Gå til innhold
Hundesonen.no

Orre 1. og 2. mai 2010

Caroline

Recommended Posts

Betty ble 2btk. Tjalfe fikk blå (men mamma handlet for første gang idag, så han røk ut på grunn av korte skritt, men pyttsann, syns det var sprekt av mamma å hoppe i det :D resten kommer)

Ole Brum ble 2bhk med ck og cert. Pingo vant klassen sin med hp. BIR ble fôrtispe, Bibbi, søster av Betty. BIM ble Miro fra oss. En god og kjekk dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betty ble 2btk. Tjalfe fikk blå (men mamma handlet for første gang idag, så han røk ut på grunn av korte skritt, men pyttsann, syns det var sprekt av mamma å hoppe i det :D resten kommer)

Ole Brum ble 2bhk med ck og cert. Pingo vant klassen sin med hp. BIR ble fôrtispe, Bibbi, søster av Betty. BIM ble Miro fra oss. En god og kjekk dag!

Ryker man ut pga det?

Gratulerer til Bertil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryker man ut pga det?

Nå har ikke jeg sett hunden, men en hund får et dårlig trav om den ikke langer ut med lange nok steg - men den trenger jo også høyt nok tempo for å få tilstrekkelig steglengde. Altså kan hunden ha røket ut på grunn av dårlig bevegelser - at den for eksempel virker mer trippete enn den skal være. For eksempel berner skal ha drive i bevegelsene - godt fraspark og effektive lange steg. En berner som tripper beveger seg helt feil.

Korte steg kan også komme om en hund er så dårlig vinklet at den ikke har anatomi som bidrar til å gi lange steg - at vinkelen er så kort at den rett og slett forhindrer lange steg, holder igjen så ikke bakbeinet kan gå langt nok bakover. Og det er en alvorlig konstruksjonsfeil, om hunden ikke er i stand til å bevege seg ordentlig.

Nå sier jeg ikke at det gjelder den hunden - for en uerfaren handler kan få en god hund til å virke dårlig i ringen ved å gjøre noen viktige feil, på samme måte som at en erfaren handler kan få en god hund til å virke veldig god i ringen. Det er mange eksempler i hodet mitt på hunder som ser ok ut når eier stiller den, mens den ser knall ut om oppdretter/annen person stiller den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Håper det er greit at jeg sladrer :D

Siljes Bertil debuterte i junior idafg med 1-1 CK, 1BHK, Cert og BIM! Grattis til Bertil :D

Gratulerer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin helg for oss der hvertfall! Betalt fridag på lørdagen, Diezel BIR og BIG. Vi overnattet hos noen kjente litt lenger borte, fant en flyplass som var helt SUPER til å slippe løs hunder på (tilhørende strand til..hehe)

I BIS finalen var det virkelig noen fantastiske deltagere - hunder jeg kun har sett på bilder noen av dem. Veldig kjekt, og veldig nervepirrende å være i slikt selskap..! Ingen plass til oss der, men oi så morro !! :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var igjen handlerassistent/groomingassistent i/ved sheltieringen i går. Jeg gikk med Mable (Japaro Show N Tell) som ble 2BTK. Chase, fra samme oppdrett (Japaro Chasing The Storm, sønn av Rebus) ble stilt for tredje gang i Norge og fikk sitt tredje norske cert! Ikke nok med det, hele regla ble nemlig slik: 1-1 CK, 1BHK, Cert, BIR! Det var hans første BIR i Norge, og det stoppet ikke der! Han ble 1BIG og 4BIS! Man kan trygt si han har startet sin norske utstillingskarriere ganske sterkt :lol: Bilder kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var igjen handlerassistent/groomingassistent i/ved sheltieringen i går. Jeg gikk med Mable (Japaro Show N Tell) som ble 2BTK. Chase, fra samme oppdrett (Japaro Chasing The Storm, sønn av Rebus) ble stilt for tredje gang i Norge og fikk sitt tredje norske cert! Ikke nok med det, hele regla ble nemlig slik: 1-1 CK, 1BHK, Cert, BIR! Det var hans første BIR i Norge, og det stoppet ikke der! Han ble 1BIG og 4BIS! Man kan trygt si han har startet sin norske utstillingskarriere ganske sterkt :lol: Bilder kommer :)

Den sheltien i BIS`en var kjempefin! Handleren var litt nervøs med meg rett ved siden av...for den lille likte ikke så godt svære sorte hunder,og da hjalp det jo ikke på heller at Diezel syns den lille var veeeldig søt,og ville snuse litt på...haha! Det gikk ellers glatt,og vi fikk resten av kjøttbollene etterpå - til Diezels store glede. :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sheltien i BIS`en var kjempefin! Handleren var litt nervøs med meg rett ved siden av...for den lille likte ikke så godt svære sorte hunder,og da hjalp det jo ikke på heller at Diezel syns den lille var veeeldig søt,og ville snuse litt på...haha! Det gikk ellers glatt,og vi fikk resten av kjøttbollene etterpå - til Diezels store glede. :-)))

Ja, Chase er ikke vant til andre raser enda, for han kom til Norge i mars (fra Crufts) :lol: I Skottland har han stort sett bare sett shelties.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Scarlet gjorde det og veldig bra, men ho skal få fortelle resultatet sjøl :);)

Det gjorde hun ja :-)))))))))) Snuppet certet på min egen oppdrettete Shade. En vakker tispe etter min Leah. Etter en ekstra runde for dommeren endte vi opp med BIM. Shade var trett og hadde hodet ned i bakken. Skal trene ekstra på dette :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...