Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes du om borderen?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Det tusser av bordercollier her jeg bor..Vi har endel store sauegårder og når bøndene trenger nye valper forsyner de hele resten av bøgda med hund i samme slengen.Så her er det bare etter rene gjeterlinjer vil jeg tro og du verden hvor forkjellige de er av både gemytt og utseende..

Jeg synes noen bordercollies er direkte smellvakre ,ingen direkte stygge,men jeg liker ikke når de går så kuet.Jeg vet det er en grunn til det,menjeg liker det ikke allikevel.

Jeg ville ikke hatt en border collie selv -Belgeren dekker mitt behov bedre og skulle jeg valgt en annen gjeterhund rase ville det blitt Aussien fordi de virker mer robuste.Og så kan jeg ikke stå for merle aussie med blå øyne. :)

Hehe... Aussien VAR en gjeterhund... Finnes EN oppdrett i sverige som avler på aussier med et så vidt brukenes gjeterinstikt. Ellers tror jeg man skal leite leeenge i MANGE land før man finner andre raser enn border collie og working kelpie som har gjeterinstinktet i behold. Derfor mener jeg at det er uhyre viktig å bevare instinktene til disse rasene!!!! Om man ikke skal drive med gjeting kan man i HVERFALL IKKE avle!!! Men det er det vel de færreste som gjør da heldigvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

en kjempesøt hund som finnes i mange blandinger( skulle gjerne visst hvorfor, at det er fordi den er statistisk vanlig i utgangs punktet er kanskje en litt enkel forklaring.)

Men jeg ville ikke hatt en selv, de krever masse aktivisering og mosjon for å trives.De ser ut til å være obligatoriske om en driver med hundesport, som agililty og lydighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tusser av bordercollier her jeg bor..Vi har endel store sauegårder og når bøndene trenger nye valper forsyner de hele resten av bøgda med hund i samme slengen.Så her er det bare etter rene gjeterlinjer vil jeg tro og du verden hvor forkjellige de er av både gemytt og utseende..

Jeg synes noen bordercollies er direkte smellvakre ,ingen direkte stygge,men jeg liker ikke når de går så kuet.Jeg vet det er en grunn til det,menjeg liker det ikke allikevel.

Jeg ville ikke hatt en border collie selv -Belgeren dekker mitt behov bedre og skulle jeg valgt en annen gjeterhund rase ville det blitt Aussien fordi de virker mer robuste.Og så kan jeg ikke stå for merle aussie med blå øyne. :(

Hehe, mye rart "borti der" ja.. Min lille pumakatt er jo derfra. Men de er litt tøffe med hundene sine, også oppdretteren(e) til Puma. Det er jo mye sånn i gjetermiljøet, og da er det lett å få en krypende hund.. Det som og er litt synd er jo at mange tror de kryper, mens de egentlig gjeter ett eller annet. Ikke at det er så bra heller da, den ukontrollerte gjetinga er noe herk, men. Heldigvis (synes jeg), har Puma veldig, veldig lite av den krypinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har personlig nesten ikke vert i kontakt me en renraset bc. Det er en jeg husker fra jeg var liten, det var hos bestevennen min Halvar.. hun var veldi lydig, var mest hivt på henne, men også en del svart tror hun også hadde noe brunt.. hun hadde forresten et blått og et bruntøye.. jeg syns dette er så utrolig vakkert :P ..hehe.. vet mange syns det er ekkelt.. Hun var forresten veldi gammel.. rolig og avbalansert.. Hun er i mine øyne en perfekt bc. de fikk senere en bc valp.. hanne.. men den likte jeg ikke i det hele tatt.. han var rett og slett skummel.. han var veldi aktiv og bjeffet endel.. men han kom seg utrolig mye når de fikk trene ham.. :(

Har selv nå en bc blanding, som er utrolig vanskli.. vi skulle egentli aldri hatt ham.. han er nervøs og stresset hele tiden.. har prøvd å fått ham omplassert uten hell.. har også fått ambefalt å ikke omplassere ham pga. av oppførsel.. (dette er vår første hund, eller både min mor og min far har vokst opp med hunder hele livet.. blandingshunder da vel og merke, men tror det har vert en del bc i de ja.. men de heller har aldri vert borti noe så vanskli som hunden vi har nå.. :P ) har også fått ambefalt å avlive han.. (han er 8 år, så vi har prøvd veldi lenge å få det til.. :P )..

Ellers så syns jeg at Border Collien er en fantastisk hund.. vel og merke at man bruker de rett!!!

