Gå til innhold
Hundesonen.no

Ryanair


Ingvild

Recommended Posts

Belgerpia, det er helt klart, jeg ser poenget ditt meget tydelig. Er man ikke sosialist/arbeiderpartimenneske så er man ikke det. Driter man i arbeideres rettigheter så gjør man det - vi mennesker er egoister :ahappy: Jeg er strengt tatt ikke noe arbeiderpartimenneske jeg heller, men jeg mener at arbeideres rettigheter innen luftfarten er svært viktig da jeg som tidligere flyskrekk-"pasient" er opptatt av at luftfart og transport skal være så sikker som mulig. Det er forskjell på å jobbe på kontor og jobbe i en cockpit. Det er forskjell på å mekke på biler og å mekke på fly. Det er som sagt et preformance-yrke hvor en sikker landing i dritvær kun står på pilotenes evner. Om de er trøtte, slitne, sulten, tørst og potensielt ikke har fått gått på do engang - kan man gjerne sammenlikne det med å sitte på fly med noen som har drukket 3-4 øl og fått en liten promille.

Og det er det dine penger som har sponset.

Problemet er rett og slett at å kjøpe klær fra barnearbeid aldri vil føre til at du omkommer eller blir stygt skadet i en ulykke, ei heller vil det føre til at markedet for kvalitetsklær forsvinner. Sammenlikningen er dårlig sett direkte, men i prinsippet om arbeideres rettigheter er den legitim.

Husk bare at det er flere nivåer med dritt hos Ryanair, det stopper ikke bare på rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de er trøtte, slitne, sulten, tørst og potensielt ikke har fått gått på do engang - kan man gjerne sammenlikne det med å sitte på fly med noen som har drukket 3-4 øl og fått en liten promille.

Og det er det dine penger som har sponset.

Problemet er rett og slett at å kjøpe klær fra barnearbeid aldri vil føre til at du omkommer eller blir stygt skadet i en ulykke, ei heller vil det føre til at markedet for kvalitetsklær forsvinner. Sammenlikningen er dårlig sett direkte, men i prinsippet om arbeideres rettigheter er den legitim.

Men er det større sjanse for at et Ryanair-fly kræsjer, eller at piloten er tørst?

Jeg tror egentlig at mange ikke er klar over dette, jeg. Generelt sett er jeg skeptisk til billige importvarer fra Kina og storkapitalistiske selskaper, men om jeg har peiling på flybransjen? Absolutt ikke. At billettene har vært billige kan jo veie opp med at selskapet lander på mindre flyplasser, at man må betale for det meste, at man ikke er sikret noen garanti, at mange bruker de osv. Man får jo det man betaler for liksom, som med alt annet, og jeg tror ikke man kan forvente at folk skal være klar over alt bak fasaden til Ryanair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

...og bare sånn for å si en ting til - om jeg skal gjette så tror jeg svært svært mange av de ansatte i Ryan air er skrekkelig glad det finnes sånne som meg - for hvis ikke så ville antagelig selskapet gått konkurs og da ville de ikke hatt jobb i det hele tatt og det spørs om alle boikottere ville blitt oppfattet som kule da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og bare sånn for å si en ting til - om jeg skal gjette så tror jeg svært svært mange av de ansatte i Ryan air er skrekkelig glad det finnes sånne som meg - for hvis ikke så ville antagelig selskapet gått konkurs og da ville de ikke hatt jobb i det hele tatt og det spørs om alle boikottere ville blitt oppfattet som kule da.

Hva er dette for en slags tankegang? Har du noen som helst innsikt i hvordan luftfartsbransjen fungerer? Jeg aner ikke hva du vet, og kan ikke dømme deg én vei eller den andre - men slike uttalelser gjør at jeg får en viss anelse... Vet du hva "yielden" til et flyselskap er? Det er noe relevant for denne sammenhengen.

