Gå til innhold
Hundesonen.no

Følsom mage


Recommended Posts

Blondie har alltid hatt følsom mage og får lett bløt mage om vi er på reiser ol. Nå i det siste er det blitt enda verre, så jeg har satt henne på "streng" kun tørrfor og våtfor diett, sett bortifra godbiter. Nå får hun Apetitt sitt Lam og Ris for og våtfor fra first price eller noe.

Likevell er hun dårlig. Burde jeg droppe godbiter av annet slag enn tørrforet hennes også? Har dere noe for som er godt for hunder med lett løs mage eller godbiter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie har alltid hatt følsom mage og får lett bløt mage om vi er på reiser ol. Nå i det siste er det blitt enda verre, så jeg har satt henne på "streng" kun tørrfor og våtfor diett, sett bortifra godbiter.

Likevell er hun dårlig. Burde jeg droppe godbiter av annet slag enn tørrforet hennes også? Har dere noe for som er godt for hunder med lett løs mage eller godbiter?

Blir jo litt vansklig å gi deg råd når du ikke forteller oss hva slags for du bruker.

Min erfaring: Jeg har en valp nå som har slitt mye med diare og dårlig mave fra han kom. Vom&Hundemat er fast her i huset, og jeg forsøkte å gå pent over på det igjen. Da fikk vi ny runde med diare og dritt. Han er nå på streng diet. Han får Eukanuba Lam og Ris + Eukanuba intestinal valp. Gobiter er kyllingpølser eller fiskeprodukter, alt fra kjøleskap og ikke ferdigproduserte godbiter. Dette håper jeg går over med tid og stunder. Han er jo foreløpig en liten valp og om jeg introduserer andre matprodukter i små porsjoner vil nok maven hans bygge seg opp og tåler mer (digresjon)

Jeg har også hatt en voksen hund med sart mave og han fikk noe av det samme bortsett fra at det var Proplan lam og ris, og godbiter av samme slag som valpen nå. Han fikk også på sitt verste en diet av halal lam (hihi de var de enste som kvernet opp i kjøttdeig) og ris, pluss litt forsiktige vitaminer.

Det er slitsomt med slike hunder, men man lærer etterhvert og da går ting mer på skinner :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt vansklig å gi deg råd når du ikke forteller oss hva slags for du bruker.

Min erfaring: Jeg har en valp nå som har slitt mye med diare og dårlig mave fra han kom. Vom&Hundemat er fast her i huset, og jeg forsøkte å gå pent over på det igjen. Da fikk vi ny runde med diare og dritt. Han er nå på streng diet. Han får Eukanuba Lam og Ris + Eukanuba intestinal valp. Gobiter er kyllingpølser eller fiskeprodukter, alt fra kjøleskap og ikke ferdigproduserte godbiter. Dette håper jeg går over med tid og stunder. Han er jo foreløpig en liten valp og om jeg introduserer andre matprodukter i små porsjoner vil nok maven hans bygge seg opp og tåler mer (digresjon)

Jeg har også hatt en voksen hund med sart mave og han fikk noe av det samme bortsett fra at det var Proplan lam og ris, og godbiter av samme slag som valpen nå. Han fikk også på sitt verste en diet av halal lam (hihi de var de enste som kvernet opp i kjøttdeig) og ris, pluss litt forsiktige vitaminer.

Det er slitsomt med slike hunder, men man lærer etterhvert og da går ting mer på skinner :ahappy:

Ja, jeg sa hele tiden til meg selv "husk å skrive hvilket for hun går på", men det var nok litt for seint på kvelden for å skrive dette :)

Hun går på Apetitt sitt Lam og Ris for. Ellers får hun våtfor fra first price eller noe. De siste dagene har hun fått et prøvefor fra Royal Canin til valp som godbiter som hun liker veldig godt, men jeg er redd dette er noe av det som gjør henne dårlig i magen. Ellers har hun fått skinke, ost, kylling ol til godbiter. Det virker som at kylling funker bra ihvertfall. Usikker på hvordan hun reagerer på alt annet.