Jeg syns personlig svart og hvit (lang pels) bc med et blått og et brunt øye er de fineste :P:P

Jeg vil kanskje i framtiden skaffe meg en..MEN da skal alt vere tilrettelagt for en slik type rase.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en link til en god del Vest Europeiske oppdrettere av aussie som driver med gjeting..

Western Europe Working Australian Shepherd Club

Jo, bra at det finnes flere innen denne rasen som også er villige til å beholde rasens opprinlige instinkter! Det jeg mente var de som har GODE gjeterhunder. Har du noen gang sett en aussie på VM gjeterhund? Ikke jeg heller.... MEN det har vært working kelpie der og selfølgelig border collier.

Visste ærlig talt ikke at det var så mange aussier som ble avlet på gjeterinsinkter, så nå ble jeg glad :( De prøver i hvertfall, og det er bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, bra at det finnes flere innen denne rasen som også er villige til å beholde rasens opprinlige instinkter! Det jeg mente var de som har GODE gjeterhunder. Har du noen gang sett en aussie på VM gjeterhund? Ikke jeg heller.... MEN det har vært working kelpie der og selfølgelig border collier.

Visste ærlig talt ikke at det var så mange aussier som ble avlet på gjeterinsinkter, så nå ble jeg glad :( De prøver i hvertfall, og det er bra :P

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke kan så mye om gjeting.. Jeg har vært med en bonde hjemme noen ganger når BC'n hans har gjetet sauene til/fra beitet og ellers på jordet. Og jeg vet ikke helt hvordan Working kelpie gjeter, men ser for meg at den gjeter noenlunde likt som BC'n? En aussie gjeter jo ganske forskjellig fra bc, og ikke minst så er de litt mer alsidige..Noen hunder går fra å gjete okser på en konkurranse til å gjete ender rett etterpå, og det krever en god del av en gjeterhund å omstille seg. Aussien er jo litt mer tøff, og litt mer hardhent enn en BC, og jeg regner med at på VM så vil de ha hunder som gjeter som en BC..Dermed liker de ikke måten aussie gjeter på...? I sverige er det noen gjeterhundkonkurranser beregnet på aussie..og det er jammen ikke mange BC'er der;)

Litt gode gjeterhundbilder av aussie(ha på lyd):P Er riktig nok fra 2005 ASCA National Stockdog Finals og 2005 ASCA Nationals Cattle Runs i Conyers, GA. Men, det viser litt hvordan en aussie gjeter for de som er nyskjerrige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det som er synd for rasen er jo som flere her har påpekt, den blir "ødelagt" av uvettig avl, og individene blir ødelagte av uvettig folk som ikke vet hva de skal bruke BCer til. Det er en gammel og inngrodd vane at bønder med sauer skal ha BCer, og det er langt fra alle som blir behandlet bra. BCer krever masse arbeid, og en fører som er sikker på hva h*n driver med. Jeg har lest og lært masse både før jeg fikk hunden min, og leser fortsatt. En blir aldri utlært, men poenget mitt er at med BCer må en vite en del på forhånd om rasen, raseegenskaper, og hva en kan bruke hunden til. Blir ikke BCer trent både fysisk og psykisk kan en risikere å få en hund som er selvdestruktiv, nervøs, usikker og som gjeter alt som beveger seg...

En godt trent Border Collie er selvstendig, tøff, arbeidsvillig, lærenem, førerorientert og full av pågangsmot. Det er ikke dermed sagt at BCer bare kan trenes innen gjeting eller bruks. Går agility med min egen, og ser at hunden storkoser seg. Men så har jeg heller aldri fremmet gjeterinstinktet hans. Selv om mine foreldre har gård, så viser har ingen interesse for ulldottene som vandrer rundt på beitet om sommeren. Og han er gjerne med i fjøset, men viser ingen tegn til å ville gjete...(noe som selvsagt er veldig greit i og med at jeg ikke har planer om å trene han til det :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntest noen bc er fine da, hverfall når de har 3 farger, men den er vel ganske vanlig å ha bc i dag..Selv ville jeg ikke hat pga størrelsen liker små hunden å har alltid gjort det. Men det er jo smak å behag seff...Men de er herlige da;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er synd for rasen er jo som flere her har påpekt, den blir "ødelagt" av uvettig avl, og individene blir ødelagte av uvettig folk som ikke vet hva de skal bruke BCer til. Det er en gammel og inngrodd vane at bønder med sauer skal ha BCer, og det er langt fra alle som blir behandlet bra. BCer krever masse arbeid, og en fører som er sikker på hva h*n driver med. Jeg har lest og lært masse både før jeg fikk hunden min, og leser fortsatt. En blir aldri utlært, men poenget mitt er at med BCer må en vite en del på forhånd om rasen, raseegenskaper, og hva en kan bruke hunden til. Blir ikke BCer trent både fysisk og psykisk kan en risikere å få en hund som er selvdestruktiv, nervøs, usikker og som gjeter alt som beveger seg...

