Gå til innhold
Hundesonen.no

Forhøye gjerde


Recommended Posts

Har tenkt på det lenge, men da Casper sannsynligvis hoppet over gjerdet i dag, så er det på tide å gjøre noe med det, nemlig forhøye det. Vi har nettinggjerde. Hagen er ganske stor, så det er mye gjerde som må forhøyes. Så hvordan gjør man det på lettest mulig måte, og helst billig også? På noen deler av gjerdet trenger det ikke være så veldig pent, men mot naboene bør det ikke se helt ****** ut heller. Ser for meg noe type hønsenetting som jeg fester med strips i gjerdet, men det er ikke så pent, og det må jo støttes opp og.

Så hva kan man bruke? Brainstorm please :lol: Dusten står i bånd inntil videre :blink:

Edit. haha ser at det gjerdet jeg linket til er fra guantanamo... men noe alla det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem med Falco (hva er det med disse prikkedyrene?? :) ), dvs han hopper over og Buffy kryper under... :blink: Har vridd hodet trill rundt for å finne en løsning (sette opp et lag til med netting over er selvfølgelig mulig, iallefall noen steder, men dyrt..) og siden jeg bor midt i bushen så har jeg ingen naboer å ta hensyn til. Det jeg har tenkt å gjøre er å dra på felleskjøpet og kjøpe sånn strømtråd som man bruker feks rundt hestebeite, litt bred, sånn type SÅNN eller noe ala det og lage en (evt flere) tråder over eksisterende gjerde. Ikke med strøm i da om det var noen som følte seg fristet til å påpeke det... Strømgjerde i sånn høyde har forøvrig ingen effekt på hoppende hunder da man må ha kontakt med jord for å få strøm. :lol:

Så får jeg se om det fungerer, hvor tett og hvor mange jeg evt trenger eller om han presser seg ut på noe vis uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dusteprikker :blink: men (bank i bordet) er dette kun andre gangen på de to årene jeg har hatt ham (og han har levd) at han har gjort det, så er heldigvis ikke en vane, det må være løpetid i nærheten, det var det sist. Men irriterende uansett, og kan ikke være så sikker når jeg slipper ham ut enda. Så noe må gjøres!

Har tenkt litt på dette med tau jeg og (eller strømtråd som du sier), feste noen lange pinner (ol) i gjerdet og binde tråd over. Tau er jo ganske billig og da, så det kan jeg gjøre på de stedene som ikke går inn til naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var jo så naiv at jeg trodde at bare det så ut som det var vanskelig å komme over så skulle prikkehjernen hans si at han skulle la være å hoppe, men neeeei... Prøvde med tynt, men tydelig, tau i fjor og det reiv han av på flere steder... Så derfor jeg tenkte strømtråd, de greier ikke engang en Falco i fart å rive av! :blink: Og så er de flate og dekker dermed større område på en gang enn et rundt tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på noe jeg så i et program om aper, nja, vet ikke om hunder er like smarte som aper, men de er ihvertfall like slu noen ganger. Der hadde de tjukk ståltråd øverst på gjerdet, riktignok med strøm i, men så lenge man får noen "pinner" opp med jevne mellomrom, så kan man jo surre sånn ståltråd rundt øverst.

Nå tenker jeg sånn ståltråd som gjerdet er laget av, kanskje litt tynnere. Tja det blir jo nesten som sånne piggtråder, uten piggene :blink:

Det er nok ike det billigste, men da ser det ihvertfall pent ut. Så man kan jo gjøre det mot naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det, er penere med sånt ut mot naboene. Eneste er at jeg troor kanskje jeg må ha to rader med tråd da isåfall, så det blir høyt nok, når jeg først er igang. Men det blir jo ikke noe vanskeligere det da. "Problemet" blir vel kanskje å finne egnede "pinner" nå da. :blink: Det aller enkleste hadde vært noe type kompostgitter som jeg kunne stripset opp, men de er liksom så korte og må mange til. Tror jeg må ta meg en tur på fk og se hva de har altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det, er penere med sånt ut mot naboene. Eneste er at jeg troor kanskje jeg må ha to rader med tråd da isåfall, så det blir høyt nok, når jeg først er igang. Men det blir jo ikke noe vanskeligere det da. "Problemet" blir vel kanskje å finne egnede "pinner" nå da. :blink: Det aller enkleste hadde vært noe type kompostgitter som jeg kunne stripset opp, men de er liksom så korte og må mange til. Tror jeg må ta meg en tur på fk og se hva de har altså.

Bambustenger som bruker i blomsterdekorasjoner er billige, sterke og forholdsvis pene. Strekk dobbel ståltråd og plant eføy el på tråden. Pent, rimelig, enkelt og grei forhøying av gjerde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa! kjempelurt! Takk :blink: klatreplanter er jo kjempepene. Vet derimot ikke om de vil vokse, har bodd her i ti år nå og buskene vil bare ikke der. Dårlig jord tror jeg. Men uansett, det med bambus var smart, de er jo også tynne nok til at jeg kan vikle dem inn i nettingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klatreplantene kan du plante i krukker slik at de får bedre jordsmonn. Med påfyll av kompost hvert år slipper du å potte om mer enn hvert 5 år ca. Du kan også bruke noe så enkelt som erter og bønner, de svinger seg gjerne rundt en ståltråd, og pene blomster har de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok flattjern, bøyde det litt i vinkel og borret på flere hull i begge ender. Så skrudde vi de på stolpene (evnt annenhver stolpe), slik at de ble bøyd innover og tredde ståltråd mellom. Da trenger det ikke være så høyt fordi det peker innover og hunden får problemer med å komme over.

Det er sant, sånn metall plater er jo genialt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...