Gå til innhold
Hundesonen.no

Ryanair


Ingvild

Recommended Posts

Belgerpia, det er helt klart, jeg ser poenget ditt meget tydelig. Er man ikke sosialist/arbeiderpartimenneske så er man ikke det. Driter man i arbeideres rettigheter så gjør man det - vi mennesker er egoister :ahappy: Jeg er strengt tatt ikke noe arbeiderpartimenneske jeg heller, men jeg mener at arbeideres rettigheter innen luftfarten er svært viktig da jeg som tidligere flyskrekk-"pasient" er opptatt av at luftfart og transport skal være så sikker som mulig. Det er forskjell på å jobbe på kontor og jobbe i en cockpit. Det er forskjell på å mekke på biler og å mekke på fly. Det er som sagt et preformance-yrke hvor en sikker landing i dritvær kun står på pilotenes evner. Om de er trøtte, slitne, sulten, tørst og potensielt ikke har fått gått på do engang - kan man gjerne sammenlikne det med å sitte på fly med noen som har drukket 3-4 øl og fått en liten promille.

Og det er det dine penger som har sponset.

Problemet er rett og slett at å kjøpe klær fra barnearbeid aldri vil føre til at du omkommer eller blir stygt skadet i en ulykke, ei heller vil det føre til at markedet for kvalitetsklær forsvinner. Sammenlikningen er dårlig sett direkte, men i prinsippet om arbeideres rettigheter er den legitim.

Husk bare at det er flere nivåer med dritt hos Ryanair, det stopper ikke bare på rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de er trøtte, slitne, sulten, tørst og potensielt ikke har fått gått på do engang - kan man gjerne sammenlikne det med å sitte på fly med noen som har drukket 3-4 øl og fått en liten promille.

Og det er det dine penger som har sponset.

Problemet er rett og slett at å kjøpe klær fra barnearbeid aldri vil føre til at du omkommer eller blir stygt skadet i en ulykke, ei heller vil det føre til at markedet for kvalitetsklær forsvinner. Sammenlikningen er dårlig sett direkte, men i prinsippet om arbeideres rettigheter er den legitim.

Men er det større sjanse for at et Ryanair-fly kræsjer, eller at piloten er tørst?

Jeg tror egentlig at mange ikke er klar over dette, jeg. Generelt sett er jeg skeptisk til billige importvarer fra Kina og storkapitalistiske selskaper, men om jeg har peiling på flybransjen? Absolutt ikke. At billettene har vært billige kan jo veie opp med at selskapet lander på mindre flyplasser, at man må betale for det meste, at man ikke er sikret noen garanti, at mange bruker de osv. Man får jo det man betaler for liksom, som med alt annet, og jeg tror ikke man kan forvente at folk skal være klar over alt bak fasaden til Ryanair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

...og bare sånn for å si en ting til - om jeg skal gjette så tror jeg svært svært mange av de ansatte i Ryan air er skrekkelig glad det finnes sånne som meg - for hvis ikke så ville antagelig selskapet gått konkurs og da ville de ikke hatt jobb i det hele tatt og det spørs om alle boikottere ville blitt oppfattet som kule da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og bare sånn for å si en ting til - om jeg skal gjette så tror jeg svært svært mange av de ansatte i Ryan air er skrekkelig glad det finnes sånne som meg - for hvis ikke så ville antagelig selskapet gått konkurs og da ville de ikke hatt jobb i det hele tatt og det spørs om alle boikottere ville blitt oppfattet som kule da.

Hva er dette for en slags tankegang? Har du noen som helst innsikt i hvordan luftfartsbransjen fungerer? Jeg aner ikke hva du vet, og kan ikke dømme deg én vei eller den andre - men slike uttalelser gjør at jeg får en viss anelse... Vet du hva "yielden" til et flyselskap er? Det er noe relevant for denne sammenhengen.

