Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan foregår en parklasse?


SandyEyeCandy

Recommended Posts

Hei! Jeg teller dager til Japanspesialen i pinsen, og har nå fått PM med oppmøtetider og også informasjon om at man kan stille i parklasse, noe jeg synes høres veldig hyggelig ut for Aiko og broren hennes. Etter litt iherdig googling har jeg skjønt hva en parklasse betyr, men lurer fortsatt på hvordan disse avvikles.

Går man inn i ringen mange par av gangen, og bedømmes hundene på samme måte som ved vanlig utstilling, med løping i ring (ved siden av hverandre?) og tannvisning? Og er det rase mot rase og type BIS par til slutt?

Setter stor pris på svar! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange måter å arrangere parklasse på, men den offisielle versjonen - på internasjonale vinnerutstillinger og slikt - er at to hunder av motsatt kjønn eid av samme person stilles som par. Eier viser begge hundene samtidig, og hundene vurderes både som raseindivd (er de gode representanter for rasen?) og hvordan de utfyller hverandre og står i stil til hverandre.

Alle par i en rase kommer inn samtidig, det skrives ikke kritikk, og dommer har jo allerede gått gjennom hundene siden de har stilt tidligere på dagen i offisiell konkurranseklasse. Altså er det mest bevegelser og hvordan de står sammen som avgjør.

Det kåres et vinnende par i hver rase, som går videre til BIS-finale.

Her viser jeg X'en og Even i parklasse på vår spesial i fjor (bare for moro, siden det er to skikkelig ulike typer berner på de fleste måter):

frya_par.jpg

Og her er oppdretteren min som ble BIS3 parklasse på verdensvinneren i 2008:

0022.jpg

Det er jo mulig at du kan stille med Mio og Aiko hvis arrangør ser bort fra det med samme eier, det må du neste ta med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! På vår PM står det ingenting om at det må være samme eier, nemlig, bare at det må være av samme rase. Og andre steder har jeg sett at kravet er at hundene kommer fra samme oppdretter ELLER har samme eier.

Mio skal ikke stilles på de ordinære utstillingene, vil han da bli gått over på vanlig måte da, eller slipper han? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! På vår PM står det ingenting om at det må være samme eier, nemlig, bare at det må være av samme rase. Og andre steder har jeg sett at kravet er at hundene kommer fra samme oppdretter ELLER har samme eier.

Mio skal ikke stilles på de ordinære utstillingene, vil han da bli gått over på vanlig måte da, eller slipper han? :whistle:

Det er mulig det ikke står noe om eier fordi det er underforstått i andre sammenhenger - eller at det ikke står fordi det ikke er så nøye.

På internasjonale utstillinger er det også krav til at hundene i parklassen må ha stilt i offisiell klasse på samme utstilling, mener jeg - men som sagt, dette er jo uhøytidelig og uoffisielt, så det er jo opp til arrangør hvordan de ønsker å gjøre det. Andre arrangører inviterer til kåring av beste hode, pels, farge, bevegelser, øyefarge og slikt - så en kan jo gjøre det en vil, så lenge det er uoffisielt.

Var jeg dommer og fikk presentert en ukjent hund for meg, ville jeg gått over den som om jeg ikke hadde sett den før. Men jeg aner jo ikke hva deres dommer tenker :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! På vår PM står det ingenting om at det må være samme eier, nemlig, bare at det må være av samme rase. Og andre steder har jeg sett at kravet er at hundene kommer fra samme oppdretter ELLER har samme eier.

Mio skal ikke stilles på de ordinære utstillingene, vil han da bli gått over på vanlig måte da, eller slipper han? :whistle:

På spesialer er dette som regel "for gøy" og så vidt jeg har forstått er ikke alle så nøye på om de samme kjønn eller har ulik eier. Men det er jo bare å sende en mail - eller forhøre deg på utstillingsdagen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke denne tråden først...

På vår spesial er vi mest opptatt av at hundene i et par er mest mulig lik hverandre. Vi tar derfor ikke så nøye på om de har samme eier. De eneste kravene er at hundene ikke har diskvalifiserende feil og at de er vaksinerte. Og selvsagt hannhund og tispe.

.... selv om det kunne vært hjertesmeltende med et par langhårede akitaer eller hvite shibaer.... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar både her og der! :D Jeg driver og lobber for å låne en av brødrene til Aiko til denne parklassen, og da helst Mio siden de går kjempefint ved siden av hverandre allerede. Men dersom det viktigste er at de ligner, trur jeg kanskje Ollie som bor i Bergen er et bedre alternativ, for han ser ut som en maskulin utgave av trollbolla. De kommer også på fredag, så da kan jeg få øvd litt med dem først, forutsatt at de går godt overens, noe jeg ikke har noen grunn til å betvile.

Jaja, den som lever får se! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...