Man skal liksom bare være glad til at flotte folk som deg driter i velferden til de ansatte, så lenge de har jobb gjør du dem en kjempetjeneste? Snudd andre veien, du skal jo bare være glad til at du får fly på fly hvor mekanikerene dreit å gjøre en ordentlig jobb, hvor kabinpersonalet er dårlig trent på ulykkessituasjoner og i så måte driter i deg om dere havner i en ulykke, og så videre - du får jo fly kjempebillig til England eller syden. Og det er det viktigste. Koste hva det koste vil :)

Det går ikke an å drive et flyselskap ved å selge billetter til milelangt under kostpris, uten at det går ut over noe. Pengene henter de fra alle kanter, ikke bare ved å jukse deg med hvor du ender opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg i grunnen tror Ingvild sitt spørsmål var om man virkelig kom seg til Italia for 50 kroner. Ikke hvordan alle som jobber i Ryanair har det. Eller har jeg kanskje missfortstått? :)

Jeg har flydd med Ryanair t/r 2 ganger. Det var kanskje ikke den beste beinplassen eller meste behagelige turen jeg har hatt comfort messig. Men jeg kom greit frem for en billig penge, og jeg kunne sikkert reist slik ved en senere anledning dersom økonomien eller rutene tilsa at jeg burde velge Ryanair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg i grunnen tror Ingvild sitt spørsmål var om man virkelig kom seg til Italia for 50 kroner. Ikke hvordan alle som jobber i Ryanair har det. Eller har jeg kanskje missfortstått? :)

Tja, jeg lurte i grunnen på hvordan de får det så billig (og implisitt hvor høye avgiftene på bagasje o.l. er, siden jeg ikke umiddelbart kunne finne noe informasjon om det), og det har jeg jo definitivt fått svar på.

Forøvrig er ikke jeg en person som setter meg inn i miljø-, arbeids- og rettighetspolitikken til hvert eneste selskap jeg kjøper produkter og tjenester fra, men når jeg får servert informasjon om kritiske aspekter ved ulike firmaer ser jeg ingen grunn til å ikke ha dette i bakhodet når jeg velger hvem jeg skal kjøpe noe av. Det florerer ikke av penger i min lommebok heller, men jeg tar meg råd til å ta hensyn til slike ting. Dessuten blir det vel til sammen relativt kostbart å fly med Ryanair også - for eksempel gjør tidspunktene det slik at jeg må vurdere en ekstra overnatting ift. å fly med Norwegian, flyplassenes plassering gjør også at det blir en del utgifter med å komme seg fram og tilbake også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har ingen problemer med ryanair, som folk har sagt, du får akkurat det du betaler for. Noen venner i skottland fløy fra Glasgow og til Torp norge for 20kr totalt. De hadde da bare håndbagasje. Når vi selv reiser til england så vet du jo hva du går til, litt trangere benplass, dårlig service etc. men hva trenger du på en kort svipptur ut i europa?

eneste problemet jeg har hatt var vel når vi reiste til spania med de på gruppereise og restriksjonen på bagasje du leverer inn er ganske lav (15kg, vs 20 og norwegian og sas). og å kjøpe ekstra bagasjeplass koster skjorta.

Alt i alt så får de deg fra A til Å, kanskje ikke så hyggelig som SAS :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, ingen som har benektet at "du får hva du betaler for" - det får du ved barnearbeid, pelskåper og alt mulig annet også. Med den ekstra baggasjen. Det er dette etiske prinsippet som enda står som en hovedgrunn - du "merker" ikke at barn eller rever har lidd en nød for å lage produktet. Ei heller "merker" du at Ryanairs crew jobber til luselønn og latterlige rettigheter.

Eneste gangen du kanskje merker det er når pilotene er overarbeidet og misser på rullebanen i dårlig vær, eller når dere går fri for fuel etter å ha ligget i holdning (sirkling) en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp* mekanikerene dreit å gjøre en ordentlig jobb, hvor kabinpersonalet er dårlig trent på ulykkessituasjoner og i så måte driter i deg om dere havner i en ulykke, og så videre - du får jo fly kjempebillig til England eller syden. Og det er det viktigste. Koste hva det koste vil :P

Det går ikke an å drive et flyselskap ved å selge billetter til milelangt under kostpris, uten at det går ut over noe. Pengene henter de fra alle kanter, ikke bare ved å jukse deg med hvor du ender opp.

