Gå til innhold
Hundesonen.no

hvor mye mat til en liten valp?


pernilsh

Recommended Posts

Jeg fortsetter å spørre, jeg!

Vår lille Molly, 5 kg og 81/2 uke gammel, Kleiner Münsterländer. Oppdretteren mente at hun bare skulle ha 80-100 g om dagen fordelt i to porsjoner...bare rent tørrfor, ikke blande ut. Vann ved siden av.

Jeg synes det høres lite ut - eller sjelden? På posen, Jasuba tror jeg det heter, står også 80-100 g/5kg/2-3 mån hund. Noen synspunkter?

Når kan man forresten begynne å gi hunden noe annet, f.eks egg (fint for pelsen, har jeg hørt)? Har ikke tenkt å gi noe "mat" (les: resterav middagen...) på leeenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du kan prøve det ut jeg. Du ser fort hvis valpen får for mye eller for lite, og så kan du regulere ut ifra det. Når det gjelder antall foringer per dag synes jeg 2 er helt ok. Jeg prøvde med 3 når min var valp, men da spiste hun nesten ikke. Kortet ned til 2, og hun hadde plutselig bedre apetitt :blink: Du kan sikkert begynne å gi egg innimellom, f.eks 1 gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre porsjoner (eller 4) er vel mer vanlig når det kommer til valper? Jeg hentet min hund da han var 3 mnd, og da fikk han tre måltider om dagen til han var 5-6 mnd gammel, om jeg ikke husker helt feil. Jeg tror jeg ville spredt det utover tre måltider iallefall, men om hun er vandt med to og trives med det så går jo det også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte også med tre måltider, men gikk ned til to etter bare 1-2 uker, fordi han ikke ville ha tre måltider (spiste mindre av det midterste). Så to måltider tror jeg går helt fint, særlig når det er såpass lite mat som skal fordeles utover. Det med å blande tørrfor med vann vs ikke blande med vann er jo et stort diskusjonstema. Vi har alltid blandet med vann, rett og slett for at hundene skal få i seg nok vann til alt det veldig tørre de spiser i et tørrformåltid. Men man trenger ikke blande med vann i lang tid i forvegen, det kan jo være litt knas igjen... Men det er vel egentlig det samme... Uansett, sørg for at valpen får i seg nok vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kan man forresten begynne å gi hunden noe annet, f.eks egg (fint for pelsen, har jeg hørt)? Har ikke tenkt å gi noe "mat" (les: resterav middagen...) på leeenge...

Det kan du starte med allerede nå..

Forøvrig, om du har planer om å gi hunden middagsrester etc i fremtiden ville jeg faktisk startet forsiktig med det allerede nå.

Om hunden ikke er vandt til forskjellig mat fra tidlig av er det større sjanse for mageproblemer(diare) når man da starter med slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar -

da tror jeg vi introduserer egg om ikke så lenge. Tror vi holder oss til to måltider foreløpig, for hun spiser veldig godt da, og virker sulten. Da kan vi jo bruke litt tørrfor som "godbiter" ved trening med god samvittighet, uten at hun er for mett, har vi tenkt :rolleyes2: . Men jeg venter nok med middagsrester, for en vorsteher vi kjenner mistet helt smaken for tørrfor etter at de introduserte mat :rolleyes2: ...så nå må hun alltid har noe "mat" iblandet tørrforet, ellers spiser hun ikke.

Da er dette bedre, hvor tørrforet er så attraktivt at hun spiser det som "godis" :rolleyes2: !

Forresten - noen som har noen andre gode tips for en flott og skinnende pels? Hører gjerne om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker solsikke olje i tørrforet til min, hun får veldig fin, blank og myk pels av det. Før vi begynte med det, så hadde hun ikke så veldig blank og myk pels, men nå er pelsen hennes kjempe bra..

Vet ikke om alle reagerer likt på det, men du kan jo prøve det.. Har ikke noe bestemt mengde, bare har over en liten "dæsh"..

Gratulerer med valp :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos dyrlegen med henne pga av noen sår hun hadde fått på potene etter fôr allergi og da var hun ikke pen i pelsen, så jeg spurte dyrlegen om han hadde noen tips. Da nevnte han blant annet solsikkeolje, olivenolje går det jo selvfølgelig også an å bruke, han sa det også, men jeg hadde prøvd olivenolje fra før og det funket ikke optimalt, så da kjøpte jeg solsikkeolje og siden vi begynte på det har pelsen hennes vært i tipptopp stand.. :ahappy:

Tror du må prøve deg frem for og finne det som passer hunden din best.. Lykke til.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...