Gå til innhold
Hundesonen.no

Mønster/oppskrift på halsbånd


Recommended Posts

Jeg har lyst til å prøve å sy halsbånd til Laika. Synes det ser litt gøy ut, pluss at ferdige halsbånd fra dyrebutikken er ganske dyre (også er det ganske lite utvalg her i byen). Noen som har et mønster til å lage halsbånd etter?

En ting til, noen som vet noen steder på nett hvor man får kjøpt billig utstyr (stoff, ringer ol)? Vet om www.stoffogstil.no men noen andre steder også?

Jeg er altså ikke noe god til å sy, men hadde vært gøy og prøvd. Er det noe spesielt jeg må tenke på, med tanke på nåler? Må man ha en spesiell nål for å lage halsbånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å prøve å sy halsbånd til Laika. Synes det ser litt gøy ut, pluss at ferdige halsbånd fra dyrebutikken er ganske dyre (også er det ganske lite utvalg her i byen). Noen som har et mønster til å lage halsbånd etter?

En ting til, noen som vet noen steder på nett hvor man får kjøpt billig utstyr (stoff, ringer ol)? Vet om www.stoffogstil.no men noen andre steder også?

Jeg er altså ikke noe god til å sy, men hadde vært gøy og prøvd. Er det noe spesielt jeg må tenke på, med tanke på nåler? Må man ha en spesiell nål for å lage halsbånd?

Seleverkstedet.no selger en del materiale til å lage både seler og halsbånd. Gå inn på "Produkter" deretter "Gjør det selv" :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt på google, men finner ikke så mye der. Har funnet en på svensk, tenkte jeg kunne prøve å sy etter den om ikke noen her kom med noe på norsk.

Jeg har ikke så mye erfaring med sying og symaskin, tror ikke jeg klarer å bare se på et halsband jeg har fra før :ahappy:

Men takk for svar :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg laget mitt første halbånd :whistle: Etter den oppskrifta med justerbart halsbånd, men jeg lagde det ikke justerbart :ahappy:

Jeg var veldig motivert til å lage et halsbånd, men jeg har jo ikke fått kjøpt noe stoff/dekor ol, så jeg klipte ut et stykke fra en gammel fleecegenser. Det ble jo derfor ikke noe særlig kvalitet, men tenkte jeg kunne prøve og se om jeg hvertfall fikk det til. Jeg sydde på et makramesmykke slik at det ble litt finere, men ble ikke akuratt veldig fint forde:P

Passte akkuratt til Laika, men likevell litt lite :/ Men, nå har jeg hvertfall funnet ut at jeg klarer det...

Noen tips til dekor på mine neste halsbånd, har ikke så mye fantasi selv? Jeg har tenkt å kjøpe dekorbånd, men er det noe annet også man kan bruke? Hvordan får man til å skrive navnet til hunden på det, må man da ha en proff symaskin, eller går det ann å kjøpe bokstaver man syr på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd et justerbart halsbånd til hunden min, og det var ikke så vanskelig når jeg så etter et halsbånd jeg allerede hadde=)

Jeg broderte også på navnet til hunden bortover halsbåndet for hånd, men det ble ikke så pent siden jeg ikke er så flink til å få bokstavene like og i samme størrelse :D Dersom du har tenkt å forsøke å brodere på noe mønster, og ikke får det pent på begge sider, anbefaler jeg deg å sy på noe tynt stoff bak så vranga ikke vises. Broderinga bør også gjøres før spenna og ringen syes på, den bomma jeg på...

Dekor kan være å sy på stoffremser med motiv du liker, for eksempel striper og prikker og slikt, eventuelt sy på perler. Bokstaver til å sy på bør finnes, iallefall finnes det bokstaver man kan lage smykker av, de burde jo kunne syes på :D Legger ved et bilde av det jeg lagde, håper jeg fikk det til rett:P

post-6387-1274331705,3059_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fint :rolleyes2:

Har vært i byen i dag og kjøpt nylonbånd, d-ringer og slike til å regulere lengden med. De hadde ikke dekorbånd eller åpner/lukker, så tenkte jeg kunne sende etter det :poke:

Mamma sa at jeg kunne prøve å legge på tråd fra et garn jeg liker, og sy det fast med symaskinen, slik at det blir bokstaver, tenkte jeg skulle prøve det :lol: Litt dumt da, for jeg får ikke tid til å sy noe enda fordi vi har eksamen nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg syr endel halsbånd både til oss selv og for andre, og noen tips jeg kan gi er jo

-sy ikke bare rett frem og tilbake der du syr fast ringer etc, men sy en firkant med et kryss inni (ja.... dårlig til å forklare ja :innocent: )

-husk å smelte endene på nylonbåndene med en lighter så de ikke revner

-jeg bruker jeansnål som regel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Dette er en litt gammel tråd ser jeg, men skriver her uansett ;)

Jeg har kikket på sider som kifani, vibri, cozycritters, collarmania, osv. De halsbåndene der er jo utrolig flotte, og etter det jeg har hørt så er det jo dessuten veldig bra kvalitet på dem. Så jeg hadde tenkt å bestille, men så ble jeg inspirert til å lage noe lignende selv!

Men jeg er veldig usikker på hva jeg trenger.

Jeg syr jo med symaskin, og må vel antakeligvis kjøpe jeansnål?

Jeg skal også kjøpe Polyesterbånd, fleece (kanskje noe fuskepels etterhvert som jeg blir flinkere) og D-ringer.

Skal prøve meg på både halvstrup og regulerbart med sånne "klips" som er på f.eks sekker.

Men hva kaller man den "kjettingen" jeg skal bruke på halvstrupen, og hvor får man tak i det? Det samme med de "klipsene" til regulerbart halsbånd. For å lage regulerbare halsbånd trenger man jo også den "tingen" (:)) til å regulere med.. Kalles det glidespenne tro? ;)

Har funnet masse polarfleece stoff på stoffogstil.no, der var det også noen kjempekule fuskepelser med zebra-, leopard, gepard osv. trykk på! Der var det også "Polyesterfor", men det er vel ikke det samme som polyesterbånd? Man må vel klippe det til den bredden man vil ha da.. Det blir for tungvint.

På seleverkstedet.no har de polyesterbånd og forskjellige ringer og spenner, så kommer nok til å kjøpe noe derfra ;)

Hva annet trenger jeg?

Forslag til hvor jeg kan finne alt, utenom stoff og stil og seleverkstedet? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Dette fikk jeg lyst til å prøve selv jeg. Ble litt smitta..he he

Jeg har så og si aldri brukt en symaskin før. så det skal bli morro å prøve :)

Men lurer på om det er en spesiel symaskin man må bruke? For den må vel være sterk nok til å klare å sy igjennom det sterke stoffet? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...