Gå til innhold
Hundesonen.no

hvor skal jeg gjøre av godbitene?


Recommended Posts

hei!

det blir så mye kliss å søl i jakkelommene mine etter ost, pølse ,karbonader og div snadder som hakkes opp til utendørstrening.

Vil ikke gå med godisbag o.l siden hunden da vet når godisen er med å ikke. er mend som skult belønning.

Er heller ikke aktuelt med hudneførervest nå, litt for dyrt for øyeblikket.

Fins det noe typer "løslommer " som er plastbelagt eller noe som lett kan vaskes? Har prøvd med aluminiumspapir, plastkopp og plastpose i lomma men det blir bare rot...

alle forslag taes i mot med stor takk! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverger til tørre/halvtørre godbiter og er takknemlig over at jeg ikke har kresne hunder! :ahappy:

Ellers har jeg en egen jakke som brukes til hundetrening, og den får bare bli klissete, så kaster jeg den i vaskemaskinen når det blir for ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverger til tørre/halvtørre godbiter og er takknemlig over at jeg ikke har kresne hunder! :ahappy:

Ellers har jeg en egen jakke som brukes til hundetrening, og den får bare bli klissete, så kaster jeg den i vaskemaskinen når det blir for ille.

har slettes ikke kresne hunder,og bruker stort sett tørrfor til trening. har alltid med belønning av ulik kvalitet, og kjøttprodukter er en klassiker som jacpot! :lol:

Kanskje jeg skal velge en treningsjakke...?da vil jeg uansett få hunder som arbeider godt kun når jakka er på. Ikke dumme disse dyra nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ikke hvis du er bevisst på det. Jeg trener med haugevis av jakker og gensere, og har ingen grenser for slikt overhodet. Men skal jeg bruke noe klissete greier, så velger jeg som oftest mellom 2-3 jakker eller en genser jeg ikke har planer om å bruke neste dag.... Evt bruker jeg avstandsbelønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig at hunden min har god nok nese til å vite om jeg har med meg godbiter eller ikke, uanestt om jeg bruker godbitbag iblant eller aldri eller hele tida :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes små plastposer (1 liter) som jeg ruller litt ned er supert. Ellers vant vi på et spaniel-lotteri, en hjemmesnekra "lomme" av voksduk. Var utrolig enkel; en voksduk som er brettet og sydd i tre kanter med åpning øverst. Putt godisen inni, og putt denne "lomma" i jakken - vips! Veldig synd vi ikke har den fremdeles, men jeg har en fryktelig matgal hund som spiste den opp to dager etter at vi hadde vunnet den.. :)

Andre forslag: ha tørre godis i en lomme, og mer "våtprodukter" i annen innpakning i en annen lomme. Prøv å bruk ting som er innpakket, feks leverpostei på tube hvis du klarer å la være å grise med sånt, eller oppbevar disse tingene i en nedrullet pose i en annen lomme. Blir jo som en leke; sånt er jo også litt vanskeligere å "hanskes" med, og litt mer knot å ta frem og pakke tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes små plastposer (1 liter) som jeg ruller litt ned er supert. Ellers vant vi på et spaniel-lotteri, en hjemmesnekra "lomme" av voksduk. Var utrolig enkel; en voksduk som er brettet og sydd i tre kanter med åpning øverst. Putt godisen inni, og putt denne "lomma" i jakken - vips! Veldig synd vi ikke har den fremdeles, men jeg har en fryktelig matgal hund som spiste den opp to dager etter at vi hadde vunnet den.. :)

Andre forslag: ha tørre godis i en lomme, og mer "våtprodukter" i annen innpakning i en annen lomme. Prøv å bruk ting som er innpakket, feks leverpostei på tube hvis du klarer å la være å grise med sånt, eller oppbevar disse tingene i en nedrullet pose i en annen lomme. Blir jo som en leke; sånt er jo også litt vanskeligere å "hanskes" med, og litt mer knot å ta frem og pakke tilbake.

