Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe saueull

Nina

Recommended Posts

Jeg har arvet en rokk og karde, og tenkte jeg skulle prøve å spinne mitt eget garn. Får kjøpe ull, men er usikker på hvor mye ull man trenger til f.eks et par lester. Hvor mye er 1 kg målt i bæreposer? Noen som kan dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Spinne garn til et par sokker er ganske mye jobb. Men gøy at du vil prøve! Men, målt i bæreposer? Mener du da hvor mye ull det går i en bærepose? Tipper ca. 1,5 kg, men det avhenger litt av ullen. En liten konferanse med lillesøster som kan dette bedre enn meg, konkluderer med et par hundre gram til et par sokker, igjen avhengig av hvor fint du spinner.

Lykke til! Håper vi får se bilder av resultatet!

(www.papirkurven.net kan antageligvis gi flere tips etter behov)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arvet en rokk og karde, og tenkte jeg skulle prøve å spinne mitt eget garn. Får kjøpe ull, men er usikker på hvor mye ull man trenger til f.eks et par lester. Hvor mye er 1 kg målt i bæreposer? Noen som kan dette?

Du kan få kjøpt ferdig kardet ull hos spinnvilt.no. Du trenger vel maks 200gram til ett par sokker, litt avhengig av tykkelse du spinner og størrelse på sokkene. Men, siden det ikkje er så lett å få til ett brukende garn første gang en spinner, kan det være greitt å få tak i litt mer, til å trene på. Her må du også passe på hvilken sauerase ullen kommer fra, da det er forskjell på slitestyrken om du skal bruke den ren. Selv bruker eg romney-ull for å spinne garn til sokker. Vanlig norsk crossbreed-sau kan nok også brukes, men sokkene vil nok ikkje vare så lenge. For å få ett sokkegarn som varer kan det være greitt å spinne ett tre-trådsgarn, det vil være sterkere enn to-tråds.

Hvor mye du får i en bærepose er veldig individuelt. Du kan klare å stappe ganske så mye oppi en pose, dersom en får ut lufta mellom fibrene :ahappy: En annen ting du bør ha i bakhodet er om ullen er rå/uvasket bør du ha den i papirpose eller pappeske, da ullen trenger å puste for å ikkje råtne vekk.

Ellers anbefaler eg spinneforumet spinnershome.net, der har eg lært mye.

Spinning er utfordrende, og det er fort gjort å bli avhengig... Lykke til, bare å spørre om det er noe mer du lurer på. Er nybegynner selv, men har plukket opp en del kunnskap de siste månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...