En godt trent Border Collie er selvstendig, tøff, arbeidsvillig, lærenem, førerorientert og full av pågangsmot. Det er ikke dermed sagt at BCer bare kan trenes innen gjeting eller bruks. Går agility med min egen, og ser at hunden storkoser seg. Men så har jeg heller aldri fremmet gjeterinstinktet hans. Selv om mine foreldre har gård, så viser har ingen interesse for ulldottene som vandrer rundt på beitet om sommeren. Og han er gjerne med i fjøset, men viser ingen tegn til å ville gjete...(noe som selvsagt er veldig greit i og med at jeg ikke har planer om å trene han til det :icon_redface: )

Enig i dette. Jeg føler det er veldig mange som, når jeg forteller om min BC's problemer, mener at han aldri hadde hatt problemer om han hadde vært hos en sauebonde, for der får de "jobbe flere timer hver dag med det de er skapt til". Dette er jo så feil som det går ann, jeg kjenner INGEN sauebønder som bruker borderen sin til mer enn å flytte sauene opp på beitet, ned av beitet og kanskje litt mellom jorder. Dette er den vanlige bruker av border collie hos den "vanlige bonden". De som trener konkurransegjeting, eller gjeting for aktivisering av hunden trener selvsagt mer, men selv Derek Scrimgour, en av de ledende innenfor trening av gjeterhunder i storbritannia trener hver hund ca to ganger i uka.. Men jeg mener jo egentlig også det at det ikke er noe poeng å kjøpe en Border Collie om du ikke har det minste interesser innenfor gjeting da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
omplasseringsforening: Har en følelse av at nesten annenhver blandingshund har B.C i seg...

Hm.. Kan være for at alle ser den som en super rase. Den er jo veldig søt :rolleyes: . Den er også veldig lett å få tak i, siden det er allerede så mange av di. Border Collier som jeg vet om går løse på gården. Det er jo veldig lett for disse å ta en avstikker i løpetiden. Vips så er det plutselig en valpeflokk til. Det var slik Labbetuss kom til verden i alle fall :) .

Siden det er så lett å få tak i disse, så er det jo alltid noen som ikke tar seg skikkelig av dem. Noen omplasserer også. Du finner jo valper fra bc-er som gis bort og helt opp til over 10.000 kr. De vanlige med stamtavler og alt det der får du for rundt 5.000 kr. Jeg kjøpte da hunden min for 500kr.

Noen Bc-er er jo selvfølgelig dummere enn andre(og smartere;)). Det kommer ann på eieren og slekta til hunden. Mange Bc-valper er jo uhell (uheldigvis:().

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh... som jeg har skrevet i flere tråder her:

I :) Border Collie!

Rasen er herlig! Selvsagt er ikke alle individene det, men har flere gode erfaringer enn dårlige. Pga. rasens popularitet liker jeg fortsatt rasen selvom jeg møter på en dårlig hund i ny og ne.

Den har en sinnsyk intensitet! Og en evne til å finne løsninger selv, som ikke ligner på noe. Eksepsjonellt god gjeterhund og selskapshund (så lenge den får bruke hodet sitt til noe nyttig, i tillegg). Fungerer supert for aktive hundeeiere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passet ofte border collier og mixer av dem da jeg vokste opp,og det er den rasen og Schæfer jeg har erfart mest av oppover i årene.

Jeg liker Border Collier veldig godt.

Enkelte individer kan ha en litt vel stor besettelse når det kommer til biler,spise stein,pinnejakt,sykler o.l...hehe..og det blir for meg fryktelig slitsomt i lengden.

En hund jeg kjente var mix av bc og bullterrier.Hun het TURBO,og gud fader hun passet det navnet.

Hun var dessverre understimulert mange år av sitt liv,hos en eldre dame hun bodde hos,som hadde stor tomt hun løp på.Damen var snill,men Turbo var Turbo hun.Hun måtte ha mer!Det skjønte damen.

