Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäferhunds liv henger i en tynn tråd?


Kristian_

Recommended Posts

Teit! Hvor vanskelig kan det være å finne midlertidig hjem om eier av mystisk årsak plutselig på mandag ikke kan ha den lengre da...? Blir provosert over alle sånne annonser som spiller på folks samvittighet! MYE viktigere å finne et godt og varig hjem som passer enn å bare få dyret ut så fort som mulig til hvem som helst... Merkelig at dyrebeskyttelsen legger ut noe sånt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At "vanlige" folk legger ut slike annonser for å trøkke hunden på noen som har samvittighet er jeg ikke overrasket over, men at dyrebeskyttelsen legger ut en slik annonse?

Jeg kjenner jeg blir utrolig provosert av slike annonser. Virker som en tilsynelatende flott hund da, og ikke minst er han ung... Hvorfor i all verden skal denne hunden avlives? :) Kan ikke dyrebeskyttelsen ta den inn og prøve å omplassere den fra der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne tatt han i fosterhjem, men har katter og ung hanne i hus, vet ikke hvor populært det vil bli.. Prøver å tenke ut en løsning, skal ringe DB i morgen og spørre etter mer info om hunden og rundt situasjonen..

Hvorfor i all verden skal denne hunden avlives? :) Kan ikke dyrebeskyttelsen ta den inn og prøve å omplassere den fra der da?

Hvor skal DB ha hunden da? I kattehuset? DB Hordaland driver egentlig ikke omplassering av hunder da de ikke har kapasitet til det.. De er i så fall avhengig av å finne et fosterhjem til han, som det ser ut til at de prøver å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg mener ikke det er helt feil å spille på folks samvittighet når det kommer til slike annonser. Hvorfor skåne folk for FAKTA egentlig? Det er mange, mange kjekke, friske og gode hunder som avlives hvert år, og mannen i gata bare lukker ører og øyne, later det til. Mulig man mener at en hund ikke har vondt av å dø, men hvilke signaler sender man egentlig ut hvis man generelt sett legitimerer det å avlive hunder i hytt og gevær? Nei, det er lov til å snakke med store bokstaver når dagens "bruk og kast"-samfunn lar levende vesener lide under dets regime. Det er faktisk helt på sin plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må seie at eg og blir provosert av sånne annonser.... Synes ikke dette har noe med "å skåne folk for fakta" Det går direkte på folks samvittighet i mine øyne i vertfall. Kva med å sette inn en annonse på finn? Eg har sjøl gjort det, og frå kl 10.30 til 18.30 hadde det vore over 400 stk inne og sett på den, og 30-40 stk ringte. Kan og legge til at hunden vart omplassert samme dag som annonsen kom ut på finn.

Men om DB ikke driver med hund men med katt, hvorfor tar dei på seg dette og bruker en sånn tekst?

En ting til, er oppdretter kontaktet for hjelp, er det noen som vet det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må seie at eg og blir provosert av sånne annonser.... Synes ikke dette har noe med "å skåne folk for fakta" Det går direkte på folks samvittighet i mine øyne i vertfall. Kva med å sette inn en annonse på finn? Eg har sjøl gjort det, og frå kl 10.30 til 18.30 hadde det vore over 400 stk inne og sett på den, og 30-40 stk ringte. Kan og legge til at hunden vart omplassert samme dag som annonsen kom ut på finn.

Men om DB ikke driver med hund men med katt, hvorfor tar dei på seg dette og bruker en sånn tekst?

En ting til, er oppdretter kontaktet for hjelp, er det noen som vet det...?

Hehe, nå har jeg gjort mang et forsøk på å omplassere hunder (les: normale hunder, som ikke sliter med atferdsproblemer, men kanskje har et høyt aktivitetsnivå) som sitter på "dødscelle", etter alle kunstens regler - UTEN å spille på folks samvittighet. Dvs legge ut hundene med beskrivende bilder på finn, avertert dem i aviser og ellers fått dem lagt ut på nett via egen omplasseringsside. Enkelte hunder har fått mange, mange måneder før man har innsett at sprøyten er det eneste realistiske alternativ.

Jeg gjorde for øvrig et forsøk på å "true" med avliving av en schäfertispe, i en annonse, ved ett tilfelle, hvor jeg visste at hunden bare hadde få dager igjen. En bikkje som hadde stått til omplassering i mange måneder, ble omplassert til et godt hjem i løpet av en uke etter at annonsen ble lagt ut. Og vet du hva? Jeg synes det var verdt det!

Det jeg synes er provoserende er hvor kynisk markedet opptrer i forhold til kjøp og salg av levende dyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke sansen for å spille på folks samvittighet på den måten, man risikerer at folk som egentlig ikke skal ha dyr tar til seg et dyr de ikke har tid, kunnskap etc til å ha, bare for å redde dyret.

Og et dødt dyr lider ikke, jeg mener at det er bedre å avlive enn å la det leve som neglisjert og uønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo andre alternativer enn bare neglisjert eller død :ahappy: Men jeg gjetter det er lettere å stå "utenfor" og fortelle verden hvor etisk og enkelt det er å sprøyte alle uønskede hunder, for alles beste :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Emilie her. At en frisk og ung hund skal få leve er viktigere enn å skåne folks ignorante samvittighet.

Dere som er imot sånne annonser liker vel ikke Unicefs tv-reklamer med bilder av syltynne barn, eller WWF sine med isbjørner på bittesmå isflak heller. Men hvis folk hadde brydd seg litt mer om andre og litt mindre om for høye bensinpriser og andre bagateller, hadde de ikke trengt å spille på samvittigheten på den måten. Klart, det blir noe annet å donere penger til en organisasjon enn å overta ansvaret for et levende dyr, men når det blir lagt fram på denne måten ser man i alle fall alvoret, om ikke annet. Kanskje det er det lille som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Emilie her. At en frisk og ung hund skal få leve er viktigere enn å skåne folks ignorante samvittighet.

Og hvor er samvittigheten til den opprinnelige eieren? Som ikke kunne/orket/gadd/lystet/ønsket å ha den friske hunden mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Emilie her. At en frisk og ung hund skal få leve er viktigere enn å skåne folks ignorante samvittighet.

Dere som er imot sånne annonser liker vel ikke Unicefs tv-reklamer med bilder av syltynne barn, eller WWF sine med isbjørner på bittesmå isflak heller. Men hvis folk hadde brydd seg litt mer om andre og litt mindre om for høye bensinpriser og andre bagateller, hadde de ikke trengt å spille på samvittigheten på den måten. Klart, det blir noe annet å donere penger til en organisasjon enn å overta ansvaret for et levende dyr, men når det blir lagt fram på denne måten ser man i alle fall alvoret, om ikke annet. Kanskje det er det lille som skal til.

Godt poeng, Aina :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...