Gå til innhold
Hundesonen.no

Såre sporer - hva gjør jeg?

Pim

Recommended Posts

Skrevet

Tror altså det er sporer det heter, sånne ekstra tredeputer på mellomhånden/framre haser?

Anywho, pelsen som har blitt så flink og ivrig på dekk (han skikkelig hopper ned i dekk :) ), har liksom vært litt sinna hver gang han må ned i dekk i det siste, særlig på grus og asfalt, og i går ville han rett og slett ikke! :D Syns det var fryktelig mystisk, så jeg sjekka beina hans, og så at sporene (hvis det da er det de heter) var temmelig rufsete, og den ene virka direkte sår, selv om han ikke klager over at jeg tar på den. Men nå er det sjelden han klager på ting som kunne gjort vondt også, da. Jeg må innrømme at jeg aldri har så mye som tenkt på at det kan lønne seg å bruke potesalve her og, men det er vel kanskje der problemet ligger...? :wub: Legger med bilder så dere får se (og jaaa, jeg veit det er på tide å klippe ned potepelsen :D ):

Sporen som er sånn ok, men fortsatt litt rufsete, ser sånn ut, og jeg tenker at å smøre med potesalve og ikke kommandere dekk på hardt underlag på en stund vil gjøre susen (men råd hadde vært fint!):

4560214494_b6a4c7323b.jpg

Sporen som virkelig ikke ser helt bra ut, ser sånn ut:

4559584437_eaf5feeb11.jpg

4560214298_1dbb5486fa.jpg

Litt vanskelig å få det ordentlig fram på bilder, men den øverste (gode) sporen ser bare ut som om den har et slags tørt skrubbsår (uten blod, da), mens den andre ser ut som den har væsket, og fått en slags rødfarge som han ellers ikke har på tredeputene. Hvordan kan jeg behandle dette? Rense (med hva?) - smøre - bandasje i noen dager? Eller burde jeg ambulere til vet-en? Og hvordan kan jeg forhindre at det skjer igjen?

Skrevet

Biter han på dem? Mamma har en hund som stadig vekk har sånne sporer, men det er fordi han forsøker spise den av seg eller noe... Ellers så hjelper det sikkert å holde det reint, tørt og mykt framover, og kanskje du kan gi litt fiskeolje i foret.

Og tren lydighet på gress :wub:

Skrevet

Neh, han gnager bare på beina sine når jeg børster og han blir påminnet at det er fy-fy å bite på mor; og da er det mer sånn "ta et stort jafs av låret" :) Åh, han er inne i en sånn periode der alt det dumme han gjør er søtt. Eller kanskje det er bare jeg som er inne i en periode :wub:

Da holder vi oss til planen med rense, smøre, snillere underlag; skal undersøke nærmere den fiskeolja. Takk for svar! :D

Skrevet

Hei!

Skjermen min er litt ødelagt, så ser ikke bildene så godt. Men, avhengig av hvor ille det er, hadde jeg forsøkt følgende i et par-tre dager (med mindre du ser at det ikke holder seg på samme nivå, men blir verre):

- Rense hvis det er noe gørr

- Smøre inn sporene flere ganger daglig med fet salve (noe á la Locobase, som du får på apoteket. Frem til du får kjøpt en slik fet, parfymefri krem, kan du jo prøve en krem som Spenol (eller Nivea i blå, flat metallboks - helst noe uten parfyme, men...).

Det kan jo hende at hunden din sliter på sporene når h*n hiver seg ned i dekk, uten at det pleier å være et problem for andre hunder. Du kan sikkert unnlate å trene dekk ute frem til hunden er bedre.

Lykke til! :wub:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...