Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund bet barn - eier stakk av

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Isj... dumt det var en dobermann og. Ikke rart folk har fordommer mot rottis og dobber når slike saker dukker opp rett etter hverandre. Men altså, ikke noe sjakktrekk å løpe rundt på et hundejorde heller. Ikke at det forsvare hva som har skjedd, men jeg mener, noen forhåndsregler er det kanskje lurt å ta uansett. :blink:

Skrevet

ja, men heldigvis har ikke det skjedd så mye med dobermann de siste årene som med andre raser, men en slik sak hjelper jo ikke på akkurat, for det ligger liksom i underbevistheten på mange, selv om det ikke har skjedd så mye i virkeligheten.

Skrevet

Huff da, stakkars jente!

Men for å være litt djevelens advokat... Men MÅ man virkelig løpe med en hel ungeflokk over ett av Oslos få (og bittesmå) friområder for hunder - når man kan løpe hvorsomhelst på hele Ekeberg?

Neida, det er selvsagt ikke noe forsvar, men endog..

Susanne

Skrevet

Ja det gjør det altså, mamma sier alltid om jeg skaffer meg dobber (som jeg har nevnt som en rase jeg synes er veldig vakker) så får den ikke sette en pote hjemme hos dem iallefall. Om jeg tar med en liten valp hjem så skal vel det forandre seg, men poenget er at ja, det sitter dypt. Mitt første hundeminne er at jeg ble jaget av en løs dobermann på havnen i københavn, satt bak på sykkelen til pappa som syklet for harde livet.

Skrevet

"Det er jo ikke rart folk har fordommer" - det er virkelig ikke rart med tanke på at svært mange idioter får seg hunderaser de ikke kan noe med. Dermed BLIR det gjerne til at de bikker over i ren psykose og biter folk, hvem ville vel ikke gjort det om du psykisk aldri fikk utfolde deg (evt fysisk?).

Hver gang jeg ser noen fra byens skyggeside som har fått seg noe staffe-liknende små beist/schäferblandinger som omtrent rabies-glefser etter både folk og hunder når man går forbi, så snur jeg og haster med meg bikkja langt der i fra. Man vet aldri når de møllspiste båndene rakner og bikkja flyr på deg. Jeg er også skeptisk til kuperte dobermans som "bor i biler", da slike folk neppe har fått bikkja for å gå spor eller lydighet...

Ække bikkja sin feil, det er folkenes feil.

Skrevet

Dette var trist. Det som virkelig er dumt i denne saken er jo at eier ikke tar med hunden bort fra barna. Jeg har selv opplevd at en far med to barn kom på hundesletta på ekeberg og ble hysterisk redd for hundene. Da var det selvfølgelig en av hundene som løp bort, da det ofte er spennende med barn som hyler og løper rundt og rundt... Da tenkte jeg bare; hva er greia med å ta med barn som er livredd hunder til hundesletta? Jeg mener det er litt teit å legge treningen til hundesletta, men det er ingen unnskyldning for at hunder skal bite. Trist at det var doberman (og hjelpesmin nå holdt jeg på å skrive doberman med stor D :blink: ) og at eieren ikke tok ansvar før skaden var skjedd...

Skrevet

Tragisk sak! Håper hundeeier melder seg. Noe annet er bare forkastelig. Stakkars jente... :blink:

Men jeg kjenner jeg syns det er unødvendig av dem å løpe over hundejordet, uten at det på noen måte rettferdiggjør det som skjedde.

Skrevet

ja de som har raser som feks dobber som statushund, og går rundt med dem i bånd eller slipper de litt i en park en sjelden gang,eller binder de fast i en bakgård for vakt, får gjerne understimulerte bikkjer som er ganske så stressa og da bikker det gjerne fort over til fustrasjon, og barn som løper og hyler kan lett bli et mål for denne fustrasjonen og stresset, og hunden går etter det den ser og får utløp av snapping, hopping og i noen tilfeller bitt.. Jaktinstinket er ganske høyt på mange av dobbere og er hunden fustrert og understimulert kan den godt få en overslagshandling på nærmeste barn. Spesiellt hvis oppdragelsen og sosialiseringen er så som så i utgangspunket. Det er oppskrift på potensiell katastrofe egentlig med en såpass stor hund..