Kan du være så snill og gi oss litt statistikk på at det er farligere å reise med Ryanair enn andre selskap? Arbeidsmiljøet etc, kan du hevde akkurat hva du vil om. Men flysikkerheten?

Sist jeg leste noe om dette sto det at de faktisk følger internasjonale regler og krav, som alle andre. Servicer og vedlikehold, etc.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det finnes statistikk på det? Skal godt gjøres.

Flysikkerhet er et "vanskelig" tema på den måten at den er vanvittig høy in the first place. Jeg sier ikke at du nødvendigvis faller ned fra himmelen med en gang med Ryanair - og gudene skal vite at de ikke HAR hatt noen store ulykker i det siste (og de som har vært har blitt kraftig dysset ned i media). Det er fordi piloter er og blir profesjonelle i de fleste tilfeller. Men faktum finale ER at det er mye unnasluntring i selskapet - om man ser på alle våre "3 store" (DY, SK og WF) unnasluntrer de også noe. Pengene rår, man kjøper billigere deler og holder ting til et "bare minimum" selv om det er 180 +/- liv det står på.

Det er jo ganske logisk at det skorter på et sted, hadde det gått an å selge så billige billetter som Ryanair og samtidig tjent penger på det så hadde alle flyselskap i hele verden gjort det. Det sier seg selv at de unnasluntrer i enda større stil. Betaler mindre til ansatte, kjører råharde krav. Det er rivende logisk - om dere tenker over det. Nylig kom det en pressemelding om at Ryanair gikk i fantastisk overskudd ( http://www.ryanair.com/doc/investor/2010/q4_2010_doc.pdf ) - her foreslår de å dele utbyttet med eierene. Hehehe, ironisk - ikke sant? Når det er arbeiderene som har jobbet til drittvilkår. Goes to prove hvor uetisk dette selskapet er.

Summa summarium - om det er en vanvittig liten sannsynlighet å dø i ei flyulykke så er det igjen vanvittig liten sannsynlighet å komme ut for ei alvorlig flyulykke uansett hvor mye noen tuller med sikkerheten. Det skal godt gjøres liksom. Ryanair har en ganske splitter ny flyflåte som nylig ble kjøpt inn (gjsnittsalder; 3,1 år! http://www.airfleets.net/ageflotte/Ryanair.htm ) , og dermed lite slitasje.

Du kan sette deg på bannlyste selskaper i Iran, India eller indre Russland med avsindig dårlig sikkerhetsnivå - det er ikke noen garanti for at dere kommer til å krasje. Fly har den fine evnen at de har lyst å holde seg i lufta. Men at Ryanair utnytter markedet på en slik måte... Rett og slett uetisk - og denne påvirkningen har ringvirkninger til resten av flymarkedet. Jeg har ikke lyst å sitte igjen med Ryanair-versjonene som eneste valget innen flyselskap ut i europa. Jeg har ikke lyst å se gamle storheter gå konkurs fordi Ryanair pushet markedet for hardt. Det VIL bli en realitet om folk fortsetter å støtte dem. Vi ser det allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fly har den fine evnen at de har lyst å holde seg i lufta. " - Nåja... Fly har en lei tendens å falle ned hvis ikke det rent tekniske fungerer, da. Dårlig vedlikehold, manglende service, "innsparinger", etc påvirker dette på en særdeles fæl måte, som regel.

"Jeg har ikke lyst å se gamle storheter gå konkurs fordi Ryanair pushet markedet for hardt. Det VIL bli en realitet om folk fortsetter å støtte dem. Vi ser det allerede." Kanskje de "storhetene" du så varmt ønsker å verne burde se littegranne mot f.eks. Ryanair, EasyJet, Norwegian for å kanskje møtes halvveis mht pris? De har jo faktisk ikke særlig mye bedre produkt, liksom...

At vi som forbrukere skal betale overpris for en tjeneste for å bevare kanskje dårlig drevne firmaer med alt for mye betalt i alle ledd er kanskje også litt overvettes optimistisk å synes er riktig? Jeg blåser langt i at SAS har 100 mellomledere med en million i årslønn, liksom.. Ryddefolka' der har det sikker ikke så fett, bare fordi jeg betaler 5 ganger så mye for flyturen til London.

