Gå til innhold
Hundesonen.no

Markekur etter Danmarkstur


Blondiemamma

Recommended Posts

Om jeg har forstått det riktig, så skal Blondie ha markkur den dagen vi reiser hjem fra Danmark, og dette må gies slik at en veterinær kan bekrefte at hun har fått det. Regner med at dette lar seg gjøre på utstillingen.. Men hva lønner seg å gjøre? Få resept her i Norge, hente ut og ha de med seg til Danmark, eller får man kjøpt slik på utstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ikke være den dagen dere reiser hjem, men innenfor ti dager før, ellers så har jeg iallefall gjort det feil flere ganger nå... tollerne sa heller ikke noe til det. Og ja, veterinær må bekrefte.

Jeg vet ikke hvordan det er på sånne utstillinger, men om du er i dk en stund så lønner det seg sikkert å finne en vetrinær og gjøre det der, pluss kjøpe med noen ekstra piller du kan ha med deg hjem til vetrinæren i Norge. Er endel billigere.

Men altså, for sikkerhetskyld kan du jo skaffe fra vet. før du drar da, så slipper du å stresse rundt, selv om det er litt dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har IKKE slike tabletter hos veterinæren på utstillingen. De har sikkert om du drar til et lokalt veterinærkontor, om du skal være der så lenge at du rekker det før eller etter utstillingen. Men om du må ta pillene på utstillingsdagen mens veterinær er der - ha med tabletter. Jeg vet om folk som har brent seg STYGT på å tro at veterinær har med seg.

På øvrige danske utstillinger er det to perioder i løpet av dagen hvor veterinær kan stemple passet - en halvtime der og en halvtime der. Så pass på å lese godt i papirene du får for å se om det gjelder på VV også, eller om det da er en veterinær tilstede hele dagen. Da vi var i Danmark måtte jeg fintelle for å vite at jeg rakk veterinæren uten å misse min egen bedømmelse, siden han var der så kort.

Du skal også ha tabletter når du kommer hjem fra Danmark igjen, i Norge. Så du kan jo stikke innom veterinæren din for å få tabletter å ha med til Danmark, og samtidig bestille time for nye tabletter når dere er hjemme igjen. Det er det jeg ville gjort, om jeg ikke hadde tabletter liggende hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der "10 dagene" gjelder at den attesten for ormekuren skal ikke være eldre enn 10 dager når du står på grensen på vei inn i Norge igjen.

I tillegg skal hunden ha ormekur i løpet av den første uken den er hjemme igjen i Norge.

Begge disse kurene skal veterinær bekrefte i passet.

Tungvint og håpløst - men hvis man tenker ser VV-utstillingen, og man skal være i DK flere dager enn kun utst.dagen. Så anbefaler jeg å finne en veterinær som har vanlig praksis - da kan man dra dit for å få dette gjort, uten stress og mas, løpe ifra bedømmelsen i rasen sin, etc. Mye enklere å gjøre det slik, faktisk.

Og hvis man er flere i reisefølget blir det fort billigere også. Vet'en på utst. tar 250,- pr eier (i fjor i alle fall) - uansett om eieren har 1 eller 4 hunder... Og ja, de sjekker i katalogen, så de kan se hvis man prøver å ta med seg andres hunder...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der "10 dagene" gjelder at den attesten for ormekuren skal ikke være eldre enn 10 dager når du står på grensen på vei inn i Norge igjen.

I tillegg skal hunden ha ormekur i løpet av den første uken den er hjemme igjen i Norge.

Begge disse kurene skal veterinær bekrefte i passet.

Tungvint og håpløst - men hvis man tenker ser VV-utstillingen, og man skal være i DK flere dager enn kun utst.dagen. Så anbefaler jeg å finne en veterinær som har vanlig praksis - da kan man dra dit for å få dette gjort, uten stress og mas, løpe ifra bedømmelsen i rasen sin, etc. Mye enklere å gjøre det slik, faktisk.

Og hvis man er flere i reisefølget blir det fort billigere også. Vet'en på utst. tar 250,- pr eier (i fjor i alle fall) - uansett om eieren har 1 eller 4 hunder... Og ja, de sjekker i katalogen, så de kan se hvis man prøver å ta med seg andres hunder...

Susanne

Og er du riktig heldig, er det en veterinær på utstillingen som tar 250 kroner per hund, uansett eier. Det opplevde en venn av meg, som måtte ut med en tusenlapp for å få stempel på sine fire hunder. Ikke fikk vi noe cert heller, så det var en dritt-tur... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Blondie skal sitte på med noen oppdretter venner av meg med bobilen deres opp og ned. Så vi drar torsdag kveld til Sverige og tar ferja over til Grenå på fredags morgen. Da har vi god tid i Danmark på fredagen. Jeg skal bo hos en annen oppdretter venn som bor i Danmark, så hun vet nok om noen gode veterinærer :D Vi skal stille på dvergschnauzer spesialen på lørdag og på vv på søndag, og drar da hjem etter utstillingen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er du riktig heldig, er det en veterinær på utstillingen som tar 250 kroner per hund, uansett eier. Det opplevde en venn av meg, som måtte ut med en tusenlapp for å få stempel på sine fire hunder. Ikke fikk vi noe cert heller, så det var en dritt-tur... :D

Neimenn huff, da!

