Gå til innhold
Hundesonen.no

Shampoo som hjelper på pels som står til alle kanter?


Recommended Posts

Emma har en pels som er helt umulig, den står til alle kanter, spesielt på ryggen, litt vanskelig å forklare den pelsen ,men legger med noen bilder så det kanskje viser litt, men hu ser egentli alltid bra ut på bilder :lol:

Her står hun jo i profil, det viser såvidt at pelsen på nakken står egentli rett opp(heller opp nok hodet)

DSC_0433-1.jpg

Her ser man litt at pelsen står litt til alle kanter :lol:

DSC_0135-1.jpg

og her ser man også litt hva jeg mener

DSC_0267.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en fantastisk shampoo, det er denne

Den gir blank og fin pels som legger seg fint. Den lukter helt herlig. Jeg vet ikke hvordan den vil funke på lengre pels da, men jeg vet flere som har brukt den med veldig godt resultat. Du kan jo prøve :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne skal prøves på mamma's hund også. Han har akkurat sånn pels som Emma! Vel, han får det ihvertfall når han ikke gres ofte nok, og gjerne med vinterpelsen.

Nå skal vi på utstillingen neste helg, og det hadde jo vært fint å fått ham litt fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvorfor pelsen står sånn - er det strukturen, er det lengden, er den statisk, føhnes hun tørr? Kanskje hun trenger en balsam som får bort noe elektrisitet i pelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener Henriette, og da vil ikke KW shampoen hjelpe.. Tviler sterkt på at det finnes noen shampo som vil hjelpe, og gjør den det, vil den nok være sykt sterk. Jeg har litt samme problem med Tulla, spesielt om vinteren når pelsen er tykk. Har prøvd å føne, men det eneste som hjelper, er dekken... Har prøvd utallige shampoer og balsamer, og de virker jo greit nok mange av de, men dekken er et absolutt must for å få slik pels til å legge seg. Jeg kammer all pelsen bakover når hunden er våt (tørker henne minimalt), og legger på dekkenet og krysser fingre.. Jeg tror at endel hunder kan få slik pels når de blir voksne, og har sett det på ganske mange, i alle fall golden og springer. Det virker nesten som om pelsen begynner å vokse i forskjellige retninger, og krølle seg litt i "feil" retning, stemmer ikke det for Emma også? Jeg tror også det kan komme av "hardt" pelsstell; at man kanskje har vært litt hard på fjerning av hår, og brukt redskaper som kanskje har ødelagt pelsstrukturen litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener Henriette, og da vil ikke KW shampoen hjelpe.. Tviler sterkt på at det finnes noen shampo som vil hjelpe, og gjør den det, vil den nok være sykt sterk. Jeg har litt samme problem med Tulla, spesielt om vinteren når pelsen er tykk. Har prøvd å føne, men det eneste som hjelper, er dekken... Har prøvd utallige shampoer og balsamer, og de virker jo greit nok mange av de, men dekken er et absolutt must for å få slik pels til å legge seg. Jeg kammer all pelsen bakover når hunden er våt (tørker henne minimalt), og legger på dekkenet og krysser fingre.. Jeg tror at endel hunder kan få slik pels når de blir voksne, og har sett det på ganske mange, i alle fall golden og springer. Det virker nesten som om pelsen begynner å vokse i forskjellige retninger, og krølle seg litt i "feil" retning, stemmer ikke det for Emma også? Jeg tror også det kan komme av "hardt" pelsstell; at man kanskje har vært litt hard på fjerning av hår, og brukt redskaper som kanskje har ødelagt pelsstrukturen litt.

Det er omtrendt akkurat slik det er med Emma ja. Er det silkedekkenet du bruker? Hvor lenge har du det på? Er så usikker på om Jackie kommer til å la dekkenet vere på :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omtrendt akkurat slik det er med Emma ja. Er det silkedekkenet du bruker? Hvor lenge har du det på? Er så usikker på om Jackie kommer til å la dekkenet vere på :)