Min venninne og jeg ble passepiker til henne,og det viste seg at dette var litt av en utfordring.

Nå hadde ikke jeg,på det tidspunktet tenkt så mye over denne bullen hun var mixet med,og at det muligens gjorde at hun var så ukontrollerbar,hyperaktiv,rampete,og leken.

MEN denne mixen fikk meg faktisk til å like Border Collie,Selv om den var i mine øyne FOR hyper.

Denne hunden viste seg i en alder av 5 år og være meget mottagelig for trening i lek,og alle hennes uvaner som å løpe som en gal etter busser(hjulene på bussen de går rundt og rundt..ehrem..)var faktisk mulige og dempe bort.Hvertfall i bånd da..hehe..

Hun virket til tider så SPRØ at vi beskyldte henne for å være gal.

Folk trodde hun var farlig da hun lignet på Bullterrier(hodeform),med BC farger og bygningen var midt i mellom.

Hun hadde et elskelig og sterkt temperament mot alt og alle.Alltid vennlig,sykt krevende og bestemt.

Et par andre BC er jeg passet var veldig nervøse og glefsete ovenfor fremmede,men mer rak i ryggen og "frie" om du hadde dem på egenhånd.Du BC og PINNEN.Jaaa..pinnen!Da var alt okei..

Jeg vet ikke helt hvilken BC jeg liker best hva gjelder utseende,men er en liten slave for tricolour...langhåret selvsagt.

Jeg må bare legge til at den ALLER FØRSTE BC jeg passet og traff var det en gammel mann hadde.Denne het Sonny.

Sonny synes jeg og huske var større og kraftigere,med et annet ansikt,og preg enn hva BC har idag.

Eieren sa det var border Collie...og han lærte meg å huske navnet på rasen ved å assosiere det med "et bord".

Anyways...denne hunden var litt Berner Sennen lignende i pelstype og størrelse(litt mindre)

Denne virket i det daglige langt roligere enn de jeg traff/har truffet senere.

Syns å huske at han hadde kjøpt dem i nederland...

Jeg var faktisk ikke mer enn 7 år da jeg begynte å passe denne hunden.

Eieren viste oss hunden jobbe i hundegården sin(som egentlig var en liten innegjerdet skog bak og rundt huset)

Mannen ga hunden kommandoer på å søke opp,lete...JOBBE..

Hunden våknet plutselig til live som et skudd,og jeg ble overassket og faktisk litt skeptisk til hunden da jeg så hvor mye villdyr som fantes i gutten da han skulle fange rotter.

Han var helt manisk og virket nesten aggressiv.Han freste rundt.

Det var litt av en "på" knapp gitt.

når det gjelder denne tyngre og større typen vet jeg ikke om det er noe som var av rasen tidligere,men han hadde 2 stk,brødre som var identiske omtrent.

Jeg fikk bare ikke passe den andre da den var sky og reservert.

Den stakk faktisk av en nyttårsnatt og kom aldri til syne igjen..

Jeg har aldri sett sånn Border Collie etterpå..MEN jeg vet at det var BC..RART?

Må bare spør...har rasen forandret seg mye??eller er det spesielle linjer i andre land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passet ofte border collier og mixer av dem da jeg vokste opp,og det er den rasen og Schæfer jeg har erfart mest av oppover i årene.

Jeg liker Border Collier veldig godt.

Enkelte individer kan ha en litt vel stor besettelse når det kommer til biler,spise stein,pinnejakt,sykler o.l...hehe..og det blir for meg fryktelig slitsomt i lengden.

En hund jeg kjente var mix av bc og bullterrier.Hun het TURBO,og gud fader hun passet det navnet.

Hun var dessverre understimulert mange år av sitt liv,hos en eldre dame hun bodde hos,som hadde stor tomt hun løp på.Damen var snill,men Turbo var Turbo hun.Hun måtte ha mer!Det skjønte damen.

Min venninne og jeg ble passepiker til henne,og det viste seg at dette var litt av en utfordring.

Nå hadde ikke jeg,på det tidspunktet tenkt så mye over denne bullen hun var mixet med,og at det muligens gjorde at hun var så ukontrollerbar,hyperaktiv,rampete,og leken.

MEN denne mixen fikk meg faktisk til å like Border Collie,Selv om den var i mine øyne FOR hyper.

Denne hunden viste seg i en alder av 5 år og være meget mottagelig for trening i lek,og alle hennes uvaner som å løpe som en gal etter busser(hjulene på bussen de går rundt og rundt..ehrem..)var faktisk mulige og dempe bort.Hvertfall i bånd da..hehe..