Man skal liksom bare være glad til at flotte folk som deg driter i velferden til de ansatte, så lenge de har jobb gjør du dem en kjempetjeneste? Snudd andre veien, du skal jo bare være glad til at du får fly på fly hvor mekanikerene dreit å gjøre en ordentlig jobb, hvor kabinpersonalet er dårlig trent på ulykkessituasjoner og i så måte driter i deg om dere havner i en ulykke, og så videre - du får jo fly kjempebillig til England eller syden. Og det er det viktigste. Koste hva det koste vil :)

Det går ikke an å drive et flyselskap ved å selge billetter til milelangt under kostpris, uten at det går ut over noe. Pengene henter de fra alle kanter, ikke bare ved å jukse deg med hvor du ender opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg i grunnen tror Ingvild sitt spørsmål var om man virkelig kom seg til Italia for 50 kroner. Ikke hvordan alle som jobber i Ryanair har det. Eller har jeg kanskje missfortstått? :)

Jeg har flydd med Ryanair t/r 2 ganger. Det var kanskje ikke den beste beinplassen eller meste behagelige turen jeg har hatt comfort messig. Men jeg kom greit frem for en billig penge, og jeg kunne sikkert reist slik ved en senere anledning dersom økonomien eller rutene tilsa at jeg burde velge Ryanair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg i grunnen tror Ingvild sitt spørsmål var om man virkelig kom seg til Italia for 50 kroner. Ikke hvordan alle som jobber i Ryanair har det. Eller har jeg kanskje missfortstått? :)

Tja, jeg lurte i grunnen på hvordan de får det så billig (og implisitt hvor høye avgiftene på bagasje o.l. er, siden jeg ikke umiddelbart kunne finne noe informasjon om det), og det har jeg jo definitivt fått svar på.

Forøvrig er ikke jeg en person som setter meg inn i miljø-, arbeids- og rettighetspolitikken til hvert eneste selskap jeg kjøper produkter og tjenester fra, men når jeg får servert informasjon om kritiske aspekter ved ulike firmaer ser jeg ingen grunn til å ikke ha dette i bakhodet når jeg velger hvem jeg skal kjøpe noe av. Det florerer ikke av penger i min lommebok heller, men jeg tar meg råd til å ta hensyn til slike ting. Dessuten blir det vel til sammen relativt kostbart å fly med Ryanair også - for eksempel gjør tidspunktene det slik at jeg må vurdere en ekstra overnatting ift. å fly med Norwegian, flyplassenes plassering gjør også at det blir en del utgifter med å komme seg fram og tilbake også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har ingen problemer med ryanair, som folk har sagt, du får akkurat det du betaler for. Noen venner i skottland fløy fra Glasgow og til Torp norge for 20kr totalt. De hadde da bare håndbagasje. Når vi selv reiser til england så vet du jo hva du går til, litt trangere benplass, dårlig service etc. men hva trenger du på en kort svipptur ut i europa?

eneste problemet jeg har hatt var vel når vi reiste til spania med de på gruppereise og restriksjonen på bagasje du leverer inn er ganske lav (15kg, vs 20 og norwegian og sas). og å kjøpe ekstra bagasjeplass koster skjorta.

Alt i alt så får de deg fra A til Å, kanskje ikke så hyggelig som SAS :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, ingen som har benektet at "du får hva du betaler for" - det får du ved barnearbeid, pelskåper og alt mulig annet også. Med den ekstra baggasjen. Det er dette etiske prinsippet som enda står som en hovedgrunn - du "merker" ikke at barn eller rever har lidd en nød for å lage produktet. Ei heller "merker" du at Ryanairs crew jobber til luselønn og latterlige rettigheter.

Eneste gangen du kanskje merker det er når pilotene er overarbeidet og misser på rullebanen i dårlig vær, eller når dere går fri for fuel etter å ha ligget i holdning (sirkling) en stund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp* mekanikerene dreit å gjøre en ordentlig jobb, hvor kabinpersonalet er dårlig trent på ulykkessituasjoner og i så måte driter i deg om dere havner i en ulykke, og så videre - du får jo fly kjempebillig til England eller syden. Og det er det viktigste. Koste hva det koste vil :P

Det går ikke an å drive et flyselskap ved å selge billetter til milelangt under kostpris, uten at det går ut over noe. Pengene henter de fra alle kanter, ikke bare ved å jukse deg med hvor du ender opp.

