Gå til innhold
Hundesonen.no

hvor skal jeg gjøre av godbitene?

Recommended Posts

hei!

det blir så mye kliss å søl i jakkelommene mine etter ost, pølse ,karbonader og div snadder som hakkes opp til utendørstrening.

Vil ikke gå med godisbag o.l siden hunden da vet når godisen er med å ikke. er mend som skult belønning.

Er heller ikke aktuelt med hudneførervest nå, litt for dyrt for øyeblikket.

Fins det noe typer "løslommer " som er plastbelagt eller noe som lett kan vaskes? Har prøvd med aluminiumspapir, plastkopp og plastpose i lomma men det blir bare rot...

alle forslag taes i mot med stor takk! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverger til tørre/halvtørre godbiter og er takknemlig over at jeg ikke har kresne hunder! :ahappy:

Ellers har jeg en egen jakke som brukes til hundetrening, og den får bare bli klissete, så kaster jeg den i vaskemaskinen når det blir for ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverger til tørre/halvtørre godbiter og er takknemlig over at jeg ikke har kresne hunder! :ahappy:

Ellers har jeg en egen jakke som brukes til hundetrening, og den får bare bli klissete, så kaster jeg den i vaskemaskinen når det blir for ille.

har slettes ikke kresne hunder,og bruker stort sett tørrfor til trening. har alltid med belønning av ulik kvalitet, og kjøttprodukter er en klassiker som jacpot! :lol:

Kanskje jeg skal velge en treningsjakke...?da vil jeg uansett få hunder som arbeider godt kun når jakka er på. Ikke dumme disse dyra nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ikke hvis du er bevisst på det. Jeg trener med haugevis av jakker og gensere, og har ingen grenser for slikt overhodet. Men skal jeg bruke noe klissete greier, så velger jeg som oftest mellom 2-3 jakker eller en genser jeg ikke har planer om å bruke neste dag.... Evt bruker jeg avstandsbelønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig at hunden min har god nok nese til å vite om jeg har med meg godbiter eller ikke, uanestt om jeg bruker godbitbag iblant eller aldri eller hele tida :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes små plastposer (1 liter) som jeg ruller litt ned er supert. Ellers vant vi på et spaniel-lotteri, en hjemmesnekra "lomme" av voksduk. Var utrolig enkel; en voksduk som er brettet og sydd i tre kanter med åpning øverst. Putt godisen inni, og putt denne "lomma" i jakken - vips! Veldig synd vi ikke har den fremdeles, men jeg har en fryktelig matgal hund som spiste den opp to dager etter at vi hadde vunnet den.. :)

Andre forslag: ha tørre godis i en lomme, og mer "våtprodukter" i annen innpakning i en annen lomme. Prøv å bruk ting som er innpakket, feks leverpostei på tube hvis du klarer å la være å grise med sånt, eller oppbevar disse tingene i en nedrullet pose i en annen lomme. Blir jo som en leke; sånt er jo også litt vanskeligere å "hanskes" med, og litt mer knot å ta frem og pakke tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes små plastposer (1 liter) som jeg ruller litt ned er supert. Ellers vant vi på et spaniel-lotteri, en hjemmesnekra "lomme" av voksduk. Var utrolig enkel; en voksduk som er brettet og sydd i tre kanter med åpning øverst. Putt godisen inni, og putt denne "lomma" i jakken - vips! Veldig synd vi ikke har den fremdeles, men jeg har en fryktelig matgal hund som spiste den opp to dager etter at vi hadde vunnet den.. :)

Andre forslag: ha tørre godis i en lomme, og mer "våtprodukter" i annen innpakning i en annen lomme. Prøv å bruk ting som er innpakket, feks leverpostei på tube hvis du klarer å la være å grise med sånt, eller oppbevar disse tingene i en nedrullet pose i en annen lomme. Blir jo som en leke; sånt er jo også litt vanskeligere å "hanskes" med, og litt mer knot å ta frem og pakke tilbake.