Jeg tenkte å loggføre alt hun får av mat fremover å se hvordan hun reagerer å notere ned det hun ikke reagerer på, hadde det vært en idé kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så får man kjøpt skånefor som fungerer som et fullverdig for, Eukanuba intenstinal valp eller voksen er jo nevt her, andre merker har også for for følsomme mager. Av godbiter ville jeg ha holdt meg til fiskekaker uten krydderier eller fiskpudding.

Men min erfaring er, og dette er bare mine tanker rundt dette, er at man skal ikke skåne sånne hunder ved å aldri gi dem noe som helst ekstra annet enn skånefor. Jeg er mer for en sakte og forsiktig introdusering til diverse andre ting, og på den måten venne magen til tilnærmet alt mulig annet. Men klart, har man hund som alltid uansett tilvenning får diare av den minste lille ting, så er det mer behagelig for oss om den får den maten som gir den minst mulig magetrøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så får man kjøpt skånefor som fungerer som et fullverdig for, Eukanuba intenstinal valp eller voksen er jo nevt her, andre merker har også for for følsomme mager. Av godbiter ville jeg ha holdt meg til fiskekaker uten krydderier eller fiskpudding.

Men min erfaring er, og dette er bare mine tanker rundt dette, er at man skal ikke skåne sånne hunder ved å aldri gi dem noe som helst ekstra annet enn skånefor. Jeg er mer for en sakte og forsiktig introdusering til diverse andre ting, og på den måten venne magen til tilnærmet alt mulig annet. Men klart, har man hund som alltid uansett tilvenning får diare av den minste lille ting, så er det mer behagelig for oss om den får den maten som gir den minst mulig magetrøbbel.

Det er jo mest behagelig for hunden også å slippe diare. Det er ikke bare for at jeg skal slippe blør bæsj i pelsen at jeg ønsker å finne ut for som passer for magen hennes. Jeg tror ikke akkurat hun nyter diare stadig vekk. Ei heller bæsj som fester seg i pelsen.

Men takk for tips. Har aldri prøvd å gi henne fisk som godbit. Får se om hun liker det og om hun blir bedre av det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins mange typer för for følsom mage.

Feks fra RC. Proplan med kylling. Proplan for sensetive mager med laks.Eller eukanuba.

Jeg ville nå først og fremst droppet våtföret fra First prize som jeg tipper inneholder litt av hvert av næring hunden ikke trenger og ikke helt klarer fordøye. Dette gjør jo også at en sensetiv mage blir overarbeidet. Da er det bedre at du kjøper noe vårför av god kvalitet.

Jeg hadde kuttet ut skinke, ost o.l. som godbiter og heller brukt rene produkter. Melke produkter ikke bra for sensetive mager, skinke inneholder salt. Da er det bedre at du bruker kylling, lever o.l. rene produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i alle fall kuttet ut FP våtfôret fortere enn svint! :) Og hvis disse fôrene er noe hun har gått på over lengre tid (flere mnd), og likevel ikke fungerer på og ergo blir dårlig i magen av, ville jeg kjapt byttet merke. Trenger ikke nødvendigvis å være noe "intestinal-fôr" (selv om det sikkert ikke er dumt), men i alle fall et annet merke.

Når magen begynner å fungere, ville jeg gradvis begynt å gi henne andre ting (i hovedsak rått og ferskt og ubehandlet) for å bygge opp magens evne til å bearbeide annen type mat. Rå bein kan være fint for mager som er løse forresten. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Var ikke first price forresten, var Landfjord. Det er vell Rema sitt våtfor merke vil jeg tro. Hvilket vårfor merke anbefaler dere da?

Da tenker jeg at vi bytter for og ser hvordan det går :)

Landlord.. :ahappy: Og det er vel like ille tror jeg. :)

Jeg aner ikke hva som er bra av våtfôr, jeg fôrer jo på V&H, og ville jo i utgangspunktet anbefalt det! :) Men hvorfor må du fôre med våtfôr da? Dyrlegen har vel sikkert noe bra våtfôr forresten, de har i alle fall intestinal-våtfôr, for det har jeg faktisk prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mest behagelig for hunden også å slippe diare. Det er ikke bare for at jeg skal slippe blør bæsj i pelsen at jeg ønsker å finne ut for som passer for magen hennes. Jeg tror ikke akkurat hun nyter diare stadig vekk. Ei heller bæsj som fester seg i pelsen.