Kan du være så snill og gi oss litt statistikk på at det er farligere å reise med Ryanair enn andre selskap? Arbeidsmiljøet etc, kan du hevde akkurat hva du vil om. Men flysikkerheten?

Sist jeg leste noe om dette sto det at de faktisk følger internasjonale regler og krav, som alle andre. Servicer og vedlikehold, etc.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du det finnes statistikk på det? Skal godt gjøres.

Flysikkerhet er et "vanskelig" tema på den måten at den er vanvittig høy in the first place. Jeg sier ikke at du nødvendigvis faller ned fra himmelen med en gang med Ryanair - og gudene skal vite at de ikke HAR hatt noen store ulykker i det siste (og de som har vært har blitt kraftig dysset ned i media). Det er fordi piloter er og blir profesjonelle i de fleste tilfeller. Men faktum finale ER at det er mye unnasluntring i selskapet - om man ser på alle våre "3 store" (DY, SK og WF) unnasluntrer de også noe. Pengene rår, man kjøper billigere deler og holder ting til et "bare minimum" selv om det er 180 +/- liv det står på.

Det er jo ganske logisk at det skorter på et sted, hadde det gått an å selge så billige billetter som Ryanair og samtidig tjent penger på det så hadde alle flyselskap i hele verden gjort det. Det sier seg selv at de unnasluntrer i enda større stil. Betaler mindre til ansatte, kjører råharde krav. Det er rivende logisk - om dere tenker over det. Nylig kom det en pressemelding om at Ryanair gikk i fantastisk overskudd ( http://www.ryanair.com/doc/investor/2010/q4_2010_doc.pdf ) - her foreslår de å dele utbyttet med eierene. Hehehe, ironisk - ikke sant? Når det er arbeiderene som har jobbet til drittvilkår. Goes to prove hvor uetisk dette selskapet er.

Summa summarium - om det er en vanvittig liten sannsynlighet å dø i ei flyulykke så er det igjen vanvittig liten sannsynlighet å komme ut for ei alvorlig flyulykke uansett hvor mye noen tuller med sikkerheten. Det skal godt gjøres liksom. Ryanair har en ganske splitter ny flyflåte som nylig ble kjøpt inn (gjsnittsalder; 3,1 år! http://www.airfleets.net/ageflotte/Ryanair.htm ) , og dermed lite slitasje.

Du kan sette deg på bannlyste selskaper i Iran, India eller indre Russland med avsindig dårlig sikkerhetsnivå - det er ikke noen garanti for at dere kommer til å krasje. Fly har den fine evnen at de har lyst å holde seg i lufta. Men at Ryanair utnytter markedet på en slik måte... Rett og slett uetisk - og denne påvirkningen har ringvirkninger til resten av flymarkedet. Jeg har ikke lyst å sitte igjen med Ryanair-versjonene som eneste valget innen flyselskap ut i europa. Jeg har ikke lyst å se gamle storheter gå konkurs fordi Ryanair pushet markedet for hardt. Det VIL bli en realitet om folk fortsetter å støtte dem. Vi ser det allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fly har den fine evnen at de har lyst å holde seg i lufta. " - Nåja... Fly har en lei tendens å falle ned hvis ikke det rent tekniske fungerer, da. Dårlig vedlikehold, manglende service, "innsparinger", etc påvirker dette på en særdeles fæl måte, som regel.

"Jeg har ikke lyst å se gamle storheter gå konkurs fordi Ryanair pushet markedet for hardt. Det VIL bli en realitet om folk fortsetter å støtte dem. Vi ser det allerede." Kanskje de "storhetene" du så varmt ønsker å verne burde se littegranne mot f.eks. Ryanair, EasyJet, Norwegian for å kanskje møtes halvveis mht pris? De har jo faktisk ikke særlig mye bedre produkt, liksom...

At vi som forbrukere skal betale overpris for en tjeneste for å bevare kanskje dårlig drevne firmaer med alt for mye betalt i alle ledd er kanskje også litt overvettes optimistisk å synes er riktig? Jeg blåser langt i at SAS har 100 mellomledere med en million i årslønn, liksom.. Ryddefolka' der har det sikker ikke så fett, bare fordi jeg betaler 5 ganger så mye for flyturen til London.