Det finnes organer i de fleste land som skal ivareta arbeidernes rettigher, det fratar selvsagt ikke oss forbrukere påvirkningsmulighetene våre. Men å bruke akkurat Ryanair som syndebukk for alt mulig - samtidig som ikke sjekker andre større konsern man bruker, er i beste fall litt naivt.

Det ER populært å "disse" Ryanair - ja, jeg vet det.

Men sålenge det finnes kunder som ikke synes det er verdt å betale 3-4 ganger prisen for samme tjeneste, ja da vil disse billigtilbudene fremdeles eksistere. Og selvsagt utkonkurrere gamle forgubbede overprisede, "å vi er så flinke fordi vi sier det selv"-firmaer.

Susanne

(Som nok flyr Braathen eller Sas neste gang jeg skal til England - da jeg muligens skal ha med hund hjem - og på DET punktet er Ryanair heeeelt håpløse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja... Fly har en lei tendens å falle ned hvis ikke det rent tekniske fungerer, da. Dårlig vedlikehold, manglende service, "innsparinger", etc påvirker dette på en særdeles fæl måte, som regel.

Nei. Dagens fly er i stor grad automatisert og så innballa i trippelsikringer at du skal være rimelig uheldig om noe skjedde. Faktum er at de fleste store uhell skjer på grunn av "en hel rekke" uhell - også kjent som "the swiss cheese" model. En noe ukonvensjonell realitet. Dårlig velikehold ER veien til uhell - ja. Det er det som er poenget mitt. Det betyr ikke at vi ser Ryanairs (eller noen av de russiske, indonesiske, iranske eller andre uglubuglulands) fly ramle ned fra himmelen i hytt og pine. Nylig hadde vi en ulykke hvor et "privat" småfly kjørte i en stålwire. Haleroret ble stort sett knust, deler av høyre vingen manglet og en del radioutstyr ble ødelagt. Allikevel klarte de å fly flyet hjem til lufthavnen, fordi fly har en tendens til å ha lyst å bli i luften. De er BYGGET for det. Fly er bygget rundt at "alt kan gå galt", de er testet til at alt kan gå galt og så videre. Hva jeg prøver å forklare er at jeg tror du ser for deg en direkte link mellom dårlig sikkerhet og ulykker - noe som ikke stemmer.

Kanskje de "storhetene" du så varmt ønsker å verne burde se littegranne mot f.eks. Ryanair, EasyJet, Norwegian for å kanskje møtes halvveis mht pris? De har jo faktisk ikke særlig mye bedre produkt, liksom...

Easyjet og Norwegian stiller i en helt egen klasse i forhold til Ryanair.

Det er så mye mer til en flyreise enn at du sitter på ræva fra A til B - og det er det folk ser ut til å ha glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne

(Som nok flyr Braathen eller Sas neste gang jeg skal til England - da jeg muligens skal ha med hund hjem - og på DET punktet er Ryanair heeeelt håpløse)

OT, men får du med hund der? Virkelig? Jeg sjekket ut ALLE fly når jeg skulle flytte til skottland for et halvt år siden. Den eneste muligheten de ga meg da var å sende ham med CARGO til Amsterdam og videre derfra..jeg kunne ikke være med selv engang. Så jeg tok ferje isteden.

Lagrange: IGJEN så ville jeg gjerne sett litt mer pålitelige kilder og statistikk fremfor synsing. Å sammenligne det med barnearbeid og dyremishandling er helt vilt så lenge du ikke har noe som helst å slå i bordet med. Hvor kom alt dette sinnet fra? Minner mest om en forsmådd hustru spør du meg :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist en del med Ryanair selv, og jeg kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd. Når man betaler 300 t/r for å komme seg ut i Europa, kan man ikke kreve stor beinplass, god mat og masse bagasjeplass, men synes servicen var helt OK.