Silkedekken ja. Jeg tar det på rett etter dusj (sånn at hunden er veldig våt), tørker kun faner og steder som ikke bør være våt veldig lenge (hals, armhuler, mage, poter, ører). Kammer pelsen på ryggen og sidene bakover/slik den skal ligge, og legger på dekkenet. Hun rister og ruller og gnir seg med det, men det får bare være - resultatet blir uansett mye bedre enn uten dekken. Har også hørt at man kan prøve nylonstrømpebukse tredd stramt over hunden, og vurderer å prøve det selv. Hun går med dekkenet i minst 12 timer, i alle fall til hun er tørr. Jeg pleier å dusje henne om ettermiddagen/kvelden, og da går hun med dekkenet til neste formiddag, hun sover altså med det på. Det er viktig at dekkenet sitter godt og ikke er løst og flagrende. Feste for fram- og bakbein er viktig. Et problemområde er likevel nakken; jeg har ikke dekken med silke der, og det er visstnok vanskelig å få til å ligge godt nok, men poenget er at pelsen skal presses ned mot kroppen i riktig retning (den retningen man vil pelsen skal ligge), og at den tørker slik. Du får bare passe på at Jackie lar dekkenet være, du kan jo evt dusje henne tidlig om morgenen, og så passer du på henne resten av dagen hvis du har mulighet til det? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme pels"problem" med Decoy, og bruker også dekken for å få den til å legge seg. Det er det som fungerer best her. Før utstillinger så fukter jeg bare ryggpelsen (den som er hovedproblemet her) og børster den slik den skal ligge og trer på dekkenet og har den på til han er ca tør. Da legger pelsen seg veldig fint på han. :P Jeg dusjer han ikke nærmere utstilling enn 3-4 uker, noe nærmere enn det og han ser bare feit og fluffy ut, så derfor bare fukting av ryggpels og ellers der pelse ligger i "morrasveis" frisyre. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silkedekken ja. Jeg tar det på rett etter dusj (sånn at hunden er veldig våt), tørker kun faner og steder som ikke bør være våt veldig lenge (hals, armhuler, mage, poter, ører). Kammer pelsen på ryggen og sidene bakover/slik den skal ligge, og legger på dekkenet. Hun rister og ruller og gnir seg med det, men det får bare være - resultatet blir uansett mye bedre enn uten dekken. Har også hørt at man kan prøve nylonstrømpebukse tredd stramt over hunden, og vurderer å prøve det selv. Hun går med dekkenet i minst 12 timer, i alle fall til hun er tørr. Jeg pleier å dusje henne om ettermiddagen/kvelden, og da går hun med dekkenet til neste formiddag, hun sover altså med det på. Det er viktig at dekkenet sitter godt og ikke er løst og flagrende. Feste for fram- og bakbein er viktig. Et problemområde er likevel nakken; jeg har ikke dekken med silke der, og det er visstnok vanskelig å få til å ligge godt nok, men poenget er at pelsen skal presses ned mot kroppen i riktig retning (den retningen man vil pelsen skal ligge), og at den tørker slik. Du får bare passe på at Jackie lar dekkenet være, du kan jo evt dusje henne tidlig om morgenen, og så passer du på henne resten av dagen hvis du har mulighet til det? :blink:

Jeg tenker å dra ned på dyrebutikken nå, og kjøpe den KW Shampooen. Så skal mamma prøve den på ham (utstilling på lørdag).

Men planen min var å be henne gre pelsen hans bakover med en kam, mens hun føner. Men jeg tror pelsen hans er veldig lik en springer, da de to rasene faktisk ligner (Chico er Kleiner Munsterlander). Silkedekken eier han derimot ikke, men en kondomdress vil vel gjøre god nytte?

Det er jo ihvertfall vært å prøve, evt. får han vaskes en gang til imorgen.

Han stilles jo bare for gøy, ikke for å oppnå premie akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å dra ned på dyrebutikken nå, og kjøpe den KW Shampooen. Så skal mamma prøve den på ham (utstilling på lørdag).

Men planen min var å be henne gre pelsen hans bakover med en kam, mens hun føner. Men jeg tror pelsen hans er veldig lik en springer, da de to rasene faktisk ligner (Chico er Kleiner Munsterlander). Silkedekken eier han derimot ikke, men en kondomdress vil vel gjøre god nytte?

Det er jo ihvertfall vært å prøve, evt. får han vaskes en gang til imorgen.

Han stilles jo bare for gøy, ikke for å oppnå premie akkurat.

Jeg har prøvd å føne og kamme, det hjalp ikke. Kondomdress er litt tilfeldig tror jeg; man tar den jo på nedenfra, og får ikke lagt pelsen dit man vil, kan nok ende opp med at hele hunden ser ut som en krøll. :blink: Du kan heller bruke et vanlig dekken, eller håndduk festet med sikkerhetsnåler i brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å føne og kamme, det hjalp ikke. Kondomdress er litt tilfeldig tror jeg; man tar den jo på nedenfra, og får ikke lagt pelsen dit man vil, kan nok ende opp med at hele hunden ser ut som en krøll. :ahappy: Du kan heller bruke et vanlig dekken, eller håndduk festet med sikkerhetsnåler i brystet.

Tja sant det, men så lenge man grer pelsen riktig vei, og glidelåsen tas jo på fra nakke til hale.. hmm tror mamma prøvde det igår.. så skal spørre hvordan det gikk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja sant det, men så lenge man grer pelsen riktig vei, og glidelåsen tas jo på fra nakke til hale.. hmm tror mamma prøvde det igår.. så skal spørre hvordan det gikk :ahappy:

Og hvordan gikk det? Han har kanskje ikke så mange og lange faner, men jeg tror det ville ført til krøll jeg da.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan gikk det? Han har kanskje ikke så mange og lange faner, men jeg tror det ville ført til krøll jeg da.. :ahappy:

Mamma endte opp med å ikke bruke noe form for dekken. Kun gre pelsen godt + føning. Det gikk over all forventning, men resultatet er ikke i nærheten av perfekt.

Minkolje shampooen gjorde sitt for glansen da, og vil nok kunne brukes på settern etterhvert også.

