Oslo rundt på jakt etter løpetisper for å trene på. Jeg vil ha meg frabedt å bli kalt lat av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste skipper jo å trene med løpetispe nettopp på grunn av at enkelte hundeeiere blir fly forbanna og mener vi ødelegger treningen for dem. Ja, man er lat, og man har dårlig kustkus på hunden dersom den ikke under noen omstendigheter fungerer i nærheten av en løpetispe, Punktum. Om hunden ikke fungerer rundt løpetisper så gjør man noe med det. Alle hannhunder vil i løpet av levetiden møte på en tispe med løpetid. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel artig er at om man ikke sier noe om løpetiden, så er det sjeldent noe problem :blink: Sier man noe, så er det brått ett stort problem. Personlig gir jeg beng i det for å være ærlig. Jeg tar hensyn, og trer ikke tispa mi på "ferske" hannhunder. Jeg har hatt tre hannhunder og det var sjeldent ett problem det der. Har min løpetid så blir jeg nedringt og bedt om å stille opp på trening, ligge midt i på fellesdekken, ha en sitt der hvor hannhunden skal være ol. Egentlig handler det hele om oppdragelse fra begynnelse til slutt. Valpen min får IKKE lov å henge seg opp i lukt i det hele tatt, snus og videre. Og joda, jeg kan være rimelig påståelig her, siden jeg har hatt kun hannhunder.

Gidder man ikke å jobbe med dette, så er det jo en helt annen sak, men slik er livet. Klarer man ikke de utfordringene så har man jo en kjempeunnskyldning :hmm: Unnskyldninger er fine å ha :lol:

Edit: BC'n min var forøvrig en liten mannsgris og han klarte utmerket godt å jobbe med løpetisper som gikk parallelt med oss. For ja, vi utfordret han skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange? Er det flere enn OODK, terrierklubben og Stovner som har treninger som er noenlunde tilgjengelig for folk flest?

Jepp, jeg har vært på trening med OODK et par ganger, med veldig få hunder og lite organisert. Aldri med løpetispe. Det er den eneste treningen jeg kommer meg på, så lenge jeg ikke har bil, og selv det er ganske tungvint, derfor blir det lett nedprioriert til fordel for kurs og egen treningsgruppe. På kurs går vi jevnlig, og jeg tror jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger vi har vært utsatt for løpetispe på kurs.

Er ikke det et litt tynt grunnlag for å uttale deg om treningsmiljøet der?

Det jeg prøver å poengtere er at hannhundeiere ikke nødvendigvis kan velge og vrake i når og hvor de kan trene med løpetisper, og det å antyde at folk er late og ignorante pga. det er ganske teit. Jeg skulle veldig gjerne hatt med løpetispe på de faste treningene våre, gjerne hver gang, om mulig. Men all den tid en del tispeeiere, både av hensyn til seg selv, hunden og andre (ikke alle løpetisper er like ok å trene med når de har løpetid heller) uteblir fra trening, og vi ikke kjenner mange tisper i det hele tatt, så er ikke det et alternativ. Og ja, jeg har andre prioriteringer enn å busse Oslo rundt på jakt etter løpetisper for å trene på. Jeg vil ha meg frabedt å bli kalt lat av den grunn.

Det var da voldsomt til såre tær, du må gjerne vise til hvor jeg har kalt deg lat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste skipper jo å trene med løpetispe nettopp på grunn av at enkelte hundeeiere blir fly forbanna og mener vi ødelegger treningen for dem.

Har min løpetid så blir jeg nedringt og bedt om å stille opp på trening, ligge midt i på fellesdekken, ha en sitt der hvor hannhunden skal være ol.

Det var jo voldsomme forskjeller i opplevelsene her da... :blink:

Ok, jeg er nok lat, ignorant og udugelig, som ikke makter å grave fram løpetisper til treningene sine. Jeg er ikke uvillig til å gjøre noe med det. Folk som har tisper i Oslo bes sende meg en epost på simira@tihlde.org når tispen(e) har løpetid, så jeg kan bruke de til trening. Ettersom jeg ikke har bil, forventes det såklart tilgjengelighet innenfor rimelig offkom-avstand for min egen del.

Beklager, dette blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo voldsomme forskjeller i opplevelsene her da... :blink:

Til min "unnskyldning" så trener jeg med konkurransefolk som har ambisjoner, ergo så er det ett must å ha hannhunder som virker selv om tispene gjerne skulle hatt seg litt. Likevel mener jeg at dette er noe alle burde trene på. Nå er jeg ikke videre fan av unnskyldninger generelt, så jeg er nok preget av det. Det meste kan trenes på, også løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og My går kurs nå (og videre utover sommeren en god stund). Vi har hatt to kurskvelder til nå og neste er om noen dager... Ihvertfall;

My hadde løpetid de to første kurskveldene. Siste kurskvelden tror jeg til og med hun hadde stå-dagene sine... På kurset er vi 8-9 stk og ALLE hundene er tisper, bortsett fra EN av dem. Stakkars unge hanhunden hadde mye som svirret rundt i hodet sitt og syntes grusen (hvor My hadde trent før han) luktet uhorvelig godt... Men de tilpasset treningen til han, og han fikk lært mye, og fikk antageligvis også god trening på at lukten av løpetid ikke betyr at han må "koble ut" - men at det faktisk GÅR ANN å jobbe da også.

Etter den kurskvelden fikk jeg vite at en av de andre tispene også hadde løpetid, og at enda en tispe var på tur INN i løpetid... Så stakkars eneste gutten på kurset (en svart belger btw) fikk nok å bryne seg på. Og jeg tror det var en fin erfaring :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...