Jeg har ikke en eneste betenkelighet med å velge de igjen. Når to fly skal ut på samme strekning anyway, og det ene koster 10 ganger så mye som det andre, er det helt naturlig for meg å velge det billigste. Ryanair har da vel ikke vært involvert i fler ulykker enn andre kjente flyselskap vel?

Ang. dette med barnearbeid og slikt, har jeg aldri i hele mitt liv sjekket hvor/hvordan er plagg jeg kjøper er laget. Og fæl som jeg er, hadde jeg kjøpt den genseren jeg likte best anyway... Jeg reiser mye til og fra Kenya, og der er det MYE barnearbeid. Unger går gatelangs og selger ting, står i kjipe butikker, and so on. Jeg har ingen betenkeligheter med å kjøpe solbriller fra en 10-åring på gaten (og innbille meg at jeg hjelper stakkaren litt). Barnearbeid er trist og fælt, men i enkelte land er det bare sånn det er. Fattigdommen tar liksom ingen ende, og i enkelte tilfeller tror jeg ungene har det bedre med en jobb enn om de skal rave gatelangs uten mat, familie og penger. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist en del med Ryanair selv, og jeg kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd. Når man betaler 300 t/r for å komme seg ut i Europa, kan man ikke kreve stor beinplass, god mat og masse bagasjeplass, men synes servicen var helt OK.

Jeg har ikke en eneste betenkelighet med å velge de igjen. Når to fly skal ut på samme strekning anyway, og det ene koster 10 ganger så mye som det andre, er det helt naturlig for meg å velge det billigste. Ryanair har da vel ikke vært involvert i fler ulykker enn andre kjente flyselskap vel?

Ang. dette med barnearbeid og slikt, har jeg aldri i hele mitt liv sjekket hvor/hvordan er plagg jeg kjøper er laget. Og fæl som jeg er, hadde jeg kjøpt den genseren jeg likte best anyway... Jeg reiser mye til og fra Kenya, og der er det MYE barnearbeid. Unger går gatelangs og selger ting, står i kjipe butikker, and so on. Jeg har ingen betenkeligheter med å kjøpe solbriller fra en 10-åring på gaten (og innbille meg at jeg hjelper stakkaren litt). Barnearbeid er trist og fælt, men i enkelte land er det bare sånn det er. Fattigdommen tar liksom ingen ende, og i enkelte tilfeller tror jeg ungene har det bedre med en jobb enn om de skal rave gatelangs uten mat, familie og penger. :innocent:

Kunne ikke vært mer enig. Dette er voksene folk vi snakker om også. De velger å jobbe der. Kan jo ikke være så inn for jæ%"(#¤.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så om det er voksne folk som jobber der? Etter hva jeg så i dokumentaren var det ganske mange "utlendinger" som jobbet der. Ikke alltid det er verdens enkleste sak å få seg en ålreit jobb i et nytt land. Voksne folk velger å jobbe som prostituerte i Thailand også, i sesongen de ikke kan jobbe som bønder.

Og dere som sier at dere kun bryr dere om prisen; er det SÅ ille å betale 250,- mer for å fly med Norwegian og da vite at man støtter et selskap som er bedre? Det er fortsatt billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så om det er voksne folk som jobber der? Etter hva jeg så i dokumentaren var det ganske mange "utlendinger" som jobbet der. Ikke alltid det er verdens enkleste sak å få seg en ålreit jobb i et nytt land. Voksne folk velger å jobbe som prostituerte i Thailand også, i sesongen de ikke kan jobbe som bønder.

Og dere som sier at dere kun bryr dere om prisen; er det SÅ ille å betale 250,- mer for å fly med Norwegian og da vite at man støtter et selskap som er bedre? Det er fortsatt billig.

Når dette blir samenlignet med banearbeid og dyremisshandlig så blir alt litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et program på tv her en kveld for et par dager siden om noen ungdommer som ble sendt til India for å se hvordan klær og mat blir laget der. Først var det en gruppe som ble sendt rundt for å se hvordan klær lages, de fikk prøve å jobbe som syersker (?) i en syfabrikk, og se hvor mye de klarte å tjene på to dager osv. Den andre gruppa ble sendt rundt for å lære hvordan maten produseres og være med på produksjonen. Dette var ungdommer som før de dro avgårde f. eks uttalte "sånn er det bare, fattige må utnyttes for at jeg kan spise den deilige fast-fooden min" og "mote er alt, jeg klarer meg ikke uten de og de klærne" og lignende. De hadde et litt annet forhold da de kom tilbake.