Og jo, han har en del faner, har ikke munsterlandern like mye som springern? Tja, googler munsterlander, og de fleste jeg fant hadde jo bare noen tuster.. så da har han nok spesielt mye faner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma endte opp med å ikke bruke noe form for dekken. Kun gre pelsen godt + føning. Det gikk over all forventning, men resultatet er ikke i nærheten av perfekt.

Minkolje shampooen gjorde sitt for glansen da, og vil nok kunne brukes på settern etterhvert også.

Og jo, han har en del faner, har ikke munsterlandern like mye som springern? Tja, googler munsterlander, og de fleste jeg fant hadde jo bare noen tuster.. så da har han nok spesielt mye faner.

For all del, pelsen blir ganske blank av den shapmoen, men den hjelper ikke for å få pelsen til å legge seg. Sikkert bedre enn en volumshampo da, haha, men ikke akkurat noe "wow-effekt". :ahappy: Münstarländer har ganske mye mindre beheng enn springere ja, men uansett nok til at hvis man skal tre på en slik dress, så vil fanene på beina nødvendigvis bli liggende oppover (umulig å gre den pelsen ned, for dressen er jo så stram). Tenker også at behenget på brystet og fanene på lårene vil ligge i en krøll, og på springer skal det helst ikke være krøllete. Ellers kan man jo være uheldig og få den kort-korte pelsen på beina til å tørke feil vei, sånn at det ser ut som om hunden har kraftigere beinbygning enn den har, eller kanskje dressen vil ligge sånn at pelsen "deler" seg. Jeg skjønner tanken om å kamme pelsen på ryggen og sidene, men jeg tror ikke du vil få det godt nok til rett og slett; all pels skal jo ligge bak/nedover, og du må nødvendigvis dra litt i dressen for å få den på, og da blir det bare tull. Tror jeg. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp* Har også hørt at man kan prøve nylonstrømpebukse tredd stramt over hunden, og vurderer å prøve det selv. *klipp*

Vet du hvordan man får stømpen på?

Yippie sin pels har ikke mange sånne verver, men den er enormt fyldig og luftig. Derfor står pelsen på siden av magen/rompa rett ut så lenge den ikke er på sitt alle lengste. Dermed ser hun alltid feit ut. Jeg er litt lei av å høre "Oi, hun var tjukk", når jeg vet at hun er mye tynnere enn Amira. Veterinæren sa faktisk at hun var FOR tynn, selv om hun ser bæl-feit ut så lenge man ikke tar på henne... (Om sommeren er hun ofte feit i tillegg, fordi hun har tilgang på masse kalve-fôr, men det er et annet problem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvordan man får stømpen på?

Yippie sin pels har ikke mange sånne verver, men den er enormt fyldig og luftig. Derfor står pelsen på siden av magen/rompa rett ut så lenge den ikke er på sitt alle lengste. Dermed ser hun alltid feit ut. Jeg er litt lei av å høre "Oi, hun var tjukk", når jeg vet at hun er mye tynnere enn Amira. Veterinæren sa faktisk at hun var FOR tynn, selv om hun ser bæl-feit ut så lenge man ikke tar på henne... (Om sommeren er hun ofte feit i tillegg, fordi hun har tilgang på masse kalve-fôr, men det er et annet problem)

Heh, ja.. Noen prøvde å forklare meg det der..! :) Men man skulle visst klippe litt her og litt der, og vips fikk man en slags body til hunden. :) Prøve seg frem kanskje? :)

Ellers tror jeg at bare en håndduk vil gjøre stor sus for sånne problemer; det får pelsen til å legge seg, og ligge tett inntil kroppen. Det samme gjelder dekken. Hvis du har et vanlig dekken, kan du fint bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, ja.. Noen prøvde å forklare meg det der..! :) Men man skulle visst klippe litt her og litt der, og vips fikk man en slags body til hunden. :) Prøve seg frem kanskje? :)

Ellers tror jeg at bare en håndduk vil gjøre stor sus for sånne problemer; det får pelsen til å legge seg, og ligge tett inntil kroppen. Det samme gjelder dekken. Hvis du har et vanlig dekken, kan du fint bruke det.

Haha! Skal prøve å klippe til en strømpe-body en gang jeg får tid. Da skal hun gå med den HVER dag, så alle kan de at hun ikke er feit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Skal prøve å klippe til en strømpe-body en gang jeg får tid. Da skal hun gå med den HVER dag, så alle kan de at hun ikke er feit :)

:) Haha!

Men du, hvis du vasker henne og lar henne tørke med en sånn, så holder pelsen seg ganske så fin veldig lenge! I alle fall til hun blir våt igjen.. :) Men da er det jo bare å tre henne inn i pølsen igjen og la henne tørke, så har du en slank/tynn/mager hund fremdeles. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig med deg Huldra. Som sagt endte vi opp med ikke å bruke noenting, og han ble ganske fin. De krøllene/bølgene han har på ryggen er nok noe vi bare må leve med, de har gradvis blitt kraftigere med alderen.

Han ser ihvertfall utrolig bra ut nå, og litt bølger har de lov til å ha. Han har jo en fantastisk pelskvalitet for rasen. Vi får se hva dommeren sier imorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...