Gå til innhold
Hundesonen.no

Stille ut kastrert tispe

Midas

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lyst til å stille Dina på terrierspesialen 22. og 23. Mai. Og påmeldingsfristen er på lørdag.. Må jeg søke om dispensasjon for å stille ut kastrert tispe? Jeg har lest NKK sitt reglement på dette, men det står liksom at kastrerte tisper gis generelt dispensasjon. Hva mener de med det da? Kan jeg bare stille eller må jeg gi beskjed om at hun er kastrert? Er det dumt å stille henne så tidlig etter kastreringen ift at arret vises og sånn? Vet jo ikke hvordan det ser ut om en mnd liksom...

Skrevet

Generell dispensasjon betyr enkelt og greit at du ikke trenger å søke. Hvor fort slike sår gror vet jeg ikke, men vil da tro hun bør være stillbar om en måned. Arret vil jo alltid være der i større eller mindre grad uansett.

Skrevet

Takk for svar :blink: Da melder vi oss på den. Det arret vil nok vises for alltid uansett, og det må jo ha grodd innen en mnd. Blir gøy å stille henne igjen :jump:

Skrevet

Jeg stilte tispa mi som var sterilisert, det er jo et arr på magen, men jeg har aldri vært borti en dommer som sjekker under magen på de.

Vanligvis så "forsviner" arret og blir veldig lite synlig.

Kjenner forøvrig flere tisper som stilles.

Bare meld på du, ha det gøy og lykke til.

Vi skal på Terrierspesialen selv, gleder meg masse.

Skrevet

De eneste gangene jeg har hørt dommer kommentere tisper uten saker er når en kan se det på pelsen. Mange kastrerte tisper får økt pelsvekst, men om en er flink med saksa synes jo ikke det like godt. Men de som ikke blir stelt kan i hvert fall i min rase se annerledes ut.

Men det står ingenting i rasestandarder om at tisper skal ha velutviklet livmor, altså er det ingen utstillingsfeil og derfor gitt generell dispensasjon - det er bare på hannhunder det står spesifikt at de skal ha ballene.

Skrevet

Med Dina så vil det nok ikke bli store forskjellen, hun har uansett klipp og stell av pels før utstilling. Håper ikke arret vises så godt da, men det spiller jo egentlig ingen rolle. Dessuten gjør jeg jo det bare for gøy, hun er jo sterilisert liksom, så det begrenser seg hva vi kan gjøre med resultatene :lol: I NKK sitt regelverk om utstilling står det at du kan stille kastrere hanner så lenge du har papir på at han hadde to velutviklede testikler før den ble kastrert (innen en viss alder). Men det er godt å høre at jeg slipper å søke for å stille henne da. Nå har vi meldt oss på :lol: Gleder meg!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...