Det handler ikke om å være hysterisk i mitt hode hvertfall, men når man får presentert en del negative ting, så hvorfor ikke velge et bedre alternativ. Begge journalistene som ble sendt undercover for å jobbe som kabinansatte var jo veldig enige om at det var en nokså uutholdelig jobb?

Men, tråden om Unicef-gaver istedet for julegaver klarte jo til og med å provosere folk, så det forundrer meg ikke at det er viktigere med flybilletter til 20,- enn piloter og kabinansattes rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så om det er voksne folk som jobber der? Etter hva jeg så i dokumentaren var det ganske mange "utlendinger" som jobbet der. Ikke alltid det er verdens enkleste sak å få seg en ålreit jobb i et nytt land. Voksne folk velger å jobbe som prostituerte i Thailand også, i sesongen de ikke kan jobbe som bønder.

Og dere som sier at dere kun bryr dere om prisen; er det SÅ ille å betale 250,- mer for å fly med Norwegian og da vite at man støtter et selskap som er bedre? Det er fortsatt billig.

Faktisk er det ikke alltid fortsatt billig. Jeg må reise over 40 mil ekstra hvis jeg skal fly med Norwegian. Det blir faktisk kostbart både i tid og penger, eller hva?

Kanskje dere kan ordne det sånn at SAS og Norwegian starter skottlandsrute fra Oslo Torp!? Det handler faktisk om tilbud og etterspørsel, og for meg er ikke valget vanskelig. Hadde jeg bodd i Oslo hadde selvfølgelig Norwegian vært det naturlige valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Tønsberg og flyr fra Gardermoen med Norwegian. Jeg vet at Ryanair flyr fra Torp og til en flyplass som er ca like langt fra mitt ankomststed som den Norwegian lander på :lol:

Det er jo litt ekstremt når det blir 40 mil (til flyplassen?) forskjell. Jeg vil tro det er en mer reell problemstilling om man spør en person som har mulighet til å velge mellom f. eks Ryanair og Norwegian uten å måtte reise 40 mil.

Etter hva jeg vet er det hvertfall en gruppe på Facebook for å få Norwegian til å fly til Torp, men spørs om det blir noen realitet, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Tønsberg og flyr fra Gardermoen med Norwegian. Jeg vet at Ryanair flyr fra Torp og til en flyplass som er ca like langt fra mitt ankomststed som den Norwegian lander på :lol:

Det er jo litt ekstremt når det blir 40 mil (til flyplassen?) forskjell. Jeg vil tro det er en mer reell problemstilling om man spør en person som har mulighet til å velge mellom f. eks Ryanair og Norwegian uten å måtte reise 40 mil.

Etter hva jeg vet er det hvertfall en gruppe på Facebook for å få Norwegian til å fly til Torp, men spørs om det blir noen realitet, dessverre.

Jeg bor rett utenfor Edinburgh i Skottland, men kommer fra Norge. Fra hjemstedet mitt i Norge er det litt over 20 mil til Gardermoen...til Torp er det snaue 3 mil, og jeg får alltid skyss med bil. Det tar 25-30 minutter. Skal jeg reise fra Gardermoen blir det 20 minutter bilreise til byen, og deretter tog i to og en halv time. Til sammen, med ventetid o.l. blir reisetiden stort sett rundt tre og en halv time, i alle fall de få gangene jeg har gjort det (den tiden Ryanair fløy til Glasgow og ikke Edinburgh dro jeg til Oslo og fløy med Norwegian til Edinburgh).

Dessuten tar det mye kortere tid å komme seg på flyet på Torp fordi det er en mye mindre flyplass, og jeg trenger ikke beregne mye margin slik som jeg må dersom jeg reiser fra Gardermoen. Det sier seg selv at jeg ikke velger den tungvinte løsningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...