JA !! kjempeforslag med den voksduk lomma! har da symaskin og en voksduk o.l kan da ikke være særølig kostbar. kan jo sy den akkurat passelig til å ligge i lomma, og den er bare å vase i oppvasken. dette virker jo genialt! *springe å hente manskina nå* :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Veldig synd vi ikke har den fremdeles, men jeg har en fryktelig matgal hund som spiste den opp to dager etter at vi hadde vunnet den.. :)

Skaffer du en liten voksduk, så har jeg maskin som syr det meste :wub: Ikke noe problem det vettu damen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tørker godbitene litt i ovnen først, så går det meste å ha i lomma!

Kutt det opp i små biter og fordel det på et brett med bakepapir, sett varmluftsovnen på 100 grader med ei gløtt på døra. Da har du tørre godbiter etter 30-60 min alt etter hvor store biter/ hvor tørre du vil ha dem. Bruker du ost, kan du la bitene ligge på benken over natta så tørker de litt iallefall.

Det tar kanskje litt ektra tid, men man kan jo lage masse på en gang og fryse ned i porsjonsposer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tørker godbitene litt i ovnen først, så går det meste å ha i lomma!

Kutt det opp i små biter og fordel det på et brett med bakepapir, sett varmluftsovnen på 100 grader med ei gløtt på døra. Da har du tørre godbiter etter 30-60 min alt etter hvor store biter/ hvor tørre du vil ha dem. Bruker du ost, kan du la bitene ligge på benken over natta så tørker de litt iallefall.

Det tar kanskje litt ektra tid, men man kan jo lage masse på en gang og fryse ned i porsjonsposer!

Oj, det var kjempesmart| selfølgelig, at jeg ikke tenkte på det før. er vel en grunn til at provit godisene er det eneste som ikke klisser, er jo tørkede lever snax og ikke ferske.

vet du om man kan tørke grillpølser :wub: eller er det bare rene kjøttprodukter man kan ovnstørke?

Det ostetrikse likte jeg også! takk

Funker passelig greit med ett (eller to) kaffefilter i lomma.

original ide som funket veldig bra i treningsøkta i dag :) takk!

Skal prøve voksduk lomma i morra :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du ikke kan tørke i ovnen, er lungemos - det smelter sammen! :wub: Ellers har jeg tørket mye rart, blant annet funker blodpølse fett å tørke. :) Blir litt brownieskonsistens på de; litt tørre utenpå, og myke og saftige inni. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste du ikke kan tørke i ovnen, er lungemos - det smelter sammen! :wub: Ellers har jeg tørket mye rart, blant annet funker blodpølse fett å tørke. :wub: Blir litt brownieskonsistens på de; litt tørre utenpå, og myke og saftige inni. :wub:

Jeg har tørket lungemos i ovn et par ganger, og det går helt fint. De ble tørre utenpå og myke inni :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var kjempesmart| selfølgelig, at jeg ikke tenkte på det før. er vel en grunn til at provit godisene er det eneste som ikke klisser, er jo tørkede lever snax og ikke ferske.

vet du om man kan tørke grillpølser :lol: eller er det bare rene kjøttprodukter man kan ovnstørke?

Det ostetrikse likte jeg også! takk

Som Huldra sier så kan du tørke det meste ja! Og hundene liker det like godt, iallefall gjør min det :whistle: Hennes favoritt så langt er vel enten tørket lam/sau eller leverbiter tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT... Men...

Når man tørrsteker godbiter, hvliken temperatur og steketid er anbefalt?

Tenker hovedsakelig på blodpølse nå, siden det er det som er inn hos dyret for tiden. Men gjærne anbefalt temperatur og steke tid på andre godbiter også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 100 grader på ovn, med vifta på og en gløtt på døra. (Med ei tresleiv for å holde den åpen) Når jeg tørker rå leverbiter så trenger de omtrent en time, litt lengre om det er store biter eller fullt på brettet.

