Gå til innhold
Hundesonen.no

Avstandskommandering, og apportering


Wildah

Recommended Posts

Hjelp!

Jeg sliter sånn med å lære Rina avstandskommandering. Har tidligere lært to hunder veldig fine avstandskommanderinger (de hadde fremlabbene "låst fast"), men med Rina får jeg det ikke til.

På oppsitt fra dekk, letter hun på baken, det er ytterst sjelden at hun ikke gjør det. Og på stillingsendringer til/fra stå, får hun alltid fremdrift, evt forflytning til siden.

Hvordan lærer man hunden å "låse" bakbeina fast? Har jo sett en del eliteekvipasjer gå, og de har en utrolig fin teknikk på stillingsendringene. Hvordan lærer man det inn?

Om noen samtidig har gode tips til innlæring av apportering, tas det imot med takk. Hvordan finne balansegangen mellom at apporten er kjedelig og at den er alt for moro?

Alle innspill tas imot med stort takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ett par forslag

Avstand: musematte? Lære henne å stå på den med bakbeina og jobbe derfra?

Apport: Starte med lite belønning, altså f.eks gobiter, så du får ro i innlæring. Øke så belønning når du føler deg trygg på apporten, og den nå er litt seig. Jeg har sett noen belgere som synes støt er artig, ikke kast, men legg den ut, eventuelt sett på høykant så den ikke er like lett å "drepe", på den måten kan du også få ett supert opptak.

Du får sikkert flere innspill :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Target! Så lurt! Det skal jeg prøve.

Apporten var bra en stund, men en dustete eier har klart å ødelegge det. Nå skal den både støtes (takk for tips der :wub:), stikkes av med og kastes etter meg de gangene hun kommer inn.

Tusen takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...