Det finnes organer i de fleste land som skal ivareta arbeidernes rettigher, det fratar selvsagt ikke oss forbrukere påvirkningsmulighetene våre. Men å bruke akkurat Ryanair som syndebukk for alt mulig - samtidig som ikke sjekker andre større konsern man bruker, er i beste fall litt naivt.

Det ER populært å "disse" Ryanair - ja, jeg vet det.

Men sålenge det finnes kunder som ikke synes det er verdt å betale 3-4 ganger prisen for samme tjeneste, ja da vil disse billigtilbudene fremdeles eksistere. Og selvsagt utkonkurrere gamle forgubbede overprisede, "å vi er så flinke fordi vi sier det selv"-firmaer.

Susanne

(Som nok flyr Braathen eller Sas neste gang jeg skal til England - da jeg muligens skal ha med hund hjem - og på DET punktet er Ryanair heeeelt håpløse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja... Fly har en lei tendens å falle ned hvis ikke det rent tekniske fungerer, da. Dårlig vedlikehold, manglende service, "innsparinger", etc påvirker dette på en særdeles fæl måte, som regel.

Nei. Dagens fly er i stor grad automatisert og så innballa i trippelsikringer at du skal være rimelig uheldig om noe skjedde. Faktum er at de fleste store uhell skjer på grunn av "en hel rekke" uhell - også kjent som "the swiss cheese" model. En noe ukonvensjonell realitet. Dårlig velikehold ER veien til uhell - ja. Det er det som er poenget mitt. Det betyr ikke at vi ser Ryanairs (eller noen av de russiske, indonesiske, iranske eller andre uglubuglulands) fly ramle ned fra himmelen i hytt og pine. Nylig hadde vi en ulykke hvor et "privat" småfly kjørte i en stålwire. Haleroret ble stort sett knust, deler av høyre vingen manglet og en del radioutstyr ble ødelagt. Allikevel klarte de å fly flyet hjem til lufthavnen, fordi fly har en tendens til å ha lyst å bli i luften. De er BYGGET for det. Fly er bygget rundt at "alt kan gå galt", de er testet til at alt kan gå galt og så videre. Hva jeg prøver å forklare er at jeg tror du ser for deg en direkte link mellom dårlig sikkerhet og ulykker - noe som ikke stemmer.

Kanskje de "storhetene" du så varmt ønsker å verne burde se littegranne mot f.eks. Ryanair, EasyJet, Norwegian for å kanskje møtes halvveis mht pris? De har jo faktisk ikke særlig mye bedre produkt, liksom...

Easyjet og Norwegian stiller i en helt egen klasse i forhold til Ryanair.

Det er så mye mer til en flyreise enn at du sitter på ræva fra A til B - og det er det folk ser ut til å ha glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanne

(Som nok flyr Braathen eller Sas neste gang jeg skal til England - da jeg muligens skal ha med hund hjem - og på DET punktet er Ryanair heeeelt håpløse)

OT, men får du med hund der? Virkelig? Jeg sjekket ut ALLE fly når jeg skulle flytte til skottland for et halvt år siden. Den eneste muligheten de ga meg da var å sende ham med CARGO til Amsterdam og videre derfra..jeg kunne ikke være med selv engang. Så jeg tok ferje isteden.

Lagrange: IGJEN så ville jeg gjerne sett litt mer pålitelige kilder og statistikk fremfor synsing. Å sammenligne det med barnearbeid og dyremishandling er helt vilt så lenge du ikke har noe som helst å slå i bordet med. Hvor kom alt dette sinnet fra? Minner mest om en forsmådd hustru spør du meg :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist en del med Ryanair selv, og jeg kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd. Når man betaler 300 t/r for å komme seg ut i Europa, kan man ikke kreve stor beinplass, god mat og masse bagasjeplass, men synes servicen var helt OK.