Har vært i DK endel ganger på utstilling, jeg. Og jeg har jo alltid med meg minst 2, men har aldri blitt bedt om mer enn 250,-.

Vurderer dog å gi den ormekuren hjemme før DK i sommer, da. Mange som gjør det - og det skulle bli en interessant diskusjon på hjemturen hva evt. argumentet er for at man IKKE kan gjøre det i Norge, men det er okey i Danmark. (Reiser hjem via Sverige)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der "10 dagene" gjelder at den attesten for ormekuren skal ikke være eldre enn 10 dager når du står på grensen på vei inn i Norge igjen.

I tillegg skal hunden ha ormekur i løpet av den første uken den er hjemme igjen i Norge.

Begge disse kurene skal veterinær bekrefte i passet.

Tungvint og håpløst - men hvis man tenker ser VV-utstillingen, og man skal være i DK flere dager enn kun utst.dagen. Så anbefaler jeg å finne en veterinær som har vanlig praksis - da kan man dra dit for å få dette gjort, uten stress og mas, løpe ifra bedømmelsen i rasen sin, etc. Mye enklere å gjøre det slik, faktisk.

Og hvis man er flere i reisefølget blir det fort billigere også. Vet'en på utst. tar 250,- pr eier (i fjor i alle fall) - uansett om eieren har 1 eller 4 hunder... Og ja, de sjekker i katalogen, så de kan se hvis man prøver å ta med seg andres hunder...

Susanne

Ja fryktelig tungvindt og snakk om å overeksponere hundene for ormekur.

Men nå er jo reglene sånn, og det må vi jo forholde oss til.

Vi har pleid å finne et lokalt kontor og fått gitt ormekuren der.

Synes liksom det er nok å passe på på utstillingsdagen.

Det som irriterer meg mest med dette, er at de faktisk ikke har hatt dropin på noen av veterinærkontorene vi har vært innom.

Vi har måttet bestille time faktisk, og vi har ikke engang fått time samme dag eller dagen etter.

Ingen krise for oss som har vært i Danmark i en litt lengre perioder.

Men kjekt å vite for de som skal være der i kort tid, og ikke får gitt ormekuren på utstillinga.

Sjekk om det er timesbestilling på klinikken du vurderer...

Det er også rimelig store prisforskjeller fra klinikk til klinikk.

Så om man bryr seg om pris er dette også en ting man bør sjekke på forhånd.

De fleste veterinærklinikker har jo nettsider og mail man kan benytte om man ikke ønsker å ringe rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker jeg er veldig glad for at oppdretteren "min" er vetrinær i samme slengen jeg :D

Er oppdr. også dansk - og skal på samme utstilling - vil det jo være helt perfekt! Lurer på hva man gjør hvis man er norsk, og veterinær selv, jeg - betaler noen annen i dyre dommer til å sign. i passet på sine egne hunder??

Dusteregel at det skal gjøres i utlandet, i alle fall.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man virkelig bestille time for å få en veterinær til å bekrefte at man får i hunden tabletten altså? Det er jo gjort på to min å dytte i hunden den pillen :D

Vi har feriert med hundene i Danmark de siste 2 årene, og sjekket med flere veterinærer begge ganger.

Og ja, vi har måttet bestille time begge gangene.

Idiotiske greier!

Jeg er jo vant til dropin hos veterinæren her om det ikke er noe veldig spesielt som skal gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke idiotisk at man må til veterinær for å få bekreftet at man har gitt hunden ormkur. Hadde man ikke måttet det, så hadde det jo bare vært å sagt at man hadde gitt ormkur da. Hvis det er idiotisk, blir det jo idiotisk at man må ha med vaksinasjonskort på utstilling eller pass når man skal hjem igjen fra utlandet..

Man kan syte og bitche om både ormkurer og rabiesvaksiner og strenge regler, men vi er faktisk fri for en del parasitter og sykdommer som finnes rundt om i verden, og personlig er jeg glad for det jeg. Hvis man er redd for overeksponering av markkur-tabletter, så er det vel bare å kutte ned på antall utenlandsturer med hund? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ingen av oss mente at det var idiotisk at man må oppsøke veterinær for å få det bekreftet.. Det vi mente var at det var litt teit at man må bestille en egen time for at veterinæren skal se at man putter i dyret en tablett.. Det er jo noe man kan gjøre selv og det tar kanskje to min.. Så det kunne man kanskje gjort mellom to timer og betalt en liten sum for signaturen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke idiotisk at man må til veterinær for å få bekreftet at man har gitt hunden ormkur. Hadde man ikke måttet det, så hadde det jo bare vært å sagt at man hadde gitt ormkur da. Hvis det er idiotisk, blir det jo idiotisk at man må ha med vaksinasjonskort på utstilling eller pass når man skal hjem igjen fra utlandet..

Det som ER idiotisk er jo at det kreves at man MÅ ta disse tablettene mens man er utenlands, når man har nøyaktig samme effekt om man kan ta tablettene her hjemme FØR utreise, hos sin egen veterinær, for så å ta tabletter igjen når man kommer hjem. Det var mulig før i tida, det, og jeg kan ikke forstå hvilken forskjell det gjør om tabletten tas i Norge eller Danmark så lenge tidsrammen ikke brytes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...