Men takk for tips. Har aldri prøvd å gi henne fisk som godbit. Får se om hun liker det og om hun blir bedre av det :ahappy:

Unnskyld hvos jeg utrykte meg uklart, men jeg mente ikke at det er utelukkende for oss at hunder ikke skal ha diare, klart at det ikke er behagelig for hunden å ha konstant diare.

Det jeg mente å si er at, Huldra var inne på det også forresten, min oppfatning er at hvis man utelukkende gir hunden en ting som den tåler for at man er redd for at hunden sal få diare, så vil man ikke bygge opp magens egne evne til å takle flere ting. Da vil man ofte få problemer hvis noen stikker noe annen mat til hunden eller hunden selv finner noe. Men helt klart, har man en følsom hund, som selv etter tilvenning ikke klarer å fordøye annen type mat uten å få langvarig og kraftig diare, så er det nok best, både for hund og eier om den bare får det man vet at den tåler.

Jeg hadde en følsom valp når jeg fikk henne, uansett hva hun fikk ble hun dårlig i magen, jeg fant ut at det eneste hun tålte godt var overkokt ris med kyllingfilet. Men jeg kunne ikke fortsette å gi henne dette for alltid. Gradvis måtte hun vennes til å spise annen mat, så jeg ga henne både vom og tørrfor etter hvert. I veldig små mengder til å begynne med så magen ble mer og mer vant til det. Etter hvert tålte hun fint å spise dette. Men jeg ville gjerne at hun skulle kunne spise tyggebein, så jeg ga henne det, til og begynne med de harde som man kanpt nok får tygt av, etter hvert så fikk hun også dentastix. Alt i så små mengder at hun ikke ble dårlig av det, etter hvert virket det som om magen hennes ble vant til det og reagerte ikke med diare. Til og begynne med kunne hun få litt løs mage, men da kuttet jeg bare ut det som forårsaket det i noen dager før jeg ga henne det igjen, denne gang i litt mindre mengder. Jeg trur, og jeg understreker igjen at dette bare er min mening og at jeg ikke har noen uttalelser fra kyndige om det, at man på denne måten venner magen til hunden til å takle masse rart, og at man bygger opp magens evne til å tåle å fordøye langt flere ting. Det er klart det kan være ubehagelig hele den prosessen med å venne hunden til å spise mye rart, og det kan bli litt løs mage og tørking av dritt, men jeg synes det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig Stripa! :ahappy: Nå antar jeg jo at hun ikke er allergisk mot noe, men bare sensitiv, og at dette sannsynligvis kan forbedres. Grunnen til at hunder kan bli løse i magen av å få "noe nytt" er fordi det finnes enzymer i magen som bryter ned det hunden har spist, og disse er tilpasset kosten hunden får. Dvs at hunden slutter å produsere enzymer som bryter ned feks dromedarkjøtt dersom du ikke gir hunden din det til vanlig (hehe, litt enkelt forklart, men jeg tror folk skjønner). Hvis du nå vil begynne å gi hunden dromedarkjøtt som en del av kosten, bør dette innføres gradvis slik at "sjokket" ikke blir for stort for magen/tarmen. Etterhvert vil hunden starte å produsere enzymer som bryter ned dette kjøttet.

En hund som får ensidig kost, feks kun en type tørrfôr - og dette er utelukkende det den har spist de siste to årene, så vil bytte til ny type mat, eller når den får i seg noe annet, føre til diarè. Det er derfor tørrfôrprodusenter ALLTID anbefaler gradvis bytte - nettopp fordi det finnes forskjellige ingredienser i forskjellige tørrfôr. Hvis hunden er vant til å få et allsidig kosthold - ett som inneholder masse forskjellig inkludert middagsrester, diverse godbiter osv, vil hundens mage produsere kjempemange forskjellige enzymer fordi den jo til stadighet får mat som krever at den har alle disse enzymene. Dette er hovedgrunnen til at jeg fôrer mine hunder variert; jeg gir de bevisst middagsrester, brødskalker, pålegg, bein, innmat, tyggeting, og mange forskjellige typer tørrfôr og godbiter - men basisen er alltid et godt fôr (V&H); det er jo dette de skal "leve av". :)

En mage som fungerer sånn til vanlig, vil også være mer motstandsdyktig mot stressende situasjoner, som feks reiser. Men mange hunder øker aktiviteten i tarmen når de blir stresset (eh, ikke bare hunder men folk også..!), og hos noen vil dette føre til oftere, og kanskje også løsere bajs. Men fordi grunnlaget er så mye bedre med en velfungerende mage/tarm, vil ikke utfallet være så drastisk som hos en sensitiv hund.