Jeg har ikke en eneste betenkelighet med å velge de igjen. Når to fly skal ut på samme strekning anyway, og det ene koster 10 ganger så mye som det andre, er det helt naturlig for meg å velge det billigste. Ryanair har da vel ikke vært involvert i fler ulykker enn andre kjente flyselskap vel?

Ang. dette med barnearbeid og slikt, har jeg aldri i hele mitt liv sjekket hvor/hvordan er plagg jeg kjøper er laget. Og fæl som jeg er, hadde jeg kjøpt den genseren jeg likte best anyway... Jeg reiser mye til og fra Kenya, og der er det MYE barnearbeid. Unger går gatelangs og selger ting, står i kjipe butikker, and so on. Jeg har ingen betenkeligheter med å kjøpe solbriller fra en 10-åring på gaten (og innbille meg at jeg hjelper stakkaren litt). Barnearbeid er trist og fælt, men i enkelte land er det bare sånn det er. Fattigdommen tar liksom ingen ende, og i enkelte tilfeller tror jeg ungene har det bedre med en jobb enn om de skal rave gatelangs uten mat, familie og penger. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist en del med Ryanair selv, og jeg kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd. Når man betaler 300 t/r for å komme seg ut i Europa, kan man ikke kreve stor beinplass, god mat og masse bagasjeplass, men synes servicen var helt OK.

Jeg har ikke en eneste betenkelighet med å velge de igjen. Når to fly skal ut på samme strekning anyway, og det ene koster 10 ganger så mye som det andre, er det helt naturlig for meg å velge det billigste. Ryanair har da vel ikke vært involvert i fler ulykker enn andre kjente flyselskap vel?

Ang. dette med barnearbeid og slikt, har jeg aldri i hele mitt liv sjekket hvor/hvordan er plagg jeg kjøper er laget. Og fæl som jeg er, hadde jeg kjøpt den genseren jeg likte best anyway... Jeg reiser mye til og fra Kenya, og der er det MYE barnearbeid. Unger går gatelangs og selger ting, står i kjipe butikker, and so on. Jeg har ingen betenkeligheter med å kjøpe solbriller fra en 10-åring på gaten (og innbille meg at jeg hjelper stakkaren litt). Barnearbeid er trist og fælt, men i enkelte land er det bare sånn det er. Fattigdommen tar liksom ingen ende, og i enkelte tilfeller tror jeg ungene har det bedre med en jobb enn om de skal rave gatelangs uten mat, familie og penger. :innocent:

Kunne ikke vært mer enig. Dette er voksene folk vi snakker om også. De velger å jobbe der. Kan jo ikke være så inn for jæ%"(#¤.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så om det er voksne folk som jobber der? Etter hva jeg så i dokumentaren var det ganske mange "utlendinger" som jobbet der. Ikke alltid det er verdens enkleste sak å få seg en ålreit jobb i et nytt land. Voksne folk velger å jobbe som prostituerte i Thailand også, i sesongen de ikke kan jobbe som bønder.

Og dere som sier at dere kun bryr dere om prisen; er det SÅ ille å betale 250,- mer for å fly med Norwegian og da vite at man støtter et selskap som er bedre? Det er fortsatt billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så om det er voksne folk som jobber der? Etter hva jeg så i dokumentaren var det ganske mange "utlendinger" som jobbet der. Ikke alltid det er verdens enkleste sak å få seg en ålreit jobb i et nytt land. Voksne folk velger å jobbe som prostituerte i Thailand også, i sesongen de ikke kan jobbe som bønder.

Og dere som sier at dere kun bryr dere om prisen; er det SÅ ille å betale 250,- mer for å fly med Norwegian og da vite at man støtter et selskap som er bedre? Det er fortsatt billig.

Når dette blir samenlignet med banearbeid og dyremisshandlig så blir alt litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så et program på tv her en kveld for et par dager siden om noen ungdommer som ble sendt til India for å se hvordan klær og mat blir laget der. Først var det en gruppe som ble sendt rundt for å se hvordan klær lages, de fikk prøve å jobbe som syersker (?) i en syfabrikk, og se hvor mye de klarte å tjene på to dager osv. Den andre gruppa ble sendt rundt for å lære hvordan maten produseres og være med på produksjonen. Dette var ungdommer som før de dro avgårde f. eks uttalte "sånn er det bare, fattige må utnyttes for at jeg kan spise den deilige fast-fooden min" og "mote er alt, jeg klarer meg ikke uten de og de klærne" og lignende. De hadde et litt annet forhold da de kom tilbake.

