Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund bet barn - eier stakk av


Djervekvinnen

Recommended Posts

Isj... dumt det var en dobermann og. Ikke rart folk har fordommer mot rottis og dobber når slike saker dukker opp rett etter hverandre. Men altså, ikke noe sjakktrekk å løpe rundt på et hundejorde heller. Ikke at det forsvare hva som har skjedd, men jeg mener, noen forhåndsregler er det kanskje lurt å ta uansett. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, stakkars jente!

Men for å være litt djevelens advokat... Men MÅ man virkelig løpe med en hel ungeflokk over ett av Oslos få (og bittesmå) friområder for hunder - når man kan løpe hvorsomhelst på hele Ekeberg?

Neida, det er selvsagt ikke noe forsvar, men endog..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør det altså, mamma sier alltid om jeg skaffer meg dobber (som jeg har nevnt som en rase jeg synes er veldig vakker) så får den ikke sette en pote hjemme hos dem iallefall. Om jeg tar med en liten valp hjem så skal vel det forandre seg, men poenget er at ja, det sitter dypt. Mitt første hundeminne er at jeg ble jaget av en løs dobermann på havnen i københavn, satt bak på sykkelen til pappa som syklet for harde livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er jo ikke rart folk har fordommer" - det er virkelig ikke rart med tanke på at svært mange idioter får seg hunderaser de ikke kan noe med. Dermed BLIR det gjerne til at de bikker over i ren psykose og biter folk, hvem ville vel ikke gjort det om du psykisk aldri fikk utfolde deg (evt fysisk?).

Hver gang jeg ser noen fra byens skyggeside som har fått seg noe staffe-liknende små beist/schäferblandinger som omtrent rabies-glefser etter både folk og hunder når man går forbi, så snur jeg og haster med meg bikkja langt der i fra. Man vet aldri når de møllspiste båndene rakner og bikkja flyr på deg. Jeg er også skeptisk til kuperte dobermans som "bor i biler", da slike folk neppe har fått bikkja for å gå spor eller lydighet...

Ække bikkja sin feil, det er folkenes feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var trist. Det som virkelig er dumt i denne saken er jo at eier ikke tar med hunden bort fra barna. Jeg har selv opplevd at en far med to barn kom på hundesletta på ekeberg og ble hysterisk redd for hundene. Da var det selvfølgelig en av hundene som løp bort, da det ofte er spennende med barn som hyler og løper rundt og rundt... Da tenkte jeg bare; hva er greia med å ta med barn som er livredd hunder til hundesletta? Jeg mener det er litt teit å legge treningen til hundesletta, men det er ingen unnskyldning for at hunder skal bite. Trist at det var doberman (og hjelpesmin nå holdt jeg på å skrive doberman med stor D :blink: ) og at eieren ikke tok ansvar før skaden var skjedd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk sak! Håper hundeeier melder seg. Noe annet er bare forkastelig. Stakkars jente... :blink:

Men jeg kjenner jeg syns det er unødvendig av dem å løpe over hundejordet, uten at det på noen måte rettferdiggjør det som skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja de som har raser som feks dobber som statushund, og går rundt med dem i bånd eller slipper de litt i en park en sjelden gang,eller binder de fast i en bakgård for vakt, får gjerne understimulerte bikkjer som er ganske så stressa og da bikker det gjerne fort over til fustrasjon, og barn som løper og hyler kan lett bli et mål for denne fustrasjonen og stresset, og hunden går etter det den ser og får utløp av snapping, hopping og i noen tilfeller bitt.. Jaktinstinket er ganske høyt på mange av dobbere og er hunden fustrert og understimulert kan den godt få en overslagshandling på nærmeste barn. Spesiellt hvis oppdragelsen og sosialiseringen er så som så i utgangspunket. Det er oppskrift på potensiell katastrofe egentlig med en såpass stor hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen hadde dobber. Sto i tre meter kjetting hele dagen og bjeffet. Glefset etter hunden vår, og vi var veldig redde for den. Ser jo nå som jeg vet mer at den var kraftig understimulert stakkaren.

Hmmm har faktisk bare dårlig erfaring med rasen jeg, tror du må komme hit med Chanti og bedre på statistikken, djervekvinnen :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at det er eierens skyld i denne saken. Jeg synes det viser at eieren er en som ikke bryr seg når han oppgir feil nr. og ikke melder seg. Stakkars hund, det er jo den som er taperen i denne saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men helt ærlig, jeg skjønner på en måte eieren og jeg da. Igjen, jeg prøver ikke å forsvare noen ting her, men tenk da, eieren er jo sikkert fryktelig glad i hunden sin, og å overlevere kontakt-info er jo omtrent som å signere dødsdommen til hunden. Men likevel, merkelig oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist at sånt skjer, men jeg er litt enig med deg Lola. Hvis han hadde levert full kontaktinfo, er sjansen veldig stor for at han hadde mistet hunden.... Jeg hadde slitt i en sånn situasjon selv, uansett hvor umoralsk og uetisk det kan høres ut. Hadde min hund bitt en unge som hadde forvillet seg på en hundemark, så... Jeg hadde slitt med å levere ut alt jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for å være litt djevelens advokat... Men MÅ man virkelig løpe med en hel ungeflokk over ett av Oslos få (og bittesmå) friområder for hunder - når man kan løpe hvorsomhelst på hele Ekeberg?

Enig i det. Synd for alle at det skjedde, men det hadde vært fint om vi kunne få være i fred med hundene våre på friområdene for hund, i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er greit at løse hunder på denne sletten biter unger? Siden det er et hundeområde liksom?

Ser at med en gang en unge blir bitt, så blir folk snurt fordi det ikke står hvorfor og hvordan alt skjedde. Poenget er jo at hunden burde ikke bitt, uansett hva som måtte ha skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er greit at løse hunder på denne sletten biter unger? Siden det er et hundeområde liksom?

Ser at med en gang en unge blir bitt så blir folk snurt fordi det ikke står hvorfor og hvordan alt skjedde. Poenget er jo at hunden burde ikke bitt, uansett hva som måtte ha skjedd.

Ja det er sant, det er ikke greit at hunder biter. Punktum.

Men jeg synes uansett, bitt eller ei, at man ikke trenger legge u-hundete aktivteter til et friområde for hund. Det er SÅ få av disse stedene i Norge, vi med hunder får jo ikke slippe dem noe sted omtrent, så la oss i det minste få ha det lille vi har i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant, det er ikke greit at hunder biter. Punktum.

Men jeg synes uansett, bitt eller ei, at man ikke trenger legge u-hundete aktivteter til et friområde for hund. Det er SÅ få av disse stedene i Norge, vi med hunder får jo ikke slippe dem noe sted omtrent, så la oss i det minste få ha det lille vi har i fred.

Hvor mange i befolkningen VET at dette er friområde for hunder da? Joda, mange av oss her inne (og en del hundefolk generelt) har nok 110% snøring på dette, men det er ikke allmennkunnskap. Jeg sier dette med forbehold - jeg er sjelden der oppe og vet derfor ikke om det er skiltet eller lignende. På de friområdene jeg selv har vært på har det ikke vært noe tydelig informasjon om dette...

En hund skal uansett ikke bite uprovosert, uavhengig av om den er på friområde eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...