Når du skjønner hvorfor en hund får diarè av å spise andre ting enn den er vant til, vil du også skjønne hvorfor Stripas fremgangsmåte for å lære hundens mage å tåle forskjellige ting er logisk. Og du skjønner også hvorfor dette ikke fungerer på en allergisk hund; da er det jo ikke enzymproduksjonsmangel som er problemet - den vil aldri uansett hvor lite du pøser på med dromedarkjøtt, tåle dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fikk hun både matrester, skalker osv i maten sin. Men hun ble plutselig dårlig i en lang periode, så jeg kuttet ut skalk og matrester i maten hennes. Så jeg gikk over til kun tørrfor og landlord sitt våtfor. Dette fungerte greit en stund, men innimellom fikk hun dårlig mage igjen. Nå har hun hatt det 3 dager på rad, men i dag fikk hun bare ris og ble bedre. Men min og mamma sin hund ble dårlig samme dag, så jeg lurer på om de har fått i seg noe ekkelt noe på tur.

Burde jeg gå tilbake til å blande i matrester forsiktig i maten hennes og også bytte ut våtforet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alt så beklager om svaret blir 'upassende.'

Men anbefaler å faste hunden et døgn etter den ble dårlig, så gradvis begynne med det faste fôret igjen, evt skånefôr + blande inn fast fôr. Og anbefaler alltid V&H som det faste fôret, det er veldig 'rent,' (ikke alle hunder tåler det) men er generelt det beste fôret etter min mening.

I tillegg anbefaler jeg å gi probiotika / gode tarmbakterier - enten zoolac fra apoteket, eller NDS 500 som er et pulver du får kjøpt hos helsekost.

Jeg har også hørt om gode erfaringer med dette link :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til Huldra som så fint klarte å forklare alt det jeg tenkte på og intuitivt visste var riktig, uten at jeg klarte å sette det på papiret, eller PC'en kanskje :D Tommelen opp for Huldra! :wub:

Ellers, det jeg ville ha gjort hvis jeg hadde en hund som du beskriver: Hvis hun fremdeles er løs i magen, fastet henne et døgn. Dette for at tarmene skal roe seg, og alt som er der kommer ut slik at det blir tomt. På denne måten begynner man på scratch. I mellomtiden skal hunden ha vann tilgjengelig, samt at jeg ville ha gitt dobbel dose Zoolac ved fastens start, og gjentatt med normal dose hver 6 våkne time til magen ser bra ut.

Videre ville jeg ha gitt henne overkokt ris med overkokt gulrot, kan fint blande inn litt fiskepudding eller kokt kyllingfilet for litt variasjon. Gi dette i veldig små mengder (f.eks 2 ss om gangen) i ca 5 ganger daglig. Fortsett med dette til avføringen ser bra ut, men kan fint etter hvert øke mengden mat og senke antall foringer ettersom du ser at det går bedre. For all del, ikke gjør samme feilen som jeg gjør ofte, fall ikke for fristelsen til å gi henne hennes vanlige mat med en gang når avføringen ser bra ut. Dette har jeg gjort flere ganger, alltid med det resultatet at magen blir løs igjen og jeg må begynne helt forfra. Min tommelfingerregel er at jeg gir diett til ca 3-4 dager ETTER at avføringen ser bra ut. Først da begynner jeg å blande inn hundens vanlige mat, det være seg vom, tørrfor eller noe annet. Jeg personlig ville ha holdt meg unna våtfor av landlord, firsk price eller den slags. Da ville jeg faktisk mye heller kjøpt en pølse med v&h. Begynn med små mengder (f.eks ei lita ss), øk på etter hvert som du ser at hunden takler det, før du til slutt kutter skånefor helt og går over til vanlig mat. Får hunden tilbakefall, har man som regel gått for fort frem. Gå et skritt tilbake til der magen fungerte.

