Gå til innhold
Hundesonen.no

Øredråper til valp


Recommended Posts

Lumi hadde fått seg en liten ørebetennelse når vi var til vet forrige uke. Fikk med sånne standard øredråper, og fikk beskjed om å bruke dem morgen og kveld i to uker. Synes selv to uker var litt vel lenge, og valpen makker seg skikkelig når hun finner ut at hun skal få dråpene. Ser nå at øret har fått en fin farge igjen og ingen mer puss i det. De lukter heller ikke.

Derfor lurte jeg på om det er nødvendig å kjøre på med 1 1/2 uke til med øredråper? Vet. kunne ikke se noe særlig ørevoks nedi ørene, så regner med det meste er tatt av øredråpene disse 4 dagene. Hva mener dere?

Skal jeg pine henne igjennom dråper morgen og kveld i over en uke til, eller gi meg og håpe det er borte?

Ps: hva er det med hunder og disse ørene?? Ace sørger i allefall for at hun er ren i ørene.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: ørevoks er ikke det samme som ørebetennelse. Noen raser produserer generelt mer ørevoks enn andre raser, og noen raser har spesiell farge på ørevoksen i forhold til andre raser, uten at det er noe som helst galt av den grunn.

Antar du har fått Fucidin, og det er jo antibiotika. Symptomene forsvinner temmelig raskt ved antibiotika, men for å bli kvitt all "skiten" må man gi hele kuren. Mange folk går i fella og tar knekken bare på litt av bakteriene, og så ser det jo så fint ut derfor slutter de, og så blomstrer betennelsen opp igjen.. Fortsett sånn noen ganger, og bakteriene i øret blir resistente. Kjipe greier.

Min anbefaling: gi hele kuren, siden du først har begynt på den liksom. Til neste gang (og den kommer nok snart, for de pleier å få betennelse igjen raskt etter en antibiotikabehandling): KREV at dyrlegen tar prøver av det som er nedi der, og foreskriver korrekt antibiotika på grunnlag av prøveresultatene. Vurder også å få andre kompetente folk til å se i ørene; det er slett ikke alltid dyrleger har rett, og det er slett ikke alltid de vet hva som er hva..

Ørevoks er ikke det samme som betennelse, selv om mange later til å tro det.. :D Men er det puss eller er det ørevoks du skal bli kvitt egentlig? Hør gjerne med noen som virkelig kan rasen, og har sett sin andel av ører (antar dette gjelder mudien forresten??), evt ta bilde og send til oppdretter eller andre du vet kan mye. Et betent øre vil også lukte, og det vil lukte annerledes enn det vanligvis pleier. Forskjellige ører lukter i utgangspunktet forskjellig, så du må lære deg hvordan din hunds ører lukter. I tillegg vil et betent øre bli skikkelig varmt, og hunden vil ikke like at du tar på det. Hvis du har mulighet til det, så kan du prøve å kjøle ned hunden ("oppbevar" den et kaldt sted en stund, feks ute) sånn at den blir kald og øret blir kaldt. dvs å ha hunden på et så kaldt sted over så lang tid at den sannsynligvis vil skjelve litt eller være ganske frossen (og så kan man jo diskutere om det er bra da, men anyway..). Et betent øre vil ikke bli kaldt, det vil fremdeles være varmt selv om ytterste delen av øret forsåvidt kan være kaldt. Blir hunden kald inni øret, litt nedi øregangen (det er jo begrenset HVOR kalde de kan bli siden de har hengeører), så er det nok ikke en betennelse..

Du bør forresten hindre Ace i å slikke valpen i ørene; det er overhodet ikke bra å spise antibiotika! Du bør også være forsiktig med berøring av hunden; vask hendene etter drypping, og unngå å ta hendene i ansiktet etter at du har tatt på hunden. Prøv å ikke ta så mye på hunden i det hele tatt; antibiotikaen "sprer" seg i pelsen, og det er en fryktelig fin måte å utvikle resistens på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :lol:

Står "Canaural" på denne lille flasken jeg har fått. Så tror det nok bare er standard øredråper?

Vet. sa hun ikke kunne se ørevoks, men det var mye puss i øret, jeg ikke fikk vekk med vanlig ørerens. Så kanskje det ikke har vært noe ørebetennelse i den forstand, når du beskriver det slik. :)

Jeg fortsetter med dråpene litt til jeg da, og håper det holder seg unna :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stine, kjør hele kuren ut, det er kortison (prednisolon) i disse dråpene, og både kortison og antibiotikakurer er viktig å følge helt ut. Det er en grunn for at leger/veterinærer setter opp antall dager på kurene.

Rens ørene med Otoclean. Ta Otoclean på en bomullsdott og gni forsiktig rundt.. Og IKKE la Ace slikke henne i ørene, siden det er kortison i disse dråpene.

Om hun makker, ja så får hun bare gjøre det :lol: Ta det som en læring av grenser og rotrening for henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :lol:

Står "Canaural" på denne lille flasken jeg har fått. Så tror det nok bare er standard øredråper?

Vet. sa hun ikke kunne se ørevoks, men det var mye puss i øret, jeg ikke fikk vekk med vanlig ørerens. Så kanskje det ikke har vært noe ørebetennelse i den forstand, når du beskriver det slik. :)

Jeg fortsetter med dråpene litt til jeg da, og håper det holder seg unna :D

Hvis det var puss i øret, så var det nok en betennelse! Grunnen til at jeg skrev det jeg skrev, er fordi endel dyrleger ikke kan forskjellen på ørevoks og puss, for det kan være stor forskjell på hvordan ørevoksen ser ut hos forskjellige raser. Jeg aner virkelig ikke hvordan mudi-ørevoks ser ut, men hos springer er den i alle fall mørkebrun, noe jeg har forstått ikke er så vanlig hos endel andre raser? Nuvel; hvis det er puss er det nok ikke helt tipp-topp tilstander nedi øret nei, så du bør gjøre ferdig kuren. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, da bare fortsetter vi med de "grusomme" dråpene. Har forresten funnet ut at det beste er å gjøre det, når hun er sliten etter tur :) Finner meg ikke i makking likevel, så nå går det greit så lenge dråpene kommer i når hun er utslått :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...