Gå til innhold
Hundesonen.no

Huggormbitt


Recommended Posts

Gamletispa mi ble bitt under jobb en gang, og løp rundt med bittet ganske lenge før jeg oppdaget det (hunden var på avstand fra meg hele tiden). Da jeg oppdaget det, dro vi til dyrlegen og fikk behandling der.

Så etter den erfaringa, så hadde jeg vel ikke gitt noen slags tabletter og bare dratt til dyrlegen. Hun hadde aldri noen mén av det, trass all bevegelsen etter bittet og at det gikk så lang tid. Hadde jeg vært et stykke fra bilen, hadde jeg vel bært bikkja bare. Trenger ikke å traske langt i en slik situasjon (nå er begge mine "bærbare" med tanke på handtering og vekt). Jeg har forøvrig ikke tabeletter hverken til hund eller meg selv med i skogen, selv om jeg er allergisk mot hoggorm. Har hørt så mye forskjellig om de tablettene, at jeg dropper de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist vi møtte orm, for en uke siden, lå den midt i stien. Bikkjene hoppet over den og den lå ganske stiv av skrekk tenker jeg. Har huggormtabletter, men tror nok det første jeg ville gjort, er å gå rolig, med hunden i bånd, evt bære den ned igjen til bilen. Ikke lage en større sak om det. Om hunden feks får veldig reaksjon på bittet/gift, ville jeg nok stappet i dem noen tabletter, for så å få de med meg tilbake til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg har kortison i bilen, hvilket antageligvis ikke hjelper stort om vi er et stykke unna den. Men, jeg ville gitt mine hunder kortison, båret de om det var nødvendig og kommet meg til veterinær så fort som overhode mulig om mine hunder ble bitt av huggorm. En dose med kortison gjør liksom ingen skade, det kan et huggormbitt gjøre.

Det er flere artikler om huggormbitt, Smådyrakutten Lillestrøm Dyreklinikk har en, og Dyreklinikk.no har en annen. Smådyrakutten skriver på sin side:

Bitt av huggorm kan føre til en alvorlig forgiftning på hund og katt. Giften kan føre til sjokkutvikling og kollaps i akuttstadiet og senskader som nyre- og leversvikt, anemi (blodmangel) og skader på hjertemuskelen.

Hunder blir oftest bitt i hode/nese/hals, mens katter oftest blir bitt i en labb. Hevelser i hoderegionen kan klemme sammen luftveiene. Om hunden eller katten din har blitt bitt i hoderegionen kan man i akuttstadiet gi prednisolontabletter for å dempe denne hevelsen. NB! Prednisolon tabletter er ingen motgift, men kan hjelpe akutt for å dempe hevelser.

Bittskader i labbene gir størst forgiftningsfare! Et dyr som har fått prednisolon vil føle seg veldig pigg og bevege seg mer. Det er derfor ekstremt viktig at man som dyreeier ikke tror at dyret er friskt og ikke trenger akutthjelp!

Det viktigste er å holde dyret i strikt ro og komme seg raskt til dyrlege. Der må hunden/katten få væskebehandling og medisiner som demper sjokkutviklingen, samt reduserer risiko for senskader. Er man langt til skogs må man helst bære dyret til bilen, eller gå i et veldig rolig tempo.

Førstehjelp ved huggormsbitt:

1. Om bitt i hode/nese/hals gi prednisolon tablett(er) 1-2mg/kg. (Snakk med oss om hvilken mengde din hund/katt skal ha) Om bitt i et ben eller annen plass på kroppen kan man avvente med medisiner. Hold dyret i strikt ro!

2. Bær hunden, eller gå i rolig tempo til bilen.

3. Oppsøk dyrlege akutt.

Man bør følge opp hunder og katter bitt av huggorm med jevnlige kontroller hos dyrlege.

10 - 20% av huggormsbitte hunder sliter med senskader, 2 - 5 % av hund og katt bitt av huggorm dør!

Ved SMÅDYRAKUTTEN har vi akutthjelp 24 timer i døgnet!

Da ser jeg liksom ingen grunn til å ikke gi kortison, jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lært også: at disse tablettene kun er for å motvirke akutte allergiske reaksjoner som hevelse i nese/hals området. Veterinæren min er veldig strikt på det og til nå har jeg heller ikke hatt slike tabletter med meg.

Har for første gang i mitt liv møtt orm på tur flere ganger siste ukene (heldivis bare hoggorm en gang). FYSJ! liker det ikke, håper vi slipper unna bitt. Da blir det plutselig dyr taxitur når amn ikke har lappen og bil :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 mai var det er artikkel i VG om hund og hoggormbitt. I denne artikklen sto det at man nå har gått bort fra å anbefale predisolon/kortison/huggormtabletter. Det har vist seg at huggormtabletter kan medføre at forgiftningen forværres . Kortison virker på den måten at det demper hevelsen, og dette er visstnok ikke ønskelig fordi hevelsen bidrar til at giften ikke spres rundt i kroppen til hunden.

I følge denne artikklen skal man holde hnden i ro. Hvis det er mulig, bør hunden bæres til bilen. Hvis dette ikke er mulig skal man vente litt, tror det var 5-10 minutter, før man går rolig til bilen. Oppsøk veterinær.

Edit: fant ikke artikkelen på vg nett men det står noe om det her: http://dyr.origo.no/-/bulletin/show/561236_saa-har-hoggormen-vaaknet-igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 mai var det er artikkel i VG om hund og hoggormbitt. I denne artikklen sto det at man nå har gått bort fra å anbefale predisolon/kortison/huggormtabletter. Det har vist seg at huggormtabletter kan medføre at forgiftningen forværres . Kortison virker på den måten at det demper hevelsen, og dette er visstnok ikke ønskelig fordi hevelsen bidrar til at giften ikke spres rundt i kroppen til hunden.

I følge denne artikklen skal man holde hnden i ro. Hvis det er mulig, bør hunden bæres til bilen. Hvis dette ikke er mulig skal man vente litt, tror det var 5-10 minutter, før man går rolig til bilen. Oppsøk veterinær.

Edit: fant ikke artikkelen på vg nett men det står noe om det her: http://dyr.origo.no/-/bulletin/show/561236_saa-har-hoggormen-vaaknet-igjen

Og det er vel det alle de siste innleggene har sagt: tablettene stopper hevelse og skal brukes kun når det er fare for kvelning :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de kan få hveleser og kortisonen demper hevelser så kommer jeg ikke til å tørre og ikke gi hun tablettene.

Pratet med dyrlegen min om det og hun sa at det skader ikke noe å ikke gi dem tablettene, så hvorfor gamble å ikke gi dem det, jeg er ingen gamler når det gjeler Chicka, jeg får heller gamble på Bjerke Travbane :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
    • Jeg har latt oppdretter bestemme valp til meg. Også da det sto mellom 2 av forskjellig farge, og jeg helst ville ha en av dem. Men jeg tenker at det er greit å si ifra til oppdretter at man ønsker seg en spesiell farge.  En venninne kjøper nå en valp. Hun bestilte den mørkeste valpen, for den syns hun var penest. Oppdretter sa at det ikke var valpen som passet best min venninne. Men hun fikk kjøpe den likevel. Regner med at det går greit uansett  👍
    • Stakkars lille Izuba ❤️ og deg  Jeg har av og til sett huggorm når vi har vært på tur. Og da har gjerne bikkja allerede passert den på stien 😱 Det har gjerne gått bra fordi hunden ikke har tråkket på den, eller prøvd å snuse/sjekke hva den er. Liker ikke hoggorm når jeg er på tur med hunden 😧
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...