JA !! kjempeforslag med den voksduk lomma! har da symaskin og en voksduk o.l kan da ikke være særølig kostbar. kan jo sy den akkurat passelig til å ligge i lomma, og den er bare å vase i oppvasken. dette virker jo genialt! *springe å hente manskina nå* :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Veldig synd vi ikke har den fremdeles, men jeg har en fryktelig matgal hund som spiste den opp to dager etter at vi hadde vunnet den.. :)

Skaffer du en liten voksduk, så har jeg maskin som syr det meste :wub: Ikke noe problem det vettu damen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tørker godbitene litt i ovnen først, så går det meste å ha i lomma!

Kutt det opp i små biter og fordel det på et brett med bakepapir, sett varmluftsovnen på 100 grader med ei gløtt på døra. Da har du tørre godbiter etter 30-60 min alt etter hvor store biter/ hvor tørre du vil ha dem. Bruker du ost, kan du la bitene ligge på benken over natta så tørker de litt iallefall.

Det tar kanskje litt ektra tid, men man kan jo lage masse på en gang og fryse ned i porsjonsposer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tørker godbitene litt i ovnen først, så går det meste å ha i lomma!

Kutt det opp i små biter og fordel det på et brett med bakepapir, sett varmluftsovnen på 100 grader med ei gløtt på døra. Da har du tørre godbiter etter 30-60 min alt etter hvor store biter/ hvor tørre du vil ha dem. Bruker du ost, kan du la bitene ligge på benken over natta så tørker de litt iallefall.

Det tar kanskje litt ektra tid, men man kan jo lage masse på en gang og fryse ned i porsjonsposer!

Oj, det var kjempesmart| selfølgelig, at jeg ikke tenkte på det før. er vel en grunn til at provit godisene er det eneste som ikke klisser, er jo tørkede lever snax og ikke ferske.

vet du om man kan tørke grillpølser :wub: eller er det bare rene kjøttprodukter man kan ovnstørke?

Det ostetrikse likte jeg også! takk

Funker passelig greit med ett (eller to) kaffefilter i lomma.

original ide som funket veldig bra i treningsøkta i dag :) takk!

Skal prøve voksduk lomma i morra :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du ikke kan tørke i ovnen, er lungemos - det smelter sammen! :wub: Ellers har jeg tørket mye rart, blant annet funker blodpølse fett å tørke. :) Blir litt brownieskonsistens på de; litt tørre utenpå, og myke og saftige inni. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du ikke kan tørke i ovnen, er lungemos - det smelter sammen! :wub: Ellers har jeg tørket mye rart, blant annet funker blodpølse fett å tørke. :wub: Blir litt brownieskonsistens på de; litt tørre utenpå, og myke og saftige inni. :wub:

Jeg har tørket lungemos i ovn et par ganger, og det går helt fint. De ble tørre utenpå og myke inni :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var kjempesmart| selfølgelig, at jeg ikke tenkte på det før. er vel en grunn til at provit godisene er det eneste som ikke klisser, er jo tørkede lever snax og ikke ferske.

vet du om man kan tørke grillpølser :lol: eller er det bare rene kjøttprodukter man kan ovnstørke?

Det ostetrikse likte jeg også! takk

Som Huldra sier så kan du tørke det meste ja! Og hundene liker det like godt, iallefall gjør min det :whistle: Hennes favoritt så langt er vel enten tørket lam/sau eller leverbiter tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT... Men...

Når man tørrsteker godbiter, hvliken temperatur og steketid er anbefalt?

Tenker hovedsakelig på blodpølse nå, siden det er det som er inn hos dyret for tiden. Men gjærne anbefalt temperatur og steke tid på andre godbiter også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 100 grader på ovn, med vifta på og en gløtt på døra. (Med ei tresleiv for å holde den åpen) Når jeg tørker rå leverbiter så trenger de omtrent en time, litt lengre om det er store biter eller fullt på brettet.