Skrevet

Naboen hadde dobber. Sto i tre meter kjetting hele dagen og bjeffet. Glefset etter hunden vår, og vi var veldig redde for den. Ser jo nå som jeg vet mer at den var kraftig understimulert stakkaren.

Hmmm har faktisk bare dårlig erfaring med rasen jeg, tror du må komme hit med Chanti og bedre på statistikken, djervekvinnen :blink:

Skrevet

Det er ingen tvil om at det er eierens skyld i denne saken. Jeg synes det viser at eieren er en som ikke bryr seg når han oppgir feil nr. og ikke melder seg. Stakkars hund, det er jo den som er taperen i denne saken...

Skrevet

Men helt ærlig, jeg skjønner på en måte eieren og jeg da. Igjen, jeg prøver ikke å forsvare noen ting her, men tenk da, eieren er jo sikkert fryktelig glad i hunden sin, og å overlevere kontakt-info er jo omtrent som å signere dødsdommen til hunden. Men likevel, merkelig oppførsel.

Skrevet

Utrolig trist at sånt skjer, men jeg er litt enig med deg Lola. Hvis han hadde levert full kontaktinfo, er sjansen veldig stor for at han hadde mistet hunden.... Jeg hadde slitt i en sånn situasjon selv, uansett hvor umoralsk og uetisk det kan høres ut. Hadde min hund bitt en unge som hadde forvillet seg på en hundemark, så... Jeg hadde slitt med å levere ut alt jeg altså.

Skrevet

Men for å være litt djevelens advokat... Men MÅ man virkelig løpe med en hel ungeflokk over ett av Oslos få (og bittesmå) friområder for hunder - når man kan løpe hvorsomhelst på hele Ekeberg?

Enig i det. Synd for alle at det skjedde, men det hadde vært fint om vi kunne få være i fred med hundene våre på friområdene for hund, i det minste.

Skrevet

Så det er greit at løse hunder på denne sletten biter unger? Siden det er et hundeområde liksom?

Ser at med en gang en unge blir bitt, så blir folk snurt fordi det ikke står hvorfor og hvordan alt skjedde. Poenget er jo at hunden burde ikke bitt, uansett hva som måtte ha skjedd.

Skrevet

Så det er greit at løse hunder på denne sletten biter unger? Siden det er et hundeområde liksom?

Ser at med en gang en unge blir bitt så blir folk snurt fordi det ikke står hvorfor og hvordan alt skjedde. Poenget er jo at hunden burde ikke bitt, uansett hva som måtte ha skjedd.

Ja det er sant, det er ikke greit at hunder biter. Punktum.

Men jeg synes uansett, bitt eller ei, at man ikke trenger legge u-hundete aktivteter til et friområde for hund. Det er SÅ få av disse stedene i Norge, vi med hunder får jo ikke slippe dem noe sted omtrent, så la oss i det minste få ha det lille vi har i fred.

Skrevet

Ja det er sant, det er ikke greit at hunder biter. Punktum.

Men jeg synes uansett, bitt eller ei, at man ikke trenger legge u-hundete aktivteter til et friområde for hund. Det er SÅ få av disse stedene i Norge, vi med hunder får jo ikke slippe dem noe sted omtrent, så la oss i det minste få ha det lille vi har i fred.

Hvor mange i befolkningen VET at dette er friområde for hunder da? Joda, mange av oss her inne (og en del hundefolk generelt) har nok 110% snøring på dette, men det er ikke allmennkunnskap. Jeg sier dette med forbehold - jeg er sjelden der oppe og vet derfor ikke om det er skiltet eller lignende. På de friområdene jeg selv har vært på har det ikke vært noe tydelig informasjon om dette...

En hund skal uansett ikke bite uprovosert, uavhengig av om den er på friområde eller ei.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...