Det handler ikke om å være hysterisk i mitt hode hvertfall, men når man får presentert en del negative ting, så hvorfor ikke velge et bedre alternativ. Begge journalistene som ble sendt undercover for å jobbe som kabinansatte var jo veldig enige om at det var en nokså uutholdelig jobb?

Men, tråden om Unicef-gaver istedet for julegaver klarte jo til og med å provosere folk, så det forundrer meg ikke at det er viktigere med flybilletter til 20,- enn piloter og kabinansattes rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så om det er voksne folk som jobber der? Etter hva jeg så i dokumentaren var det ganske mange "utlendinger" som jobbet der. Ikke alltid det er verdens enkleste sak å få seg en ålreit jobb i et nytt land. Voksne folk velger å jobbe som prostituerte i Thailand også, i sesongen de ikke kan jobbe som bønder.

Og dere som sier at dere kun bryr dere om prisen; er det SÅ ille å betale 250,- mer for å fly med Norwegian og da vite at man støtter et selskap som er bedre? Det er fortsatt billig.

Faktisk er det ikke alltid fortsatt billig. Jeg må reise over 40 mil ekstra hvis jeg skal fly med Norwegian. Det blir faktisk kostbart både i tid og penger, eller hva?

Kanskje dere kan ordne det sånn at SAS og Norwegian starter skottlandsrute fra Oslo Torp!? Det handler faktisk om tilbud og etterspørsel, og for meg er ikke valget vanskelig. Hadde jeg bodd i Oslo hadde selvfølgelig Norwegian vært det naturlige valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Tønsberg og flyr fra Gardermoen med Norwegian. Jeg vet at Ryanair flyr fra Torp og til en flyplass som er ca like langt fra mitt ankomststed som den Norwegian lander på :lol:

Det er jo litt ekstremt når det blir 40 mil (til flyplassen?) forskjell. Jeg vil tro det er en mer reell problemstilling om man spør en person som har mulighet til å velge mellom f. eks Ryanair og Norwegian uten å måtte reise 40 mil.

Etter hva jeg vet er det hvertfall en gruppe på Facebook for å få Norwegian til å fly til Torp, men spørs om det blir noen realitet, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Tønsberg og flyr fra Gardermoen med Norwegian. Jeg vet at Ryanair flyr fra Torp og til en flyplass som er ca like langt fra mitt ankomststed som den Norwegian lander på :lol:

Det er jo litt ekstremt når det blir 40 mil (til flyplassen?) forskjell. Jeg vil tro det er en mer reell problemstilling om man spør en person som har mulighet til å velge mellom f. eks Ryanair og Norwegian uten å måtte reise 40 mil.

Etter hva jeg vet er det hvertfall en gruppe på Facebook for å få Norwegian til å fly til Torp, men spørs om det blir noen realitet, dessverre.

Jeg bor rett utenfor Edinburgh i Skottland, men kommer fra Norge. Fra hjemstedet mitt i Norge er det litt over 20 mil til Gardermoen...til Torp er det snaue 3 mil, og jeg får alltid skyss med bil. Det tar 25-30 minutter. Skal jeg reise fra Gardermoen blir det 20 minutter bilreise til byen, og deretter tog i to og en halv time. Til sammen, med ventetid o.l. blir reisetiden stort sett rundt tre og en halv time, i alle fall de få gangene jeg har gjort det (den tiden Ryanair fløy til Glasgow og ikke Edinburgh dro jeg til Oslo og fløy med Norwegian til Edinburgh).

Dessuten tar det mye kortere tid å komme seg på flyet på Torp fordi det er en mye mindre flyplass, og jeg trenger ikke beregne mye margin slik som jeg må dersom jeg reiser fra Gardermoen. Det sier seg selv at jeg ikke velger den tungvinte løsningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...