Bare å prøve seg frem, men jeg tror ikke du trenger varmere enn 100 grader uansett hva du tørker.. Kanskje enda lavere/ lengre tørketid om man tørker lungemos og sånne ting? Du skal jo bare tørke de, ikke gjennomsteke de :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke fått lagd den vokslomma huldra foreslo, men skal få tak i materiale til uka.

jeg har derimot forsøkt en idè ...tok en 20 ml sprøyte( uten spiss) og sugde opp hill`s a/d. Hadde på sprøytetopp og for ut i felten for å teste! Og det fungerer kjempebra! Ganske likt som å belønne med leverpostei på tube. Tar lite blass, null gris og søl og får "dosert" godismengden. En 20 ml sprøyte holder til en økt med 3 rep. på ca 3 min hver rep. Genialt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sprøyte ble bare søl. :icon_redface: Men det er nå meg.

Hunden vet om du har godbiter eller ikke, uavhengig av godbitpose, mageveske, vokslomme, sprøyte, jakke eller bukse. Bruk det som passer deg!

Av mangel på lommer på varme sommerdager har jeg kjøpt et verktøysbelte på Clas Ohlson for en hundrelapp, med lommeplass både til godbit(poser) og leke. På trening bruker jeg ofte mageveske, men ikke alltid. På tur er det jakke, når det ikke er for varmt.

Lykke til med jakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke fått lagd den vokslomma huldra foreslo, men skal få tak i materiale til uka.

jeg har derimot forsøkt en idè ...tok en 20 ml sprøyte( uten spiss) og sugde opp hill`s a/d. Hadde på sprøytetopp og for ut i felten for å teste! Og det fungerer kjempebra! Ganske likt som å belønne med leverpostei på tube. Tar lite blass, null gris og søl og får "dosert" godismengden. En 20 ml sprøyte holder til en økt med 3 rep. på ca 3 min hver rep. Genialt :wub:

Ah, det bruker jo faktisk mannen til hun som lager vokslommer! :) Ikke fordi det er lite sølete, men fordi han skal gi hundene minst mulig godis. Han deler forsåvidt opp en frolic i 16 (!!) biter også.. :)

Annet tips: når jeg går spor, må jeg belønne med noe kanongodt for at hun skal gidde å stoppe for å få belønningen sin. For Tulla er det kattemat på boks eller pose (vått altså). Klissete å holde på med, og kjekt om hun ikke trenger å få en hel boks/pose om gangen. Fikk tips om å kjøpe Shiba kattemat på små-bokser, disse er geniale, og har ingen skarpe kanter; hunden kan spise rett av boksen! Når du har brukt opp det som er i boksen, tar du vare på boksen, og så kjøper du lokk til leverposteibokser (små, runde). Disse lokkene passer perfekt på Shiba-boksene, og du kan dermed ha de i lomma! :getlost: Det fører jo til at hun kan få spise av boksen flere ganger før den er tom. Jeg pleier å ta oppi ny våt kattemat i boksene, men det er jo selvsagt valgfritt hva du vil putte i de. For å sette en ekstra prikk over i'en kan du bruke disse små plastskjeene som følger med lilla påske-egg, feste med strikk i lokket feks, og mate hunden med skje; da har du bedre kontroll over hvor mye hunden får hver gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alle pølsene før jeg kutter de opp til dyra. Da får jeg av den klissete "laken" de ligger i, og de holder seg faktisk litt lengre da, og blir ikke like ekle å ta i... I litt varmt vann så det går lett av.

Ellers er treningsvest gull verdt, og sparer lommer i andre klær for kliss og dritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alle pølsene før jeg kutter de opp til dyra. Da får jeg av den klissete "laken" de ligger i, og de holder seg faktisk litt lengre da, og blir ikke like ekle å ta i... I litt varmt vann så det går lett av.

*klippe

Det var smart! Ikke alltid jeg gidder å tørke godbitene og det klisset på pølsene er utrivelig.. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
    • Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...