Hun virket til tider så SPRØ at vi beskyldte henne for å være gal.

Folk trodde hun var farlig da hun lignet på Bullterrier(hodeform),med BC farger og bygningen var midt i mellom.

Hun hadde et elskelig og sterkt temperament mot alt og alle.Alltid vennlig,sykt krevende og bestemt.

Et par andre BC er jeg passet var veldig nervøse og glefsete ovenfor fremmede,men mer rak i ryggen og "frie" om du hadde dem på egenhånd.Du BC og PINNEN.Jaaa..pinnen!Da var alt okei..

Jeg vet ikke helt hvilken BC jeg liker best hva gjelder utseende,men er en liten slave for tricolour...langhåret selvsagt.

Jeg må bare legge til at den ALLER FØRSTE BC jeg passet og traff var det en gammel mann hadde.Denne het Sonny.

Sonny synes jeg og huske var større og kraftigere,med et annet ansikt,og preg enn hva BC har idag.

Eieren sa det var border Collie...og han lærte meg å huske navnet på rasen ved å assosiere det med "et bord".

Anyways...denne hunden var litt Berner Sennen lignende i pelstype og størrelse(litt mindre)

Denne virket i det daglige langt roligere enn de jeg traff/har truffet senere.

Syns å huske at han hadde kjøpt dem i nederland...

Jeg var faktisk ikke mer enn 7 år da jeg begynte å passe denne hunden.

Eieren viste oss hunden jobbe i hundegården sin(som egentlig var en liten innegjerdet skog bak og rundt huset)

Mannen ga hunden kommandoer på å søke opp,lete...JOBBE..

Hunden våknet plutselig til live som et skudd,og jeg ble overassket og faktisk litt skeptisk til hunden da jeg så hvor mye villdyr som fantes i gutten da han skulle fange rotter.

Han var helt manisk og virket nesten aggressiv.Han freste rundt.

Det var litt av en "på" knapp gitt.

når det gjelder denne tyngre og større typen vet jeg ikke om det er noe som var av rasen tidligere,men han hadde 2 stk,brødre som var identiske omtrent.

Jeg fikk bare ikke passe den andre da den var sky og reservert.

Den stakk faktisk av en nyttårsnatt og kom aldri til syne igjen..

Jeg har aldri sett sånn Border Collie etterpå..MEN jeg vet at det var BC..RART?

Må bare spør...har rasen forandret seg mye??eller er det spesielle linjer i andre land?

Joda, det finnes endel eldre linjer som er mye større, kraftigere og mer berner sennen i kropp og uttrykk. Jeg kjenner en sånn hann selv, han er 12 år gammel og oppfører seg som en valp. Helt herlig! Og en fantastisk arbeidshund som gjeter både kyr og sau..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Helt grei rase egentlig:) Men ville aldri hatt en selv. Men det er mest fordi jeg liker bedre litt "tøffere" raser, som man må jobbe litt med for å dressere... Hvis det var noen som forstod den da.... :yes::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Limo

Synes BC'ene på Pikkupaimenen Border Collies & Shelties (www.pikkupaimenen.com) her helt nydelige.

Det er slik jeg ser for meg at Border Collie'en skal være utseendemessig :)

Hvis jeg noen gang skal ha meg Border Collie så vil jeg ha både "brains AND beauty" ^_^

Legger ved noen bilder av hundene fra Pikkupaimenen:

zipsxcg3.jpg

ziggysxes9.jpg

ziggyp1xvv8.jpg

tuiskupxln6.jpg

onnipaaxgg5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes BC'ene på Pikkupaimenen Border Collies & Shelties (www.pikkupaimenen.com) her helt nydelige.

Det er slik jeg ser for meg at Border Collie'en skal være utseendemessig :)

Hvis jeg noen gang skal ha meg Border Collie så vil jeg ha både "brains AND beauty" ^_^

Legger ved noen bilder av hundene fra Pikkupaimenen:

En rask sjekk, så fant jeg ikke en eneste med gjeterhundprøve (så ikke igjennom alle hundene...). Og flere kombinasjoner av hunder uten gjeterhundprøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rask sjekk, så fant jeg ikke en eneste med gjeterhundprøve (så ikke igjennom alle hundene...). Og flere kombinasjoner av hunder uten gjeterhundprøve...

Ser jo mest ut som show border(?!)...

nei her er det brains befor beauty. for guds skyld ikke ødelegg bc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...