Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporslutt på blodspor


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg har fått elgfot som jeg hadde tenkt å bruke i sporslutt på blodsporet. Den ligger i frysern og blir tatt opp frosset som jeg legger ut kvelden før. Men igår skulle jeg gå spor og Nitro var ikke intr. i å gå (løpetid i hus), så da gikk jeg hjem. Etter noen timer gikk jeg for å hentet foten, og da var det jammen meg mange fluer og larver i foten! :blink: æsj! (og på såpass kort tid) Det går jo ikke an å la dyredeler ligge i marka på denne årstiden.. Blir jo forråtnelse og fluer alt det der..

Så, kan jeg bruke noe annet ved sporslutt? leke ol?

Og forrestn, hvor lenge kan blod stå i kjøleskapet?

og blir det ødelagt av å bli tint opp fra fryst tilstand i varmt vann? (legge flaska i varmt vann) blir det for hard opptining?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Sporslutt kan være ei "skinnlærve" av en elg/hjort/rådyr, det trenger ikke å være en fot.

Vi har mange elgføtter i fryseren. Det vi gjør innen vi fryser de, er at vi legger de til bløtt i ei bøtte med kaldvann. Der ligger de 20-30 minutter. Så blir de puttet i fryseren. Vi har ikke opplevd å ha masse fluer/larver på beina som er brukt, men det kan vel kanskje ha noe med temperaturen ute å gjøre også :lol: Men vi bruker ikke alltid opptinte bein, vi kan like godt bruke ett som er dypfryst.

Vi bruker ketshupflasker som er vasket til å fryse blod i. Da er det enklere å posjonere blodet også. 2-3 dl pr flaske (og dette tiner raskt) :blink:

Bare noen tanker og tips fra oss :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blod kan stå noen dager i kjøleskapet uten at det blir ødelagt i alle fall. Husker ikke hvor lenge det lengste jeg har hatt ei blodflaske i kjøleskapet, men det er bare en gang jeg har kastet ei (og da hverken luktet eller sjekket jeg, for den visste jeg faktisk ikke hvor lenge hadde stått der så den gikk rett i søpla :blink: ).

Jeg trener faktisk sjelden med skanker i enden for å være ærlig, i alle fall ikke i varme perioder. Her går det mest i sånne porsjonsposer kattemat, syns de er kjempepraktiske til sånt, og hundene rett og slett elsker dem. :hmm: Men man kan bruke alt som hunden syns er belønning, selvsagt, så det er bare fantasien og hva som er praktisk som setter grenser. Men jeg slår virkelig et slag for sånne porsjonspakninger, enten med kattemat eller hundemat. Kattematen syns jeg er greiest da pakkene man får der som regel er mindre enn våtforspakkene for hund. :lol:

Blodet blir ikke ødelagt av å tine i varmt vann. Gjør det stort sett hver gang jeg, fordi jeg nesten aldri husker på å ta opp blod før like før jeg trenger det. :lol: Det tiner utrolig fort når det bare er 2,5-3 dl pr flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. :lol: Jeg la ut foten når den var helt stivfrossen, men det hjalp ikke, for utover neste dag kom fluene når foten ble tint pga temperaturen. kjipt..

Å legge mat i sporslutt er vel ikke så lurt, for det forsvinner vel ganske så fort iløpet av natten :blink:

Men du mente vel som belønning som du gir ved sporslutt?

Jeg tenkte på det som ligger der når hunden kommer til slutten. Skinnfelle går sikkert fint :hmm: Men usikker hvor jeg kan få tak i det. *må vel høre med jegerne til høsten*

Men inntil da, kan jeg bruke en leke eller noe kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. :lol: Jeg la ut foten når den var helt stivfrossen, men det hjalp ikke, for utover neste dag kom fluene når foten ble tint pga temperaturen. kjipt..

Å legge mat i sporslutt er vel ikke så lurt, for det forsvinner vel ganske så fort iløpet av natten :blink:

Men du mente vel som belønning som du gir ved sporslutt?

Jeg tenkte på det som ligger der når hunden kommer til slutten. Skinnfelle går sikkert fint :hmm: Men usikker hvor jeg kan få tak i det. *må vel høre med jegerne til høsten*

Men inntil da, kan jeg bruke en leke eller noe kanskje?

Vi legger våtfor fra kattemat (posjonspakninger) i en liten boks i enden. Legger den litt under vegetasjonen (i ett oppspark) og da holder det seg helt fint uten fluer, maur eller annet. Ikke har vi noen gang opplevd at det har blitt borte heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger våtfor fra kattemat (posjonspakninger) i en liten boks i enden. Legger den litt under vegetasjonen (i ett oppspark) og da holder det seg helt fint uten fluer, maur eller annet. Ikke har vi noen gang opplevd at det har blitt borte heller.

Jeg legger bare pakken med kattemat litt under vegetasjonen jeg. Har heller ikke opplevd at det har blitt borte. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Fluer blir det sikkert fort på en skank som ligger ute, men den eneste skaden disse gjør er i tilfelle å legge egg. Og det er gjerne det du har funnet på skanken din også - hvite små larvelignende saker. Disse er mye tynnere enn larver og er flue-egg.

Du trenger naturligvis ikke bruke en skank i sporslutt. Dette er kun for å etterligne et faktisk ettersøk, men da finner hunden til gjengjeld et helt dyr. Det viktigste er at hunden er motivert for å gå sporet og faktisk ønsker å finne sporslutt. Det handler da om belønningen der, ikke selve skanken. Om hunden faktisk ikke syns skank er noe særlig, så er det mye bedre å belønne med noe hunden faktisk liker. Vi bruker kattemat og andre typer ferskt fòr som belønning for å finne skanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...