Bare å prøve seg frem, men jeg tror ikke du trenger varmere enn 100 grader uansett hva du tørker.. Kanskje enda lavere/ lengre tørketid om man tørker lungemos og sånne ting? Du skal jo bare tørke de, ikke gjennomsteke de :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke fått lagd den vokslomma huldra foreslo, men skal få tak i materiale til uka.

jeg har derimot forsøkt en idè ...tok en 20 ml sprøyte( uten spiss) og sugde opp hill`s a/d. Hadde på sprøytetopp og for ut i felten for å teste! Og det fungerer kjempebra! Ganske likt som å belønne med leverpostei på tube. Tar lite blass, null gris og søl og får "dosert" godismengden. En 20 ml sprøyte holder til en økt med 3 rep. på ca 3 min hver rep. Genialt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sprøyte ble bare søl. :icon_redface: Men det er nå meg.

Hunden vet om du har godbiter eller ikke, uavhengig av godbitpose, mageveske, vokslomme, sprøyte, jakke eller bukse. Bruk det som passer deg!

Av mangel på lommer på varme sommerdager har jeg kjøpt et verktøysbelte på Clas Ohlson for en hundrelapp, med lommeplass både til godbit(poser) og leke. På trening bruker jeg ofte mageveske, men ikke alltid. På tur er det jakke, når det ikke er for varmt.

Lykke til med jakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke fått lagd den vokslomma huldra foreslo, men skal få tak i materiale til uka.

jeg har derimot forsøkt en idè ...tok en 20 ml sprøyte( uten spiss) og sugde opp hill`s a/d. Hadde på sprøytetopp og for ut i felten for å teste! Og det fungerer kjempebra! Ganske likt som å belønne med leverpostei på tube. Tar lite blass, null gris og søl og får "dosert" godismengden. En 20 ml sprøyte holder til en økt med 3 rep. på ca 3 min hver rep. Genialt :wub:

Ah, det bruker jo faktisk mannen til hun som lager vokslommer! :) Ikke fordi det er lite sølete, men fordi han skal gi hundene minst mulig godis. Han deler forsåvidt opp en frolic i 16 (!!) biter også.. :)

Annet tips: når jeg går spor, må jeg belønne med noe kanongodt for at hun skal gidde å stoppe for å få belønningen sin. For Tulla er det kattemat på boks eller pose (vått altså). Klissete å holde på med, og kjekt om hun ikke trenger å få en hel boks/pose om gangen. Fikk tips om å kjøpe Shiba kattemat på små-bokser, disse er geniale, og har ingen skarpe kanter; hunden kan spise rett av boksen! Når du har brukt opp det som er i boksen, tar du vare på boksen, og så kjøper du lokk til leverposteibokser (små, runde). Disse lokkene passer perfekt på Shiba-boksene, og du kan dermed ha de i lomma! :getlost: Det fører jo til at hun kan få spise av boksen flere ganger før den er tom. Jeg pleier å ta oppi ny våt kattemat i boksene, men det er jo selvsagt valgfritt hva du vil putte i de. For å sette en ekstra prikk over i'en kan du bruke disse små plastskjeene som følger med lilla påske-egg, feste med strikk i lokket feks, og mate hunden med skje; da har du bedre kontroll over hvor mye hunden får hver gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alle pølsene før jeg kutter de opp til dyra. Da får jeg av den klissete "laken" de ligger i, og de holder seg faktisk litt lengre da, og blir ikke like ekle å ta i... I litt varmt vann så det går lett av.

Ellers er treningsvest gull verdt, og sparer lommer i andre klær for kliss og dritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alle pølsene før jeg kutter de opp til dyra. Da får jeg av den klissete "laken" de ligger i, og de holder seg faktisk litt lengre da, og blir ikke like ekle å ta i... I litt varmt vann så det går lett av.

*klippe

Det var smart! Ikke alltid jeg gidder å tørke godbitene og det klisset på pølsene er utrivelig.. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...