Som godbiter kan du fint gi fiskepudding eller kokt kyllingfilet, hvis hunden din liker det, og det vil jeg tro at den gjør :)

Når hunden har fungert på sin vanlige mat ei uke eller to, først da ville jeg ha gjort som jeg skrev over, introdusert helt nye ting som tyggebein, dentastix eller andre ting som du vil at hunden skal spise. For meg er det viktig at hunder tåler å spise forskjellig type mat uten at de skal bli dårlige i magen av det.

Dette er mye styr og dall, men for meg så har dette vært veien til stabile mager. En vei som er absolutt verdt å gå når man våkner til opptråkket brun grøt over hele huset, og man må putte bikkja i bur om natta sånn at den ikke skiter ned hele huset, samt stå opp sånn ca 4 ganger for å lufte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville da ha hoppa over fasten og gitt henne Zoolac og ris/gulrot/kyllingfilet/fiskepudding. Den gulrota bør du prøve, den er faktisk veldig bra for å stabilisere magen. Men viktig å koke leeeenge, jeg koker min i en time ca.

Og forøvrig, hvis det er noen "trøst" til deg, så kom jeg hjem i dag til et ordentlig nedgrisa hus, vi har et veldig lite hus, i underkant av 70 kvadrat på 2 etasjer der bikkjene har hatt tilgang til første etasje. Jeg telte 19 dammer av ymse slag, det være seg vanlig avføring, løs avføring, sementaktig substans og noe uidentifiserbart hvitt slimete gugge. Aner ikke om det har kommet den ene eller den andre veien, og jeg aner ikke hvem av dem som har gjort det da de kl 09 i dag begge hadde normal avføring. Så nå må jeg også følge min egen oppskrift :/

Det var litt vanskelig å være blid i dag kan man si, da det lå dritt overalt, i dusjen, på badet, i gangen, kjøkkenet, stua og i alle 3 hundesenger, pluss sånne striper på gulvet der de har tørka rumpa si. Herlig med hunder dere :wub:

NOT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birk har veldig sensitiv mage, han fores på PP lam & ris og V&H (nr 25 og 33).

Om han plutselig blir bløt i magen, reduserer jeg formengen og gir han en dæsj biola i maten. Fungerer veldig bra. Litt ris kan og gjøre susen, det smører tarmene. Kok risen gjerne litt lengre enn det som står på pakken.

Når du skal ut å reise har de diettfor (våtfor)for sensitiv mage på boks hos vetrinæren som går an å ta med seg litt av. Jeg pleier stort sett alltid å ha en boks eller to i bagasjen.

Som treningsgodbiter bruker vi ofte fiskekaker, kylling/kalkun (uten skinn) er også magert og snilt mot sarte mager. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stripa: Huff, hatt det slik i 3 dager nå jeg og. Hver gang jeg har kommet hjem så blir jeg møtt av en voff med bæsj i rumpen og en stue som det er blitt tørket bæsj utover. Men nå er hun heldigvis bedre :wub: Vi får prøve ris og zoolac om vi har så skal jeg skaffe oss nytt våtfor :)

Takk for tips, Mokken. Reisematen hørtes smart ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vist noe som gikk rundt dette her med diare. Men hun har følsom mage uansett, så det var godt med denne tråden.

Nå har hun fått våt for for dårlig fordøyelse, så får vi se hvordan det går :blink: Også får jeg sakte men sikkert introdusere henne til annen mat :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dette "noe" som har gått rundt har rammet oss også? Var på utstilling forrige helg, i sunndalsøra, og 3 dager etter utstilling inntraff dette. De har liksom ikke spist noe de ikke pleier, med mindre de har tatt noe som jeg ikke har sett. Snodig..

Men det er nå på bedringens vei for oss, og jeg har oppdaget en ting jeg ikke har visst, jeg tror vesla ikke tåler fiskepuding som godt som eldstemann, for hun tisser sååå mye oftere etter at hun begynte å få det. Hmmm, ny ting jeg har lært :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...